Beantwoord

Zeer slechte 5G in centrum Amersfoort

  • 24 March 2023
  • 89 reacties
  • 2871 keer bekeken


Toon eerste bericht

89 reacties

Reputatie 2

Ik herken je frustratie maar al te goed en tel ook de dagen af! Maar als het goed is (zie mijn eerdere bericht hierboven) moet het eind deze zomer gefixt zijn! Zo niet, dan ga ik er uiteraard weer achteraan en zal ik hier een update posten. (Tip tot die tijd: in sommige winkels in het centrum zoals H&M en Levi’s hebben ze gratis WiFi, dan kun je even iets opzoeken, appen of je gemiste oproepen zien.)

Meer plaatsen zeer slecht in winkelcentrum. Ook Hattem bijvoorbeeld waar ik een middag was.

En ook Achlum, Friesland

Reputatie 2

Ik kan beamen dat er in ieder geval iets niet goed gaat in Amersfoort centrum. Ben daar nu laatst een paar keer geweest en ervaar daar elke keer problemen met het netwerk. Vaak heb ik nog wel signaal (kan goed of slecht zijn) maar is er totaal geen dataverkeer mogelijk. Bericht versturen met Whatsapp of überhaupt een website openen werkt gewoon niet. Ook niet na 5 minuten laten laden. Dit is op zowel 4G als 5G. Soms helpt het om telefoon in vliegtuigmodus te zetten en dan er weer uit te halen maar soms ook niet. Ook moet je dit dan heel vaak opnieuw doen want is vaak voor zeer korte duur “opgelost”.
 

Gisteren er nog geweest midden in Centrum, geen enkel bereik en internet via 5G en ook niet via 4G. Mijn vrouw heeft Odido (T-Mobile) en had prima internet. De situatie is dus nog precies hetzelfde als maanden geleden en de nieuwe mast zoals beloofd doet het kennelijk nog steeds niet. Absurd voor de tarieven die we betalen en voor zo’n middelgrote stad als Amersfoort. @kpn doe je werk en los het op a.u.b. 

Reputatie 2

Hopelijk kan iemand van KPN op dit forum even laten weten hoe het ermee staat, ofwel wanneer de nieuwe mast in de Onze Lieve Vrouwentoren in gebruik gaat worden genomen? (En anders bel ik volgende week weer met de technische dienst.) Dank, namens heel Amersfoort!

Echt helemaal klaar met kpn in de binnenstad van amersfoort. Overgestapt vanaf tmobile maar had ik dit maar nooit gedaan. “Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven “. Kpn belooft al maanden iets aan dit probleem te doen maar de vraag is dus wanneer ….

juli is ondertussen gepasseerd en eind zomer ook. Dus @kpnmobiel  wanneer lossen jullie je shit op! 

Reputatie 7
Badge +10

@Saskia1969,

 

Het klopt dat de toekomstige nieuwe KPN mast in de “Onze Lieve Vrouwentoren” nog niet geactiveerd is, volgens de actuele gegevens van Antennekaart

Maar er komt best veel bij kijken voordat een nieuwe mast geplaatst wordt, en vervolgens in werking wordt gesteld.

Je hebt als KPN (maar ook Odido en Vodafone) te maken met vergunningen (voor het plaatsen van nieuwe masten), vakkundig personeel die de mast moeten gaan plaatsen en activeren (we hebben te maken met een personeelstekort in veel sectoren) en de afspraken met de kerk (Onze Lieve Vrouwentoren) zelf.

Dit neemt helaas de nodige tijd in beslag!
Maar als de technische dienst van KPN heeft gezegd, dat deze mast er gaat komen, dan zal dat vast gaan gebeuren, zeker omdat het een groot probleem is in het centrum van Amersfoort.
KPN wilt niets liever, dat je ook midden in het centrum van Amersfoort probleemloos moet kunnen bellen en internetten (via 4G en 5G).

De huidige status van de opstelpunten van KPN en Odido in en rond het centrum van Amersfoort:

Masten KPN en Odido centrum Amersfoort

Odido heeft meer masten staan rondom het centrum van Amersfoort, waardoor je met die provider een goede dekking hebt.

Maar zodra de KPN mast in het “Onze Lieve Vrouwentoren” klaar en actief is, weet ik zeker dat ook KPN net zo’n goede dekking daar heeft.

Het is dus nog even afwachten, ben ik bang.
 

Reputatie 7
Badge +30

Hopelijk kan iemand van KPN op dit forum even laten weten hoe het ermee staat, ofwel wanneer de nieuwe mast in de Onze Lieve Vrouwentoren in gebruik gaat worden genomen? (En anders bel ik volgende week weer met de technische dienst.) Dank, namens heel Amersfoort!

Zeker kan ik dat! Maar ik kom met slecht nieuws: we zijn nog niet begonnen met de bouw van de mast. Het gaat om een monumentaal pand en daar zijn veel eisen aan verbonden. Ik heb geen nieuwe verwachte termijn gekregen, maar de verwachting is dus wel dat het nog even gaat duren😞.

Reputatie 7
Badge +10

@Marcia_

Het klopt dat er aan monumentale panden & kerkgebouwen strenge eisen zijn, voor het plaatsen van een GSM masten (4G & 5G) aan de muren of in de kerktoren.
Vaak moeten de GSM masten ook nog eens in de kleur van de muur of kerktoren geplaatst worden, zodat het minder opvalt voor de omgeving en voor het zicht op gebouw zelf.

Bij een provider waar ik werkzaam ben geweest, kan ik mij nog herinneren dat het plaatsen van een GSM mast aan een mooie kerktoren, meer dan 1,5 jaar heeft geduurd, mede door de strenge eisen en regelgeving.

Dus ik sta zelf niet verbaasd omtrent je antwoord voor @Saskia1969 in deze topic.

Reputatie 2

Dank voor jullie uitleg, en uiteraard alle begrip dat er zeer voorzichtig omgesprongen moet worden met zo’n prachtige historische toren.

Maar: is er voor de tussentijd dan niet een noodoplossing te bedenken? Het kan toch niet zo zijn dat de hele binnenstad nog eens maandenlang (of misschien wel langer?) totaal geen bereik heeft? Toeristen die niets kunnen opzoeken over de stad waar ze zijn; ik kan mijn kinderen niet bellen als ze in de stad zijn want hun telefoons gaan gewoon niet over; ikzelf ga in bepaalde horecagelegenheden al minder snel zitten omdat ik soms echt bereikbaar moet blijven voor WhatsApp, mail etc. 


Bestaat er niet zoiets als een tijdelijke, verplaatsbare mast, die weer kan worden weggehaald zodra die uiteindelijke in de toren gefixt is? Wordt er kortom hopelijk ook nagedacht over andere oplossingen?

Maar: is er voor de tussentijd dan niet een noodoplossing te bedenken?

Werkt het ook niet als je je telefoon 'terug’ zet naar maximaal 4G? Of is dat bereik net zo slecht als 5G?

Reputatie 2

Nee, werkt allemaal niet. Alles al geprobeerd. Zie ook wat anderen eerder schreven op deze post. KPN is compleet ‘weg’ in vrijwel het hele centrum van Amersfoort. Vrienden met andere providers hebben nergens last van. 

Om bereikbaar te zijn (bellen en sms) zou je nog “bellen via 4G” uit kunnen zetten. Is er geen of onvoldoende 4G dan kiest de telefoon a.h.g.i. voor de 2G verbinding.

Ik ben in mijn omgeving en die van mijn moeder echt verwend qua bereik. Ook binnen. 

Desalniettemin gebruiken we thuis Wifi internet en VoWifi.

Oké duidelijk,

dan weet ik in ieder geval dat ik zodra het kan overstap naar een andere provider. Ik vind dit echt geen stijl. Zeker omdat er zo slecht over geïnformeerd word richting de klanten.

Ik snap best dat sommige dingen tijd kosten maar valse beloftes zonder updates te doen hoe of wat is wel heel erg vervelend aan het worden.

ik heb nu al twee keer een mega belangrijk telefoontje gemist door dit grapje en kan niet op KPN rekenen. Geen whatapp , geen bel service in een jaar als 2023 is echt not done . We betalen genoeg geld per maand. 

Reputatie 7
Badge +10

Dank voor jullie uitleg, en uiteraard alle begrip dat er zeer voorzichtig omgesprongen moet worden met zo’n prachtige historische toren.

Maar: is er voor de tussentijd dan niet een noodoplossing te bedenken? Het kan toch niet zo zijn dat de hele binnenstad nog eens maandenlang (of misschien wel langer?) totaal geen bereik heeft? Toeristen die niets kunnen opzoeken over de stad waar ze zijn; ik kan mijn kinderen niet bellen als ze in de stad zijn want hun telefoons gaan gewoon niet over; ikzelf ga in bepaalde horecagelegenheden al minder snel zitten omdat ik soms echt bereikbaar moet blijven voor WhatsApp, mail etc. 


Bestaat er niet zoiets als een tijdelijke, verplaatsbare mast, die weer kan worden weggehaald zodra die uiteindelijke in de toren gefixt is? Wordt er kortom hopelijk ook nagedacht over andere oplossingen?

 

@Saskia1969 :

Graag gedaan, en wat je zelf al zegt: we moeten absoluut voorzichtig, maar ook zeker zuinig, omspringen met monumentale gebouwen en kerkgebouwen in onze steden.
Ik ken de “Onze Lieve Vrouwentoren” in Amersfoort ook, aangezien ik zelf al een aantal keren in het mooie centrum van Amersfoort ben geweest, ook al woon ik zelf in het mooie Arnhem, die ook veel monumentale gebouwen kent.
Het is zeker een mooi kerkgebouw de Onze Lieve Vrouwentoren in Amersfoort!

Tijdelijke of verplaatsbare GSM masten bestaan zeker, en worden vaak ingezet bij grote festivals waar veel mensen bij elkaar komen, denk aan Pinkpop of Zwarte Cross.
Toch heb je ook voor het plaatsen van deze tijdelijke GSM masten, een tijdelijke gemeentelijke vergunning nodig, en kun je hem dus niet zomaar ergens gaan neer zetten.
En in een centrum of binnenstad van een (oude) stad, zoals Amersfoort is dat ook niet zo gemakkelijk, want waar zet je deze tijdelijke GSM mast dan neer? Op een gebouw zou logisch zijn, maar dan moet je ook toestemming krijgen van de eigenaar van het gebouw.

Nee, er zitten heel veel eisen, regels en (lokale) vergunningen aan het plaatsen van een tijdelijke of permanente GSM mast.
Want anders had KPN allang een tijdelijke GSM mast geplaatst in het centrum van Amersfoort, daar ben ik vrij zeker van, zeker gezien de slechte dekking van 4G en 5G.

Dus wat moderator @Marcia_ als schreef in haar bericht aan jouw, het zal nog wel even gaan duren voordat de GSM mast in “Onze Lieve Vrouwentoren” actief is.

Reputatie 7
Badge +30

Bedankt voor jouw uitvoerige uitleg @Michel.uit.Arnhem. Daar komt het inderdaad op neer. Helaas is er vanuit ons geen tijdelijke oplossing voor dit probleem😓. Ik kan me zeker voorstellen dat dit een reden voor opzegging is.. Ik had gewild dat ik er iets anders van kon maken, maar voorlopig is dit wat het is!

Ik heb sinds een maand geleden overgestapt van T-Mobile naar KPN en heb sinds dat moment geen internet meer in de stad.. ik krijg pas weer verbinding als ik uit het centrum weg ben, wat niet vaak gebeurd aangezien ik in het centrum woon en werk. Zonder wifi heb ik dus helemaal geen internet in Amersfoort, wat ik toch echt bizar vindt.

 

Net ook weer een wandeling gemaakt door het park en heb de gehele tijd geen internet gehad. Wanneer gaat dit eens opgelost zijn? Ik betaal nu namelijk voor internet wat ik niet eens kan gebruiken.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb sinds een maand geleden overgestapt van T-Mobile naar KPN en heb sinds dat moment geen internet meer in de stad.. ik krijg pas weer verbinding als ik uit het centrum weg ben, wat niet vaak gebeurd aangezien ik in het centrum woon en werk. Zonder wifi heb ik dus helemaal geen internet in Amersfoort, wat ik toch echt bizar vindt.

 

Net ook weer een wandeling gemaakt door het park en heb de gehele tijd geen internet gehad. Wanneer gaat dit eens opgelost zijn? Ik betaal nu namelijk voor internet wat ik niet eens kan gebruiken.

 

Welkom op het forum van KPN @kaffka !

De antwoorden op jouw gesteld vraag, vindt je terug in de eerdere berichten van mezelf en moderator @Marcia_  in deze topic, lees deze even rustig door, en je begrijpt waarom dit probleem niet zo snel opgelost kan worden in het centrum van Amersfoort.

Er kan geen datum gegeven worden, wanneer het dekkingsprobleem (4G en 5G) in de binnenstad van Amersfoort is verholpen, daar zijn verschillende factoren voor die je in de eerdere berichten kunt lezen.

Het is misschien wat napraten op dit moment, maar je had nog beter even bij Odido (voorheen T-Mobile) kunnen blijven als klant, en pas de overstap naar KPN gemaakt, nadat de toekomstige/nieuwe GSM mast (4G en 5G) in de Onze Lieve Vrouwentoren actief zou worden.

Het is uiteraard heel vervelend dat je nu geen gebruik kunt maken van het internet via het 4G en 5G netwerk, maar je bent niet de enige die daar last van heeft.
Weet wel, dat KPN er wel hard mee bezig is, om dit zo snel als mogelijk te verhelpen, alleen kan daar geen datum aan gekoppeld worden.

Reputatie 2

Ben het met de meeste eens dat KPN het zich wel erg makkelijk af doet over dit probleem. Natuurlijk kost het tijd/geld om een nieuwe mast ergens te kunnen plaatsen en zeker op/in een kerktoren. Maar dit hadden ze al veel eerder kunnen doen. Daarbij denk ik dat KPN (een belangrijke grote provider) echt wel bij de gemeente Amersfoort een dringend verzoek kan doen over een tijdelijke/nood mast voor deze problemen. We praten ook niet over een klein dorp waar bijvoorbeeld 50 mensen op een dag komen maar hier werken, wonen en winkelen duizenden mensen. Mensen die nu met een KPN simkaart geen gebruik kunnen maken van diensten zoals mobiel internet en mobiel bellen en gebeld worden. 

Mijn advies aan KPN is dan toch echt om hier meer energie in te steken en bij wijze van op hun knieën gaan bij de gemeente Amersfoort voor een tijdelijke/nood mast. Ben bang dat zij anders vele klanten gaan zien vertrekken die in Amersfoort wonen, werken of veel komen. De opmerking afwachten tot een mast in een kerktoren is geplaatst is in mijn ogen echt geen optie. Zeker omdat dit geen makkelijke plek is en waarschijnlijk nog vele maanden als het geen jaren gaat duren. Dit kan echt niet.

Reputatie 1

Wij waren er ook dit weekend wat een drama zeg nergens normaal bereik. 

Reputatie 7
Badge +10

Ben het met de meeste eens dat KPN het zich wel erg makkelijk af doet over dit probleem. Natuurlijk kost het tijd/geld om een nieuwe mast ergens te kunnen plaatsen en zeker op/in een kerktoren. Maar dit hadden ze al veel eerder kunnen doen. Daarbij denk ik dat KPN (een belangrijke grote provider) echt wel bij de gemeente Amersfoort een dringend verzoek kan doen over een tijdelijke/nood mast voor deze problemen. We praten ook niet over een klein dorp waar bijvoorbeeld 50 mensen op een dag komen maar hier werken, wonen en winkelen duizenden mensen. Mensen die nu met een KPN simkaart geen gebruik kunnen maken van diensten zoals mobiel internet en mobiel bellen en gebeld worden. 

Mijn advies aan KPN is dan toch echt om hier meer energie in te steken en bij wijze van op hun knieën gaan bij de gemeente Amersfoort voor een tijdelijke/nood mast. Ben bang dat zij anders vele klanten gaan zien vertrekken die in Amersfoort wonen, werken of veel komen. De opmerking afwachten tot een mast in een kerktoren is geplaatst is in mijn ogen echt geen optie. Zeker omdat dit geen makkelijke plek is en waarschijnlijk nog vele maanden als het geen jaren gaat duren. Dit kan echt niet.

Hoi @Babbelpapegaai 

 

De kans is groot dat KPN allang een paar keer heeft gesproken met de Gemeente Amersfoort, over de slechte dekking (4G en 5G) binnen de centrumring/binnenstad, en de klachten die ze van hun klanten hierover ontvangen, waaronder via het Forum van KPN.

Alleen kan een gemeente zelf bepalen waar ze wel of geen zendmasten van providers willen zien staan op hun gemeentegrond, en dat verschilt soms sterk van gemeente tot gemeente.
Het kan daarom ook zijn, dat de Gemeente Amersfoort daar een streng beleid in heeft.

KPN heeft in elk geval wel toestemming gekregen, om een zendmast te mogen plaatsten in de toren van de de Onze Lieve Vrouwentoren, maar ook daar moeten afspraken over gemaakt worden met de eigenaar van deze toren.

Ook voor het plaatsen van een tijdelijke zendmast geleden diverse regels, en moet je eveneens een tijdelijke vergunning krijgen vanuit de gemeente.
Daarnaast moet er ook nog eens een geschikte plek zijn, waar je deze tijdelijke zendmast gaat neerzetten als KPN, met met daarbij ook nog eens toestemming van de eigenaar van het gebouw waarop je hem wilt neerzetten als provider.

Het is echt niet zo simpel als je misschien nu denkt, daar gaat echt heel veel aan vooraf!
En als de Gemeente Amersfoort geen tijdelijke vergunning wilt afgeven voor een tijdelijke zendmast, houdt het voor KPN simpelweg op, en moet je wachten tot de nieuwe zendmast actief is.

Reputatie 2

Ik lees een paar keer ‘het kan zijn’, maar dat weet je dan toch ook helemaal niet? Misschien eerst eens checken bij de gemeente Amersfoort hoe dit werkelijk zit?

Reputatie 7
Badge +10

Ik lees een paar keer ‘het kan zijn’, maar dat weet je dan toch ook helemaal niet? Misschien eerst eens checken bij de gemeente Amersfoort hoe dit werkelijk zit?

Hoi @Saskia1969 

Op welke bericht reageer je nu eigenlijk?
Op die van mij?

Reputatie 2

Beste Amersfoorters, ik zeg het voorzichtig, maar ben toch echt weer optimistisch gestemd na nieuw positief nieuws: zie wat het AD gisteren bracht! https://www.ad.nl/amersfoort/om-gek-van-te-worden-nul-bereik-met-kpn-in-amersfoortse-binnenstad-maar-redding-is-nabij~a6040a36/

 

Voor wie op een betaalmuur stuit ook nog even de platte tekst: 

Om gek van te worden: nul bereik met KPN in Amersfoortse binnenstad, maar redding is nabij


KPN-klanten worden er soms wanhopig van. In de binnenstad van Amersfoort hebben ze al meer dan een jaar nul bereik. Maar een oplossing is nabij: met de plaatsing van een nieuwe zendmast op de Sint Joriskerk moet het probleem volgens het telecommunicatiebedrijf begin volgend jaar verholpen zijn.
 

Wichard Maassen 05-12-23, 21:20

 

Bellen, appjes lezen of versturen of googelen; wie KPN als provider heeft, kan in het centrum niets van dat alles. Niet met 4G en niet met 5G. Tenzij je gebruikmaakt van lokale wifi. Saskia van Loenen wordt er bij tijd en wijle gek van. En zo langzamerhand ook steeds bozer. ,,Vrienden van mij met een andere aanbieder hebben nergens last van. Het kan toch niet zo zijn dat de binnenstad van een Nederlandse stad niet over internet kan beschikken? En dan zó lang?”

Via een klantenforum trok Van Loenen afgelopen voorjaar voor het eerst aan de bel. Ze bleek lang niet de enige met klachten te zijn. Sommige klanten dreigden al met opzegging. De KPN erkende dat het bereik in de binnenstad inderdaad heel slecht is en dat een nieuwe zendmast er waarschijnlijk in september zou staan. Tot op heden is dat niet gebeurd.

Strenge eisen

Maar, laat KPN-woordvoerder Stijn Wesselink, weten, nu is het bijna zover. ,,Omdat er sprake is van een monument gelden voor de plaatsing strenge eisen. We zitten in het laatste stukje van de afstemming met de gemeente.” 

Providers lopen tegen hun grenzen aan, zegt hij. ,,Het dataverkeer groeit elk jaar met 30 procent. Dat verklaart de klachten. Eigenlijk wil je dat voor zijn.”

Laten we hopen dat het probleem binnenkort eindelijk is opgelost, reageert Van Loenen. ,,Met sinterklaasinkopen liep ik nog een korting mis, omdat ik geen account kon aanmaken. Voor mij niet zo erg, maar als je weinig geld hebt, ligt dat anders.”

Reputatie 7
Badge +10

Beste Amersfoorters, ik zeg het voorzichtig, maar ben toch echt weer optimistisch gestemd na nieuw positief nieuws: zie wat het AD gisteren bracht! https://www.ad.nl/amersfoort/om-gek-van-te-worden-nul-bereik-met-kpn-in-amersfoortse-binnenstad-maar-redding-is-nabij~a6040a36/

 

Voor wie op een betaalmuur stuit ook nog even de platte tekst: 

Om gek van te worden: nul bereik met KPN in Amersfoortse binnenstad, maar redding is nabij


KPN-klanten worden er soms wanhopig van. In de binnenstad van Amersfoort hebben ze al meer dan een jaar nul bereik. Maar een oplossing is nabij: met de plaatsing van een nieuwe zendmast op de Sint Joriskerk moet het probleem volgens het telecommunicatiebedrijf begin volgend jaar verholpen zijn.
 

Wichard Maassen 05-12-23, 21:20

 

Bellen, appjes lezen of versturen of googelen; wie KPN als provider heeft, kan in het centrum niets van dat alles. Niet met 4G en niet met 5G. Tenzij je gebruikmaakt van lokale wifi. Saskia van Loenen wordt er bij tijd en wijle gek van. En zo langzamerhand ook steeds bozer. ,,Vrienden van mij met een andere aanbieder hebben nergens last van. Het kan toch niet zo zijn dat de binnenstad van een Nederlandse stad niet over internet kan beschikken? En dan zó lang?”

Via een klantenforum trok Van Loenen afgelopen voorjaar voor het eerst aan de bel. Ze bleek lang niet de enige met klachten te zijn. Sommige klanten dreigden al met opzegging. De KPN erkende dat het bereik in de binnenstad inderdaad heel slecht is en dat een nieuwe zendmast er waarschijnlijk in september zou staan. Tot op heden is dat niet gebeurd.

Strenge eisen

Maar, laat KPN-woordvoerder Stijn Wesselink, weten, nu is het bijna zover. ,,Omdat er sprake is van een monument gelden voor de plaatsing strenge eisen. We zitten in het laatste stukje van de afstemming met de gemeente.” 

Providers lopen tegen hun grenzen aan, zegt hij. ,,Het dataverkeer groeit elk jaar met 30 procent. Dat verklaart de klachten. Eigenlijk wil je dat voor zijn.”

Laten we hopen dat het probleem binnenkort eindelijk is opgelost, reageert Van Loenen. ,,Met sinterklaasinkopen liep ik nog een korting mis, omdat ik geen account kon aanmaken. Voor mij niet zo erg, maar als je weinig geld hebt, ligt dat anders.”



Hoi @Saskia1969 

Kijk eindelijk positief en goed nieuws voor alle inwoners van Amersfoort!!
De beloofde zendmast op de Sint Joriskerk (is dat dezelfde kerk als de Onze Lieve Vrouwentoren??) zal begin 2024 worden geactiveerd door KPN, waarmee het nieuwe jaar in elk geval qua dekking in de binnenstad van Amersfoort goed van start gaat.

Ook wordt door Stijn Wesselink van KPN eveneens bevestigd, dat er strenge regels en eisen zijn voor het plaatsen van een nieuwe zendmast, zeker als het om een monumentale gebouw of kerk gaat.
Zelf had ik dit al uitgebreid uitgelegd in mijn vorige berichten binnen deze topic.

Het is nu een kwestie van aftellen, totdat je ook in de binnenstad van Amersfoort zonder problemen gebruik kunt maken van het 4G en 5G netwerk van KPN.

Bedankt voor het delen van het goede nieuws Saskia!

Reageer