Beantwoord

Zeer slechte 5G in centrum Amersfoort

  • 24 March 2023
  • 89 reacties
  • 2802 keer bekeken

Reputatie 2

Beste KPN-mensen, ik ben de laatste maanden regelmatig in het centrum van Amersfoort en het valt me elke keer weer op dat ik dan geen internet kan gebruiken. Of ik nu koffiedrink bij Buuf in de Serre (Kleine Haag 2, 3811 HE), lunch bij 't Lieve Vrouwtje (Lieve Vrouwestraat 19, 3811 BP) of zoals vandaag dat ik een tas sta te kopen in Leatherstyle Amersfoort (Langestraat 73, 3811 AC): ik heb totaal geen bereik, kan niemand appen of iets opzoeken. Waardeloos. Ik sprak er vandaag met twee winkeleigenaren over (koffiezaak Nul33 in de Langestraat én die tassenzaak even verderop) en beiden zeiden dat ze dit vaak hoorden van klanten van KPN. Dan lukt het met bijvoorbeeld Vodafone wel maar met KPN niet. Er wordt veel over geklaagd dus. 

Aangezien ik hier straks nog veel vaker ben, ik verhuis namelijk naar Amersfoort binnenkort, moet ik er niet aan denken dat ik elke keer dat ik op mijn mobiel kijk als ik in mijn eigen stad rondloop, geen bereik heb. Ik verhuis toch verdorie niet naar de verste randen van het land in onbewoond gebied! Amersfoort is nota bene het geografisch middelpunt van ons land, sterker nog, de Onze Lieve Vrouwetoren (op het Onze Lieve Vrouwekerkhof, waar je dus ook geen bereik hebt) is het absolute midden.

Mijn vraag is dus heel simpel: wanneer gaat KPN ervoor zorgen dat de binnenstad van Amersfoort het internetbereik krijgt dat elke Nederlandse stad verdient? 

icon

Beste antwoord door Saskia1969 21 April 2023, 10:04

Bekijk origineel

89 reacties

Reputatie 2

Vraagje nog aan @KPN: er werd altijd gezegd dat het de Onze Lieve Vrouwetoren zou worden. Nu meldt het AD dat het de Sint Joriskerk wordt. Is inderdaad voor een andere plek gekozen? 

 

Reputatie 7
Badge +30

Het lijkt er inderdaad op dat we voor een andere plek hebben gekozen en dat we er dan met de oude plek toch niet uitgekomen zijn! Ik hoop heel erg voor jullie dat het alsnog snel geregeld wordt, allemaal!

Het lijkt er inderdaad op dat we voor een andere plek hebben gekozen en dat we er dan met de oude plek toch niet uitgekomen zijn! Ik hoop heel erg voor jullie dat het alsnog snel geregeld wordt, allemaal!

Ik hoop het voor KPN want de concurrent heeft goed bereik en ik heb er zakelijk last van. Als het niet snel opgelost is ga ik met alles over naar een concurrent. Dit duurt al veel te lang. 

Reputatie 7
Badge +10

Het lijkt er inderdaad op dat we voor een andere plek hebben gekozen en dat we er dan met de oude plek toch niet uitgekomen zijn! Ik hoop heel erg voor jullie dat het alsnog snel geregeld wordt, allemaal!

Ik hoop het voor KPN want de concurrent heeft goed bereik en ik heb er zakelijk last van. Als het niet snel opgelost is ga ik met alles over naar een concurrent. Dit duurt al veel te lang. 

 

Hoi @tpa 

Zoals je op pagina 2 binnen deze topic kon lezen, wordt er begin 2024 een KPN zendmast in het centrum van Amersfoort geplaatst, waarop alle frequenties (2G, 4G en 5G) beschikbaar komen.
Deze komen in de Sint Joriskerk te hangen.

Waarom dit hele proces zo lang duurt, kun je allemaal terug lezen binnen deze topic en het nieuwsbericht zelf.
Maar begin volgend jaar (dat is het al snel), zal dit probleem dus zijn verholpen.
Dus nog even geduld.
 

Hoi Michel, dat heb ik allemaal gelezen. Maar het zou zoals eerder deze zomer zijn opgelost etc. Dit speelt intussen al een paar jaar en ik ben toch echt zakelijk afhankelijk voor een deel van bereikbaarheid. Ik ben verder een tevreden klant net als jij, maar ook al is dit deels niet te wijten aan KPN het duurt gewoon te lang. We hebben het over meer dan een jaar. 

Reputatie 2

Kan KPN misschien een specifieke datum opgeven al wanneer de mast operationeel zal zijn? Want ‘begin 2024’ kan ook nog maart zijn.
 

Ik probeer net mijn dochter te bellen die in de stad is, maar ze is weer eens totaal onbereikbaar. Ook mijn geduld is na diverse gemiste belangrijke telefoontjes of appjes inmiddels wel op. Hopelijk betekent ‘begin 2024’ dus begin januari? Kan KPN ons dit nog even laten weten? Met dank (en fijne feestdagen)!

Reputatie 7
Badge +30

Er is helaas nog geen concrete datum bekend, heb ik van mijn collega's begrepen! Over een paar maanden kan ik gerust nog eens navraag doen, al hoop ik natuurlijk dat dat niet nodig lijkt te zijn. 

Beste KPN-mensen, ik ben de laatste maanden regelmatig in het centrum van Amersfoort en het valt me elke keer weer op dat ik dan geen internet kan gebruiken. Of ik nu koffiedrink bij Buuf in de Serre (Kleine Haag 2, 3811 HE), lunch bij 't Lieve Vrouwtje (Lieve Vrouwestraat 19, 3811 BP) of zoals vandaag dat ik een tas sta te kopen in Leatherstyle Amersfoort (Langestraat 73, 3811 AC): ik heb totaal geen bereik, kan niemand appen of iets opzoeken. Waardeloos. Ik sprak er vandaag met twee winkeleigenaren over (koffiezaak Nul33 in de Langestraat én die tassenzaak even verderop) en beiden zeiden dat ze dit vaak hoorden van klanten van KPN. Dan lukt het met bijvoorbeeld Vodafone wel maar met KPN niet. Er wordt veel over geklaagd dus. 

Aangezien ik hier straks nog veel vaker ben, ik verhuis namelijk naar Amersfoort binnenkort, moet ik er niet aan denken dat ik elke keer dat ik op mijn mobiel kijk als ik in mijn eigen stad rondloop, geen bereik heb. Ik verhuis toch verdorie niet naar de verste randen van het land in onbewoond gebied! Amersfoort is nota bene het geografisch middelpunt van ons land, sterker nog, de Onze Lieve Vrouwetoren (op het Onze Lieve Vrouwekerkhof, waar je dus ook geen bereik hebt) is het absolute midden.

Mijn vraag is dus heel simpel: wanneer gaat KPN ervoor zorgen dat de binnenstad van Amersfoort het internetbereik krijgt dat elke Nederlandse stad verdient? 

De vraag is wanneer, Ik heb van iemand van de Joriskerk gehoord dat alle vergunningen rond zijn dus is het wachten nu op de KPN tot ze de nieuwe mast gaan plaatsen.. is  daar al enig zicht op?

Er is helaas nog geen concrete datum bekend, heb ik van mijn collega's begrepen! Over een paar maanden kan ik gerust nog eens navraag doen, al hoop ik natuurlijk dat dat niet nodig lijkt te zijn. 

Een paar maanden???????? Dit kunnen jullie echt niet maken want ik woon zelf ook een Amersfoort en het is ontzettend beroerd. Zit er echt aan te denkenom die reden over te gaan op een andere provider

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Guidohm 

Dat de vergunningen al helemaal rond zijn, is al zeer goed nieuws!
Maar dan ben je er nog niet, aangezien er een (speciale) glasvezelverbinding naar de Joriskerk gelegd moet worden, waarmee de nieuwe zendmasten verbonden moet worden richting de KPN centrale.

Want door alleen de zend antennes in de kerktoren te hangen ben je er natuurlijk nog niet, de zendmasten moeten voorzien worden van stroom en daarnaast gekoppeld worden met een glasvezelverbinding, zodat je kunt bellen, gebeld kunt worden, sms’en en kunt internetten.

Daarnaast is er in elke sector een tekort aan personeel, waardoor deze klus gedaan moet worden met de huidige groep monteurs, vaak in dienst bij een (onder-)aannemer die KPN deze taak heeft gegeven of die over de onderhoud gaan van de KPN zendmasten.
De (onder-)aannemer maakt dan een planning binnen hun agenda, wanneer er aan deze klus begonnen kan worden, maar ook (heel belangrijk!!) of alle onderdelen voor het opzetten van deze zendmast en de benodigde glasvezel- en stroomleidingen inmiddels aanwezig zijn.

Twee weken geleden was er nog geen datum bekend, zoals je al kon lezen in de laatste update van moderator @Marcia van KPN , als die er inmiddels al was geweest had zei dat echt wel gemeld in deze topic.

Maar het belangrijkste is helaas het personeelstekort in de telecomsector, en dan vooral onder de monteurs, dit was onlangs nog in het nieuws, waardoor steeds meer mensen langer moeten wachten op aanleg van glasvezel en het verhelpen van storingen.
En dan moet er gekozen worden wat als eerste aan de beurt is, waarbij de urgente zaken voor gaan.

Ben daarom ook bang, dat het nog wel enkele maanden kan gaan duren, voordat deze mast operationeel is.

Voor de rest ben je uiteraard vrij om over te stappen naar een andere mobiele provider, als je dit te lang vindt gaan duren, dat is tenslotte je goedrecht als Nederlander.

 

Hoi @Guidohm 

Dat de vergunningen al helemaal rond zijn, is al zeer goed nieuws!
Maar dan ben je er nog niet, aangezien er een (speciale) glasvezelverbinding naar de Joriskerk gelegd moet worden, waarmee de nieuwe zendmasten verbonden moet worden richting de KPN centrale.

Want door alleen de zend antennes in de kerktoren te hangen ben je er natuurlijk nog niet, de zendmasten moeten voorzien worden van stroom en daarnaast gekoppeld worden met een glasvezelverbinding, zodat je kunt bellen, gebeld kunt worden, sms’en en kunt internetten.

Daarnaast is er in elke sector een tekort aan personeel, waardoor deze klus gedaan moet worden met de huidige groep monteurs, vaak in dienst bij een (onder-)aannemer die KPN deze taak heeft gegeven of die over de onderhoud gaan van de KPN zendmasten.
De (onder-)aannemer maakt dan een planning binnen hun agenda, wanneer er aan deze klus begonnen kan worden, maar ook (heel belangrijk!!) of alle onderdelen voor het opzetten van deze zendmast en de benodigde glasvezel- en stroomleidingen inmiddels aanwezig zijn.

Twee weken geleden was er nog geen datum bekend, zoals je al kon lezen in de laatste update van moderator @Marcia van KPN , als die er inmiddels al was geweest had zei dat echt wel gemeld in deze topic.

Maar het belangrijkste is helaas het personeelstekort in de telecomsector, en dan vooral onder de monteurs, dit was onlangs nog in het nieuws, waardoor steeds meer mensen langer moeten wachten op aanleg van glasvezel en het verhelpen van storingen.
En dan moet er gekozen worden wat als eerste aan de beurt is, waarbij de urgente zaken voor gaan.

Ben daarom ook bang, dat het nog wel enkele maanden kan gaan duren, voordat deze mast operationeel is.

Voor de rest ben je uiteraard vrij om over te stappen naar een andere mobiele provider, als je dit te lang vindt gaan duren, dat is tenslotte je goedrecht als Nederlander.

 

Al bijna een jaar bijna tot geen bereiik in het centrum van een middelgrote stad, waardoor ook ondernemers de dupe zijn. Hoe urgent wil je het hebben. ? En natuurlijk heb ik dat recht, maar ik zou graag zien dat de KPN zelf de urgentie ziet! 

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Guidohm 

Uiteraard neemt KPN dit probleem serieus, en heeft  in samenspraak met de Gemeente Amersfoort (die de vergunning moet geven) en het bestuur van de Joriskerk (voor de nodige toestemmingen) deze locatie gevonden, voor het plaatsen van een nieuwe KPN zendmast.

Daarnaast zullen niet alle ondernemers en inwoners van de binnenstad Amersfoort hier last van hebben, omdat ze bij een andere (mobiele) provider zitten met hun abonnementen.
Daarnaast gaat het alleen om het mobiele bereik van KPN, niet om de vaste diensten via het KPN glasvezelnetwerk waar waarschijnlijk de meeste ondernemers op aangesloten zijn.

Maar nogmaals, de urgentie is bekend bij KPN.
Maar helaas het aantal vakbekwame monteurs is beperkt, waardoor alles wat langer duurt momenteel.
Daar is op dit moment weinig aan te doen, dan geduldig te wachten (of over te stappen).

Hoi @Guidohm 

Uiteraard neemt KPN dit probleem serieus, en heeft  in samenspraak met de Gemeente Amersfoort (die de vergunning moet geven) en het bestuur van de Joriskerk (voor de nodige toestemmingen) deze locatie gevonden, voor het plaatsen van een nieuwe KPN zendmast.

Daarnaast zullen niet alle ondernemers en inwoners van de binnenstad Amersfoort hier last van hebben, omdat ze bij een andere (mobiele) provider zitten met hun abonnementen.
Daarnaast gaat het alleen om het mobiele bereik van KPN, niet om de vaste diensten via het KPN glasvezelnetwerk waar waarschijnlijk de meeste ondernemers op aangesloten zijn.

Maar nogmaals, de urgentie is bekend bij KPN.
Maar helaas het aantal vakbekwame monteurs is beperkt, waardoor alles wat langer duurt momenteel.
Daar is op dit moment weinig aan te doen, dan geduldig te wachten (of over te stappen).

De vergunningen zijn allemaal binnen, ook van de gemeente en monumentenzorg, dus de KPN is nu aan zet.. het feit dat glasvezel het doet is inderdaad heel fijn maar juist de telefoon kan op belangrijke momenten soms zelfs levenseddend zijn, zeker bij een calamiteit in een drukke binnenstad.

Reputatie 2

Kan KPN niet tijdelijk band 28 inzetten voor 4G in de binnenstad en gebruikers gelijk verdelen over de banden? Het hoofdprobleem lijkt te zijn dat band 20 zwaar overbelast is en dit zou het probleem kunnen verlichten.

Het probleem is namelijk echt ontzettend groot. Twee streepjes en telefoon doet niets in groot deel binnenstad. Jarenlang al.

Reputatie 7
Badge +30

Momenteel is er helaas niets anders mogelijk hier. Ik snap absoluut dat het al te lang duurt, maar ik heb momenteel geen ander nieuws :-(.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Guidohm 

Als het om spoedeisende zaken gaat, kun je gewoon probleemloos bellen met het noodnummer 112 in de binnenstad van Amersfoort.

Is er geen bereik van het eigen netwerk (KPN in dit geval), dan wordt de 112 oproep automatisch via het netwerk van Odido of Vodafone opgezet.
Bij het bellen van het noodnummer 112 is binnenlandse roaming opengesteld binnen alle beschikbare mobiele netwerken, zodat je altijd bij een spoedeisende situatie de brandweer, politie of ambulance kunt bellen.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @EenRuud 

Band 28 voor het 5G netwerk, is uitsluitend bedoeld voor het 5G netwerk en dus niet voor het 4G netwerk.

De 700 MHz (Band 28) is toentertijd door het “ministerie van infrastructuur en waterstaat” geveild om het 5G netwerk te kunnen opzetten in Nederland, daar waren ook regels voor opgesteld waar mobiele netwerken zich aan moesten houden.

Als KPN band 28 alleen in de binnenstad van Amersfoort voor het 4G netwerk zou gaan openstellen (wat dus niet gaat gebeuren), zou dat gaan storen op de overige KPN zendmasten in Amersfoort, waar band 28 wel gewoon voor 5G beschikbaar blijft.

Dus ik sluit mij ook bij moderator @Marcia van KPN aan, dat er niets anders mogelijk is dan te wachten tot de nieuwe zendmast actief wordt gesteld.


 

Reputatie 2

Hi, andere providers gebruiken band 28 ook voor 4G en zowel de 4G als 5G-standaard kunnen prima met een mix van 4G+5G omgaan maar de configuratie ervan zal wel te veel gedoe zijn. Maar dat is iets anders dan "niets is mogelijk".

Reputatie 7
Badge +10

Hi, andere providers gebruiken band 28 ook voor 4G en zowel de 4G als 5G-standaard kunnen prima met een mix van 4G+5G omgaan maar de configuratie ervan zal wel te veel gedoe zijn. Maar dat is iets anders dan "niets is mogelijk".

 

Hoi @EenRuud 

Ook Odido alsmede Vodafone gebruiken Band 28 (700 MHz) uitsluitend voor het 5G netwerk.
Want ook die providers moeten zich gewoon houden aan de regels die zijn opgesteld door het ministerie van infrastructuur en waterstaat.

Dus dat je nu zegt dat Band 28 ook gebruik wordt voor het 4G netwerk, klopt helaas dus niet.
Band 20 wordt wel gebruikt voor het 4G netwerk.

Reputatie 2

@Michel.uit.Arnhem Vodafone heeft band 28 inderdaad nu recent naar 5G overgeschakeld na het eerst alleen voor 4G te gebruiken en daarna mixed voor 4G en 5G te gebruiken. Nu is er nog een enkele locatie met 4G over.

Dat het niet naast elkaar kan klopt dus ook niet, het kan gewoon, het gebeurt in andere landen ook gewoon. Band 3 draait bij Vodafone en band 1 bij KPN ook DSS 5G op plekken waar buurcellen 4G draaien op dezelfde frequentie. Het stoort elkaar niet omdat zowel 4G en 5G MC-CDMA zijn. 2G stoort elkaar wel op dezelfde frequentie.

KPN heeft te weinig dekking in de binnenstad waardoor alleen bans 20 in veel winkels en zelfs op straat werkt, en 5G-NSA via band 28 onbruikbaar is omdat je daar band 3 voor nodig hebt. Lukt het je om band 3 te gebruiken dan werkt alles ineens weer normaal.

Een oplossing is band 28 vrij te geven voor gewoon 4G omdat je dan effectief bruikbare capaciteit op de lage band verdubbelt. Het kan zijn dat dat alsnog niet voldoende is, maar zou goed kunnen dat in ieder geval een WhatsApp-berichtje sturen weer mogelijk wordt.

Het niet doen vanwege operationele complexiteit en wellicht grotere storingsgevoeligheid is een ander verhaal. Ik laat het hier verder bij.

Ik lees elke keer dat er een nieuwe mast geplaatst wordt. Eerst in juli 2023 laatst las ik begin 2024.

nu is het begin maart en nog steeds is er geen bereik met KPN in de binnenstad van Amersfoort. 
ben benieuwd of -en wanneer dit probleem opgelost wordt. Het is van de zotte dat KPN het beste netwerk zou zijn maar de heel binnenstad van Amersfoort geen bereik heeft. 

Ik lees elke keer dat er een nieuwe mast geplaatst wordt. Eerst in juli 2023 laatst las ik begin 2024.

nu is het begin maart en nog steeds is er geen bereik met KPN in de binnenstad van Amersfoort. 
ben benieuwd of -en wanneer dit probleem opgelost wordt. Het is van de zotte dat KPN het beste netwerk zou zijn maar de heel binnenstad van Amersfoort geen bereik heeft. 

Ik zit ook met smart te wachten op de zendmast. Wordt echt gek van bijna geen bereik en amper een whatsapp bericht kunnen sturen.

@Marcia van KPN weet jij al wanneer de bouw van start gaat? Zou je hiernaar nog eens intern navraag kunnen doen?

 

Reputatie 7
Badge +30

Hallo allemaal! Ik heb helaas nog geen concrete datum. Een tipje van de sluier waarom dit allemaal zo lang duurt, kan je vinden op de website van de Rijksoverheid. Met het plaatsen van een mast gaan veel partijen, regels en vergunningen gemoeid. Dat kost in dit geval helaas meer tijd dan we hoopten. Ik weet dat we er nog steeds hard aan werken, maar vooralsnog heb ik geen nieuws. Mijn excuses hiervoor!

Reputatie 2

Hallo, begin 2024 zou er eindelijk een nieuwe mast geplaatst worden zodat klanten van KPN weer internet hebben in de binnenstad. Het is nu eind maart en weer kampte ik dit weekend met het probleem dat ik mijn kinderen niet kon bereiken, terwijl het dringend was. 
Dus maar weer eens de vraag opgeworpen hier: 

  • wat is de exacte stand van zaken op dit moment?
  • wat is de prognose wanneer die mast operationeel zal zijn? Dit voorjaar? Deze zomer? Herfst? Het is fijn te weten waar we (ongeveer) aan toe zijn. 

Dank voor het reageren alvast.

 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Saskia1969 en andere aanwezigen in dit topic! We verwachten in de aankomende maanden, voor de zomer, een nieuwe mast te kunnen plaatsen. Toch wil ik hierbij de kanttekening plaatsen dat dit een verwachting is. Eerdere plannen zijn om verschillende redenen niet uitvoerbaar gebleken, dus ik wil geen verwachtingen creëren die we uiteindelijk niet waarmaken. Het belang van een goede dekking in Amersfoort centrum is overigens écht helder: we werken er dan ook hard aan dit opgelost te krijgen, ook al lijkt dit wellicht niet altijd zo. 

Reageer