Beantwoord

onbeperkt internet, 5GB daglimiet is niet genoeg

  • 2 June 2020
  • 65 reacties
  • 6343 keer bekeken

hallo ik heb sinds kort ook onbeperkt internet en had het zelfde probleem.

na wat extra ma’s te bestellen eerst traag internet en daarna niks meer.

ook is het jammer dat je je verbruik niet meer kan zien in de app.

en ook vindt ik de 5 gig per dag weinig ook omdat ik het gebruik voor netflix aan boord.

niet handig als je naar iets kijkt en je moet steeds mb’s bij bestellen.

ze zouden beter een bundel van 100 gig per maand maken en als die op is wat bij bestellen.

admin: eigen topic aangemaakt

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 9 June 2020, 14:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

65 reacties

Hallo @stamper73 , je zou de beeldkwaliteit van Netflix naar beneden kunnen bijstellen voor mobiele apparaten, dan kost het een stuk minder bandbreedte terwijl de kwaliteit van kijken er niet echt onder lijdt.

Ik vind 5 GB per dag veel, die krijg ik in een maand nog niet op, maar is natuurlijk afhankelijk wat je met die data doet, ik wil bijvoorbeeld geen Netflix, heb tv zenders standaard genoeg.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @stamper73 welkom op het forum!
Als de daglimiet bereikt is wordt je internet inderdaad langzaam tot je de gratis 1GB bundel bijbestelt. Helaas heb ik geen oplossing voor de daglimiet.
Je kunt op je toestel zelf wel je verbruik inzien maar meestal gaat dit over een maand en niet per dag. Misschien is er wel een app die het per dag kan meten.

hallo @Thomas 

is het niet mogelijk om de 5 gig om te zetten naar 10 gig dan. mijn vorige abo was 20 gig per maand en dan kon ik in de kpn app ook mijn verbruik zien, en dat was niet per maand maar gewoon je verbruik op dat moment. 

 

 

@stamper73 Als je echt dagelijks tegen de 5GB grens aanloopt, zul je denk ik meer fundamenteel iets moeten wijzigen. Er zijn talloze voorbeelden van mensen die met Netflix-over-mobiel tegen limieten aanlopen. Dit 5GB unlimited of onbeperkt is een harde grens die providers in NL tegenwoordig hanteren voor een maandbedrag van 35-39 euro/maand. Als dat niet genoeg is, moet je er rekening mee houden dat je een veelvoud hiervan gaat betalen. De vroegere 100GB/maand bundel was iets van 75 euro/maand dacht ik. Eeen effectieve optie is zoals JanD ook al aangeeft, is het zelf knijpen/reguleren van je snelheid.

Reputatie 7
Badge +20

Helaas is het niet mogelijk je daglimiet aan te passen. Om je dagverbruik in te zien is een app waarschijnlijk de beste optie.

Reputatie 1

wat begrijpen jullie niet aan het woord onbeperkt? daglimiet wordt niet genoemd als je het abonnement afsluit. Lijkt op oplichting

Reputatie 7

wat begrijpen jullie niet aan het woord onbeperkt? daglimiet wordt niet genoemd als je het abonnement afsluit. Lijkt op oplichting

 

Mijn vraag gaat over de mijnkpn app, daarin zie ik niet het dagverbruik.

de sim zit in een router - buitengebied en kan dus zelf geen sms ontvangen.

 

in de kpn app kan ik 1gb erbij bestellen, maar hoe weet ik dat dat nodig is.? als het verbruik niet in de app staat en ik geen sms kan ontvangen ? of kan ik een ander sms nummer ingeven ergens ??

Reputatie 7

Dat is nu precies waarom die limiet van 5GB er op zit, om te voorkomen dat iedereen zo'n sim in een 4G modem stopt. Het is een sim met een 06 nummer en die mogen eigenlijk niet gebruikt worden in apparaten zonder telefoon functie. Daar zijn sims met 0970 nummers voor.

Zeer verwarrend… onbeperkt is niet onbeperkt, want daglimiet; kleine lettertjes vinden en lezen brengt idd de oplossing.

Argumenten als “je moet lagere resolutie kiezen bij netflix” is natuurlijk geen oplossing, symptoom bestrijding.

Er is meer dan netflix...; F1 kijken, op afstand werken, automatisch bestanden synchroniseren met cloud (iCloud, O365, Dropbox etc.) dat loopt echt op, om maar niet te spreken van windows update…

KPN maakt€ reclame over "geen kleine lettertjes” maar dit is zand in de ogen strooien.

Jammer, KPN vind ik nog steeds een goede provider, maar dit was toch wel een tegenvaller

 Voor mij zou onbeperkt wèl onbeperkt zijn, want die dag-limiet maak ik als doorsnee gebruiker in 1 maand nog  niet op.:relaxed:

Reputatie 7
Badge +24

...

De mensen die aangeven dat ze dag-limiet nooit bereiken respecteer ik maar het verbaasd mij wel. Is het in hun situatie niet logisch om een lager abonnement af te sluiten?

Ik heb bewust een onbeperkt abonnement afgesloten van uit de veronderstelling dat datagebruik dan ook onbeperkt zou zijn. Dat vervolgens blijkt dat er een limiet van 5GB is ingebouwd kan ik dan vervolgens nog wel begrijpen omdat de optie wordt geboden om extra MB’s aan te vragen. Mijn probleem is dat het proces van aanvragen van extra MB’s niet soepel loopt, juist op het moment dat je de aanvraag het hardste nodig hebt. Eerst wordt je internet zonder vooraankondiging super traag gemaakt en dan moet je met die trage verbinding de aanvraag via de app gaan doen die dan niet goed laadt en dat maakt het heel irritant. KPN zou de gebruiker ontzettend helpen door op 80% verbruik van de bundel (zowel bij 5GB als bij de uitbreiding) een sms te sturen want dan kan de gebruiker nog via gewoon internet de app gebruiken om de aanvraag in te dienen. Ik hoop dat KPN dit oppakt. Overigens zou het sowieso een verbetering zijn om ook bij onbeperkt internet in je app te kunnen zien wat je dataverbruik per dag is.

Een tip is overigens om op lage resolutie te streamen om zo minder snel 5GB te bereiken. Ik gebruik regelmatig KPN ITV en dan kan je bij elk programma via de drie puntjes rechtsonder de resolutie aanpassen.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Christ KPN, welkom op het forum! Ik zal je feedback doorgeven. In de tussentijd kan het voor jou nog handig zijn om via sms op te waarderen (NL1000 AAN naar 1266) dan maakt het niet uit of je internet al ingehouden wordt of niet!
Op dit moment bieden wij helaas nog niet de mogelijkheid om de daglimiet in te zien via de app maar er zijn wel apps die je dataverbruik per dag kunnen meten.

Dank voor het antwoord. Is het nog mogelijk om via de app in te stellen dat je bij 80% verbruik van de bundel een sms krijgt? Ik kreeg dit toevallig twee dagen geleden maar dat bleek eenmalig te zijn. Kan je dit instellen  via de app?

En wat zijn voorbeelden van apps die dataverbruik per dag meten? 

Reputatie 7
Badge +20

Helaas kan je de sms notificaties niet aanpassen, dit is een geautomatiseerd systeem waar weinig in aan te passen is.
Vroeger had Google zelf hier een app voor “Datally” maar helaas bestaat die (inmiddels al een tijdje) niet meer. De eerste die ik tegen kom in de play store is deze maar ik heb hier zelf geen ervaringen mee.

Aan de ene kant maakt Kpn met unlimited reclame dat je onbezorgd videos kunt streamen en zelfs cloud gaming wordt aangeprezen.

5 Gb per dag is een lachertje natuurlijk en totaal niet van deze tijd. Misschien voor ouderen die het rustig aan doen op internet. Maar voor ons, die veel onderweg zijn en onderweg Google Stadia, Geforce now of andere platformen willen gebruiken, totaal lachwekkend.

Dus niet zoals KPN in de reclame zegt, voorbereid op de toekomst. juist niet… na drie minuten wordt ik er al uitgegooid en ik kan niet elke minuut daarna alles weer activeren met 1 Gb. Dus adverteer hier dan ook niet mee.

Reputatie 1
Badge

Ik heb soms ook moeite met die limiet van 5Gb. Als ik een intensieve dag heb met veel Zoom verkeer en databases die heen en weer moeten en dan ook nog eens een ISO moet downloaden om bij een klant een switch te updaten dan word die download onderbroken. Zeer onpraktisch. Voor zover het nog niet duidelijk was, ik werk dus in de buitendienst ;)

Ik lees ook dat mensen tegen problemen aanlopen door het kijken van video. In de US is het gebruikelijk dat data van 'geselecteerde video diensten' (denk aan YouTube en Netflix) niet meetellen in de MB's van de klant. De provider heeft dan een eigen storrage van die aanbieder in het netwerk zodat hun klanten de zaak minder belasten. Ik had van KPN eigenlijk een soortgelijke benadering verwacht, maar de US loopt hierop nog op vooruit zie ik.

Zeker nu met 5G dat ik zo hier en daar al kan ontvangen zou een verdubbeling naar 10Gb (op z'n minst) voor de hand liggen. Echter zijn nog lang niet alle 4G masten geüpgraded waardoor er misschien te veel belasting kan ontstaan op het 'oude' netwerk. Maar een punt op de horizon naar verbetering zou ik zeer op prijs stellen.

 

Reputatie 1

wat begrijpen jullie niet aan het woord onbeperkt? daglimiet wordt niet genoemd als je het abonnement afsluit. Lijkt op oplichting

 

Als je vaak je wilt 1GB data bij kan bestellen kan je het net zo goed ECHT ONBEPERKT maken. Waarom doet KPN dat niet ??

Reputatie 7
Badge +8

@Bains omdat dat een te grote belasting voor het netwerk is.

 Verder  is het geen vervanging voor thuis internet natuurlijk 

Reputatie 7

Als je vaak je wilt 1GB data bij kan bestellen kan je het net zo goed ECHT ONBEPERKT maken. Waarom doet KPN dat niet ??

Omdat dan de kans aanwezig is dat mensen zo'n unlimited abonnement gaan gebruiken i.p.v. hun vaste aansluiting voor Internet thuis. Dat leidt tot een overbelasting van het 4G netwerk.

Reputatie 1

Dan moet je het niet verkopen als unlimited data maar als 5GB PER DAG. 
En natuurlijk gaat niemand het 4 G netwerk gebruiken als je vast internet thuis hebt. 

Reputatie 7
Badge +24

Dan moet je het niet verkopen als unlimited data maar als 5GB PER DAG. 
En natuurlijk gaat niemand het 4 G netwerk gebruiken als je vast internet thuis hebt. 

Als unlimited echt onbeperkt zou zijn, en het zou goed werken, stabiel, altijd fatsoenlijke snelheid, dan zou dat voor sommige mensen aanleiding zijn om hun vaste internet abo stop te zetten. Maar dat is dus absoluut niet de bedoeling. Enerzijds omdat het 4G netwerk daar lang niet toereikend voor zou zijn. Anderzijds: het is daar veel te goedkoop voor. Het 1 heeft misschien met het ander te maken 😉

Wat een onzin allemaal. In duitsland doen ze dit al jaren. Onbeperkt is daar echt onbeperkt.

verkoop het dan gewoon niet zo, met de vermelding dat het op de toekomst is voorbereid, wat het dus niet is en ook niet voor mobiel gamen… geen enkele cloud gaming werkt op deze manier.

 

het is een 5 Gb per dag abo met onbeperkt aanvullen.

niet onbeperkt netflixen zonder zorgen. Het duurt namelijk ook nog even voordat je 1 Gb is geactiveerd, niets onbezorgds aan...

Reputatie 7

Wat een onzin allemaal. In duitsland doen ze dit al jaren. Onbeperkt is daar echt onbeperkt.

Er zijn in Duitsland momenteel twee partijen die unlimited data aanbieden en dat zijn O2 en Telekom (T-Mobile). Die partijen hanteren weer andere mechanismen om te voorkomen dat men zo'n abonnement als alternatief voor de vaste aansluiting thuis gaat gebruiken.

Zo knijpt O2 de snelheid...

...en maakt Telekom het behoorlijk prijzig.

Wil je dat dan ook hier?