Vraag

EoF -> GoF service tool werkt niet

  • 12 February 2024
  • 15 reacties
  • 219 keer bekeken

Onlangs probeerde ik om een eigen modem aan te sluiten (internet + TV). Of om precies te zijn heb ik twee modems geprobeerd, allebei met de (voor dat apparaat) meest recente versie van Asuswrt-Merlin, gebruik makend van de instellingen uit dit topic. Helaas werkte dit niet; de WAN poort blijft op “disconnected” staan.

Na enig zoeken kwam ik op de kennisbank, waar staat:

Als jouw verbinding van de subtypes EoF of GPON is, dan zetten we dit voor je om naar GoF of XGSPON. Deze omzetting wordt automatisch gestart als je de servicetool doorloopt.

 

Helaas werkt de service tool niet. In de eerste stap lees ik het volgende:

Je aansluitingstype

FttH/PtP (EoF)

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen

Experia Box V10 H369A

Je huidige glasvezelaansluitpunt (FTU)

FTU_GN02

Eigen of een KPN glasvezel ONT

KPN ONT

 

Vervolgens klik ik op de knop “VoIP SIP-gegevens bekijken”. Daar zie ik dit:

Zoals je ziet denkt de service tool dat ik meerdere nummers heb, maar ik kan geen nummer selecteren. Dat klopt niet. Ik had ooit één nummer, maar niet meer. Door dit probleem kom ik niet verder in de service tool, hier loopt het vast.

Hoe kan dit opgelost worden? En kan dit de oorzaak zijn dat mijn eigen modems geen verbinding konden maken?

PS. Ik weet niet of het nog iets uitmaakt tegenwoordig, maar ik ben voormalig Telfort abonnee.


15 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Marcus G 

 

Je sluit de routers die je geprobeerd hebt toch aan via een UTP netwerkkabel op het glasvezelmodem?

Zo ja dan heeft het draaien van die tool sowieso geen zin, die is ervoor om je modem direct aan te sluiten op de glasvezel connector, dus zonder KPN glasvezelmodem.
Ik denk niet dat je oude telefoonnummer of dat je van Telfort komt er iets mee te maken heeft.

 

Je KPN modem is een V10 zoals aangegeven en werkt wel als je die op het glasvezelmodem aansluit?

Welke routers heb je geprobeerd?
Heb je ook de vlan6 instelling gedaan in het IPTV gedeelte?

 

Hi GeSp, dankjewel.

Goed om te weten dat dat EoF/GoF verhaal voor mij niet van toepassing is. Ik geloof dat ik in de aloude spraakverwarring rondom de woorden “modem” en “router” terechtgekomen ben :-)

Je sluit de routers die je geprobeerd hebt toch aan via een UTP netwerkkabel op het glasvezelmodem?

Ja, inderdaad. Precies dezelfde kabel als waar mijn Experia mee aangesloten is.

Het klopt dat ik een Experia V10 heb (hoewel het ding zichzelf een ZTE H396A noemt) en die werkt direct wanneer je de kabel inprikt.

Ik heb het geprobeerd met 2 routers die ik in huis had: een Netgear R7000 (met ported Asuswrt-Merlin firmware) en een Asus RT-AC87U (met Asuswrt-Merlin firmware). Ik heb de instructies uit het geaccepteerde antwoord van het volgende topic precies gevolgd, inclusief de Vlan 6 setting op het IPTV-tabje. 

Toen dat niet werkte, heb ik nog gevarieerd met andere instellingen omdat ik daar elders over las. Bijvoorbeeld andere PPPOE username/password settings ([mac-adres]@internet / kpn), MTU/MRU 1492, Vlan 4… Ook heb ik geprobeerd of het hielp om de FTU uit en aan te zetten en/of de router te rebooten. Alles zonder resultaat.

Wat me nog opviel in de logs van de router, waren meldingen dat de PPPoE Discovery niet gelukt is.

May  5 07:06:23 pppd[391]: Unable to complete PPPoE Discovery
May  5 07:06:23 pppd[391]: Hangup (SIGHUP)
May  5 07:06:23 pppd[391]: Terminating on signal 15
May  5 07:06:23 pppd[391]: Exit.

Ook kwam verderop in het log vaak de melding “Timeout waiting for PADO packets” voorbij. Misschien is dat een aanwijzing?

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Marcus G, hier lijkt aan onze kant iets niet goed te hebben gezeten. Dat zou nu opgelost moeten zijn, kun je het nog eens proberen?

@Thomas van KPN fijn dat je meekijkt! Ik ga het z.s.m. weer proberen, hopelijk kom ik daar vanavond al aan toe.

 @Thomas van KPN het werkt nog niet, helaas. Ik heb beide routers weer geprobeerd, settings gecontroleerd aan de hand van eerder genoemde forum post, wachtwoorden en MTU waarde gevarieerd, router reboot, FTU reboot… Ook las ik nog ergens de tip om de PPP authentitcation op “PAP” te zetten ipv. “auto”. Echter, de WAN connectie blijft op de “Disconnected” status - behalve één heel kort momentje!

Ik zal maar even alle info delen die ik tot nu toe heb.

Settings

Hieronder screenshots van de betreffende settings pagina’s.

WAN settings deel 1
WAN settings deel 2

 

LAN-IPTV settings

 

Resultaat

Helaas blijft het overzicht er zo uitzien!
 

Logs

In de hoop dat het een aanwijzing bevat is hier een groter stuk van het router log, vanaf het punt dat ik de FTU weer aan zette. Ik vermoed dat de pppd messages het meest relevant zijn in dit geval, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

May  5 07:08:20 WAN_Connection: WAN(0) link up.
May 5 07:08:20 rc_service: wanduck 203:notify_rc restart_wan_if 0
May 5 07:08:20 pppd[430]: Unable to complete PPPoE Discovery
May 5 07:08:20 pppd[430]: Hangup (SIGHUP)
May 5 07:08:20 pppd[430]: Terminating on signal 15
May 5 07:08:20 pppd[430]: Exit.
May 5 07:08:21 lldpd[344]: removal request for address of 169.254.39.141%10, but no knowledge of it
May 5 07:08:23 pppd[920]: Plugin rp-pppoe.so loaded.
May 5 07:08:23 pppd[920]: RP-PPPoE plugin version 3.11 compiled against pppd 2.4.7
May 5 07:08:23 pppd[922]: pppd 2.4.7 started by admin, uid 0
May 5 07:08:27 WAN_Connection: Fail to connect with some issues.
May 5 07:08:30 WAN_Connection: WAN(0) link up.
May 5 07:08:30 rc_service: wanduck 203:notify_rc restart_wan_if 0
May 5 07:08:30 pppd[922]: Unable to complete PPPoE Discovery
May 5 07:08:31 pppd[922]: Hangup (SIGHUP)
May 5 07:08:31 pppd[922]: Terminating on signal 15
May 5 07:08:31 pppd[922]: Exit.
May 5 07:08:34 pppd[950]: Plugin rp-pppoe.so loaded.
May 5 07:08:34 pppd[950]: RP-PPPoE plugin version 3.11 compiled against pppd 2.4.7
May 5 07:08:34 pppd[952]: pppd 2.4.7 started by admin, uid 0
May 5 07:08:56 services: apply rules error(18645)
May 5 07:08:56 dnsmasq[263]: read /etc/hosts - 24 names
May 5 07:08:56 zcip_client: configured 169.254.39.141
May 5 07:08:59 services: apply rules error(18679)
May 5 07:09:02 services: apply rules error(18679)
May 5 07:09:05 services: apply rules error(18679)
May 5 07:09:08 services: apply rules error(18679)
May 5 07:09:09 pppd[952]: Timeout waiting for PADO packets
May 5 07:09:11 services: apply rules error(18679)
May 5 07:09:14 services: apply rules error(18679)
May 5 07:09:17 services: apply rules error(18679)
May 5 07:09:20 services: apply rules error(18679)
May 5 07:09:23 services: apply rules error(18679)
May 5 07:09:26 services: apply rules error(18679)
May 5 07:09:29 services: apply rules error(18679)

Iets interessants gebeurde kort nadat ik de PPP authentication op “PAP” gezet had. Kijkend naar de logs heeft de router toen heel even connectie gehad (waar “aaa.bbb.ccc.ddd” staat, stond het WAN IP adres dat mijn Experia ook toegewezen krijgt):

May  5 07:24:58 pppd[2497]: Timeout waiting for PADO packets
May 5 07:25:03 pppd[2497]: PPP session is 22588 (0x583c)
May 5 07:25:03 pppd[2497]: Connected to 60:7e:cd:29:c9:4b via interface vlan6
May 5 07:25:03 pppd[2497]: Using interface ppp0
May 5 07:25:03 pppd[2497]: Connect: ppp0 <--> vlan6
May 5 07:25:03 pppd[2497]: Remote message: Authentication success,Welcome!
May 5 07:25:03 pppd[2497]: PAP authentication succeeded
May 5 07:25:03 pppd[2497]: peer from calling number 60:7E:CD:29:C9:4B authorized
May 5 07:25:03 lldpd[344]: removal request for address of aaa.bbb.ccc.ddd%13, but no knowledge of it
May 5 07:25:03 pppd[2497]: local IP address aaa.bbb.ccc.ddd
May 5 07:25:03 pppd[2497]: remote IP address 195.190.228.10
May 5 07:25:03 pppd[2497]: primary DNS address 195.121.1.34
May 5 07:25:03 pppd[2497]: secondary DNS address 195.121.1.66
May 5 07:25:03 pppd[2497]: LCP terminated by peer
May 5 07:25:03 pppd[2497]: Connect time 0.0 minutes.
May 5 07:25:03 pppd[2497]: Sent 0 bytes, received 0 bytes.
May 5 07:25:03 lldpd[344]: removal request for address of 195.190.228.10%13, but no knowledge of it
May 5 07:25:03 lldpd[344]: removal request for address of aaa.bbb.ccc.ddd%13, but no knowledge of it
May 5 07:25:03 lldpd[344]: removal request for address of aaa.bbb.ccc.ddd%13, but no knowledge of it
May 5 07:25:04 dnsmasq[263]: read /etc/hosts - 24 names
May 5 07:25:04 dnsmasq[263]: using nameserver 195.121.1.34#53
May 5 07:25:04 dnsmasq[263]: using nameserver 195.121.1.66#53
May 5 07:25:04 dnsmasq[263]: using nameserver 195.121.1.34#53
May 5 07:25:04 dnsmasq[263]: using nameserver 195.121.1.66#53
May 5 07:25:04 wan: finish adding multi routes
May 5 07:25:04 rc_service: ip-up 2605:notify_rc stop_ntpd
May 5 07:25:04 rc_service: ip-up 2605:notify_rc start_ntpd
May 5 07:25:04 rc_service: waitting "stop_ntpd" via ip-up ...
May 5 07:25:05 WAN_Connection: WAN was restored.
May 5 07:25:05 dnsmasq[263]: read /etc/hosts - 24 names
May 5 07:25:05 dnsmasq[263]: using nameserver 195.121.1.34#53
May 5 07:25:05 dnsmasq[263]: using nameserver 195.121.1.66#53
May 5 07:25:05 dnsmasq[263]: using nameserver 195.121.1.34#53
May 5 07:25:05 dnsmasq[263]: using nameserver 195.121.1.66#53
May 5 07:25:05 ntpd: Started ntpd
May 5 07:25:06 pppd[2497]: Connection terminated.
May 5 07:25:06 rc_service: ip-up 2605:notify_rc stop_samba
May 5 07:25:06 rc_service: ip-up 2605:notify_rc start_samba
May 5 07:25:06 rc_service: waitting "stop_samba" via ip-up ...
May 5 07:25:06 lldpd[344]: removal request for address of 195.190.228.10%13, but no knowledge of it
May 5 07:25:07 pppd[2497]: Sent PADT
May 5 07:25:07 pppd[2497]: Modem hangup
May 5 07:25:07 Samba_Server: smb daemon is stopped
May 5 07:25:07 kernel: gro disabled
May 5 07:25:07 dnsmasq[263]: exiting on receipt of SIGTERM
May 5 07:25:08 WAN_Connection: WAN(0) link down.
May 5 07:25:09 kernel: Interface ppp0 doesn't exist
May 5 07:25:09 dnsmasq[2694]: started, version 2.89 cachesize 1500
May 5 07:25:09 dnsmasq[2694]: asynchronous logging enabled, queue limit is 5 messages
May 5 07:25:09 dnsmasq-dhcp[2694]: DHCP, IP range 192.168.102.2 -- 192.168.102.254, lease time 1d
May 5 07:25:09 dnsmasq-dhcp[2694]: DHCP, IP range 192.168.101.2 -- 192.168.101.254, lease time 1d
May 5 07:25:09 dnsmasq-dhcp[2694]: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
May 5 07:25:09 dnsmasq[2694]: read /etc/hosts - 24 names
May 5 07:25:09 dnsmasq[2694]: using nameserver 195.121.1.34#53
May 5 07:25:09 dnsmasq[2694]: using nameserver 195.121.1.66#53
May 5 07:25:09 dnsmasq[2694]: using nameserver 195.121.1.34#53
May 5 07:25:09 dnsmasq[2694]: using nameserver 195.121.1.66#53
May 5 07:25:13 WAN_Connection: Fail to connect with some issues.
May 5 07:25:52 pppd[2497]: Timeout waiting for PADO packets
May 5 07:27:07 pppd[2497]: Timeout waiting for PADO packets

 

Kortom, alle hulp is nog steeds zeer welkom!

Reputatie 7
Badge +18

De instellingen zien er volgens mij goed uit, alleen zou Enable VPN + DHCP Connection op No moeten staan volgens de Tweakers handleiding, probeer eens of het daarmee wel werkt.

De instellingen zien er volgens mij goed uit, alleen zou Enable VPN + DHCP Connection op No moeten staan volgens de Tweakers handleiding, probeer eens of het daarmee wel werkt.

Dank voor het meedenken, ik heb het geprobeerd. Helaas, geen success.

Ik kwam ook nog deze forum post tegen, waar iemand over een (ogenschijnlijk) vergelijkbare situatie schrijft:

common issue - it's a PPP dangling leg - the client side (your router) has disconnected due to a timeout, but the server side (your ISP) still has the session up…

can't have two sessions at the same time…

Call Customer Care at your ISP - they'e the ones that can attempt to fix it - anything from the client side is screaming at the wind - feels good perhaps, but doesn't fix the problem at hand.

@Thomas van KPN , zegt jou dit iets? Klopt het dat je niet 2 PPPoE sessies tegelijk kan hebben? Want in dat geval vraag ik me af hoe het uberhaupt mogelijk is om over te schakelen van de Experia box naar een eigen router. Op het moment dat je de kabel uit de WAN poort van de Experia trekt, hou je toch per definitie een open sessie over? 

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb hier zelf weinig verstand van eerlijk gezegd maar we hebben hier wel een paar handige topics over:

Tja, niemand heeft alle antwoorden in huis, dus alle begrip voor je reactie. Maar als de oplossing voor mijn situatie in die handige topics gestaan had, was ik natuurlijk nooit aan deze thread begonnen.

Reputatie 7
Badge +20

Ik krijg nog de tip dat je PPP probeert op vlan4. Dat moet vlan6 zijn.
De login en wachtwoord doen er niet toe, dat mag alles zijn.

Heb jij misschien nog iets toe te voegen @wjb?

Reputatie 7

Ik zie niet waar zou staan dat TS de pppoe verbinding op vlan 4 zou proberen. Ik lees zelfs in de log dat dit netje op vlan 6 gebeurt.

Update: Ondanks herhaalde pogingen en verschillende settings is het nog steeds niet gelukt om een van beide routers werkend te krijgen. En dan heb ik nog niet eens over IPTV, het blijft stranden bij de PPPoE authenticatie.

Ik constateer:

  • dat anderen op dit forum succes gehad hebben met exact dezelfde (en vergelijkbare) routers;
  • dat hetzelfde probleem optreedt op twee verschillende routers.

De combinatie van die twee feiten doet mij vermoeden dat het probleem niet aan mijn kant ligt, maar ergens bij KPN of de glasvezel verbinding. Vandaar nogmaals een shout-out naar @Thomas van KPN of een van de andere KPN'ers. Zouden jullie alsjeblieft nog eens alle settings en checkpoints aan jullie kant willen nalopen, om te zien of daar de oorzaak gevonden kan worden?

​​​​​​Bij voorbaat dank.

Reputatie 7
Badge +20

Dit zijn geen instellingen die ik kan controleren, werkt het met je experiabox wel? Als dat ook niet werkt kun je altijd even met ons bellen op 0800-0402. Als dat wél goed werkt moet het toch iets ergens in de configuratie zijn vermoed ik.

Thanks @Thomas van KPN.

 

Dit zijn geen instellingen die ik kan controleren, werkt het met je experiabox wel?

Ja, de Experiabox werkt. (Als ik al een maand zonder internet zat, had ik wel harder gepiept natuurlijk ;-)) Ik snap natuurlijk dat je niet de instellingen van mijn modem kan controleren. Maar mijn vraag refereerde aan jouw eerdere opmerking: “hier lijkt aan onze kant iets niet goed te hebben gezeten”. Daaruit concludeer ik dat er aan jullie kant ook instellingen bestaan die gecontroleerd kunnen worden.

 

Als dat wél goed werkt moet het toch iets ergens in de configuratie zijn vermoed ik.

Ik denk dat dat vermoeden onjuist is om de volgende redenen:

  • Ik heb het meermaals geprobeerd met verschillende routers en alle varianten van settings die her en der gesuggereerd worden.
  • Van beide modellen routers zijn andere forumgebruikers die hun werkende instellingen gedeeld hebben.
  • Ik heb die werkende instellingen toegepast, meermaals gecontroleerd en ook hierboven laten checken door andere forumgebruikers.
  • Mijn eigen router kreeg één keer voor héél even (zie deze comment, onder het kopje “Logs”) wél het WAN IP-adres toegewezen dat de experiabox normaliter krijgt. Als de instellingen echt verkeerd waren, zou dat helemaal nooit kunnen gebeuren.
Reputatie 7
Badge +20

Dat het aan onze kant mis ging was niet specifiek voor jouw aansluiting maar dat moet nu dus ook verholpen zijn, ik heb geen idee waar dit hem in kan zitten

Reageer