Vraag

FRITZ!Box 5590 te gebruiken met XGS-Pon van KPN?

  • 2 June 2023
  • 44 reacties
  • 848 keer bekeken

Zou KPN nog aanpassingen moeten uitvoeren om een Fritzbox 5590 XGS-Pon te kunnen laten werken? Of kun je dit modem niet gebruiken?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

Hallo @TonK1957 zie onderstaande links:

Vrije modemkeuze: gebruik een eigen modem op je KPN verbinding | KPN Community

en

Vrije modemkeuze: links en tips | KPN Community

Succes

Om de servicetool te kunnen gebruiken moet je op de glasvezel aansluiting zijn aangesloten, dan kan je een ander ONT punt selecteren. De NT van KPN eraf gehaald en de directe verbinding er op geschoven glasvezel kabel in de Fritzbox 5590 maar de verbinding wordt niet gemaakt.

Blijkbaar dient KPN toch enige zaken om te zetten of aan te zetten. Dat heb ik op het forum ook meerdere malen langs zien komen. De Fritzbox 5590 XGS-PON glasvezel aansluiting heeft blijkbaar instellingen welke door KPN eerst moeten worden ingesteld in de wijkcentrale.

Reputatie 7
Badge +11

Blijkbaar dient KPN toch enige zaken om te zetten of aan te zetten. Dat heb ik op het forum ook meerdere malen langs zien komen. De Fritzbox 5590 XGS-PON glasvezel aansluiting heeft blijkbaar instellingen welke door KPN eerst moeten worden ingesteld in de wijkcentrale.

Dit klopt niet. De enige wijziging die gedaan moet worden is de registratie van het ONT, in dit geval de Fritzbox, en daar is die servicetool voor die dit automatisch op moet pakken. Nu heb ik thuis geen PON-techniek maar P2P dus kan ook niks testen/proberen helaas, anders had ik al lang wat geprobeerd om het proces een keer doorlopen te hebben.

Je weet zeker dat je op XGS-PON zit en niet bijvoorbeeld GPON? Geen idee wat de servicetool aangeeft aangezien ik die nog nooit doorlopen heb. Gaat het om een compleet nieuwe installatie of is de installatie al eerder uitgevoerd geweest? Ik weet dat namelijk belangrijk is voor alle servicetools en dergelijke dat het KPN modem eens aangesloten is geweest bij een nieuwe levering om alles te activeren. Deze gaat zich namelijk aanmelden in het centrale systeem van KPN waarmee de levering als compleet wordt gemarkeerd.

Bij de eerste aansluiting van de fritzbox 5590 met glasvezel werkte het niet, met KPN NT aansluiting en experiabox werkte de verbinding wel. Dit heb ik aangesloten om te kunnen zien of de verbinding wel werkte. Nu zou ik dus de aansluiting welke bij de Fritzbox moet worden gebruikt monteren maar dan is er geen verbinding meer. Om de servicetool te kunnen gebruiken moet je op de glasvezelverbinding aangesloten zijn. En dat lukt dus niet.

Betekend dit dat de registratie bij KPN ongedaan moet worden gemaakt? En zo ja hoe gaat dat in zijn werk.

Ik vindt het fijn dat er in ieder geval een gebruiker is die mij de goede weg op stuurt.

Reputatie 7
Badge +11

Misschien stomme vraag maar gebruik je wel de juiste SFP bij de 5590?

Ik heb de SFP eruit gehaald en op de module staat XGS-Pon. Dus dat lijkt mij de juiste. Het zou denk ik enkel nog zo kunnen zijn dat het glasvezel XGS-Pon niet kan handelen. De glasvezel verbinding tot aan de SFP is gecontroleerd en werkt. De Fritzbox is compleet geleverd, met de SFP, glasvezeldraad en de aanpassing op de aansluiting van binnenkomst.

Ik ga proberen bij KPN te ontdekken of en wat voor glasvezel wordt geleverd Pon of AON of XGS-pon, is allemaal erg onduidelijk. Fritzbox zegt hierover eigenlijk niets op de website, en KPN ook niet. 

Hallo @TonK1957 je zou eens bij de buren kunnen informeren die ook glasvezel van KPN hebben en vragen of je in de meterkast mag kijken wat voor systeem ze hebben, als zij PON of XGSPON hebben krijg jij vast en zeker XGSPON, hebben zij het ‘oude’ systeem, krijg jij dat ook en heb je niets aan je XGSPON-router.

De systemen worden niet door elkaar gebruikt.

Pas sinds 2021 worden wijken aangesloten op GPON en sinds eind 2021 standaard op XGSPON als in die wijk glasvezel aangelegd wordt.

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb de SFP eruit gehaald en op de module staat XGS-Pon. Dus dat lijkt mij de juiste. Het zou denk ik enkel nog zo kunnen zijn dat het glasvezel XGS-Pon niet kan handelen. De glasvezel verbinding tot aan de SFP is gecontroleerd en werkt. De Fritzbox is compleet geleverd, met de SFP, glasvezeldraad en de aanpassing op de aansluiting van binnenkomst.

Ik ga proberen bij KPN te ontdekken of en wat voor glasvezel wordt geleverd Pon of AON of XGS-pon, is allemaal erg onduidelijk. Fritzbox zegt hierover eigenlijk niets op de website, en KPN ook niet. 

Je hebt een NT van KPN toch? Maak daar eens een foto van en plaats die hier, dan kan ik je exact vertellen wat voor verbinding je hebt. Wat je bedoeld met ‘dat het glasvezel XGS-Pon niet kan handelen’ begrijp ik niet helemaal. Je bent aangesloten op PON-apparatuur of niet en bij KPN kan alle PON apparatuur in de infrastructuur XGS-PON aan.

Ik heb gevraagd wat er voor glasvezel is aangelegd, nu blijkt dat het geen XGS-Pon is maar gewoon glasvezel. Zegt de medewerker van KPN.  Dan is het wel duidelijk de SPF die er inzit gaat niet werken.

Hopelijk wordt het snel aangepast zodat het wel toegepast kan worden.

Ik heb gevraagd wat er voor glasvezel is aangelegd, nu blijkt dat het geen XGS-Pon is maar gewoon glasvezel. Zegt de medewerker van KPN.  Dan is het wel duidelijk de SPF die er inzit gaat niet werken.

Hopelijk wordt het snel aangepast zodat het wel toegepast kan worden.

Hallo @TonK1957 Dan woon jij dus in een wijk waar al langer glasvezel ligt, dus het ‘oude’ systeem. KPNNetwerk is voorlopig niet van zins die wijken aan te gaan passen naar XGSPON. KPNNetwerk is nu druk doende de nog niet-verglaasde gebieden eerst te verglazen (met XGSPON-techniek).

 

Reputatie 7
Badge +11

Als je nu een GoF-verbinding hebt krijg je voorlopig nog geen PON. Dat staat namelijk niet op de planning. Zal ooit vast wel gaan gebeuren met splitterkasten in de wijkcentrales maar dan zijn we al lang voorbij XGS-PON denk ik zo.

Met GoF kan je wel een Fritz!SFP daarvoor gebruiken maar ik zie zo nergens een plek om die los te krijgen. Ik was altijd fan van AVM maar de wijze waarop ze SFP's vendorlocken en enkel hun eigen SFP's toestaan heeft mij van gedachten veranderd.

Wederom, met een foto van het NT kan ik je precies vertellen welke soort aansluiting je hebt.

 

Hallo @TonK1957 Dan woon jij dus in een wijk waar al langer glasvezel ligt, dus het ‘oude’ systeem. KPNNetwerk is voorlopig niet van zins die wijken aan te gaan passen naar XGSPON. KPNNetwerk is nu druk doende de nog niet-verglaasde gebieden eerst te verglazen (met XGSPON-techniek).

KPN Netwerk legt überhaupt niks aan met XGSPON techniek. Ze leggen een netwerk aan volgens PON of volgens AON. De techniek is aan de provider. Mocht het huidige AON ooit omgebouwd worden naar PON dan is dat ook niet KPN Netwerk maar KPN Wholesale die dat doet. 

KPN Netwerk legt überhaupt niks aan met XGSPON techniek. Ze leggen een netwerk aan volgens PON of volgens AON. De techniek is aan de provider. Mocht het huidige AON ooit omgebouwd worden naar PON dan is dat ook niet KPN Netwerk maar KPN Wholesale die dat doet. 

Bedankt voor de aanvullende info @NHendriks , weer wat geleerd.

KPN als provider installeerrt dus de XGS-PON-kasten, terwijl Budget of Online nog gewoon PON-kasten kan monteren. Interpreteer ik het zo goed?

 

Reputatie 7
Badge +11

KPN Netwerk legt überhaupt niks aan met XGSPON techniek. Ze leggen een netwerk aan volgens PON of volgens AON. De techniek is aan de provider. Mocht het huidige AON ooit omgebouwd worden naar PON dan is dat ook niet KPN Netwerk maar KPN Wholesale die dat doet. 

Bedankt voor de aanvullende info @NHendriks , weer wat geleerd.

KPN als provider installeerrt dus de XGS-PON-kasten, terwijl Budget of Online nog gewoon PON-kasten kan monteren. Interpreteer ik het zo goed?

 

Nee niet helemaal. Bij PON MVP1* en P2P heeft iedere aansluiting een eigen glasvezel naar de wijkcentrale en is het aan de operator (dat is anders dan een provider) om te kiezen welke techniek toegepast wordt. KPN Wholesale kan bijvoorbeeld kiezen voor GoF maar Glasoperator (van T-Mobile) kan kiezen voor GPON. Zo kunnen operators ruimte huren bij KPN Netwerk om apparatuur te plaatsen. Op PON MVP1 zien we bijvoorbeeld exact dezelfde wijkcentrales als gebruikt voor P2P, namelijk de POP Model 3.0, alleen de apparatuur die erin hangt in de equipment-frames is anders.

Operators bieden hun diensten dan weer aan bij de providers zoals KPN, Budget of Online. KPN koopt dus ook weer diensten in bij KPN Wholesale voor dezelfde tarieven als bijvoorbeeld Online of Budget.

Bij PON MVP2 wordt er niet alleen gesplitst in de wijkcentrale maar ook in de passieve straatkasten. Hierdoor is het niet mogelijk om meerdere operators aan te sluiten op het netwerk. In dit geval moet iedere provider diensten inkopen bij KPN Wholesale omdat zij hoofdhuurder is van het netwerk. Oké, technisch kan het door bijvoorbeeld nog een kabel met vezels naar deze kasten aan te leggen en op die manier qua infrastructuur een beetje koper achteraan te gaan (Centrale > Kabelverdeler > Aansluiting) maar dat wordt niet gedaan.

KPN Wholesale werkt overigens wel samen met KPN Netwerk, bijvoorbeeld voor de verhuur van ruimte in een POP, dat loopt via Wholesale en niet via KPN Netwerk, waarschijnlijk omdat dit makkelijker is voor een klant (en in dit geval is de klant dus bijvoorbeeld Glasoperator of Tweak). KPN Netwerk doet dus echt aanleg en beheer, Wholesale regelt de rest. Zullen ze vast onderling een contract voor hebben omdat het verschillende BV's zijn.

 

Nog een leuk feitje maar niet echt relevant: KPN Wholesale is ook de partij die wereldwijd met andere mobiele providers afspraken maakt over roaming en veel providers liften hier op mee door in te kopen bij Wholesale.


Verder is PON een term voor het fysieke netwerk, dus de glasvezels en de splitters. GPON en XGS-PON zijn technieken die je op dit type netwerk kan laten lopen. Naast PON heb je ook P2P (point-to-point). Op dit type netwerk kan je AON-technieken als GoF en EoF gebruiken maar ook PON-technieken zoals XGS-PON.

 

 

* PON MVP1 is aangelegd als een P2P-netwerk, ik weet niet precies waarom daarvoor gekozen is maar ik verwacht persoonlijk omdat PON voor KPN als organisatie vrij nieuw was en er met MVP1 nog een terugval naar AON mogelijk was.

Betekend dit dat bij "gewoon glasvezel ”AON techniek wel zou moeten werken?

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb geen idee wat de medewerker hiermee bedoeld. Nogmaals, plaats hier een foto van het NT en dan kan ik het je zo vertellen.

Eigenlijk is mij nu niet duidelijk welke techniek ik zou moeten aansluiten. Wat ik nu wel weet is dat XGS-Pon voor mij geen optie is.

Maar wat moet het wel zijn om direct op glasvezel te kunnen aansluiten?

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb geen idee wat de medewerker hiermee bedoeld. Nogmaals, plaats hier een foto van het NT en dan kan ik het je zo vertellen.

Dit. Ik kan mij blijven herhalen maar plaats gewoon die foto..

Dit is het bewuste kastje

Reputatie 7
Badge +11

Dan heb je inderdaad een AON-verbinding. Bij XGS-PON wordt uitsluitend dit ONT geplaatst:

 

Glasvezel heb je op jouw adres al van ver voor dat KPN überhaupt PON technieken gebruikte. Volgens mij is de laatste TY-01 FTU (grondplaat voor glasvezel) eind 2016/begin 2017 geplaatst.

Je kan gewoon een AON-SFP gebruiken en aansluiten, er hoeft niks gewijzigd te worden via een servicetool of iets. Moet je wel specifiek een SFP hebben die de Fritzbox ondersteunt en dat is enkel die van Fritzbox zelf.

Top, met deze gegevens kan ik wat. Ik denk dat er meerdere gebruikers zijn die met deze problemen worden geconfronteerd. 

Door deze discussie is er mij en anderen veel duidelijk geworden. Het zou fijn zijn als KPN deze zaken ook duidelijk op de website zouden vermelden.

Hartelijk dank voor je inspanningen, ik ben er blij mee.

Reputatie 7
Badge +11

KPN is ook duidelijk in de informatievoorziening. Ik ben voor de grap eens door de servicetool gegaan en ik krijg deze informatie welke allemaal klopt; ik heb een GoF-verbinding, ik heb als laatste een V10 gekoppeld gehad aan het netwerk en ik heb de KPN NT op de FTU zitten.

 

Nu is GoF niet voor iedereen heel duidelijk maar in de handleiding met specificaties staat precies wat het inhoudt en waar de apparatuur aan moet voldoen: https://kpn.com/w3/file?uuid=563993a1-e48a-485a-90a8-7389c5d6f5d4&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=50183&mode=incontext.

 

Echt alle benodigde informatie staat op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm.

 

 

De servicetool werkt alleen als je een werkende glasvezel verbinding bezit van KPN. Zonder die verbinding krijg je niets te zien, het is het kip en ei verhaal.  Heb je wel een werkende verbinding zie je ook alleen de dan werkende verbinding en materialen.

Het zou makkelijker zijn als dat anders zou kunnen. 

Reputatie 7
Badge +11

Mwah, op zich niet gek. Er is op voorhand namelijk ook niet altijd te zeggen welke drager je precies krijgt. Op glas wel maar op koper niet en aangezien die dezelfde tool gebruikt is het best wel een gedoe om dat aan te passen voor die hele kleine hoeveelheid klanten die hier iets mee wilt doen.

Maar je hebt alle materialen toch in huis? Waarom dan niet die aansluiten en dan naar de servicetool gaan. Ik snap het punt eerlijk gezegd niet helemaal. Of heb je geen verbinding van KPN? Dan moet je namelijk gewoon bij je eigen provider zijn voor dergelijke vraagstukken, ook al zijn ze soms makkelijk met ‘ga maar naar KPN, die vertellen het je wel’ want dat is niet hoe het hoort te gaan.

Eigenlijk is mij nu niet duidelijk welke techniek ik zou moeten aansluiten. Wat ik nu wel weet is dat XGS-Pon voor mij geen optie is.

Maar wat moet het wel zijn om direct op glasvezel te kunnen aansluiten?

 

Ik heb via service@avm.de rechtstreeks bij AVM een FRITZ!SFP AON module besteld. Ik was ongeveer 30 euro kwijt incl. verzending. 

Manuel.

Reputatie 1

Dag Manuel47,

Werkt de fritzbox 5599 bij jou op de AON aansluiting zonder vooraf een registratie bij KPN? Ik zit nu bij een andere provider met de 5599 op de AON aangesloten en dat werkt prima. Mocht ik ooit terug overstappen naar KPN heb ik dan in iedergeval de zekerheid dat het 1 op 1 zou moeten blijven werken na de overstap.