Beantwoord

Is de in Duitsland verkrijgbare fritzbox 5590 fiber geschikt voor Nederland en is deze in te stellen op Nederlands?

  • 15 May 2022
  • 57 reacties
  • 3678 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

57 reacties

Rond de 290 is een redelijke prijs, maar wacht nog even tot die daalt, is een prima vervanger dan voor de 5490 en als je even wacht is de firmware ook lekker uit ontwikkelt, ook al zal die best op de 5530 gebaseerd zijn en daar zijn de kinderziektes ook zo'n beetje uit.

Dus hou hem lekker aan de praat @leusi1960 je waardes zien er prima uit.😉

Helemaal eens ik wacht ook nog ff 

Inderdaad een goede vervanger voor de 5490 

Reputatie 5
Badge +1

@ Erik van Uden. Is de de in Duitsland verkrijgbare fritzbox 5590 fiber geschikt voor Nederland en is deze in te stellen op nederlands. Kan kpn als provider gekozen worden. Of komt er ook nog een internationale versie?

Vanaf de FRITZ!Box 7590 is het apparaat voor Nederland te gebruiken. Dus niet alleen met de Nederlandse taal maar ook met de Nederlandse provider instellingen. Je kunt dus gerust een FRITZ!Box 5590 fiber in Duitsland kopen, maarrrr…….. ik zou even wachten tot het apparaat goedkoper wordt èn goed getest is, want dat heeft met de FRITZ!Box 5530 fiber lang geduurd.

En de 5590 draait als een zonnetje

@gensnet , daar was @leusi1960 al achter hoor.😎

Reputatie 5
Badge +1

En de 5590 draait als een zonnetje

@gensnet, daar was @leusi1960 al achter hoor.😎

Als je goed leest kun je daaruit opmaken dat meneer of mevrouw alleen van plan is om een FRITZ!Box 5590 fiber in Duitsland te kopen. Zoals ik het begrijp heeft hij of zij die nog helemaal niet gekocht maar wil graag weten of een FRITZ!Box 5590 fiber ook in Nederland te gebruiken is.

Vanaf de FRITZ!Box 7590 zijn FRITZ!Boxen in Nederland te gebruiken die je in Duitsland koopt. Je hoeft daarom niet meer te letten op dat het een “internationaal” model is. Wanneer je een FRITZ!Box 5590 fiber gaat kopen moet je daar dan wel apart een sfp+ xgs-pon-module bij kopen, (standaard in Duitsland gekocht zitten er alleen een aon en gpon-module bij) en die is niet goedkoop. Maar dan heb je wel de zekerheid dat het werkt met een sfp+ xgs-pon-module met de FRITZ!Box 5530 fiber en FRITZ!Box 5590 fiber.

En de 5590 draait als een zonnetje

 

@Gensnet, Zelf eens beter lezen naar het gevolg van het gesprek, anders waren deze plaatjes er ook niet, je hebt wel wat gemist hoor, @leusi1960 heeft hem binnen en het werkt, hij heeft gelukkig geen XGS-PON maar AON.

 

En met de uitspraak alle Fritzboxen vanf de 7590 zijn in Nederland te gebruiken zou ik oppassen, er zijn er een paar, vooral voor de Belgische markt die hier niet gaan werken omdat er "Branded firmware” in zit.

Reputatie 5
Badge +1

En de 5590 draait als een zonnetje

 

@Gensnet, Zelf eens beter lezen naar het gevolg van het gesprek, anders waren deze plaatjes er ook niet, je hebt wel wat gemist hoor, @leusi1960 heeft hem binnen en het werkt, hij heeft gelukkig geen XGS-PON maar AON.

 

En met de uitspraak alle Fritzboxen vanf de 7590 zijn in Nederland te gebruiken zou ik oppassen, er zijn er een paar, vooral voor de Belgische markt die hier niet gaan werken omdat er "Branded firmware” in zit.

> En met de uitspraak alle Fritzboxen vanf de 7590 zijn in Nederland te gebruiken zou ik
> oppassen, er zijn er een paar, vooral voor de Belgische markt die hier niet gaan werken
> omdat er "Branded firmware” in zit.

Deze informatie heb ik rechtstreeks van avm uit Berlin en je mag er daarom vanuit gaan dat deze informatie juist is. Wanneer je een niet geschikt apparaat van de nieuwste of niet geschikte FRITZ!OS  gaat voorzien, krijg je daar vanzelf problemen mee. Zo heeft de FRITZ!Box 7590 AX al nieuwere FRITZ!OS dan van de FRITZ!Box 7590 en FRITZ!Box 5530 fiber. Het is dan wel héél verleidelijk om ook  die “nieuwere” FRITZ!OS te gebruiken maar dat is dan vragen om problemen…..

> hij heeft gelukkig geen XGS-PON maar AON.

Dit heeft helemaal niets met geluk te maken. Alle daarvoor geschikte routers hebben voor glasvezel aon of een aon-module aan boord. En hier gaat het net niet om. Het gaat om xgs-pon en niet géén aon. Aon kan en mag je zelf aansluiten wat met gpon niet kan en mag. Met xgs-pon kan en mag dat wel, alleen moet je glasvezel “omgezet” worden van gpon naar xgs-pon en daar zit ik nu al bijna twee maanden op te wachten…….

@gensnet, Waar gaat het hier over xgs-pon, we zitten niet in jou topic, nu snap ik dat jij zoveel open hebt staan dat je door de bomen het bos niet meer ziet, maar niet alles wat met de router direct op de glasvezel heeft te maken met Huize gensnet.

En wat heeft een firmware versie van het ene model nu te maken met het installeren op een ander model, je moet echt uit een ei komen om dat klakkeloos te proberen.🙀🙀

@leusi1960, De topicstarter die de vraag stelde heeft nu de 5590 lekker aangesloten op zijn AON verbinding. (Punt)

Zo ik heb mijn 5590 ook binnen en vanmiddag aangesloten.

 

Reputatie 4
Badge +2

Zo ik heb mijn 5590 ook binnen en vanmiddag aangesloten.

 

Ziet er goed uit

Ziet er goed uit @peter-keetfm , Zelfs een stuk beter in de demping dan de 5530 die je had.👍👍

Nu hopen dat je straks G-Pon krijgt en niet XGS-Pon waar ze ook mee bezig zijn bij de Magenta club.😱🙀

@leusi1960 

Heb jij ook dat itv het dubbele Mbit aangeeft bij de 5590.

Ik heb dan een tv ontvanger aan de vip5202 en zie dit.

(Het is gewoon een zender vanaf 1 geen hd glas zender) 

 

Reputatie 4
Badge +2

@leusi1960

Heb jij ook dat itv het dubbele Mbit aangeeft bij de 5590.

Ik heb dan een tv ontvanger aan de vip5202 en zie dit.

(Het is gewoon een zender vanaf 1 geen hd glas zender) 

 

 

Reputatie 4
Badge +2

@leusi1960

Heb jij ook dat itv het dubbele Mbit aangeeft bij de 5590.

Ik heb dan een tv ontvanger aan de vip5202 en zie dit.

(Het is gewoon een zender vanaf 1 geen hd glas zender) 

 

 

 

Reputatie 4
Badge +2

@leusi1960

Heb jij ook dat itv het dubbele Mbit aangeeft bij de 5590.

Ik heb dan een tv ontvanger aan de vip5202 en zie dit.

(Het is gewoon een zender vanaf 1 geen hd glas zender) 

 

 

 

De eerste afbeelding is sbs glas 666 en de tweede afbeelding sbs op 6

Zelfde probleem dus.

Een normale tv stream van kpn itv hoort bij de 7mbit te zitten. 

Er zit een fout in de 5590. 

Of kpn moet de stream verdubbeld hebben.

Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Reputatie 7
Badge +11

Nu hopen dat je straks G-Pon krijgt en niet XGS-Pon waar ze ook mee bezig zijn bij de Magenta club.😱🙀

Heel eerlijk kan je beter hopen op XGS-PON. GPON maakt gebruik van dezelfde lichtfrequenties als AON waardoor het risico op aliens aanwezig is. Met XGS-PON bestaat dit probleem niet omdat die op andere lichtfrequenties opereert. Met aliens doel ik op een AON-NT die op een GPON-lijn is aangesloten waardoor de poort verblind wordt en alle klanten op die poort uit dienst getrokken worden. Omdat Glasoperator geen nieuwe AON-verbindingen bijplaatst in de PoPs van KPN Netwerk maar enkel op PON uitbreidt zie je dat er nu AON en PON verbindingen door elkaar lopen wat het risico op uitval verhoogt bij GPON. Zoals gezegd: met XGS-PON bestaat dit probleem niet. Tenminste niet binnen de consumentenaansluitingen van beide operators.

Nu hopen dat je straks G-Pon krijgt en niet XGS-Pon waar ze ook mee bezig zijn bij de Magenta club.😱🙀

Heel eerlijk kan je beter hopen op XGS-PON. GPON maakt gebruik van dezelfde lichtfrequenties als AON waardoor het risico op aliens aanwezig is. Met XGS-PON bestaat dit probleem niet omdat die op andere lichtfrequenties opereert. Met aliens doel ik op een AON-NT die op een GPON-lijn is aangesloten waardoor de poort verblind wordt en alle klanten op die poort uit dienst getrokken worden. Omdat Glasoperator geen nieuwe AON-verbindingen bijplaatst in de PoPs van KPN Netwerk maar enkel op PON uitbreidt zie je dat er nu AON en PON verbindingen door elkaar lopen wat het risico op uitval verhoogt bij GPON. Zoals gezegd: met XGS-PON bestaat dit probleem niet. Tenminste niet binnen de consumentenaansluitingen van beide operators.

Laten we hier even on topic blijven 

Dat het hier om de fritzbox 5590 gaat 

Niet over PON 

Reputatie 7
Badge +11

Laten we hier even on topic blijven 

Dat het hier om de fritzbox 5590 gaat 

Niet over PON 

Dat snap ik, ik breng alleen wat nuance aan in een opmerking die gemaakt wordt, eentje die ook door anderen gelezen wordt. Het was niet mijn doel om een discussie of iets dergelijks op te starten en daarmee het topic te kapen..

Laten we hier even on topic blijven 

Dat het hier om de fritzbox 5590 gaat 

Niet over PON 

Dat snap ik, ik breng alleen wat nuance aan in een opmerking die gemaakt wordt, eentje die ook door anderen gelezen wordt. Het was niet mijn doel om een discussie of iets dergelijks op te starten en daarmee het topic te kapen..

Doe dat a.u.b. dan niet dit topic gaat over de Fritzbox 5590 en die is aangesloten op AON 

Laten we weer on topic gaan over de Fritzbox 5590 fiber 

Ook even vanmiddag getest. 

Met de Fritzbox 5590 met Huawei LTE stick werkt ook super (4g t-mobile netwerk)

Wat mij betreft is een 5590 veel beter dan een 4060. (Op glasvezel)

Je hebt de keuze om glasvezel direct aan te sluiten.

Wil je dat niet pak je de wan poort 5. (2,5gbit) 

Die ook als lan poort ingesteld kan worden. 

Mocht je een huistelefoon gebruiken die geen dect is zitten er gewoon nog 2 poorten op voor telefoon. 

Mijn persoonlijke voorkeur is de 5590.

En dat is echt de opvolger van de 5490. 

En daar kan een 4060 echt niet aan tippen.

Uiteraard heeft de 5590 wat bugs zoals de kpn itv stream.

Maar dat komt goed.

In avm heb ik vertrouwen.

 

 

 

Reputatie 5
Badge +4

@ Erik van Uden. Is de de in Duitsland verkrijgbare fritzbox 5590 fiber geschikt voor Nederland en is deze in te stellen op nederlands. Kan kpn als provider gekozen worden. Of komt er ook nog een internationale versie?

@Eric van Uden

Sorry voor de hele late reactie. Ik was veel in het buitenland en had/heb een grote achterstand in mijn mail e.d. Nu naar de inhoud. Een Duitse FRITZ!Box 5590 kun je in Nederland gebruiken op Active (P2P,AON) of G.PON. Aangezien KPN geen vrije modemkeuze heeft bij G.PON (Wordt ongebouwd naar XGS.PON) Kun de box dus bij KPN alleen gebruiken voor P2P (Active) Logistiek is het nog een probleem voor XGS.PON SFP modules. Hier wordt nog steeds aan gewerkt

@Eric van Uden 

Weet jij toevallig hoe het kan dat de itv stream zo hoog is van de 5590.

Deze hoort nabij de 7 te liggen.?

 

@ Erik van Uden. Is de de in Duitsland verkrijgbare fritzbox 5590 fiber geschikt voor Nederland en is deze in te stellen op nederlands. Kan kpn als provider gekozen worden. Of komt er ook nog een internationale versie?

@Eric van Uden

Sorry voor de hele late reactie. Ik was veel in het buitenland en had/heb een grote achterstand in mijn mail e.d. Nu naar de inhoud. Een Duitse FRITZ!Box 5590 kun je in Nederland gebruiken op Active (P2P,AON) of G.PON. Aangezien KPN geen vrije modemkeuze heeft bij G.PON (Wordt ongebouwd naar XGS.PON) Kun de box dus bij KPN alleen gebruiken voor P2P (Active) Logistiek is het nog een probleem voor XGS.PON SFP modules. Hier wordt nog steeds aan gewerkt

Logistiek p2p? je bedoelt digitale tv? Gebruik ik gelukkig niet, alleen internet. Zie ook mijn bijdrage hier

 

Reputatie 1

Is er nog nieuws? ondertussen is de prijs wat verder gedaald, en ik ben op zoek naar een eigen router.

 

BV over de TV streaming bug, ik heb nog niet ontdekt wat die omvat, en ik vraag me af hoe ik er achter kom welke glasvezel aansluiting ik heb, of dat ik bij aansluiting (nieuwbouw huis met de glasvezel al binnen maar niet afgemonteerd) regel dat ik XGS-PON krijg en alles ineens kan aansluiten (momenteel glasvezel 200mbs)

 

Welke voedingsspanning heeft de 5590 nodig? 

Reputatie 5
Badge +1

Als je een FRITZ!Box 5590 bedoelt, gaat die prijs wat op en neer en als een “echte” glasvezel router worden niet anderen gebruikt. De voedingspanning is 12 Volt gelijkspanning met 1,5 Amp. 

Van tv-streaming heb ik geen verstand. Als je ip-tv wilt kijken, stop je een lan-kabel in de router (lan-poort maakt niet uit) en in de ontvanger. Met ip-telefonie stop je de telefoonkabel in een aansluiting (meestal zwart van kleur) waar meestal fon1 en fon 2 op staat. Dat is een RJ-11 stekker. Die past maar op één aansluiting op de router.

Om na te gaan wat voor “soort” glasvezel aansluiting je hebt, kun je dat nagaan op https://servicetools.kpn.com/v2/#/

Bij nieuwbouw zal dit hoogstwaarschijnlijk al xgs-pon zijn en hoef je dat niet aan te vragen. Gpon wordt niet meer aangelegd. Bij een bestaande uitbreiding van een glasvezel netwerk kàn dit ook nog AON zijn…….