Beantwoord

Kan ik de KPN modem afschermen voor andere gebruikers?

  • 23 March 2024
  • 54 reacties
  • 656 keer bekeken

Binnenkort worden er zonnepanelen geplaatst en deze worden via internet door de leverancier gemonitord.

Omdat ik om veiligheidsreden niet iedereen op mijn huisnetwerk wil toelaten vraag ik mij af hoe ik een van de vier poorten op het modem kan afschermen van het overige netwerk.

Volgens de KPN winkel in Eindhoven kan dit wel maar waar jan ik de instructie vinden?

 

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 25 March 2024, 13:35

Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Nee dat kan niet met de Experiabox v10. U kunt alleen een gastennetwerk in stellen. Maar dat is dan alleen WiFi. 

Reputatie 4
Badge +2

met een fritz box kan dat wel. 

Reputatie 7
Badge +9

@Ropper Gastwifi is een oplossing omdat bijna alle omvormer hebben wifi module. Anders koop een switch met vlan ondersteuning en plaats de omvormer in een aparte vlan

Nee dat kan niet met de Experiabox v10. U kunt alleen een gastennetwerk in stellen. Maar dat is dan alleen WiFi. 

Wie schrijft dat @Ropper een V10 heeft @Nick83 ?

Het maakt voor het antwoord niet uit, want het kan bij geen enkel modem/router van KPN.

Beste allemaal,

Het beste antwoord staat bovenaan. Een switch met vlan instelling waarin je een poort kan afsluiten voor de rest van het netwerk.

Dank voor jullie reacties.

Reputatie 7
Badge +24

Beste allemaal,

Het beste antwoord staat bovenaan. Een switch met vlan instelling waarin je een poort kan afsluiten voor de rest van het netwerk.

Dank voor jullie reacties.

Dat is geen oplossing, dat kan helemaal niet. Dat zou alleen maar kunnen als de Experiabox vlans zou ondersteunen. En dat doet die niet. Met vlans kun je helemaal niks achter de Experiabox. 

Reputatie 7
Badge +24

Nee dat kan niet met de Experiabox v10. U kunt alleen een gastennetwerk in stellen. Maar dat is dan alleen WiFi. 

Wie schrijft dat @Ropper een V10 heeft @Nick83 ?

Dat stond in de titel. Nu niet meer, maar ik weet bijna zeker dat het in de titel stond.

Reputatie 7
Badge +9

@Nick83 Waarom moet experia het ondesteunen? Van experia gaat het standard VLAN1 naar de switch en naar bijna alle porten van de switch, voor porten, waar de omvormer en andere IoT apparaten aangesloten zijn een andere VLAN ID dan1 instellen.

Reputatie 4
Badge +2

Nee dat kan niet met de Experiabox v10. U kunt alleen een gastennetwerk in stellen. Maar dat is dan alleen WiFi. 

Wie schrijft dat @Ropper een V10 heeft @Nick83 ?

Het maakt voor het antwoord niet uit, want het kan bij geen enkel modem/router van KPN.

zoals al geschreven met een fritz box kan het wel 

 

Nee dat kan niet met de Experiabox v10. U kunt alleen een gastennetwerk in stellen. Maar dat is dan alleen WiFi. 

Wie schrijft dat @Ropper een V10 heeft @Nick83 ?

Het maakt voor het antwoord niet uit, want het kan bij geen enkel modem/router van KPN.

zoals al geschreven met een fritz box kan het wel 

 

Maar dat is weer geen standaard meegeleverd modem/router van KPN @retep_ daar heb je een speciaal duur abo voor nodig.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 Waarom moet experia het ondesteunen? Van experia gaat het standard VLAN1 naar de switch en naar bijna alle porten van de switch, voor porten, waar de omvormer en andere IoT apparaten aangesloten zijn een andere VLAN ID dan1 instellen.

Als je dat goed zou doen, dan zou je geen verbinding hebben.

Bij vlans moet op elk vlan een aparte dhcp server actief zijn die ip's uitdeelt op een ander subnet. En elk vlan heeft een aparte firewall waarin poorten open / dicht gezet kunnen worden. Dat ondersteund de Experiabox niet.

Bij de Experiabox is er maar dhcp server met 1 firewall. Daar gaat alles door. Dat houd ook in dat het onmogelijk gescheiden kan zijn.

Bij de KPN Box 12 met nieuwe KPN software zou het wel kunnen. Op vlan 1377 als ik me niet vergis.

Reputatie 7
Badge +9

@Nick83 VLAN regelt je niet in experia box maar in de (managed) switch met VLAN ondersteuning.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 VLAN regelt je niet in experia box maar in de (managed) switch met VLAN ondersteuning.

Klopt niet. Je kan er helemaal niets mee. Je moet in elk vlan een aparte dhcp server hebben die ip's uitdeelt in een ander subnet.

Reputatie 7
Badge +9

@Nick83 Ik heb een cisco switch (ik weet dat is hartlijke enterprise switch is) maar als je op pricewatch van tweakers naar switch layer 3 met vlan ondersteuning zoek, kom je al tegen met prijs minder dan 50,-€

Een router is niet anders dan een layer 3 switch met een wan port

Reputatie 7
Badge +24

 

Een router is niet anders dan een layer 3 switch met een wan port

Een router met vlan ondersteuning heeft op elk vlan een aparte dhcp server en een aparte ffirewall. Dat heeft een switch van  30 euro niet.

Reputatie 7
Badge +9

@Nick83 Ik heb even op de pricewatch van tweakers gekeken, 55,-€

https://tweakers.net/pricewatch/575479/mikrotik-rb260gsp.html

https://wiki.mikrotik.com/wiki/SwOS/RB250-RB260-VLAN-Example

https://wiki.mikrotik.com/wiki/SwOS/RB250_RB260

 

Beste allemaal,

Nu worden er nogal wat tegenstrijdige berichten  geschreven maar een oplossing heb ik nu niet meer of is het dat ik zou een zware mesh wifi router aan moeten schaffen om de verbinding  maken.

of gewoon af te zien van zonnepanelen omdat ik niet wil dat een vreemde in mijn netwerk kan komen.

Of te wel ik wordt er een beet gestoord van.

 

Reputatie 7

@Nick83 VLAN regelt je niet in experia box maar in de (managed) switch met VLAN ondersteuning.

Elk vlan behoort zijn eigen DHCP server te hebben om daarmee een eigen subnet te vormen.

Als verschillende vlans hetzelfde subnet gebruiken dan kunnen apparaten elkaar gewoon zien en benaderen.

Reputatie 7
Badge +9

@wjb Bij de boven genoemde mirotik switch regelt je de isolatie niet via subnet maar via port forwarding rules

 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Ropper 

 

Waarom moet die leverancier zo nodig de omvormer(s) van jouw zonnepanelen monitoren, dat bepaal je toch zelf of je dat überhaupt wil.

 

Reputatie 7
Badge +24

Waarom moet die leverancier zo nodig de omvormer(s) van jouw zonnepanelen monitoren, dat bepaal je toch zelf of je dat überhaupt wil.

De meeste mensen willen dat zelf ook wel. Anders weet je niet of ze het doen.

Reputatie 4
Badge +2

Beste allemaal,

Nu worden er nogal wat tegenstrijdige berichten  geschreven maar een oplossing heb ik nu niet meer of is het dat ik zou een zware mesh wifi router aan moeten schaffen om de verbinding  maken.

of gewoon af te zien van zonnepanelen omdat ik niet wil dat een vreemde in mijn netwerk kan komen.

Of te wel ik wordt er een beet gestoord van.

 

snap ik, ik weet ook niet of het nu wel of niet kan door wat tussen te zetten, maar heb je in je kennissen kring niet iemand die hier verstand van heeft, en zo als ik eerder zij de fritz box kan dit gewoon ( en die kost € 7,49  per maand bij KPN )

dus als je dat bedrag er voor over hebt kun je die gewoon huren via KPN ( of koop hem zelf ) 

 

 

 

 

Reputatie 7

Waarom moet die leverancier zo nodig de omvormer(s) van jouw zonnepanelen monitoren, dat bepaal je toch zelf of je dat überhaupt wil.

De meeste mensen willen dat zelf ook wel. Anders weet je niet of ze het doen.

Ik heb 10 maart een extra set zonnepanelen op mijn uitbouw gelegd met een Growatt omvormer. Nu kreeg ik daar elke ochtend de melding "PV Isolation Low" waardoor de omvormer niet opstartte. Het doormeten van de bekabeling zag er allemaal goed uit en dus werd er een ticket geopend bij de leverancier (Growatt). Daar bleek al snel dat de instelling voor de triggerwaarde van die melding -de isolatieweerstand tussen stroomdraden en aarde Iso(KΩ)- veel te hoog ingesteld was. Dan ben je blij dat ze op afstand die waarde hebben kunnen aanpassen.

Voor aanpassing:

Na aanpassing:

Overigens heb ook ik mijn IoT apparatuur, waaronder mijn omvormers, op een apart vlan staan.

Reputatie 7
Badge +24

Je leest het wel eens ... dat men er een jaar later pas achter komt dat ze het helemaal nooit gedaan hebben 😶

Reputatie 7
Badge +18

Dat is dus een keuze die TS moet maken, helemaal geen toegang geven en zelf af en toe kijken of ze nog werken of investeren in een router waar je wel een apart vlan mee kan opzetten of een router zoals de Fritz!Box met extra gasten lan poort.

Op mijn ruim 10 jaar oude omvormers zit niet eens Wifi of een UTP aansluiting, die monitor ik via 2 extra kWh meters in de groepenkast, daar kan ik ook gelijk aan zien of ze nog werken.

Reageer