Beantwoord

Kan ik de KPN modem afschermen voor andere gebruikers?

  • 23 March 2024
  • 54 reacties
  • 660 keer bekeken


Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 7

Die portaal toegang kan ik in mijn omvormer ook weghalen, hij stuurt nu nog slechts een mailtje naar de installateur als ie onbereikbaar is. Hele probleem opgelost, ik bel wel als ie stuk is 😉

Dan kan je dus ook de opbrengst niet meer uitlezen op de portal. Wat voor een omvormer heb je eigenlijk?

Reputatie 7
Badge +7

of ik snap er niks van of we praten rakelings edoch volledig langs elkaar heen.

Mijn doel is dat ik de enige ben die in mijn (SMA) omvormer kan. En hij meldt zich ook aan op Sunnyportal. Gebruik ik verder niet want ik lees 'm lokaal uit. Ik ben de enige die op het portaal in de omvormer kan, de installateur heeft geen toegang tot mijn omvormer en krijgt slechts een mailtje als ie offline gaat vanuit het portal. Dus ik kan prima mijn opbrengst uitlezen, maar de installateur niet, is allemaal uitgezet. 

 

Reputatie 7

En hij meldt zich ook aan op Sunnyportal.

En dus kan er via die verbinding een achterdeurtje geopend worden waarmee kwaadwillenden jouw SMA omvormer kunnen benaderen en vandaaruit jouw netwerk kunnen infiltreren. Dat is dus de reden waarom het mijns inziens belangrijk is om IoT apparaten die zelf een verbinding met een "Cloud" opzetten in een afgeschermd vlan te plaatsen en al helemaal als die "Cloud" servers in een minder te vertrouwen werelddeel staan.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb mijn omvormer nadat ie goed ingesteld was, geblokkeerd voor internet (in/out). De output van zonenpanelen kan ik ook via slimmeter lezen, firmware update indien nodig per hand doen.

Reageer