Beantwoord

Prepaidnummer vervallen

  • 17 September 2020
  • 24 reacties
  • 1002 keer bekeken

Beste Marina_,

 

Helaas is ook mijn prepaidnummer begin september 2020 vervallen, omdat ik GEEN (SMS-)bericht heb ontvangen dat ik 9 maanden niet gebeld, geen SMS gestuurd, internet gebruikt en/of opgewaardeerd zou hebben. De 3 maanden daarvóór stond het toestel met daarin betreffende SIM-kaart niet uit. Op 31-05-2020, 18-06-2020 en 02-07-2020 heb ik nog SMS-jes ontvangen op deze SIM-kaart, maar niet van KPN.

Aangezien ik dit nummer al meer dan 10 (20?) jaar heb en gekoppeld is aan legio accounts zult U begrijpen dat ik hiervan behoorlijk baal.

 

*Admin: eigen topic aangemaakt naar aanleiding van reactie in dit topic. 
 

icon

Beste antwoord door Jeroen van KPN 21 September 2020, 16:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Theo_B ,

Dat is inderdaad erg balen. Maar het is helaas niet mogelijk om het nummer weer terug te krijgen. 

KPN kan onmogelijk alle nummers die nooit meer gebruikt worden in stand houden. Eenmaal in de negen maanden iets actiefs doen met jouw telefoon is toch niet onredelijk? 

Je zult een nieuw sim-kaartje moeten aanschaffen. 

Dat nummer werd wél gebruikt, voornamelijk om gebeld te worden en SMS-jes te ontvangen.

Als ik vlak voor het vervallen van het nummer een SMS-je dienaangaande had gekregen, had ik nog actie kunnen ondernemen.

Reputatie 7
Badge +28

@Theo_B 

KPN heeft op verschillende momenten smsjes gestuurd, om te wijzen op het (naderend) einde.
Maar vaak worden die gemist, als het toestel langere tijd heeft uitgestaan.

Helaas maakt dat voor het resultaat niet uit. De enige optie is een nieuwe sim/nummer.

Wanneer zijn die SMS-jes dan gestuurd?

Reputatie 7
Badge +28

@Theo_B 

Minimaal 1 (ruim) voordat de 6 maanden-periode bereikt werd en ook minimaal 1 ter waarschuwing van de 9 maanden-periode. Maar als je telefoon steeds uit staat, dan ontvang je ze niet.   

Reputatie 7
Badge +19

Welkom op het forum @Theo_B. Vervelende situatie natuurlijk als jouw nummer uit de lucht is. Het is wel zo zoals @Noordzee al aangeeft het nummer nu niet meer te heractiveren valt. Eenmaal uit de lucht is definitief uit de lucht. Je zult mocht je toch weer Prepaid willen gebruiken een nieuwe simkaart met een nieuw nummer moeten bestellen via: https://www.kpn.com/prepaid.htm of eentje aanschaffen in de KPN winkel.

Je geeft aan geen smsjes van KPN te hebben ontvangen over deactivatie van je nummer. Dat kan ik eventueel nog voor je nakijken maar dat gaat heel eerlijk niets aan de huidige situatie veranderen. Mocht je dat nog willen, verzoek ik je vriendelijk het 06 nummer in jouw profiel te zetten.

@Noordzee 

Met wanneer bedoelde ik te vragen op welke data die SMS-jes gestuurd zouden zijn.

@Jeroen_dB

Mijn 06-nummer staat/stond al in mijn profiel.

Graag zou ik willen dat U mij die data van verzending van die SMS-jes laat weten.

@Jeroen_dB

Mijn 06-nummer staat/stond al in mijn profiel.

Graag zou ik willen dat U mij die data van verzending van die SMS-jes laat weten.

Een stukje uit dit bericht :

https://forum.kpn.com/prepaid-16/nummer-is-weg-466756?postid=716025#post716025

  

 

 

Na 6 maanden niet bellen/ sms-en wordt een nummer bevroren. Dan heb je nóg 3 maanden om met opwaarderen

Is het dan zo dat er tussen de 6 en 9 maanden ook niet naar het nummer gebeld kan worden ?

Ja, er kan wel naar gebeld worden. Het is eenzijdig afgesloten.


Aha, dat is de "instinker".

 

Reputatie 7
Badge +28

@Jeroen_dB

Mijn 06-nummer staat/stond al in mijn profiel.

Graag zou ik willen dat U mij die data van verzending van die SMS-jes laat weten.

Stel dat je dadelijk twee data opkrijgt van @Jeroen_dB …...  Zeg als willekeurig voorbeeld 12 maart 2020 en 12 juni 2020. Je gaat er niets aan hebben. Het nummer komt er helaas niet meer mee terug.  

Je kunt wel wijzen, maar je hebt zelf ook een stuk verantwoordelijkheid. 

Sterker nog, je bént zelf verantwoordelijk. 

Dat nummer werd wél gebruikt, voornamelijk om gebeld te worden en SMS-jes te ontvangen.

Als ik vlak voor het vervallen van het nummer een SMS-je dienaangaande had gekregen, had ik nog actie kunnen ondernemen.


Blijkbaar zijn de sms-en niet verstuurd, of niet aangekomen (of niet gezien ?).

In de loop der tijd heb ik dit toch al een aantal malen gezien hier op dit forum, verder kan ik er niets over zeggen.

Zelf heb ik een simyo voorafbetaalde telefoon, dan krijg ik een email bij een dreigende aanstaande afsluiting.

( een beetje begrip voor de vraagsteller zou ook fijn zijn )

 


.

( een beetje begrip voor de vraagsteller zou ook fijn zijn )

Ik heb gewerkt als tandartsassistente. Daar werd door sommige patiënten van de assistente verwacht dat ze de patiënt ook nog eens achterna belden dat ze een afspraak hadden. Een sms-dienst was er bovendien.

Dit doet me denken aan hetzelfde. Je hebt zelf een mobiele telefoon en je weet dat ongebruikte nummers na een bepaalde periode stopgezet worden. Dan is het toch je eigen verantwoordelijkheid om even één sms-je te versturen per half jaar ofzo? 

 

Reputatie 6
Badge +6

Het is 100% eigen verantwoordelijkheid, dat is zeker waar.

MAAR… er is vrijwel elke week iemand op het forum, en soms zelfs meerdere waarbij het zelfde is overkomen.

Dan kan je blijven zeggen, tsja eigen verantwoordelijkheid, dus zoek het maar uit. Maar je kan ook de conclusie trekken dat het informeren per sms niet goed genoeg werkt en dat aanpassen.

Bv bij Simyo Prepaid word er naast smsjes ook emailtjes verzonden, dat verkleint al de kans dat zo een melding word gemist. Daarnaast hebben vele ook de KPN prepaid app geïnstalleerd, daar via kan ook een notificatie gestuurd worden.

En voor degene die niet de app hebben of een kpn account, dan houd het op, maar dan heb je als kpn zijnde in iedergeval genoeg gedaan.

Ik vind het informeren via alleen sms gewoon niet genoeg, zoveel mensen gezien die hun nummer al jaren in gebruik hadden en niet wouden kwijtraken, zonde natuurlijk en ook onnodig.

Reputatie 7
Badge +19

Op 6 maart en 5 april 2020 zijn er berichten gestuurd met waarschuwingen dat het nummer eerst 5 maanden en daarna 6 maanden niet waren gebruikt. Dat zijn de notificaties die zijn verstuurd vanuit KPN naar jouw 06-nummer @Theo_B. Ik snap dat je hier niet blij van wordt, maar veranderd helaas niets aan de situatie. Het prepaidnummer is inmiddels uit de lucht.

Als je het nummer echt graag terug wilt hebben dan zou je het kunnen bellen, blijven proberen totdat iemand het nummer  weer heeft bekomen, gekocht.

En dan heeeel vriendelijk vragen . . . , tegen vergoeding.

In mijn ervaring, ik had ook eens een nummer laten verlopen, dat kreeg ik in de gaten doordat iemand die dat nummer belde iemand anders aan de lijn kreeg.

@Jeroen_dB,

Dank je wel voor deze data. Het toestel met betreffende SIM stond rond die data (6-3 en 5-4) voornamelijk uit, omdat ik toen in het buitenland was en een lokale SIM gebruikte (véél goedkoper). Echter, vanaf 31 mei 2020 was ik weer in Nederland en sindsdien heeft het toestel met de KPN-SIM constant aangestaan. Dus óf @Noordzee heeft ongelijk voor wat betreft het sturen van een SMS vlak vóór het verlopen van de 9 maanden-termijn, óf de KPN is in gebreke gebleven.

In het laatste geval zou het KPN sieren als zij mij het nummer en mijn beltegoed alsnog zouden laten behouden.

Vlak voor de 9 maanden termijn wordt geen sms meer gestuurd. Men gaat er niet onterecht van uit dat, doordat je in de laatste 3 maanden niet meer zelf kan bellen, sms versturen of internet gebruiken er wel een zekere attentie van uit gaat. Dan zou dan genoeg moeten attenderen (lijkt mij).

1 maand voor de éénzijdige blokkering wordt een sms verstuurd en 1 dag daarvoor.

Een sms wordt gedurende 1 week getracht af te leveren met steeds grotere tussenpauzen. Eerst 1 uur, op de zevende dag 1 X. Staat het toestel gedurende die week uit dan mis je ze.

:arrow_right: Een prepaid blijft geldig zolang je steeds binnen 6 maanden ZELF belt, ZELF sms verzendt of internet gebruikt. Alleen opgebeld worden en sms'jes ontvangen is niet voldoende voor actief blijven. Daarna is het nog 3 maanden ‘te redden’ door op te waarderen met een bon.

Ontzettend rot, maar helaas zul je nu al je accounts ook van een nieuw nummer op de hoogte moeten brengen. Het is niet anders. Je nummer zal wsl al lang weer als prepaidpakketje ergens in een (web)winkel liggen te wachten. Dat kaartje gaan zoeken is onbegonnen werk.

"In gebreke gebleven."

Tuurlijk. 

Je gebruikt het nummer nauwelijks, zet zelf het toestel uit en dan moeten er mails, pushberichten en als het even kan een verbinding met de alarmcentrale aan te pas komen, want KPN blijft anders in gebreke.

Of je houdt zelf in de gaten wanneer het nummer verloopt. 

 

Reputatie 7
Badge +28

@Jeroen_dB,

 Dus óf @Noordzee heeft ongelijk voor wat betreft het sturen van een SMS vlak vóór het verlopen van de 9 maanden-termijn, óf de KPN is in gebreke gebleven.

 

Klopt, want ik ga er nu vanuit wat @Jeroen_dB schrijft : 

Op 6 maart en 5 april 2020 zijn er berichten gestuurd met waarschuwingen dat het nummer eerst 5 maanden en daarna 6 maanden niet waren gebruikt. Dat zijn de notificaties die zijn verstuurd vanuit KPN naar jouw 06-nummer @Theo_B. Ik snap dat je hier niet blij van wordt, maar veranderd helaas niets aan de situatie. Het prepaidnummer is inmiddels uit de lucht.

Na 6 maanden dus de laatste waarschuwing. 

Maar dat is verder helemaal niet belangrijk. Dat nummer is nu uit de lucht en je kan het niet meer terugkrijgen. 

Niet leuk, maar KPN heeft er niet aan om nummers in de lucht te houden waar bijna nooit gebruik van wordt gemaakt. 

Reputatie 6
Badge +6

"In gebreke gebleven."

Tuurlijk. 

Je gebruikt het nummer nauwelijks, zet zelf het toestel uit en dan moeten er mails, pushberichten en als het even kan een verbinding met de alarmcentrale aan te pas komen, want KPN blijft anders in gebreke.

Of je houdt zelf in de gaten wanneer het nummer verloopt. 

 


Wat is er op tegen om een mail of pushbericht te sturen? Daar is onder andere de KPN Prepaid app toch ook voor, je beheert daar je mobiele nummer, kan bundels kopen ect ect, ik zie niet in waarom je via de app niet je klanten zou kunnen informeren over een mogelijk afsluiting.

"In gebreke gebleven."

Tuurlijk. 

Je gebruikt het nummer nauwelijks, zet zelf het toestel uit en dan moeten er mails, pushberichten en als het even kan een verbinding met de alarmcentrale aan te pas komen, want KPN blijft anders in gebreke.

Of je houdt zelf in de gaten wanneer het nummer verloopt. 

 


Wat is er op tegen om een mail of pushbericht te sturen? Daar is onder andere de KPN Prepaid app toch ook voor, je beheert daar je mobiele nummer, kan bundels kopen ect ect, ik zie niet in waarom je via de app niet je klanten zou kunnen informeren over een mogelijk afsluiting.

Daar is in principe ook niks mis mee. Maar er zijn dus daadwerkelijk wel berichten gestuurd; de telefoon stond echter uit.

Het gaat mij om het omdraaien van verantwoordelijkheid. 

@Jeroen_dB 

Graag zou ik nog een reactie van @Jeroen_dB krijgen.

@Jeroen_dB ,

Dank je wel voor deze data. Het toestel met betreffende SIM stond rond die data (6-3 en 5-4) voornamelijk uit, omdat ik toen in het buitenland was en een lokale SIM gebruikte (véél goedkoper). Echter, vanaf 31 mei 2020 was ik weer in Nederland en sindsdien heeft het toestel met de KPN-SIM constant aangestaan. Dus óf@Noordzee  heeft ongelijk voor wat betreft het sturen van een SMS vlak vóór het verlopen van de 9 maanden-termijn, óf de KPN is in gebreke gebleven.

In het laatste geval zou het KPN sieren als zij mij het nummer en mijn beltegoed alsnog zouden laten behouden.

Bij voorbaat dank.

Reputatie 7
Badge +19

@Jeroen_dB,

Dank je wel voor deze data. Het toestel met betreffende SIM stond rond die data (6-3 en 5-4) voornamelijk uit, omdat ik toen in het buitenland was en een lokale SIM gebruikte (véél goedkoper). Echter, vanaf 31 mei 2020 was ik weer in Nederland en sindsdien heeft het toestel met de KPN-SIM constant aangestaan. Dus óf @Noordzee heeft ongelijk voor wat betreft het sturen van een SMS vlak vóór het verlopen van de 9 maanden-termijn, óf de KPN is in gebreke gebleven.

In het laatste geval zou het KPN sieren als zij mij het nummer en mijn beltegoed alsnog zouden laten behouden.


Op 5 april is er een laatste bericht gestuurd, toen was het namelijk 6 maanden precies dat het nummer niet gebruikt is. Op dat moment wordt het laatste bericht gestuurd. Dan is namelijk het nummer 6 maanden niet in gebruik geweest. Wat verstaan we onder gebruik: bellen, sms’en, mobiel internetten of ook opwaarderen.
Daarna wordt het tegoed "bevroren".  Om het ‘bevroren’ tegoed weer vrij te maken, moet de klant binnen 90 dagen opwaarderen. Indien dat niet gebeurd vervalt het nummer na de 90 dagen. In deze situatie is dat dus het geval.