Beantwoord

Wanneer stopt 2G echt voor Nokia 3410 prepaid?

  • 12 March 2024
  • 36 reacties
  • 513 keer bekeken

Beste KPN medewerkers,

Ik heb een Nokia 3410 met KPN prepaid kaart (voorheen Telfort). Kreeg vandaag, 12-3-2024, weer een sms dat ik mijn simkaart moet vervangen om afsluiting te voorkomen. Dat betekend dat als ik het niet vervang ik over 7 dagen niet meer kan bellen, sms’en en internetten (internetten kan ik er sowieso niet mee), aldus de sms. Ik krijg al jaren mails en sms'jes dat ik het moet vervangen omdat het eruit zou gaan. Als ik toestelcheck doe, vandaag nog gedaan, staat er dat 2G in 2025 uitgezet wordt. Ergens anders op de site van KPN staat weer dat het vanaf 31 december 2023 niet meer zou werken, wat dus niet zo is. Het zou fijn zijn als KPN duidelijk en eerlijk is omtrent 2G en tot wanneer het te gebruiken is.
Ik heb al diverse keren een nieuwe simkaart aangevraagd maar nog nooit geactiveerd omdat ik niet weet wat dat doet met mijn Nokia 3410, of het dan nog wel werkt.
En sneller hoeft voor mij niet en extra straling met 4G ook niet.
Ook al eens gekeken hoe ik mijn contacten kan overzetten maar dat kan blijkbaar helemaal niet, wel bij de 3310 maar niet bij de 3410. De andere voorbeelden op de site zijn voornamelijk van smartphones.
Wat ik ook vreemd vind is dat als je een andere simkaart aanvraagt het altijd maar een bepaalde tijd te activeren is, daarna vervalt het weer. Ook niet erg milieuvriendelijk lijkt me.

 

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 15 March 2024, 09:04

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Eh. Tot 18:00 uur.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- op je mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.

Nee, je kan ook midden in de nacht met ons bellen als je helemaal geen mobiele telefonie meer hebt, hiervoor zijn er gewoon collega's aanwezig aangezien het volledige dienstuitval betreft 🙂

Heb je inmiddels iemand te pakken kunnen krijgen die je hier verder mee heeft kunnen helpen @zilly

Hallo Maja,  ik kreeg dinsdag dit te horen toen ik belde en het bandje kreeg, en niet meer doorverbonden kon worden met iemand: Maandag tot en met vrijdag van 8.00-20.00 uur bereikbaar. Ik heb woensdag weer gebeld en kreeg eerst iemand aan de lijn die ging overleggen en even later kwam met het antwoord dat ik naar een winkel moest want daar konden ze beter zien wat ermee is en hebben ze eventueel een andere simkaart. Klinkt mij in de oren als afschuiven.
Donderdag naar een KPN winkel gegaan. Jongedame die me te woord stond heeft gekeken naar de gegevens die ik meegebracht had, sms uitgetikt, printscreen succesvol geactiveerd etc., ging inloggen in de pc. Moest voor ww naar achteren. Kwam terug met ww en een mannelijke collega, weer alles uitgelegd. Die man zei dat het kwam omdat er simlock op telefoon zit. Gezegd dat ik dit er jaren geleden al afgehaald heb. Hij heeft nog wel een ander simkaartje geactiveerd online. Die is ook succesvol geactiveerd maar melding op telefoon bleef hetzelfde. Volgens hem, en dit bleef hij herhalen, werkt mijn mobiel alleen met O2/Telfort simkaart en dat het komt door de simlock.

Kwam nog een vrouwelijke collega bij. Man begon weer over simlock. Zij heeft toen de nieuwe simkaart, die hij net geactiveerd had, in haar eigen telefoon gedaan en die deed het blijkbaar wel. Ze zei toen dat mijn telefoon niet overweg kan met de nieuwe soort simkaarten. Blijkbaar de enige met verstand van zaken in die winkel, iemand die niet herhaaldelijk dingen zegt die niet kloppen maar ook de oorzaak probeert te achterhalen om het probleem op te lossen. (dus hetzelfde antwoord als de kpn monteur Regio Europoort Ik_Combineer aangaf in zijn reactie op PeterG die zei dat hij de kans zeer klein achtte dat de nieuwe sim niet zou werken in mijn mobiel).

Nu heb ik dus een succesvol geactiveerde simkaart die niet werkt in mijn mobiel, maar 2G werkt nog wel. Als KPN me niet afgesloten had, had ik nog tot eind 2025 mijn mobiel kunnen gebruiken. Ik ben er ook niet mee eens met wat er in de sms'jes van dinsdag 19 maart stond:

Gekoppeld ½  Beste klant, je hebt je simkaart niet vervangen. Vandaag wordt deze geblokkeerd. Je kan dan niet meer bellen, sms en en internetten. Een nieuwe simkaart bestellen doe je via kpn.com/vervangjesimkaart. Afzender KPN. Verzonden 19-3-2024 12.56.42

Gekoppeld 2/2 Hulp nodig? Bel dan gratis met je mobiel naar0800-0402. Groet, KPN. Afzender KPN. Verzonden 19-mrt-2024 12.56.42

Beste klant, je hebt je netwerkinstellingen veranderd op 19-3-2024 14:06:51. Groet, KPN Afzender KPN Verzonden: 19-mrt-2024  14.19.23

De tijd van 30 dagen om de simkaart te activeren was nog lang niet voorbij en ik heb niet zelf mijn netwerkinstellingen veranderd. Ik zou niet eens weten hoe ik dat moet doen. Bellen met mijn mobiel, of sms’en, kon gelijk niet meer. Ik wil dan ook compensatie voor dit hele vreemde gebeuren. Zit al dagen zonder mobiele telefoon plus het hele gedoe kost me veel tijd, energie, irritatie en stress. In noodsituaties ben ik nu niet bereikbaar of kan ik zelf niemand bereiken.

Overigens heb ik de nieuwe simkaart ook nog getest in een oude nokia van iemand anders, die  5 jaar jonger is dan de mijne, en ook daarin deed de simkaart het niet.

 

Of je nou nu of over een klein jaar een nieuw telefoontje moet kopen maakt toch niks uit.

Nu heb ik dus een succesvol geactiveerde simkaart die niet werkt in mijn mobiel, maar 2G werkt nog wel. 

Dat nieuwe telefoontje, bijvoorbeeld de Nokia 2660 flip 4G (GSM look en feel), werkt ongetwijfeld goed met het nieuwe type simkaart. Kun je weer jaren (!) voort 😀.

Of was je sowieso van plan om na beëindiging 2G geen mobiel meer te gebruiken?

Sinds 2016 hebben de simkaarten dichter op elkaar geplaatste contacten. Zelf gezien dat in mijn Nokia 2310, uit 2008 en gekocht in 2009, de contacten in de simkaartlezer ook nogal uit elkaar staan. Die zal het dus ook niet doen met een nieuwe simkaart.

Zit al dagen zonder mobiele telefoon plus het hele gedoe kost me veel tijd, energie, irritatie en stress. In noodsituaties ben ik nu niet bereikbaar of kan ik zelf niemand bereiken.

Zeg je nou dat een PREPAID nummer je énige telefoon is??

Enne. KPN gaat je echt niet 'compenseren’ omdat een telefoon van nu 22 jaar en volgend jaar 23 jaar oud niet meer gebruikt kan worden.

Dag Zilly,
Ik ben ook zo iemand met een eenvoudige mobiel, alleen om mee te kunnen bellen als ik buiten de deur ben en om bereikbaar te zijn, ik noem dat mijn mobiele telefooncel.
Gelukkig werkt mijn oude trouw klaptelefoon nog prima.

. . .Zit al dagen zonder mobiele telefoon [..] In noodsituaties ben ik nu niet bereikbaar of kan ik zelf niemand bereiken.

Daarom heb ik ook een 2e op deze manier . . .
Die ligt in de wagen, accu er uit, dan loop-tie niet leeg.

En, thuis heb ik natuurlijk een ”vaste” lijn, dat is mijn normale nummer, de mobielen gaan tegelijk over op dat nummer, als die aanstaan dan tenminste.
Maar dat ter zijde, alhoewel , dat is mijn antipathie tegen 06-en, zoals je nu ook merkt, als daar iets mis mee gaat dan is je hele 06 onbereikbaar.

Alhoewel, tegenwoordig kun je die via een inlog wel doorschakelen naar een ander nummer. ( mag ik toch hopen in deze “moderne” waarin “alles” kan )

Reputatie 7
Badge +20

@zilly ik heb jouw situatie onder de aandacht gebracht bij de collega's die zich bezig houden met het 2G gebeuren, en vanuit daar gaven ze aan dat nog niet bij alle aansluitingen de blokkade die op de aansluiting gezet was, alweer was verwijderd. Dit hebben ze nu alsnog gedaan.

Verzoek aan jou is om je je toestel even te herstarten om te kijken of het een verschil maakt als de simkaart nu opnieuw verbinding zoekt.

Ik heb al uitgelegd dat de kans aanwezig is dat dit geen verschil gaat maken aangezien de simkaart het wel deed in het toestel van de winkelmedewerker, maar ze willen toch graag dat we dit even testen, om het zeker te weten.

Zou je dit willen doen en me dan laten weten of het iets opgeleverd heeft? 

Hallo Maja,

Ik heb het net geprobeerd, al valt dat niet mee met die verschillende maten die er iedere keer uitvallen.
Helaas heeft het niet geholpen, 2 x geprobeerd maar nog steeds de melding: SIM niet geldig.

Ik krijg ook iedere keer als ik hier inlog een mail met de melding: Nieuw Login bij KPN. Login op nieuw apparaat. Was jij dit? Etc. Heel irritant dus. Weet jij hoe ik dit kan uitzetten zodat ik van die mails verschoond blijf?

Hallo KeesYagi,

Mobiele telefooncel, dat is een leuke omschrijving. Ik gebruik hem hetzelfde als jij en thuis ook idd een “vaste” lijn. En we zijn niet de enige heb ik ondertussen gemerkt.

Ik krijg ook iedere keer als ik hier inlog een mail met de melding: Nieuw Login bij KPN. Login op nieuw apparaat. Was jij dit? Etc. Heel irritant dus. Weet jij hoe ik dit kan uitzetten zodat ik van die mails verschoond blijf?

Staat ingesteld dat bij afsluiten van je browser de cookies gewist moeten worden? Stel dan de in dit topic vermelde uitzonderingen in:

 

Hallo PeterG,


Bedankt. Ik heb ergens ingesteld dat cookies automatisch gewist worden bij afsluiten internetbrowser. Na enig zoekwerk het schildje bovenin aangeklikt en zo ingesteld dat er een streep doorstaat:

Als ik op het schildje ga staan staat er nu dat bescherming tegen volgen op deze website uitstaat. Het lijkt te werken, nu maar hopen dat het dan ook zo blijft.

Hallo Maja,
Het blijkt vandaag dat als mensen mij bellen de telefoon het gewoon lijkt te doen. Iemand heeft zelfs mijn voicemail ingesproken terwijl ik die jaren geleden al uitgezet heb. Op mijn telefoon staat nog steeds SIM niet geldig en die doet het dus ook niet.

Op mijn telefoon staat nog steeds SIM niet geldig en die doet het dus ook niet.

Dan doet je Nokia 3410 het dus niet. En die gáát het ook niet meer doen.

Voicemail zit in het netwerk, daar is geen werkende telefoon voor nodig.

Maar ja, de oplossing is niet zo moeilijk. Al maak je 't jezelf wel moeilijk. Nieuwe simkaart werkt, dat is in de winkel al gebleken.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @zilly,

Ik heb je een privébericht gestuurd met een vervolgvraag, zou je dat bericht eens willen bekijken? 

Reageer