Beantwoord

iTV (glasvezel) gaat na enige tijd haperen, niets helpt

  • 4 February 2023
  • 29 reacties
  • 416 keer bekeken

Reputatie 1

Bij ‘live’, ‘terugkijken’ en ‘kijk vanaf begin’ gaat mijn KPN glasvezel iTV online vanaf ca 25 minuten haperen in beeld en geluid en daarna steeds sterker. Dat geldt zowel voor WiFi als Ethernet (1 GB) met Macbook Air en iMac. Zowel Firefox als Safari. Met en zonder virusprogramma. Heb 100 MB glasvezel en Fritz!Box 7581. (Probleem geldt niet voor gewone TV met Arcadyan HMB 2260)

Alle trucs/handleidingen hier getoond heb ik al geprobeerd. Ook die van AVM/Fritz.

Glasvezel aansluiting dateert van oktober 2015 en was oorspronkelijk van Telfort.

Is er een whizkid die iets zinnigs kan zeggen over de mogelijke oorzaak?

icon

Beste antwoord door PWV 6 March 2023, 10:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 1

VERVOLG:

De cache/buffer instellingen van de browser (Firefox 109.01 voor Mac) blijken ook van invloed. Even dacht ik dat het probleem was opgelost met het wijzigen van de media.cache_readhead_limit en media.cache_resume_treshold van de waarden 60 resp. 30 naar 9999. Zie:

 https://github.com/ungoogled-software/ungoogled-chromium/issues/1942#issuecomment-1118446990

Tevens het bij afsluiten van Firefox laten opschonen van de cache/buffer. Zie:

https://support.mozilla.org/nl/kb/buffer-van-firefox-wissen

 

Maar het resultaat is dat het haperen later gaat optreden, nu na ruim een uur vanaf de start van de online TV-streaming.

 

Er is naar ik weet geen speciale APP van KPN iTV voor laptop en PC/Mac, dus ben je afhankelijk van de KPN-website in combinatie met je browser.

Ik heb de indruk nu alles aan mijn kant wel bekeken te hebben. Dus vraag ik me (nog steeds) af of de aansturing van de KPN-website wel foutloos is.

Je zou toch wel enige tijd ongestoord naar iTV moeten kunnen kijken, zonder de verbinding regelmatig af te moeten sluiten en weer opnieuw te starten?

Hoe gaat dat dan met een TV-internet-abonnement zonder set top box? Concurrenten die dat leveren (KPN doet dat niet) bieden ook een APP aan voor online TV-kijken met laptop/PC (Mac).

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @PWV, welkom op ons forum! Dit hoort uiteraard gewoon te werken via je browser. Het is ook niet de bedoeling dat je daarvoor instellingen hoeft aan te passen.

Kun je het eens met Chrome proberen? En kun je het ook eens testen met een bekabelde verbinding?

Als je een XS4all abonnement hebt kun je hierover ook altijd even contact opnemen met hun klantenservice op 020 398 76 66 tussen 08.00 - 20.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 - 17.00 uur.

 

Reputatie 1

Dankje Thomas voor de reactie.

Nee, ik ben geen XS4ALL klant. Was Telfort en dat is overgegaan naar KPN. Ik heb een zelf gekochte Fritz!box 7581. Wel heb ik deze van KPN-instelling nu gewijzigd naar XS4ALL FTTH en merk dat het TV-beeld online iets beter is. MAAR het probleem van haperen na enige tijd is er nog steeds. Daaraan voorafgaand verslechtert het beeld langzaam.

Zoals eerder aangegeven geldt dat ook voor bekabelde verbindingen. En ik heb al 2 browsers geprobeerd, mijn standaard Firefox en voorts Safari. Chrome ook nog eens proberen lijkt me overbodig. Temeer daar het beeld bij aanvang wel (heel) goed is, maar langzaamaan verslechtert en dan gaat haperen. Aanpassen van cache/buffers verlengt hooguit de tijdsduur voordat het haperen intreedt.

Ik ben benieuwd of je weet waar het aan kan liggen………..

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb er niet direct een verklaring (of oplossing) voor. Kun je het eens proberen met je experiabox in plaats van de Fritz!box?

Ik ervaar hetzelfde hier op de app. Het lijkt mij een kwestie van een te lage bitstream van deze app op veel momenten is de beeldkwaliteit te crappy. Je ziet de resolutie heel irritant terugschakelen. Servercapaciteit te laag. Andere apps gaan wel veel en veel beter. Op veel momenten is het niet om aan te zien. Voor mobiele telefoon ok maar op high end apparatuur niet aan te bevelen om de kpn itv te gebruiken. Een tegenvaller voor deze nieuwe klant. Ik ga hier niet mee door bij kpn. Onmogelijk dat irritante dynamische resolutie geschakel. Ga snel dit aanpassen. Het is niet van deze tijd. Leg anders beter uit aan klanten dat dit niet voor smart TV geschikt is.

Heb jij het probleem ook via Apple apparaten @Jantiel ?

Hier via Android-TV (Nokia 8000 box) en Tizen (Samsung) gaat het goed. Mooi constant scherp HD beeld op de TV.

Reputatie 1

Ik ervaar hetzelfde hier op de app. Het lijkt mij een kwestie van een te lage bitstream van deze app op veel momenten is de beeldkwaliteit te crappy. Je ziet de resolutie heel irritant terugschakelen. Servercapaciteit te laag. Andere apps gaan wel veel en veel beter. Op veel momenten is het niet om aan te zien. Voor mobiele telefoon ok maar op high end apparatuur niet aan te bevelen om de kpn itv te gebruiken. Een tegenvaller voor deze nieuwe klant. Ik ga hier niet mee door bij kpn. Onmogelijk dat irritante dynamische resolutie geschakel. Ga snel dit aanpassen. Het is niet van deze tijd. Leg anders beter uit aan klanten dat dit niet voor smart TV geschikt is.

Welk modem gebruik jij?

Reputatie 1

Ik heb er niet direct een verklaring (of oplossing) voor. Kun je het eens proberen met je experiabox in plaats van de Fritz!box?

Mijn experiabox dateert van oktober 2015, toen maar kort gebruikt. (Of ie ipv6 ondersteunt, weet ik niet.) En het omschakelen is nogal omslachtig, de Fritz!box vormt een mesh-server met 2 powerlines 1260. En dat werkt - zowel wifi als bekabeld - prima met bijv. Youtube.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat ik de enige ben met deze klacht. Is dat zo?

En misschien dat een antwoord van Jantiel op mijn vraag uitsluitsel geeft wat betreft modem…..

Ik heb een experia V12 modem.

Ik heb nergens problemen van dit soort bij de volgende apps:  Youtube, Netflix, HBO, Canal digitaal, NOS, F1 pro. Bandbreedte genoeg aan de client zijde.

Het is duidelijk een KPN encoder instelling. Intelligente bandbreedte besparing die veel te krap staat. Zo kun je lekker veel kanalen op de transponders kwijt maar ze leveren in op de beeldkwaliteit. Denk dat als je een 4k abo afsluit dat je meer bandbreedte krijgt voor je tv kijken.

Het is allemaal marketing strategie van KPN meer niet.

Reputatie 1

Heb jij het probleem ook via Apple apparaten @Jantiel ?

Hier via Android en Tizen (Samsung) gaat het goed. Mooi constant scherp HD beeld op de TV.

Goede vraag/suggestie. Ik heb nu de Macbook Air vergeleken met een Dell Latitude 5580. En kom tot de conclusie, voor zowel terugkijk-programma’s als life-uitzendingen en beide apparaten via de browser Firefox, het probleem zich alleen voordoet bij Apple. (Gedurende een periode van drie kwartier.) Beide apparaten waren op dezelfde Fritz Powerline (1260E) mesh wifi-repeater aangesloten, beurtelings met wifi en ethernet en steeds dezelfde uitkomst (probleem bij Macbook).

Conclusie: het ligt niet aan het modem, maar aan de wisselwerking tussen iTV-signaal en bepaalde categorie apparaten (Mac). Nu is het marktaandeel Apple bescheiden (kleiner dan 10%). Zij het voor iPhone en iPad >50%, maar of daar het probleem zich ook voordoet, heb ik niet gecontroleerd. (Ik ga niet langer dan 10 minuten naar zo’n schermpje kijken….)

En uit het bericht van Jantiel maak ik op dat er meerdere soorten apparaten zijn die last hebben van dit probleem.

Vraag aan KPN: willen jullie hier serieus naar kijken? Of kan ik beter een andere provider nemen?

 

 

Reputatie 1

Het probleem geldt dus ook voor iPad en iPhone, zoals blijkt uit dit bericht:

 

Op moment weer veel dropouts.

Reputatie 1

De veronderstellingen van Jantiel over manipulatie van de snelheid lijken juist. Nu heb ik twee avonden en overdag de snelheid gemeten met Speedtest. Met en zonder VPN. Overdag is de VPN een paar Mbps langzamer dan zonder. ‘s Avonds is de VPN 15 á 20 Mbps sneller (ca. 62 Mbps) dan zonder (43 Mbps - gemeten over WiFi). Dat wil zeggen dat de glasvezel breedband inderdaad ‘s avonds als het drukker is, wordt afgeknepen.

Een tijdje terug was hier ‘s nachts sprake van onderhoud aan de glasvezel verbinding. Nu is voor deze week weer onderhoud ‘s nachts aangekondigd.

Ik ben wel benieuwd wat dat in gaat houden. We hebben hier de oude glasvezel, met individuele lijnen naar de server. Terwijl de nieuwe van lijndeling gebruik maakt. Zal dat de verbinding verbeteren of juist verslechteren?

Blijft natuurlijk wel de vraag of er aanpassingen komen die Apple en andere apparatuur niet laten haperen. Ik ben benieuwd naar een reactie van KPN hierop.

Het valt op. Gedurende prime time zijn de KPN streaming video tv verbindingen op deze locatie (oosten van het land) overbelast. Frequente dropouts en kanaal trage tv. Op dit moment om 23:30 uur perfect beeld en hogere zapsnelheid!  Wou dat het zo altijd zou blijven. Ik heb genoeg internetsnelheid alleen de kpn streaming TV dienst lijkt zijn beperkingen te hebben. Of zijn bezig met onderhoud van systemen? Andere providers zie ik tot nu toe geen uitval tijdens prime time.

 

 

 

OK KPN!  Geen klacht meer.

OK KPN!  Geen klacht meer.

Het werkt weer naar behoren begrijp ik.🙂

Reputatie 1

Zekerheidshalve de metingen vandaag nog even overgedaan met bekabelde aansluiting (ethernet). Nu in de avond geen duidelijke verschillen meer tussen VPN en rechtstreekse test met Speedtest. Uitkomst ca 90 Mbps, VPN ca 89 Mbps.

Maar met WiFi meting blijkt VPN wel sneller te zijn (5 á 10 Mbps) dan zonder VPN. Merkwaardig ……..

Na ca. 45 minuten (nog) geen hapering in het iTV beeld via ethernet.

Valentijn presentje van KPN?

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb geen idee wat het precies geweest is maar fijn dat het weer goed werkt! Ik zal de feedback meenemen! 💚

Nogmaals KPN het is bij mij nu echt beeldkwaliteit top sinds 2 dagen. Een ogenschijnlijke constante goede frame en bitrate zonder fluctuaties. Wat dus een aangename kijkervaring met zich meebrengt. Mooi scherp beeld.

Reputatie 1

Helaas helaas, precies na 30 minuten lang Nieuwsuur terugkijken, begint het haperen weer. Eerste 30 minuten op 1080p verliepen goed.

Als ik het goed begrepen heb, is er vanochtend tussen 1:00 en 7:00 uur onderhoud geweest aan het netwerk in m’n buurt ……………...tsja, wat nu?

 

Reputatie 7
Badge +20

Na onderhoud wil het vaak wel helpen alles even te herstarten en/of te resetten. Had je het ook al weer eens met je experiabox geprobeerd in plaats van je eigen modem?
Je kunt ook altijd even bellen met 0800-0402, mijn collega's daar kunnen altijd de lijn even uitlezen

Reputatie 1

Herstarten/resetten maakt  geen verschil. Op de iMac bekabeld gaat de streaming na ca 1 uur haperen, op de Macbook via WiFi na ca 30 minuten (beide beeld op 1080p ingesteld). We hebben eerder geconstateerd dat het een Apple probleem is in combinatie met de KPN glasvezel. Ook vaak voorkomend bij iPad en iPhone.

Een Dell laptop hier heeft er geen last van. Dat gaat over hetzelfde modem als de Apple apparaten. Dus niet zo logisch dat het aan de Fritz!box 7581 ligt, die overigens ook door XS4ALL als standaard modem is gebruikt op KPN-lijnen.

Reputatie 1

Zonder het Fritz!box netwerk helemaal te ontmantelen (veel te veel werk) heb ik dan toch ‘op speciaal verzoek’ het originele (Telfort) modem Experia Box V8 aangekoppeld en de Macbook via WiFi erop aangesloten. En jawel, na ca 30 minuten KPN iTV kijken komen de haperingen weer in beeld.

Conclusie: het ligt niet aan het modem.

Reputatie 7
Badge +20

Dat heeft wel een hoop uitgesloten inderdaad, ik heb er niet direct een verklaring voor. Heb je hierover ook al eens gesproken met mijn collega's bij 0800-0402?

Reputatie 1

Dat heeft wel een hoop uitgesloten inderdaad, ik heb er niet direct een verklaring voor. Heb je hierover ook al eens gesproken met mijn collega's bij 0800-0402?

Ik heb een VRAAG gestart in de hoop dat ik van iemand een antwoord zou krijgen, maar vooral van een KPN-medewerker.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Verwijzing naar 0800-0402 doet afbreuk aan dit forum. Immers, lezers met hetzelfde probleem krijgen dan geen oplossing aangereikt. Net zoals het mij niet gelukt is om uit dit forum een oplossing te halen.

Dus als er achter nummer 0800-0402 een slimmerd zit die de oplossing weet, laat haar/hem dan naar dit forum kijken en het hier melden. Dat scheelt mij het herhaaldelijk uitleggen van het probleem en wat ik al heb uitgeprobeerd. (Los van de ellenlange wachttijden aan de telefoon). Mijn gegevens zijn ingevuld en voor KPN te raadplegen. Doormeten van mijn verbinding kan ook zonder meer. Als je mijn toestemming nodig hebt, bij deze!

Nog even kort:

  • het probleem van haperen en pauzeren van beeld en geluid treedt pas op na verloop van 30 á 60 minuten. Daarvóór is er perfect beeld, zij het teruglopend in kwaliteit tegen de tijd dat het beeld gaat haperen.
  • Veranderen van modem heeft geen invloed.
  • Browserkeuze, browsercache, uPnP, DNS-server, prioriteitinstelling voor bandbreedtegebruik is allemaal niet van invloed→ dat is ook logisch want de eerste tijd werkt alles PRIMA en krijg ik keurig 4K beeld
  • Bij Wifi treedt het probleem na ca. 30 minuten op, bij ethernet na ca. 60 minuten
  • Het gebeurt alleen in combinatie met Apple computers.
  • Na uitgebreid onderzoek in Apple fora valt op dat er vaker sprake is van problemen in combinatie met een enkele streaming server, terwijl andere dan wel goed werken
  • het probleem dat pas na 30 á 60 minuten de haperingen optreden is zeldzaam.

VRAAG aan KPN: bestaat er een oplossing voor deze haperingen en zo ja, wat kunnen we eraan doen?*)

Graag hier op dit forum beantwoorden.

 

*) Daarmee bedoel ik niet het steeds weer afsluiten van Firefox en weer opnieuw starten van iTV, want meestal wordt niet vastgehouden tot waar je hebt gekeken en kan je weer opnieuw gaan scrollen. Een programma van langer dan 30 minuten kan je dan niet fatsoenlijk uitkijken.