Vraag

YouTube geeft schokkerig beeld

  • 5 August 2021
  • 58 reacties
  • 926 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

58 reacties

@tmoesel als ik de door jou aangegeven link een film op mijn Huawei mate 20 pro afspeel is deze vloeiend

In de smartphones gaat bijna alles via de video decoder in hardware, allemaal heel strikt geïmplementeerd en zeer grondig getest wereldwijd honderden miljoenen.

 

 

dat filmpje is ook hier prima

als je landschap hebt bijvoorbeeld met een drone dan kun je het beter zien

als zo,n kort filmpje

@tmoesel heb je zoiets ?

Reputatie 7

@peter-keetfm, Deze loopt waarschijnlijk ook behoorlijk vloeiend.

 

En hier zie je waarschijnlijk al kleine haperingen.

 

En dit is een ramp.

 

Ja inderdaad @wjb ik ervaar het zelfde

Die onderste filmpje zie ik heel vaak 

Bedankt dat je mee denkt 

Nu nog ff knx (en) 

 

dat filmpje is ook hier prima

als je landschap hebt bijvoorbeeld met een drone dan kun je het beter zien

als zo,n kort filmpje

https://github.com/SoMuchForSubtlety/f1viewer

Kan je m.b.v. ffmpeg en wat copy en paste van de URL b.v. de 50fps fHD stream opslaan. Is 10Mbps dacht ik. Understatement dat hier snelle beweging aan de orde is.

judder ? !!

 

judder ? !!

Dit is een mooi voorbeeld om het effect wat je met dit topic beschrijft verder toe te lichten. Heb de video even gedownload en zie in de content karakteristieken:

 Duration: 01:03:39.70, start: -0.007000, bitrate: 16809 kb/s
 Stream #0:0(eng): Video: vp9 (Profile 0), yuv420p(tv, bt709), 3840x2160, SAR 1:1 DAR 16:9, 25 fps, 25 tbr, 1k tbn, 1k tbc (default)

Is dus 4K en 16Mbps. Dat is prima voor VP9 codec, maarrrrrr..,   25 fps, dat zie je overduidelijk als enorm schokkerig, vooral als de camera stil staat aan de hoofd- en armbewegingen. Volgens mij is het menselijk oog en brein erg goed in het zien van dat soort details. Als de camera beweegt is het gehele beeld wel vloeiend genoeg naar mijn smaak. Jammer dat degene die het heeft gemaakt/ge-upload er niet voor gezorgd heeft dat het 50fps is.

Kan goed zijn dat een gebruikte (semi)professionele camera stond ingesteld op 1080i50, en dat daarna de keuze door mens en/of algoritme is gemaakt tot ‘hoogste kwaliteit’. Wat dan wellicht 4K is. De makkelijkste manier van de-interlacing is om van i50 naar p25 te gaan, en dan 1080 even opschalen/verdubbelen naar 2160. Of de camera sensor+videocodering kan max 4K 30fps en er is besloten om het ‘Europa content’ te laten zijn, dus 25fps (vanwege de oeroude afhankelijkheid van lichtnet frequentie gedeeld door 2). Is allemaal gissen.

Je kan eens kijken naar wat de nieuwste smartphone chipsets kwa camera kunnen. Ik hou het tegenwoordig niet meer echt bij, maar zie o.a.

https://www.androidauthority.com/qualcomm-snapdragon-865-camera-1060000/

wel door de marketing kreten heenprikken, maar dan kun je leuke dingen doen met 960fps. Vonkjes van een bougie filmen b.v. (960 maal 60 is 57600 toeren per minuut!).