Beantwoord

Eigen router SIP gegevens

  • 15 January 2020
  • 37 reacties
  • 7043 keer bekeken

Beste,

 

Ik zou graag mijn VOIP / SIP account gegevens willen ontvangen (username & password) voor het abonnement dat ik bij jullie heb zodat ik mijn smartphone ook kan gebruiken om te bellen met mijn vaste lijn nummer. Ik begreep uit eerdere topics dat dit niet werd vrijgegeven maar anno 2020 is het verplicht en hoop ik dat dit inmiddels wel kan en mag. Hoe kan ik aan deze gegevens komen?

Alvast bedankt!

 

Mvg

icon

Beste antwoord door wjb 15 January 2020, 16:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

37 reacties

Reputatie 7

Eigenlijk wil ik uitraad ook een android telefoon toevoegen als handset via het netwerk. Wat mij meteen de vraag doet stellen. 

Moeten we dan Vlan 7 gaan masquraden naar de Lan kant ? 

Telefonie loopt straks "gewoon" over vlan 6.

Je kunt straks overigens maar één toestel tegelijkertijd aanmelden op de SIP server van KPN.

Het laatste toestel dat zich aanmeldt heeft de actieve connectie.

Als je dus naast de N300A IP bijvoorbeeld een Android toestel wilt aanmelden dan zal je er een eigen SIP server, zoals 3CX of Asterisk, tussen moeten zetten waarbij de SIP trunk van die server weer verbonden is met de SIP server van KPN.

Daarmee is het dan overigens ook mogelijk om overal ter wereld via je eigen thuistelefoon te bellen. De SIP server van KPN is alleen te gebruiken vanaf het KPN netwerk, puur als een extra stukje beveiliging tegen misbruik. Ik hoop zelfs dat KPN ooit nog eens gaat inbouwen dat een SIP login alleen kan plaatsvinden vanaf het eigen IP adres zodat jouw SIP account alleen vanaf jouw eigen thuisnetwerk gebruikt kan worden.

 

Beveiliging van jouw SIP account is natuurlijk heel erg belangrijk want je wilt natuurlijk absoluut niet dat criminelen met jouw nummer dure telefoontjes gaan plegen. Gelukkig is het in ieder geval al zo dat die crimineel dan een KPN netwerkaansluiting moet hebben en dat KPN dus in staat is de crimineel eenvoudig te traceren. Maar als jij een eigen SIP server gebruikt dan zal je natuurlijk verantwoordelijk zijn voor de beveiliging daarvan.

Reputatie 2

Eigenlijk wil ik uitraad ook een android telefoon toevoegen als handset via het netwerk. Wat mij meteen de vraag doet stellen. 

Moeten we dan Vlan 7 gaan masquraden naar de Lan kant ? 

Telefonie loopt straks "gewoon" over vlan 6.

 

Ik hoop dat je ons daar straks weer "gewoon” doorheen loodst @wjb.

Reputatie 7

Eigenlijk wil ik uitraad ook een android telefoon toevoegen als handset via het netwerk. Wat mij meteen de vraag doet stellen. 

Moeten we dan Vlan 7 gaan masquraden naar de Lan kant ? 

Telefonie loopt straks "gewoon" over vlan 6.

Ik hoop dat je ons daar straks weer "gewoon” doorheen loodst @wjb.

KPN gaat je daar doorheen loodsen en hoe je die instellingen vastlegt is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte VoIP ATA zoals bijvoorbeeld een N300A IP.

Heel "spannend" is het niet. :wink:

Daarmee is het dan overigens ook mogelijk om overal ter wereld via je eigen thuistelefoon te bellen. De SIP server van KPN is alleen te gebruiken vanaf het KPN netwerk, puur als een extra stukje beveiliging tegen misbruik. Ik hoop zelfs dat KPN ooit nog eens gaat inbouwen dat een SIP login alleen kan plaatsvinden vanaf het eigen IP adres zodat jouw SIP account alleen vanaf jouw eigen thuisnetwerk gebruikt kan worden.

 

Beveiliging van jouw SIP account is natuurlijk heel erg belangrijk want je wilt natuurlijk absoluut niet dat criminelen met jouw nummer dure telefoontjes gaan plegen. Gelukkig is het in ieder geval al zo dat die crimineel dan een KPN netwerkaansluiting moet hebben en dat KPN dus in staat is de crimineel eenvoudig te traceren. Maar als jij een eigen SIP server gebruikt dan zal je natuurlijk verantwoordelijk zijn voor de beveiliging daarvan.

KPN zou bij instellingen een optie kunnen maken die het aantal euro’s per minuut begrensd en ook het maximum. Net iets dergelijks als voor mobiel internet in buitenland. Als dat standaard aan wordt gezet, net zoals standaard bij een willekeurig account/bedrijf aanstaat ‘ja ik wil regematig nieuwsbrief ontvangen’, dan is het voor criminelen gauw gedaan. 

Ik snap zo langzamerhand de hunkering naar het moment dat KPN de SIP gegevens vrij geeft ook niet echt meer. Als ze vrij zijn, dan: Kan je tegen een hoog tarief met 4kHz bandbreedte praten. Of wordt het ook HD-voice o.i.d. Nummer porteren naar veel goedkopere partijen kan al jaren. Lijkt een beetje hetzelfde als met TV: Mensen willen het van KPN, maar krijgen dan een matig kastje wat locatie beperkt is. En dat terwijl er “internet” is.

Reputatie 1

Eigenlijk wil ik uitraad ook een android telefoon toevoegen als handset via het netwerk. Wat mij meteen de vraag doet stellen. 

Moeten we dan Vlan 7 gaan masquraden naar de Lan kant ? 

Telefonie loopt straks "gewoon" over vlan 6.

Je kunt straks overigens maar één toestel tegelijkertijd aanmelden op de SIP server van KPN.

Het laatste toestel dat zich aanmeldt heeft de actieve connectie.

Als je dus naast de N300A IP bijvoorbeeld een Android toestel wilt aanmelden dan zal je er een eigen SIP server, zoals 3CX of Asterisk, tussen moeten zetten waarbij de SIP trunk van die server weer verbonden is met de SIP server van KPN.

Daarmee is het dan overigens ook mogelijk om overal ter wereld via je eigen thuistelefoon te bellen. De SIP server van KPN is alleen te gebruiken vanaf het KPN netwerk, puur als een extra stukje beveiliging tegen misbruik. Ik hoop zelfs dat KPN ooit nog eens gaat inbouwen dat een SIP login alleen kan plaatsvinden vanaf het eigen IP adres zodat jouw SIP account alleen vanaf jouw eigen thuisnetwerk gebruikt kan worden.

 

Beveiliging van jouw SIP account is natuurlijk heel erg belangrijk want je wilt natuurlijk absoluut niet dat criminelen met jouw nummer dure telefoontjes gaan plegen. Gelukkig is het in ieder geval al zo dat die crimineel dan een KPN netwerkaansluiting moet hebben en dat KPN dus in staat is de crimineel eenvoudig te traceren. Maar als jij een eigen SIP server gebruikt dan zal je natuurlijk verantwoordelijk zijn voor de beveiliging daarvan.

uitraard ik ben niet echt van plan om van uit buitenland te bellen met mijn kpn huis lijn. al zou dat wel een tof idee zijn, ik heb mij stiekem nog niet verdiept in de . n300A IP. 
maar ging/ga er van uit dat de n300A ip kan dienen als voip server. zo dat je android telefoon toevoegt aan de n300A.  of zit er geen sip server in zit. 
dus op android zo iets als 
user name
password
Server <ip vd n300a> 
dat zou ik graag zien, maar na u reactie denk ik dat de n300 daar niet over beschikt. 
Correct ? 

Reputatie 7

Nummer porteren naar veel goedkopere partijen kan al jaren. 

Klopt en ik kan dat iedereen, die wil besparen op de kosten, van harte aanbevelen. Bij KPN betaal je €0,14 per minuut met een starttarief van €0,14. Bij CheapConnect is er geen starttarief en betaal je €0,024 per minuut. Tel uit je winst.

Inkomend loopt mijn privé telefonie via KPN en uitgaand bel ik al zeer geruime tijd via CheapConnect waarbij mijn KPN telefoonnummer als caller-id meegegeven wordt.

Reputatie 7

uitraard ik ben niet echt van plan om van uit buitenland te bellen met mijn kpn huis lijn. al zou dat wel een tof idee zijn, ik heb mij stiekem nog niet verdiept in de . n300A IP. 
maar ging/ga er van uit dat de n300A ip kan dienen als voip server. zo dat je android telefoon toevoegt aan de n300A.  of zit er geen sip server in zit. 
dus op android zo iets als 
user name
password
Server <ip vd n300a> 
dat zou ik graag zien, maar na u reactie denk ik dat de n300 daar niet over beschikt. 
Correct ? 

Nee, de N300A IP bevat geen ingebouwde SIP server, het is gewoon een dect basisstation met de mogelijkheid om deze op 1 vaste lijn en 6 VoIP lijnen aan te sluiten.

Je kunt een Asterisk AIX/SIP server draaien op een Synology NAS.

Met een FRITZ!Box is het overigens wel mogelijk om een Android telefoon te gebruiken m.b.v. de FRITZ!App.

Reputatie 1

Wederom dank @wjb 

Ik ga voor de n300a. Als het zo ver is. Misschien asterisk op een Pi zet mocht het interessant zijn om ook VoIP te Hebben op android. Via de huis telefoon. 

Uitraad kan ik dat ook gewoon doen. Een oude android telefoon gebruiken. 

Reputatie 1

Ik ga voor de Asterisk!
Wanneer kunnen we beginnen?

Reputatie 7

Ik ga voor de Asterisk!
Wanneer kunnen we beginnen?

Op 25 maart 2020.

Reputatie 1

Ik ga voor de Asterisk!
Wanneer kunnen we beginnen?

Op 25 maart 2020.

Uitdaging nr XXX :)

Voor wat het waard is:  Als vorigmalig XS4ALL klant heb ik SIP gegevens gekregen. En heb die succesvol geconfigureerd in _Asterisk_.

 

Ik bedoel: SIP gegevens zijn voor KPN klanten beschikbaar, ik zal niet de enige zijn die SIP gegevens heeft.