Vraag

Hoe kan ik met een eigen router het IPv4 adres weghalen en alleen IPv6 gebruiken?

  • 28 January 2023
  • 17 reacties
  • 469 keer bekeken

Kan ik mijn IP adres laten veranderen

Je IPv4 adres niet, maar als je ook een werkend IPv6 adres hebt bij je KPN abo, kan je m.b.v. eigen router er voor zorgen dat het IPv4 adres wordt weggehaald van de kabel richting internet en gebruik je dan alleen nog IPv6. En van IPv6 adressen heeft iedere klant er heel veel, kan je elke minuut wel veranderen als je wil.

 

Kan iemand me uitleggen hoe je dit met een eigen router achter de KPN box doet?


Admin: afgesplitst en een eigen topic voor je vraag aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@robbie47 Welkom op het forum. 

Ik durf niet direct te zeggen hoe je op een eigen modem iPv4 uitzet. 

Wellicht dat je in het topic over het gebruik van je eigen modem van wjb je antwoord kunt vinden. 

Of anders is er misschien iemand anders op het forum die je vraag kan beantwoorden :)

Reputatie 7
Badge +9

Wil je echt IPv4 uitschakelen? Ik vrees dat je toch een hoop websites nog zal gaan missen. 

Reputatie 7

Alleen als je op jouw eigen router kunt instellen dat er geen IPv4 gebruikt mag worden kan je forceren dat alle communicatie via IPv6 gaat.

Ik denk alleen niet dat het verstandig is om IPv4 uit te zetten, ik verwacht dat je dan tegen een hoop problemen aan zult gaan lopen.

 

Waarom zou je IPv4 uit willen zetten?

 

Waarom zou je IPv4 uit willen zetten?

Ik werd getriggerd door deze suggestie (in een andere discussie draad)  en bedacht dat deze methode wellicht een alternatief zou kunnen zijn voor het gebruik van een betaalde VPN service om mijn IP nummer niet kenbaar te maken. 

Reputatie 7
Badge +9

 

Waarom zou je IPv4 uit willen zetten?

Ik werd getriggerd door deze suggestie (in een andere discussie draad)  en bedacht dat deze methode wellicht een alternatief zou kunnen zijn voor het gebruik van een betaalde VPN service om mijn IP nummer niet kenbaar te maken. 

Je blijft een IP-adres houden, al ziet deze er heel anders uit. Dus dat zal niks uitmaken.

Reputatie 7

 

Waarom zou je IPv4 uit willen zetten?

Ik werd getriggerd door deze suggestie (in een andere discussie draad)  en bedacht dat deze methode wellicht een alternatief zou kunnen zijn voor het gebruik van een betaalde VPN service om mijn IP nummer niet kenbaar te maken. 

Je blijft een IP-adres houden, al ziet deze er heel anders uit. Dus dat zal niks uitmaken.

Dat is niet helemaal waar. Voor uitgaande communicatie wordt door vrijwel alle apparaten een tijdelijk IPv6 adres gebruikt die na een paar minuten alweer verandert.

 

Waarom zou je IPv4 uit willen zetten?

Ik werd getriggerd door deze suggestie (in een andere discussie draad)  en bedacht dat deze methode wellicht een alternatief zou kunnen zijn voor het gebruik van een betaalde VPN service om mijn IP nummer niet kenbaar te maken. 

Je blijft een IP-adres houden, al ziet deze er heel anders uit. Dus dat zal niks uitmaken.

Dat is niet helemaal waar. Voor uitgaande communicatie wordt door vrijwel alle apparaten een tijdelijk IPv6 adres gebruikt die na een paar minuten alweer verandert.

Dat is ook mijn begrip van deze technische truuk. 

Terug naar m’n oorspronkelijke vraag: hoe doe je dit? 

Ik begrijp dat dit mogelijk is door tussen de PC die je gebruikt en de KPN modem/router een eigen router te zetten. Met behulp van deze eigen router zou je dan de IPv4 kunnen verwijderen. De vraag is dus : hoe doe je dat, welke settings zijn hiervoor relevant?

Reputatie 7
Badge +24

Het eerste stukje van het ipv6 adres is altijd hetzelfde. Dus vandaaruit bent u alsnog in enige mate herkenbaar. Effectief haalt het eigenlijk niet zoveel uit denk ik...

Reputatie 7
Badge +9

En bovendien blijft het regelmatige aanpassen van het laatste deel van het ipv6-adres, een feature. Dus een router kan ook beslissen dat dit niet gebeurt. Dus als deze mogelijkheid van belang is voor je, controleer het dan.

Reputatie 7
Badge +24

En bovendien blijft het regelmatige aanpassen van het laatste deel van het ipv6-adres, een feature. Dus een router kan ook beslissen dat dit niet gebeurt. Dus als deze mogelijkheid van belang is voor je, controleer het dan.

Volgens mij doet niet de router dat, maar de pc / laptop dat zelf. Bij ipv6 doet de router eigenlijk niet zo heel veel. Het mag nauwelijks nog een router heten. Een ipv6-only router is meer een veredelde switch met firewall volgens mij...

Reputatie 7
Badge +9

Het IPadres wordt altijd nog uitgegeven door de router zelf, via DHCP. Met IPv6 zal dat toch niet anders zijn?

Google even slaac en ipv6 privacy extensions.

Reputatie 7

Het IPadres wordt altijd nog uitgegeven door de router zelf, via DHCP. Met IPv6 zal dat toch niet anders zijn?

Dat is bij IPv6 inderdaad anders. Google maar eens naar het begrip "slaac". 

Reputatie 7
Badge +9

Het IPadres wordt altijd nog uitgegeven door de router zelf, via DHCP. Met IPv6 zal dat toch niet anders zijn?

Dat is bij IPv6 inderdaad anders. Google maar eens naar het begrip "slaac". 

Ik las het, maar dan is het nog de vraag of er SLAAC wordt gebruikt of DHCP.
Ik zal er zelf ook eens opletten hoe vaak het hier op mijn Fritz wordt vernieuwd, en wat ik er over kan instellen. Interessant.

Reputatie 7

Het IPadres wordt altijd nog uitgegeven door de router zelf, via DHCP. Met IPv6 zal dat toch niet anders zijn?

Dat is bij IPv6 inderdaad anders. Google maar eens naar het begrip "slaac". 

Ik las het, maar dan is het nog de vraag of er SLAAC wordt gebruikt of DHCP.
Ik zal er zelf ook eens opletten hoe vaak het hier op mijn Fritz wordt vernieuwd, en wat ik er over kan instellen. Interessant.

De Experia/KPN Boxen gebruiken slaac. Ik newm aan dat de FRITZ!Box dat ook doet, het is namelijk veel eenvoudiger.

Reputatie 5
Badge +5

Bij een router als pfsense is het zonder meer mogelijk om alleen IPv6 adressen op de LAN kant te zetten. IPv4 sites zijn eventueel via DNS64 te bereiken, het adres dat een IPv4 site ziet is dan het adres van degene die de NAT64 service aanbiedt, dus in theorie is “IPv6-only” mogelijk.  IPv6 tijdelijke adressen veranderen regelmatig, maar ik denk dat adverteerders wel weten dat ze bij KPN alleen naar de eerste 12 cijfers moeten kijken….

Adverteerders zien allen het IPv4 externe adres, bij IPv6 zien ze het adres van het systeem, maar wordt volgen onmogelijk door het adres steeds te veranderen. Maar de aansluiting is met beide protocollen te identificeren. Ik twijfel dus of “IPv6 only” veel oplevert qua privacy.

 

Reputatie 7
Badge +9

Het IPadres wordt altijd nog uitgegeven door de router zelf, via DHCP. Met IPv6 zal dat toch niet anders zijn?

Dat is bij IPv6 inderdaad anders. Google maar eens naar het begrip "slaac". 

Ik las het, maar dan is het nog de vraag of er SLAAC wordt gebruikt of DHCP.
Ik zal er zelf ook eens opletten hoe vaak het hier op mijn Fritz wordt vernieuwd, en wat ik er over kan instellen. Interessant.

De Experia/KPN Boxen gebruiken slaac. Ik newm aan dat de FRITZ!Box dat ook doet, het is namelijk veel eenvoudiger.

De Fritzbox heeft inderdaad een hoop mogelijkheden zie ik. Ze benoemen het niet als SLAAC, maar het komt er wel op neer.