Beantwoord

KPN Box 12 & bridge modus

  • 3 December 2020
  • 15 reacties
  • 5753 keer bekeken

Ik heb een vraag over de KPN Box 12 en bridge modus. In dit topic is het kort besproken dat dit niet direct mogelijk is.

Ik heb een losse Asus router die ik graag wil blijven gebruiken (heb momenteel Ziggo).

Kan ik ‘gewoon’ een UTP kabel van poort 1 van deze KPN Box 12 verbinden naar mijn Asus-router en het volledige signaal gaat door? En de configuratie, signaal wordt door de router opgevangen?

Ik maak geen gebruik van de Super WiFi-optie.
Wel wil ik TV hebben, maar dit gaat via stroomnet en -adapters heb ik begrepen. Gaat het internet-signaal dan via de KPN Box richting TV of mijn router?

En hoe is het met de snelheid gesteld? Aangezien het signaal niet in bridge 1-op-1 wordt doorgegeven, maar meer “gesplitst” wordt tussen modem en router.

icon

Beste antwoord door wjb 19 October 2021, 21:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

… of kan ik beter de FRITZ!Box 7590 erbij bestellen (tegen meerkosten, dat dan weer wel)? En kan ik dan -wel- in bridge modus gaan? Of biedt deze 7590 voldoende mogelijkheden - en bereik - als mijn huidige Asus RT-AC86U router, waardoor deze Asus router  eigenlijk niet meer nodig is?

Reputatie 7
Badge +24

De fritzbox kan ook niet in bridge modus. De tv ontvangers moeten altijd op de eerst aangesloten router aangesloten worden. Bekabeld. Gewoon bekabeld. Als dat echt niet lukt, dan is een draadloze verbindingset een optie, maar houd er rekening mee dat dit misschien niet altijd goed werkt.

De fritzbox kan ook niet in bridge modus. De tv ontvangers moeten altijd op de eerst aangesloten router aangesloten worden. Bekabeld. Gewoon bekabeld. Als dat echt niet lukt, dan is een draadloze verbindingset een optie, maar houd er rekening mee dat dit misschien niet altijd goed werkt.

Thx. Wel apart dat bridge modus niet kan.

En ook een bekabelde verbinding naar de TV-ontvanger is een mindere optie (en met draadloze sets via stroom heb ik geen goede ervaring).
Ik heb op dit moment Ziggo, met als TV kastje de Next-box. Deze kan draadloos verbinding maken met modem/router i.c.m. coax (dat dan wel weer bedraad, maar deze aansluiting zit in woonkamer) en is in dat opzicht wel een verademing t.o.v. bekabeld. Zeker als de meterkast en de woonkamer met een gang - en twee muren - gescheiden van elkaar zijn.

Reputatie 7
Badge +24

Verbinding via een coax kabel is toch niet draadloos? Hoe komt u daar bij? Wat is dat voor rare redenatie?

Je kunt die coax kabel vervangen door utp. Dan heeft u hetzelfde als bij ziggo: de kabel uit het zicht.

Verbinding via een coax kabel is toch niet draadloos? Hoe komt u daar bij? Wat is dat voor rare redenatie?

Je kunt die coax kabel vervangen door utp. Dan heeft u hetzelfde als bij ziggo: de kabel uit het zicht.

 

Bij Ziggo werkt het anders; kabel vs. glasvezel.

Regulier/live beeld komt via coax/wandcontactdoos op het kastje binnen en terugkijken (tot 7 dagen) & opgenomen programma's in de cloud gaan via WiFi.

Ik heb wel een wandcontactdoos in de woonkamer, geen UTP verbinding. Nu zou ik die wel met/bij de aansluiting in de wandcontactdoos kunnen plaatsen (nieuw plaatje kopen mey coax/UTP) en UTP-kabel doortrekken vanuit de meterkast naar de woonkamer.

Je kunt coax er uit en utp er in klaar

Ik raad aan altijd een stalen trekveer te gebruiken

Aan elkaar knuppen kan voor ongemak zorgen (ken de situatie niet)

Een afwerkplaat is niet nodig als het achter een kast of wat dan ook zit

Zou ik nooit doen trouwens (als het uit het zicht is)

Een extra utp wcd zorgt alleen maar voor verlies

Gewoon op lengte en utp rj45 stekker aan klijpen meterkast zelfde verhaal

 

Reputatie 7
Badge +24

En als het wel in het zicht zit zijn er hele nette kabel uitvoer deksel beschikbaar. Ziet er keurig uit.

 

En als het wel in het zicht zit zijn er hele nette kabel uitvoer deksel beschikbaar. Ziet er keurig uit.

 

Dat klopt 

Zo gebruik ik op enkele plekken nog utp wcd van Berker q3 serie (zelfde schakelmateriaal) wat ik ook voor knx gebruik 

Van alles is mogelijk ik zal voor hetzelfde gaan als het schakelmateriaal wat aanwezig is (indien mogelijk) 

En bijvoorbeeld achter een tv is een uitstekend utp kabeltje met rj45 stekker prima 

 

 

Erg jammer. Te laat gelezen. Ik heb vorige week 200/30 mbit DSL aangeschaft en die mevrouw van KPN verzekerde mij dat ik het modem in bridge kon laten zetten door tech-support “gewoon even bellen als u alles aangesloten en geactiveerd heeft dan zetten ze ‘m zo in bridge voor u”. Alle vakjes met wensen dus afgevinkt en overgegaan tot bestellen. Helaas blijkt nu dat ze me dus vals voorgelicht heeft, ik zit nog in de periode van 14 dagen niet-goed-geld-terug maar wil dat eigenlijk niet want het alternatief, Ziggo, is helemaal een ramp.

Hopelijk is glasvezel over 1,5 maand aangesloten, dan kan die hele xperia-box er tussen uit en draait alles op eigen hardware. Tot die tijd maar even NAT-over-NAT, mijn eigen Edgerouter is nu in DMZ geplaatst. Het werkt maar niet ideaal.

@I-Toby

Via dmz is geen enkel probleem 

Al jaren gehad 

Nu een fritzbox direct op de aansluiting werkt top 

EdgeRouter kan inderdaad direct op het NT glasvezelkastje 

 

Reputatie 7
Badge +24

Erg jammer. Te laat gelezen. Ik heb vorige week 200/30 mbit DSL aangeschaft en die mevrouw van KPN verzekerde mij dat ik het modem in bridge kon laten zetten door tech-support “gewoon even bellen als u alles aangesloten en geactiveerd heeft dan zetten ze ‘m zo in bridge voor u”.

Zo'n medewerker hé, daarvan zou je denken dat die gisteren nog bij Ziggo achter de telefoon zat.

 

Zo'n medewerker hé, daarvan zou je denken dat die gisteren nog bij Ziggo achter de telefoon zat.

Ze had hiervoor bij ziggo gewerkt vertelde ze (geen grap) 🤷‍♂️

Het is ook mogelijk om een managed  switch te plaatsen tussen je glasvezelpunt (mediaconverter) en je box 12 te zetten. Box 12 gebruik je voor de tv/telefoon en op de switch zet je een eigen router. Je moet dan de switch wel instellen.

poort1 zet glasvezel (mediaconverter)

poort 2 box12 (tv)

poort 3 eigen router

In de switch 2 vlan IDs toevoegen 300 (internet)en 640 (tv)

Poort 1 en 2 vlan 300 en vlan 640 TAGGED. (Glasvezelpunt en je box12)

Poort 3 vlan 300 UNTAGGED (naar eigen router)

pvid instellingen zijn dan dacht ik.

Poort 1, 300

poort 2, 640

poort 3, 300

Als iemand verbeteringen heeft vul aan.

 

 

Het is ook mogelijk om een managed  switch te plaatsen tussen je glasvezelpunt (mediaconverter) en je box 12 te zetten. Box 12 gebruik je voor de tv/telefoon en op de switch zet je een eigen router. Je moet dan de switch wel instellen.

poort1 zet glasvezel (mediaconverter)

poort 2 box12 (tv)

poort 3 eigen router

In de switch 2 vlan IDs toevoegen 300 (internet)en 640 (tv)

Poort 1 en 2 vlan 300 en vlan 640 TAGGED. (Glasvezelpunt en je box12)

Poort 3 vlan 300 UNTAGGED (naar eigen router)

pvid instellingen zijn dan dacht ik.

Poort 1, 300

poort 2, 640

poort 3, 300

Als iemand verbeteringen heeft vul aan.

Ikzelf heb ook al 2 jaar een managed switch tussen mediaconvertor en router. Maar ik zit niet bij KPN en de bovenstaande VLAN IDs zijn voor een T-Mobile abo. En voor bridged TV, dat doet KPN niet meer, dus dit gaat bij KPN niet werken.

Bij KPN is internet op VLAN ID 6 en TV op VLAN ID 4 (telefonie op 7). Je kan maar 1 router hebben, in ieder geval niet 2 parallel. Als je een eigen router wilt, moet die ook de TV zaken afhandelen, de Box12 kun je in de doos laten. Als je bij KPN alleen internet abo hebt, dan hoeft de eigen router niet de complexiteit van KPN iTV te kunnen en ook geen VLAN, dan kun je inderdaad de managed switch VLAN ID 6 laten afscheiden en die dan op de eigen router WAN poort zetten.

Andere forumleden met wel KPN 3play kunnen er denk ik nog wel wat kanttekeningen bij plaatsen. Maar het komt er op neer dat als je geen 2 routers gecascadeerd wilt (‘dubbel NAT’ /  ‘DMZ’), je de Box12 gewoon in de doos moet laten en alles met eigen router regelen.

 

Reputatie 7

Dat zal niet gaan werken, er kan maar één router op de aansluiting van KPN aangesloten worden.

Het afsplitsen van vlan 4 (IPTV) op een switch tussen NTU/ONT en router zal niet werken immers de TV ontvanger heeft ook gewoon Internet nodig.

 

Misschien zijn deze topics interessant voor jou:

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router achter de Experia Box