Vraag

KPN Box 12, DHCP server uitzetten

  • 24 June 2020
  • 44 reacties
  • 9757 keer bekeken

Waarom is het niet mogelijk om de DHCP server van de KPN Box 12 uit te schakelen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Tja, om het een beetje simpel te houden. Om te voorkomen dat mensen zonder kennis dingen instellen die er voor zorgen dat het niet meer werkt. Bij de voorgaande boxen was het meestal ook onmogelijk. Ik heb onderandere vanwege deze reden een 2de router.

Reputatie 7

De functionaliteit van de Experia Boxen is dusdanig opgezet dat de "gewone" abonnee deze eenvoudig in gebruik kan nemen en kan beheren. KPN heeft daarom besloten haar Experia Boxen met een minimum aan configurabele opties uit te leveren.

Voor het overgrote meerendeel van de abonnees is dat ook voldoende, maar voor een groep zoals jij en mijzelf is dat niet het geval.

Zij zullen dan echter moeten kiezen voor een eigen router waarop die functionaliteit wel voorhanden is.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Kan je het modem in bridge modes laten zetten dan?

 

Ik zal me even inlezen maar heb geen zin om geld hier aan uit te geven… KPN zou de optie gewoon beschikbaar moeten maken in mijn opinie. 

Reputatie 7

Nee, maar je kunt hem wel volledig vervangen als je dat zou willen.

Zie dat door mij aangehaalde topic.

@Zkitzo : Welkom op het forum. 

Eigenlijk is het allemaal al uitgelegd. De experiaboxen zijn voor de gemiddelde consument geconfigureerd. Als je méér wilt, is een eigen router aan te raden. Je kunt tegenwoordig ook de fritzbox bij ons huren.

Wel jammer eigenlijk want je kan wel de DNS veranderen, als je daar iets verkeerds invult heb je zo ongeveer hetzelfde verhaal (half werkend internet).

Reputatie 7
Badge +24

Daarom is het in de meeste voorgaande Experiaboxen ook niet mogelijk om de dns aan te passen :wink:

Aha duidelijk :D

Reputatie 7
Badge +24

Als je op de KPN Box 12 de dns aanpast naar bijvoorbeeld Google of Cloudflare, dan kom je daarna de box niet meer in. Mijnmodem.kpn kan namelijk niet meer resolved worden. Een oplossing is dan om in je hosts file een entry daarvoor aan te maken.

Ik gebruik een andere DNS (intern) en ik heb de local domain naar kpn gezet, dus geen problemen mee :)

Reputatie 7

De V12 kan je gelukkig ook op https://192.168.2.254 benaderen.

Het is jammer dat ik bij deze ook geen QOS kan vinden want volgens mij heeft dit ding best wel wat opties maar allemaal niet benaderbaar :/

Ik snap het ook wel, maakt het allemaal onduidelijk voor de gewone gebruiker.

Reputatie 7
Badge +24

De V12 kan je gelukkig ook op https://192.168.2.254 benaderen.

Zie ik nu ook...

Zojuist is mijn KPN aangesloten en wilde het één en ander configureren.

Ik merkte dat de DHCP niet uit te zetten is.  De reden is hier uitgelegd maar ik vind het heel vreemd. Het klantenbestand bestaat toch niet alleen maar uit mensen die een simpele configuratie willen/kunnen behappen.

Maar goed ik heb nog wel een vraagje. Ik probeer de DHCP range te veranderen. Ik dacht dit te doen onder DHCP-IPv4 Pool Start en 192.168.2.1 veranderen in 192.168.125.2 maar krijg de melding invallid. Doe ik iets verkeerd?

Hallo @bluesman63 , ga je toch niet je eigen router gebruiken zoals je wilde in je andere topic?

De standaard modem/routers door KPN en andere providers voorzien in de standaard behoefte van 99,99% van de gebruikers.

Mensen die hogere eisen stellen als hobby kunnen naar eigen inzicht aanvullende apparatuur aanschaffen.

 

Tja, ik zou inderdaad mijn eigen router gebruiken maar ik had daar wat problemen mee die ik nog niet weet op te lossen. Dus ik dacht nu, ik ga eerst de bijgeleverde KPN box 12 gebruiken. Al kan ik me niet echt vinden in je antwoord. Als je zo weinig kunt instellen dan weten de mensen ook niet wat er nog meer mee zou kunnen. Valt er niets te kunnen dan valt er ook niets uit te proberen.  Dom houden noem je dat.

Maar nog steeds zit ik met de vraag DHCP ip adres begin en eind wil instellen. Of is dit ook al niet mogelijk?

Reputatie 7
Badge +24

Maar goed ik heb nog wel een vraagje. Ik probeer de DHCP range te veranderen. Ik dacht dit te doen onder DHCP-IPv4 Pool Start en 192.168.2.1 veranderen in 192.168.125.2 maar krijg de melding invallid. Doe ik iets verkeerd?

Alleen wat na de laatste punt staat kun je aanpassen. De 1 kun je dus omhoog zetten, en de 200 naar iets onder de 254. Wat voor de 3de punt staat, kun je niet aanpassen.

 

Dank voor je antwoord. Dat is wel shit zeg. Ik kan helemaal niets benaderen omdat alles onder een andere ip range staat. 

Ik had net één maand zo'n Ziggo modem/router in gebruik. Ook zo'n beperkt ding maar DHCP range kon helemaal aangepast worden.

Nu kan ik niets benaderen. 

 

 

Reputatie 7

Dat is wel shit zeg.

Dat ben ik volledig met je eens, KPN heeft tot nu toe nog maar één Experia Box (de V10 zonder a) geleverd waarop de DHCP server aangepast kon worden.

Dit is heel vervelend voor mensen die VPN verbindingen moeten kunnen opzetten met andere (thuis)netwerken die hetzelfde subnet gebruiken.

 

Nu kan ik niets benaderen. 

Waarom niet, heb je soms op al die apparaten een IP adres op het apparaat zelf ingesteld?

Yes sir.

Hallo @bluesman63 

 Als je zo weinig kunt instellen dan weten de mensen ook niet wat er nog meer mee zou kunnen. Valt er niets te kunnen dan valt er ook niets uit te proberen.  Dom houden noem je dat.

De meeste klanten hebben daar ook helemaal geen behoefte aan, die hebben gewoon een abo op internet en/of bellen en/of tv en dat moet gewoon goed werken, want daar betalen (dik) voor.

Hoe dat technisch op de achtergrond verloopt interesseert de meesten, om het even plat te zeggen, 'geen zak’.

 

Reputatie 7

Yes sir.

Dat is niet zo verstandig.

Bij mij krijgen alle apparaten hun IP adres van de DHCP server en worden, indien noodzakelijk, m.b.v. een DHCP binding vastgezet.

Dan heb je dus nooit dergelijke problemen.

Hallo @bluesman63 

Hoe dat technisch op de achtergrond verloopt interesseert de meesten, om het even plat te zeggen, 'geen zak’.

Dat kan zo zijn. In principe interesseert het mij ook niet maar blijkbaar vraag ik iets meer. En ik heb het nog niet eerder meegemaakt. En misschien doen ze het wel om die Fritzbox te verhuren. Je kunt je als provider makkelijk achter verschuilen dat 99.9% daar geen behoefte aan heeft. Ik geloof niet dat ik die 0.01% ben.

Maar ik ben wel van mening dat je als eventuele nieuwe klant niet kunt weten wat je krijgt en dus niet weet wat je wel en niet kunt instellen. Dat op zich vind ik al onfatsoenlijk. Dan horen ze daar open in te zijn. En dat had mij een hoop ergenis bespaard.

Ik vind dat ze moeten vermelden wat wel en niet kan met de modem. En dan als eventuele optie bijvoegen dat je met de Fritzbox meer kunt. Maar nu weet je niets.

Maar omdat ik mijn apparaten niet kan benaderen heb ik de KPN gebeld.  Ze konden niets voor mij betekenen. Ik heb gelijk opgezegd. En ik hoef niets te betalen maar daar moest ik wel flink voor praten.  Zegt ze als ik het gisteren had gezegd was het makkelijker met opzeggen. Dat is een goeie. Het is vandaag geinstalleerd. En verschuilen achter contracten. Ik kon hier niet van te voren achter komen. Je kunt het ook zien als informatie achterhouden.

Maar goed, ik ben er weer van af.

 

 

Binnen 14 dagen kun je opzeggen, die zijn nog niet om denk ik, maar bij opzeggen doet iedere firma moeilijk.

Behalve dat firma's een meldingsplicht hebben inzake de (on)mogelijkheden van een product heb je zelf ook een onderzoeks-plicht.

Als je een tv of wasmachine koopt vergelijk je ook niet alleen de prijs maar ook de (on)mogelijkheden.

Succes bij je vorige provider.

 

 

Yes sir.

Dat is niet zo verstandig.

Bij mij krijgen alle apparaten hun IP adres van de DHCP server en worden, indien noodzakelijk, m.b.v. een DHCP binding vastgezet.

Dan heb je dus nooit dergelijke problemen.

Hier heb je een punt. Maar dat rechtvaardig niet de beperking van de modem.