Vraag

P1 meter kan mijn wifi signaal 5GHz niet vinden

  • 11 December 2021
  • 42 reacties
  • 4363 keer bekeken

Reputatie 1

Heb een P1 meter aangeschaft om mijn elektriciteit verbruik te monitoren, maar helaas ziet deze P1 meter mijn WiFi niet. (5ghz)


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Reputatie 1

@Hoopvol, nee helaas ziet het apparaatje mijn WiFi niet, ga morgen wel even contact opnemen met de leverancier. 

Reputatie 7
Badge +9

@Spykstaal dat is jammer dat het nu nog niet werkt. Goed idee om contact op te nemen met de leverancier. Bij mij werkt de P1 meter van Homewizard goed, maar daar koop jij niets voor. 

@Hoopvol, nee helaas ziet het apparaatje mijn WiFi niet, ga morgen wel even contact opnemen met de leverancier. 

Het was (en is) misschien nog wel sneller als je merk+type+versie van de P1 meter hier laat weten. Er zijn vele soorten en types. Ook mensen die een aparte (3-fasen) vermogensmeter hebben aangeschaft met meer mogelijkheden, noemen dat soms ‘P1 meter”.

In essentie is ‘P1 meter’ iets is wat op een connector van je slimme meter wordt aangesloten. Die slmme meter spuugt elke 10 seconden data uit, die je dan met software als https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader mooi kan weergeven. Het is ouderwets serieel/RS232-achtig met RJ12 (of RJ11 4-pins) als stekkertje. Zie https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_a727fce1f1.pdf

Aan de andere kant dan vaak USB1.1 of als je wil alleen een weerstand van 1 cent, dan kan je het direct op pinnen van b.v. een RaspberryPi aansluiten. Niet perse WiFi in het spel dus.

Reputatie 7
Badge +24

Die slmme meter spuugt elke 10 seconden data uit...

Elke seconde zelfs. Bij mij in ieder geval.

Die slmme meter spuugt elke 10 seconden data uit...

Elke seconde zelfs. Bij mij in ieder geval.

Welk merk/type dan?

Bij mij een Kaifa MA304C die voor zover ik weet DSMR 4.0 of 4.2 compliant is

Die slmme meter spuugt elke 10 seconden data uit...

Elke seconde zelfs. Bij mij in ieder geval.

Hallo @Nick83 , het stroomverbruik zie ik bijkans realtime, het gasverbruik ieder uur, door netbeheerder Liander zo bepaald, heb ik geen invloed op en mijn energieleverancier Vattenfall ook niet.

 

 

Bij mij moet de meter minimaal aan softwareversie DSMR 4.2 voldoen en mag de meter niet ouder zijn dan van 2014 om de energiemeter te kunnen gebruiken.

 

Reputatie 7
Badge +24

Die slmme meter spuugt elke 10 seconden data uit...

Elke seconde zelfs. Bij mij in ieder geval.

Welk merk/type dan?

ISKRA AM550. 

Die slmme meter spuugt elke 10 seconden data uit...

Elke seconde zelfs. Bij mij in ieder geval.

Welk merk/type dan?

ISKRA AM550. 

OK, ken ik verder niet, zie wel op http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/ dat die geen voeding via de buitenste RJ12 pinnen levert, maar als je gewoon seriële/USB P1 kabel gebruikt geen probleem. Een WiFi dongle heeft 5.0 nodig denk ik, want o.a. een ESP32 trekt 110mA max bij WiFi zenden, vandaar 250mA voor 5.0, of je moet hele slimme voedings buffering doen maar dan wordt de dongle al gauw duurder dan die hele slimme meter.

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @Spykstaal, goed om te zien dat er al zo veel hulp is toegesneld en informatie is uitgewisseld in jouw topic. Ik hoop dat je daarmee en/of via de leverancier verder komt. Deel gerust je bevindingen en hoe het verder is verlopen, we horen het graag. Ook als je vragen hebt natuurlijk. 

Reputatie 1

Volgens de leverancier staat de 2.4 GHz niet aan, maar volgens mij wel.

 

Reputatie 6
Badge +7

Volgens de leverancier staat de 2.4 GHz niet aan, maar volgens mij wel.

 

Probeer eens als je de wireless mode 2.4ghz van b/g naar b/g/n zet. Zover ik weet werkt die meter namelijk op 2.4 ghz 802.11n 

Reputatie 6
Badge +7

Volgens de leverancier staat de 2.4 GHz niet aan, maar volgens mij wel.

 

Probeer eens als je de wireless mode 2.4ghz van b/g naar b/g/n zet. Zover ik weet werkt die meter namelijk op 2.4 ghz 802.11n 

Is het nog gelukt @Spykstaal ?

Reputatie 1

@Eric89  helaas heeft dat ook niet geholpen. 

Hallo @Nick83, ik heb een een Home Wizard dongle. Deze werkt alleen op 5ghz, ik heb de experiabox V10a en 3 WiFi versterkers

Dit is dan het recept voor problemen. Dat weet een ieder zo langzamerhand wel die dit forum af en toe bezoekt. Je hebt van doen met bandsteering van KPN eigen makelij en dat werkt vaak niet naar behoren voor IoT apparaatjes.

Een oplossing is het 1 of het ander ‘verwijderen’. Dus of die V10a+compagnons of die dongle. Ik persoonlijk zou beide doen. Misschien in jouw geval ook wel verstandig, want als je beweert dat dat bedrijf dat die spullen levert iets met 5Ghz WiFi doet, kan men jouw kennelijk makkelijk iets wijsmaken. Ook een recept voor nog meer problemen.

Andere oplossing is lang wachten totdat KPN de software heeft aangepast zodat het wel werkt. Maar KPN heeft voor een bepaalde software architectuur en/of strategie gekozen, redenen onbekend hoewel ik wel wat kan raden, maar daar heb je niks aan. Wachten kan best een jaar of zo zijn. Als je kijkt naar intro van V10a (of Box12) tot nu weet je wel genoeg.

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Nick83, ik heb een een Home Wizard dongle. Deze werkt alleen op 5ghz, ik heb de experiabox V10a en 3 WiFi versterkers

Waarom zie ik in de installatie handleiding rechtsonder dan WiFi 2,4 Ghz b/g/n staan dan?

Of is dit weer een ander model ofzo?

Reputatie 7
Badge +24

Een apparaat met alleen 5 Ghz ondersteuning klinkt ook heel raar. Dat komt eigenlijk bijna niet voor.