Vraag

Telefonie doet het niet meer op mijn Fritzbox 7590 sinds technische overstap van TFT naar KPN

  • 27 July 2021
  • 35 reacties
  • 807 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik zat bij Telfort en gebruik een Fritzbox 7590 ipv een Experiabox. Ik belde via SIP. Werkte prima.

Ik kreeg een email dat KPN Telfort ging opdoeken en ik vóór 12 augustus mijn Experiabox weer moest aansluiten anders ging de verbinding eraf. Dus de Experiabox V10a van zolder gehaald, maar die wilde niet meer verbinden, ook niet na reset naar fabrieksinstellingen. KPN stuurde een nieuwe.

Gisteren kon ik de KPN Box (Experiabox V12) ophalen. Die werkt op zich prima.

Echter, de SIP service tool doet het niet. “Gebruik Servicetool niet mogelijk. Zorg dat je thuis bent en verbonden bent met je eigen KPN netwerk.” staat er. Zelfs als ik de box rechtstreeks aan het glasvezelmodem hang met alleen een laptopje eraan. Internet doet het, WiFI, telefoonnummer wordt geregistreerd (daar wel). Maar de servicetool denkt dat ik op de hei zit.

Helpdesk gebeld. Probeer nog eens een harde reset, want dan haalt-ie opnieuw de gegevens op. Helpt niet.

Vanavond anderhalf uur met de helpdesk aan de lijn gehangen. Ze zien dat ik verbonden ben, het modem heeft een IP-adres. Volgens de log files van de KPN Box wordt ik verbonden met hengelo0.cust.kpn.com of tiel0. We zien ook dat onder Producten op de KPN account pagina bij IP adres staat:

“We kunnen uw modem niet bereiken. Controleer of uw modem aan staat en/of probeer het later opnieuw.
IP-adres

    IPv4-adres  Niet beschikbaar
    IPv6-prefix  Niet beschikbaar”

Logischerwijs is dat de check die de servicetool ook doet. Er zijn dus twee systemen in gebruik: een account-systeem volgens welke ik niet ben aangesloten en een ander systeem volgens welke ik wel ben aangesloten.

De helpdesk had nog een idee om het product te ontkoppelen en opnieuw te koppelen, maar dat werkte ook niet.

De SIP servicetool hoort bij de eerste. Nu gaat het erom wat er op 12 augustus gebeurt. Vlieg ik eruit omdat het ene systeem zegt dat ik nooit meer heb verbonden? Daar zijn de thuiswerkers hier niet blij mee. Dat mijn vaste lijn voor telefonie er al een week uit ligt, dat vind ik niet prettig. Ik heb hier niet voor gekozen. Het werkte prima, en KPN heeft dat verstoord. Ik heb hier al veel uren ingestoken inmiddels. Vooral midden in de nacht als niemand gebruik maakt van het netwerk. Maar mijn motivatie houdt wel een keer op.

Ik heb de helpdesk via de chat verzocht dit goed uit te zoeken, maar heeft iemand tips?

*admin: afgeplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

35 reacties

Reputatie 2
Badge

Ik kijk net in mijn modem(Fritzbox 7490) en zie ineens dat ik GEEN IPv6 adres meer heb ! En ik heb toch ECHT een IPv6 adres gehad.

Ik ben over gegaan van Telfort naar Kpn op 09-09-2021.

Reputatie 7
Badge +30

Heee, het doet het!

 

Ha, mooi! Ik heb nog niet echt duidelijk wat hier nou aan de hand was/is, maar fijn dat het nu in ieder geval wel werkt zoals gepland. Ik was enige weken afwezig wegens vakantie. Ik zal opnieuw even weer navraag doen. Ook om dan te kijken of we dit kunnen verklaren/verhelpen:

Ik heb de zelfde melding, ik gebruik een Fritzbox 7490.

Is hier inmiddels al een oplossing voor.

 

 

En wat dit betreft:

Ik kijk net in mijn modem(Fritzbox 7490) en zie ineens dat ik GEEN IPv6 adres meer heb ! En ik heb toch ECHT een IPv6 adres gehad.

Ik ben over gegaan van Telfort naar Kpn op 09-09-2021.

Alle origineel KPN aansluitingen zouden, voor zover ik weet, inmiddels een IPv6 adres moeten hebben. Maar kan zijn dat dit voor gemigreerde aansluitingen nog niet helemaal klaar is, en dat dit pas verder afgerond wordt nadat ook de technische migratie helemaal gedaan is. 

Reputatie 7
Badge +30

Aanvullende vraag nog, @DutchFlash, jij hebt de FRITZ!Box wel ingesteld met KPN profiel? En wat IPv6 betreft, voor de zekerheid: voor de migratie zag je wel een IPv6 adres in je FRITZ!Box? Want wat ik hoor is dat juist vóór de migratie je nog geen IPv6 zou moeten hebben gehad, en nu na die tijd wél.   

Reputatie 2
Badge

Aanvullende vraag nog, @DutchFlash, jij hebt de FRITZ!Box wel ingesteld met KPN profiel? En wat IPv6 betreft, voor de zekerheid: voor de migratie zag je wel een IPv6 adres in je FRITZ!Box? Want wat ik hoor is dat juist vóór de migratie je nog geen IPv6 zou moeten hebben gehad, en nu na die tijd wél.   

Ja ik heb hem op het KPN profiel staan.

Weet niet wat er is gebeurd maar heb weer een IPV6 adres:thinking:

Alleen is ie nog steeds niet zichtbaar in mijnKPN. niet online en niet in de app.

Ja en modem diverse keren herstart.

 

Reputatie 7
Badge +30

Fijn dat je het IPv6 adres in ieder geval weer ziet in je FRITZ!Box, @DutchFlash

Het niet verschijnen van de IP-adressen in de MijnKPN heb ik nog navraag over uitstaan. We vermoeden nasleep van de migratie, en dat het zichzelf oplost (zoals ook bij eurojojo het geval was) maar het is fijn als we dat ook kunnen bevestigen. En een termijn kunnen geven daarvoor. 

Reputatie 7
Badge +30

We hebben de oorzaak gevonden, @DutchFlash (en voor jou ook wel leuk om nog even te weten, @eurojojo).

Kern: er is niet daadwerkelijk iets mis met het IP of iets dergelijks, het is specifiek een MijnKPN issue. 

De MijnKPN omgeving maakt contact met het achterliggende technisch & administratief systeem om je verbindingsgegeven op te vragen. Normaal geen probleem, want je hebt maar één verbinding. Maar in bepaalde gevallen, zoals bij een verhuizing, of een technische migratie, heb je er tijdelijk twee. Zodra die verhuizing of migratie dan is afgerond, heb je er weer gewoon eentje. Maar het systeem onthoud die oude nog wel een poosje. En wat we nu zien is dat de MijnKPN specifiek bij het opvragen van het IP-adres geen onderscheid maakt tussen actieve en inactieve verbinding maar gewoon in het algemeen de verbinding opvraagt. En omdat de oude inactieve verbinding bovenaan staat pakt de MijnKPN die. Waardoor je dan de foutmelding krijgt, want die verbinding heeft geen IP-adres meer. Na verloopt van tijd verdwijnt die inactieve verbinding uit de systemen en vanaf dan laat hij wel weer het IP zien.

Er is nu een ticket aangemaakt door de MijnKPN mensen om deze manier van opvragen aan te passen. Even afhankelijk van hoe snel ze dat erin kunnen fietsen zal dit in de toekomst niet meer voorkomen. Ondertussen is het voor jou, DutchFlash, even afwachten tot het dus of gefixt is, of het systeem je oude verbinding is vergeten.

Reputatie 2
Badge

Kijk hier hebben we wat aan, Dacht eerst dat het aan mijn systeem(Modem)lag.Maar Probleem ligt bij KPN. We wachten weer rustig af. Tnx voor het antwoord. :thumbsup:

Reputatie 7
Badge +30

@DutchFlash, goed nieuws!

 

De MijnKPN omgeving maakt contact met het achterliggende technisch & administratief systeem om je verbindingsgegeven op te vragen. Normaal geen probleem, want je hebt maar één verbinding. Maar in bepaalde gevallen, zoals bij een verhuizing, of een technische migratie, heb je er tijdelijk twee. Zodra die verhuizing of migratie dan is afgerond, heb je er weer gewoon eentje. Maar het systeem onthoud die oude nog wel een poosje. En wat we nu zien is dat de MijnKPN specifiek bij het opvragen van het IP-adres geen onderscheid maakt tussen actieve en inactieve verbinding maar gewoon in het algemeen de verbinding opvraagt. En omdat de oude inactieve verbinding bovenaan staat pakt de MijnKPN die. Waardoor je dan de foutmelding krijgt, want die verbinding heeft geen IP-adres meer. Na verloopt van tijd verdwijnt die inactieve verbinding uit de systemen en vanaf dan laat hij wel weer het IP zien.

Dit is opgelost. Per heden laat de MijnKPN alleen nog de actieve verbinding zien. Dus jij zou nu ook weer gewoon je IP adres moeten kunnen zien in je MIjnKPN. Zou je dat eens willen testen?

 

Reputatie 2
Badge

@DutchFlash, goed nieuws!

 

De MijnKPN omgeving maakt contact met het achterliggende technisch & administratief systeem om je verbindingsgegeven op te vragen. Normaal geen probleem, want je hebt maar één verbinding. Maar in bepaalde gevallen, zoals bij een verhuizing, of een technische migratie, heb je er tijdelijk twee. Zodra die verhuizing of migratie dan is afgerond, heb je er weer gewoon eentje. Maar het systeem onthoud die oude nog wel een poosje. En wat we nu zien is dat de MijnKPN specifiek bij het opvragen van het IP-adres geen onderscheid maakt tussen actieve en inactieve verbinding maar gewoon in het algemeen de verbinding opvraagt. En omdat de oude inactieve verbinding bovenaan staat pakt de MijnKPN die. Waardoor je dan de foutmelding krijgt, want die verbinding heeft geen IP-adres meer. Na verloopt van tijd verdwijnt die inactieve verbinding uit de systemen en vanaf dan laat hij wel weer het IP zien.

Dit is opgelost. Per heden laat de MijnKPN alleen nog de actieve verbinding zien. Dus jij zou nu ook weer gewoon je IP adres moeten kunnen zien in je MIjnKPN. Zou je dat eens willen testen?

 

Hoi Eric,

Heb het getest en zie nu weer beide Ip adressen.

Dus het werkt weer. Toppie

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Mooi zo, dank je!