Vraag

Unifi op KPN Glasvezel - Dubbele namen in Unifi Controller

  • 6 November 2023
  • 100 reacties
  • 3177 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,
ik draai op een Cloudkey meerdere sites t.b.v. wifi via de unifi controller
Ik heb op 1 site een raar probleem.

Alle cliënts welke met het wifi verbinden krijgen dezelfde naam --> connect-on.
Deze client bestaat ook nog op het netwerk (dit is namelijk de afszuigkap van Siemens) :-)

Echter alle andere clients krijgen ook dezelfde naam in de unifi controller (zie screenshot).
Iemand die dit herkend en oplossing hier voor weet?

Thx

 

 


100 reacties

Hier zelfde probleem. Wellicht dat de prio omhoog gekrikt kan worden? Ga er van uit dat er redelijk wat mensen mee kampen namelijk..

 

Ik heb intern nog eens navraag gedaan: het ticket wat aangemaakt is hiervoor, staat nog open. Ik heb momenteel geen extra informatie helaas. 

Jammer. ik vind de support van KPN zeer teleurstellend.  

Hier ook dezelfde problemen, rare wifi problemen op mijn ubiquiti accesspoints.

Ik ga ook eens proberen de DHCP uit te schakelen.

Reputatie 1

Exact hetzelfde issue hier icm Unify controller.

Ik heb hier daarnaast een Sonos ecosysteem draaien en ik kan er nauwelijks meer muziek op afspelen. Ik vermoed dat hieraan hetzelfde issue ten grondslag ligt.

Graag een snelle fix KPN!

Hoi Erikz112!

 

Wat gebeurt er met jouw Sonos? Ik heb op drie (verschillende) Google Audio-devices dat de Assistent niet meer direct aan de slag kan. Tot driemaal toe hetzelfde commando geven en dan wil het pas lukken. 

Ik heb deze Google devices al jaren perfect werkend in mijn Ubiquiti-Wifi-netwerk, maar rond de tijd van de firmware-update op het modem begon dit probleem..

 

Als ik de devices koppel aan de Wifi van het modem zelf, geen probleem meer...

Reputatie 7
Badge +30

Hallo allemaal! In de eerstvolgende update is 1 van de verholpen bugs een specifiek probleem waarbij antwoorden van de DHCP in het modem onterecht de connect ON hostname voerden. Eerder gemelde problemen in relatie tot deze symptomen zijn hiermee mogelijk verholpen. De releasedatum is dit moment nog onbekend omdat een nieuwe release een reeks van reparaties bevat die nog niet allemaal zijn opgeleverd.

Hopelijk wordt deze update nu snel uitgerold. Ik kamp ook al enkele maanden met de ConnectON bug en bij alle nieuwe devices die verbinden met het netwerk wordt dit een steeds groter probleem.

Hallo allemaal, wij hebben exact hetzelfde probleem hier. Sinds deze week zijn er ook problemen met de sonos op wifi. We krijgen de sonos niet meer aan de praat via wifi. @kpn  kunnen jullie uitsluitsel geven over de uitrol van de nieuwe experiabox? Wanneer gaat het gebeuren? 

Reputatie 7
Badge +30

Om nog even wat nuttigs toe te voegen, ik heb dit op een aantal netwerken getest met KPN + Unifi (omdat daar het probleem goed zichtbaar is). Echter, ook bijvoorbeeld een HP Printer krijgt in Windows de naam ConnectON.

 

De conclusie van @BruisTablet lijkt vrij goed. Hieronder screenshots:

 

 

Wanneer je bijvoorbeeld een reverse DNS-lookup doet, krijg je wel de goede naam terug:

Echter, als je een Unifi omgeving hebt met Unifi switches (en mogelijk ook alleen Access Points), dan snoopen de switches het DHCP-verkeer om de hostnames af te luisteren(1, 2). En, als ik me goed herinner, doet het een fallback naar reverse-dns als de hostname niet via DHCP bekend is geworden (niet kunnen testen).

 

Terugkomend op de eerste alinea; HP Printers, en sommige andere apparaten, accepteren gewoon DHCP-optie 12. De hostnaam in de printer is dus ook daadwerkelijk gewijzigd naar ConnectOn.
En het leuke: Die hostname registreert ‘ie dan weer niet in DNS, en die vind je dus wel terug op de originele hostname in de DNS-lookup tabel van de Experiabox.

 

Of dit dan ook te maken heeft met o.a. Sonos, lijkt me niet. In geen van de netwerken heb ik issues ondervonden met Sonos. Daarnaast werkt Sonos volgens mij helemaal niet op hostname. Als je in de debug interface kijkt zie je ook nergens ConnectON terugkomen bij bijvoorbeeld Sonos One's

 

@wjb, wel een goeie opmerking over waarom dit bekabeld dan niet zo is; Echter dit moet dan wel ergens in de logica van Unifi zitten die anders is voor Wired en Wireless clients. Dat heb ik niet zo 1,2,3 kunnen testen. Wel komt DHCP Optie 12 ook gewoon door voor bekabelde apparaten, en is daarmee vrij zeker dat UniFi gewoon een andere manier heeft om de naam van deze apparaten te ontdekken.

 

Robin

 

1: https://community.ui.com/questions/NO-BUG-WORKS-AS-DESIGNED-DHCP-Snooping-enabled-by-default-plus-GUI-settings-ignored/35910770-4ea4-4100-b492-01782094311f#answer/5e809bfc-9d6b-4dcd-8531-6c9fb7bce310

2: https://community.ui.com/questions/Clients-names-showing-up-as-MAC-addresses/67568331-6c72-4e28-83bc-909b39a002e2#answer/325e6d69-0f75-4a25-b76d-78bf91a0557f

Reputatie 7
Badge +30

Hey @RobinFlikkema, wat leuk om je weer te zien!! Bedankt voor je uitgebreide bijdrage :).

 

Hallo allemaal, wij hebben exact hetzelfde probleem hier. Sinds deze week zijn er ook problemen met de sonos op wifi. We krijgen de sonos niet meer aan de praat via wifi. @kpn  kunnen jullie uitsluitsel geven over de uitrol van de nieuwe experiabox? Wanneer gaat het gebeuren? 

Ik heb geen specifieke datum wanneer het gaat komen, helaas. 

Helaas hebben wij ook dit euvel.

Ik hoor graag als het opgelost is.

 

Net geupgrade naar V12.C.23.15.06 maar ik zie helaas in de Unifi controller nog steeds ‘ConnectON’.

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk niet dat het heel veel prioriteit heeft bij KPN...

Het ticket staat “pas” 3 maanden open, dus wie weet...

Ik denk niet dat het heel veel prioriteit heeft bij KPN...

 

Zelfde probleem hier op een Unify Cloud Controller. Best wel een vervelende bug. 

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Is er iemand met een v14 en de unify controller in gebruik? De softwareversie op de box v14 is nieuwer namelijk de 16.serie in tegenstelling tot de v12 die op de 15.serie draait. 

 

Vanwege de opmerkng:

  • Oplossing voor DHCP client hostnames. Hierdoor werkten sommige aangesloten apparaten niet meer. (o.a. de Homey)

Vroeg me af of dit ook voor de Unify de juiste uitwerking heeft.

Hier ook drama KPN. Dit probleem speelt bij velen. Ik wordt graag gepost hierover.

Is er iemand met een v14 en de unify controller in gebruik? De softwareversie op de box v14 is nieuwer namelijk de 16.serie in tegenstelling tot de v12 die op de 15.serie draait. 

 

Vanwege de opmerkng:

  • Oplossing voor DHCP client hostnames. Hierdoor werkten sommige aangesloten apparaten niet meer. (o.a. de Homey)

Vroeg me af of dit ook voor de Unify de juiste uitwerking heeft.

v14 hier op de laatste versie en ook van UniFi Network Server (8.1.113) op macOS en het werkt nog steeds niet. :( 

Ik heb dit probleem ook gehad alleen dan met een eigen firewall "PFSense”.


Het probleem is ontstaan nadat ik ben overgestapt van DHCP server "ISC DHCP (Deprecated)” naar "Kea DHCP”. Mogelijk is hier ook zoiets aan de hand. Nadat ik terug ben gegaan naar ISC DHCP werkte het weer als vanouds.

Ik heb dit probleem ook gehad alleen dan met een eigen firewall "PFSense”.


Het probleem is ontstaan nadat ik ben overgestapt van DHCP server "ISC DHCP (Deprecated)” naar "Kea DHCP”. Mogelijk is hier ook zoiets aan de hand. Nadat ik terug ben gegaan naar ISC DHCP werkte het weer als vanouds.

Update, het leek even goed te gaan, maar een uur later was het probleem weer terug. Hopelijk heeft Unifi snel een update die het probleem oplost, want daar lijkt het probleem te zitten in mijn optiek.
 

Reputatie 1

Het staat zeker op de planning! Ik weet alleen niet voor welke update. 

Hallo Marcia!

 

Heb je tips hoe we meer aandacht kunnen krijgen vanuit KPN voor dit probleem? Er zijn hier op dit forum veel mensen die hier last van hebben, laat staan de mensen die zich niet melden. Ik vind het heel vervelend dat dit niet adequaat opgepakt wordt. Na de update is mijn thuisnetwerk op verschillende punten onbetrouwbaarder geworden en daardoor ben ik serieus gaan twijfelen of KPN nog wel mijn internetleverancier zou moeten zijn.

Hier ook al maanden het zelfde probleem. Alles was perfect met de AP maar sins 4a5 maanden snappen veel apparaten er niks meer van en ik vermoed dat het met dit probleem te maken heeft. 

 

Hier hetzelfde probleem… eerst alle 50 wireless apparaten “ConnectON”, en unifi weet daarna 7 stuks te hernoemen naar hun eigenlijke namen. De andere 43 blijven onveranderd. 

Reputatie 2
Badge +1

Mijn Xerox printer heeft nu ook de naam ConnectON toegewezen gekregen. De printer heeft nu deze naam overgenomen en wordt zo ook in het netwerk weergegeven. Echt heel irritant...

Reputatie 7
Badge +30

Heb dit even nagevraagd, en er wordt nog gewerkt aan deze bug. We verwachten een fix, voor zowel de Box 12 als 14, in een komende update. Wanneer die precies beschikbaar gaat zijn is nog onbekend. Planning is in ieder geval voor de zomer, maar specifieker dan dat durf ik op het moment nog niet te zijn.

Standaardantwoord op dat vlak: Houd de Product Updates in de gaten.

Heb dit even nagevraagd, en er wordt nog gewerkt aan deze bug. We verwachten een fix, voor zowel de Box 12 als 14, in een komende update. Wanneer die precies beschikbaar gaat zijn is nog onbekend. Planning is in ieder geval voor de zomer, maar specifieker dan dat durf ik op het moment nog niet te zijn.

Standaardantwoord op dat vlak: Houd de Product Updates in de gaten.

Ik zag deze zojuist als beschikbaar, maar deze mislukte steeds. Modem (v14) opnieuw gestart om het nog een poging te geven, maar nu is deze niet meer beschikbaar. Heb je wellicht meer details over wanneer? Snap niet hoe zo iets ook fout is gegaan in de eerste plaats, en dat het zo lang heeft geduurd voor dat er een oplossing is/was. 🤦‍♂️ DHCP server is de basis van ieder thuisnetwerk, dus niets nieuws.

Reageer