Vraag

Unifi op KPN Glasvezel - Dubbele namen in Unifi Controller

  • 6 November 2023
  • 104 reacties
  • 3295 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,
ik draai op een Cloudkey meerdere sites t.b.v. wifi via de unifi controller
Ik heb op 1 site een raar probleem.

Alle cliënts welke met het wifi verbinden krijgen dezelfde naam --> connect-on.
Deze client bestaat ook nog op het netwerk (dit is namelijk de afszuigkap van Siemens) :-)

Echter alle andere clients krijgen ook dezelfde naam in de unifi controller (zie screenshot).
Iemand die dit herkend en oplossing hier voor weet?

Thx

 

 


104 reacties

Reputatie 7
Badge +30

De update naar 16.04 die op dit moment beschikbaar is voor de Box 14 is niet degene met de oplossing voor deze bug. 

Verder kan ik alleen herhalen wat ik al schreef:

Wanneer die precies beschikbaar gaat zijn is nog onbekend. Planning is in ieder geval voor de zomer, maar specifieker dan dat durf ik op het moment nog niet te zijn.

 

De update naar 16.04 die op dit moment beschikbaar is voor de Box 14 is niet degene met de oplossing voor deze bug. 

Verder kan ik alleen herhalen wat ik al schreef:

Wanneer die precies beschikbaar gaat zijn is nog onbekend. Planning is in ieder geval voor de zomer, maar specifieker dan dat durf ik op het moment nog niet te zijn.

 

Ik zag juist een nieuwere versie dan waar je nu naar refereert. Installeren mislukte steeds, en na een reboot was deze upgrade ook verdwenen.
 

Na contact met de klantenservice kwamen we tot de conclusie dat hoogstwaarschijnlijk iemand deze per ongeluk gepusht en teruggetrokken heeft. Heb helaas geen screenshot gemaakt, of de versienummer gekopieerd… Als er een testgroep is, doe ik graag mee. 

Reputatie 7
Badge +30

Dat hoort niet, maar zou natuurlijk per abuis kunnen gebeuren. Er is geen testgroep waar je in kunt, o.i.d. helaas! 

Reputatie 1

Ik heb hetzelfde probleem. Sinds een aantal weken is mijn netwerk extreem slecht. Bij toeval deze thread tegengekomen omdat ik niet begreep waarom alles Connecton heet in de unifi netwerk applicatie. 

Ik begrijp dat jullie er druk mee bezig zijn, hopelijk komt er snel een oplossing. Mijn vraag luidt echter iets anders, kan dit serieuze problemen veroorzaken in de betrouwbaarheid van de WIFI? Ik heb sinds een aantal weken super vaak “no internet connection”, terwijl mijn wifi signaal volle streepjes weergeeft. Van het een op het andere moment valt wifi weg, en komt het weer terug, om meestal na ~ 12-36 uur volledig te sterven en ik alles moet resetten. Als het helemaal gestorven is, doet de wifi van EB12 het ook niet meer overigens. 


Mijn vraag is dus vooral, kan dit door dit “connecton probleem” komen? Dan kan ik in ieder geval stoppen met zoeken… En de vervolgvraag, zou dit probleem opgelost zijn als ik een Dream router of dream machine aanschaf? 
 

Wellicht wel goed om jullie helpdesk van dit potentiële probleem in te lichten. Ik heb 3 van jullie collega’s gesproken, die alle 3 het probleem niet konden vinden vanuit jullie kant. Ik heb bij alle 3 aangegeven dat ik unifi APs heb. Wellicht even een korte briefing naar jullie support om jullie klanten het probleem eerder te laten vinden en haren op hun hoofd te besparen ;) 

Morgen komt een nieuw modem van jullie (is het enige wat support nog kon verzinnen). Hoop dat dat geen EB12 is, anders is die moeite volgens mij ook voor niets. 

Succes met de oplossing, hopelijk wordt de noodzaak gevoeld.

Hate to burst your bubble, maar softwarematig verschillen deze niet veel en de problemen die jij benoemt zijn ook aanwezig op de v14. Ik sla helemaal door, gezien ik mijn netwerk had ingericht op Hostnames vs Static IP uit voorzorg, zodat als er wat gebeurd, mijn apparatuur via DHCP een IP adres kan verkrijgen (not including the server of course...) Ik was overgestapt wegens aanleg Glas met 4 Gbit, maar om eerlijk te zijn, met al deze problemen had ik net zo goed kunnen blijven hangen bij Odido, waarvan hun troep modem via koper WEL een werkende DHCP server had. De K van KPN mag er wel van af wat mij betreft. IPv6 port forwarding is ook een hit or miss de helft van de tijd.

Reputatie 1

Bedankt voor je reactie @rohbert. 

Denk je dat het probleem verholpen zou zijn met een router van ubiquiti? Ik wil ooit toch gaan uitbreiden in het ecosysteem, als dat plan iets naar voren geschoven moet worden om weer betrouwbaar internet te krijgen, so be it. 

Denk je dat het probleem verholpen zou zijn met een router van ubiquiti? Ik wil ooit toch gaan uitbreiden in het ecosysteem, als dat plan iets naar voren geschoven moet worden om weer betrouwbaar internet te krijgen, so be it. 

Yess, dat is zeker mogelijk met een USG, Dream Machine Pro of iets dergelijks. Als je van DIY houdt dan kun je ook zelf je eigen router bouwen in combinatie met Pfsense (betaald) of OPNsense (een fork van Pfsense, open-source en gratis).
 

DIY zal je wel wat meer werk kosten, maar dan heb je ook wel iets heel moois, maar als je naar het kostenplaatje kijkt, is een Dream Machine goedkoper in totaal, mits je zelf als geen hardware hebt (computer met degelijke specs vanaf 6/8e generatie Intel is zat). 2 x 10 GbE NIC’s erin doen, als je echt van lekker snel houdt, en dan de rest via switches van wie je ook wil (Aruba, Netgear of Unifi bijv.). 

 

Ook kun je zeggen we gaan budget. Oude computer van 4/5e generatie Intel met minimaal 8 GB RAM, en daarop OPNsense op zetten, en dan daarbij wellicht nog Pihole. Voor DIY raad ik je zeker Proxmox aan voor VMs, en LXC containers. Proxmox i.c.m. met Proxmox LXC Helper Scripts is dood simpel op te zetten met een beetje onderzoek. Ook kun je via Proxmox een Unifi Network Server hosten. Scheelt extra randapparatuur! Zelf altijd Unifi AP’s gehad en nog nooit een CloudKey gekocht. Lief gezegd; CloudKeys zijn troep.

 

P.S. NIET de oudere USG’s kopen, ver weg van blijven. Er zijn er veel op marktplaats, met als reden dat ze verouderd en klaar zijn voor de sloop.

Reputatie 1

Ik heb hetzelfde probleem. Sinds een aantal weken is mijn netwerk extreem slecht. Bij toeval deze thread tegengekomen omdat ik niet begreep waarom alles Connecton heet in de unifi netwerk applicatie. 

Ik begrijp dat jullie er druk mee bezig zijn, hopelijk komt er snel een oplossing. Mijn vraag luidt echter iets anders, kan dit serieuze problemen veroorzaken in de betrouwbaarheid van de WIFI? Ik heb sinds een aantal weken super vaak “no internet connection”, terwijl mijn wifi signaal volle streepjes weergeeft. Van het een op het andere moment valt wifi weg, en komt het weer terug, om meestal na ~ 12-36 uur volledig te sterven en ik alles moet resetten. Als het helemaal gestorven is, doet de wifi van EB12 het ook niet meer overigens. 


Mijn vraag is dus vooral, kan dit door dit “connecton probleem” komen? Dan kan ik in ieder geval stoppen met zoeken… En de vervolgvraag, zou dit probleem opgelost zijn als ik een Dream router of dream machine aanschaf? 
 

Wellicht wel goed om jullie helpdesk van dit potentiële probleem in te lichten. Ik heb 3 van jullie collega’s gesproken, die alle 3 het probleem niet konden vinden vanuit jullie kant. Ik heb bij alle 3 aangegeven dat ik unifi APs heb. Wellicht even een korte briefing naar jullie support om jullie klanten het probleem eerder te laten vinden en haren op hun hoofd te besparen ;) 

Morgen komt een nieuw modem van jullie (is het enige wat support nog kon verzinnen). Hoop dat dat geen EB12 is, anders is die moeite volgens mij ook voor niets. 

Succes met de oplossing, hopelijk wordt de noodzaak gevoeld.

Hoi Joost!

 

Wat jij beschrijft is ook precies mijn probleem het laatste halfjaar. De Unifi AP’s liepen afgelopen jaren als een tierelier, totdat de modemsoftware werd aangepast… In eerste instantie erg blij met de betere gebruikersinterface, want die is nu wél in orde. Voorheen was er niet mee te werken. Tergend langzaam en echt heel slecht benaderbaar via verschillende browsers. 

 

Maar bij mij ook allerlei gekke Wifi-problemen. Bestaande verbindingen vallen niet echt weg, maar nieuwe requests aan het netwerk werken dan weer niet. Via de controllersoftware een ‘reconnect’ geven aan het device, lost het probleem dan weer tijdelijk op. Ook mijn Google Nest Audio’s streamen de hele dag door, maar als je een vraag stelt aan de assistent, dan is er in 50% van de gevallen een ‘probleem op het netwerk’ en krijg je geen antwoord. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar ik herken je zoektocht..

Reputatie 1

Bedankt voor je reactie @Incognito 

 

Ergens fijn om te horen dat dit waarschijnlijk het probleem is wat ik heb, al lijkt een oplossing vanuit KPN nog ver weg. Jouw omschrijving past inderdaad exact bij wat ik heb. Ik ken het “reconnect” deel alleen nog niet, is dat in de unifi controller of in de UI van KPN? 

Heb jij op dit moment een gateway van ubiquiti in gebruik? Ik sta op het punt die aan te schaffen om dit probleem te verhelpen, maar weet nog niet zeker of het probleem dan uberhaupt weg is… 

Reputatie 1

Bedankt voor je reactie @Incognito 

 

Ergens fijn om te horen dat dit waarschijnlijk het probleem is wat ik heb, al lijkt een oplossing vanuit KPN nog ver weg. Jouw omschrijving past inderdaad exact bij wat ik heb. Ik ken het “reconnect” deel alleen nog niet, is dat in de unifi controller of in de UI van KPN? 

Heb jij op dit moment een gateway van ubiquiti in gebruik? Ik sta op het punt die aan te schaffen om dit probleem te verhelpen, maar weet nog niet zeker of het probleem dan uberhaupt weg is… 

Ik gebruik de controllersoftware van Unifi op mijn Synology NAS (in een container). Dus geen hardwarematige controller, maar alleen de software op een virtuele server. 

Reputatie 1

Bedankt voor je reactie @Incognito 

 

Ergens fijn om te horen dat dit waarschijnlijk het probleem is wat ik heb, al lijkt een oplossing vanuit KPN nog ver weg. Jouw omschrijving past inderdaad exact bij wat ik heb. Ik ken het “reconnect” deel alleen nog niet, is dat in de unifi controller of in de UI van KPN? 

Heb jij op dit moment een gateway van ubiquiti in gebruik? Ik sta op het punt die aan te schaffen om dit probleem te verhelpen, maar weet nog niet zeker of het probleem dan uberhaupt weg is… 

Ik gebruik de controllersoftware van Unifi op mijn Synology NAS (in een container). Dus geen hardwarematige controller, maar alleen de software op een virtuele server. 

Check, en je hebt dus geen router naast de router die kpn je heeft gegeven. 

Reputatie 1

Bedankt voor je reactie @Incognito 

 

Ergens fijn om te horen dat dit waarschijnlijk het probleem is wat ik heb, al lijkt een oplossing vanuit KPN nog ver weg. Jouw omschrijving past inderdaad exact bij wat ik heb. Ik ken het “reconnect” deel alleen nog niet, is dat in de unifi controller of in de UI van KPN? 

Heb jij op dit moment een gateway van ubiquiti in gebruik? Ik sta op het punt die aan te schaffen om dit probleem te verhelpen, maar weet nog niet zeker of het probleem dan uberhaupt weg is… 

Ik gebruik de controllersoftware van Unifi op mijn Synology NAS (in een container). Dus geen hardwarematige controller, maar alleen de software op een virtuele server. 

Check, en je hebt dus geen router naast de router die kpn je heeft gegeven. 

Klopt. Niets extra’s, alleen hardware (3 x AP’s UAP-PRO) van Unifi. 

Reputatie 1

Bedankt voor de bevestiging. Ik ga een ubiquiti router aanschaffen. Als mijn problemen daarmee opgelost zijn zal ik even terug rapporteren. 

Reputatie 7

Ik ga een ubiquiti router aanschaffen.

Wat voor een router van Ubiquiti ga je aanschaffen en heb je ook TV van KPN?

Reputatie 1

De UDM SE. Ik heb wel tv op een los kastje maar dat gebruik ik nooit. Gebruik altijd de app op mijn tv/chromecast.  1 afstandsbediening is voor mij veel belangrijker dan een kleine verbetering in beeldkwaliteit.  Ik kijk films en series etc via andere media. 

Reputatie 7

De UDM SE. Ik heb wel tv op een los kastje maar dat gebruik ik nooit.

Toch zou mijn advies zijn om die UDM SE wel in te richten voor TV van KPN.

Reputatie 1

De UDM SE. Ik heb wel tv op een los kastje maar dat gebruik ik nooit.

Toch zou mijn advies zijn om die UDM SE wel in te richten voor TV van KPN.

Kan je uitleggen wat je bedoelt? Voor de kpn app of puur voor het tv kastje? 

 

Ik kijk letterlijk alleen het nieuws en de avondshow, de rest is Netflix, youtube, Disney etc etc. Dus als het puur om de beeldkwaliteit gaat ga ik dat niet doen ;)

De UDM SE. Ik heb wel tv op een los kastje maar dat gebruik ik nooit.

Toch zou mijn advies zijn om die UDM SE wel in te richten voor TV van KPN.

Kan je uitleggen wat je bedoelt? Voor de kpn app of puur voor het tv kastje? 

 

Ik kijk letterlijk alleen het nieuws en de avondshow, de rest is Netflix, youtube, Disney etc etc. Dus als het puur om de beeldkwaliteit gaat ga ik dat niet doen ;)

Waarom haal je de KPN tv dan niet uit je abonnement? Internet-only werkt prima… NPO-app is afdoende toch? :)

Reputatie 1

FYI: hier lijkt iemand ook een probleem te hebben wat recent ontstaan is, hier was de ip-TV ontvanger juist de oorzaak. Wellicht het testen waard, om de tv ontvanger even uit het netwerk te halen als je recent problemen hebt ondervonden. 

https://www.unifi-forum.nl/onderwerpen/problemen-met-acces-points-na-kpn-onderhoudswerkzaamheden.5801/

Vannacht is er een aangekondigde update uitgevoerd op mijn KPN Box 12 naar V12.C.23.15.06.

Hiermee is bij mij hetzelfde probleem ontstaan; in de UniFi controller zie ik veel devices omschreven als ConnectON.

Vervelend. Kan ik terug naar een vorige stabiele firmware versie?

Reputatie 1

Vannacht is er een aangekondigde update uitgevoerd op mijn KPN Box 12 naar V12.C.23.15.06.

Hiermee is bij mij hetzelfde probleem ontstaan; in de UniFi controller zie ik veel devices omschreven als ConnectON.

Vervelend. Kan ik terug naar een vorige stabiele firmware versie?

Welkom bij de club! ;-(

Downgrade volgens mij niet mogelijk. 

Vannacht is er een aangekondigde update uitgevoerd op mijn KPN Box 12 naar V12.C.23.15.06.

Hiermee is bij mij hetzelfde probleem ontstaan; in de UniFi controller zie ik veel devices omschreven als ConnectON.

Vervelend. Kan ik terug naar een vorige stabiele firmware versie?

Welkom bij de club! ;-(

Downgrade volgens mij niet mogelijk. 

DHCP is te lastig om onder de knie te krijgen voor KPN. Bestaat al sinds 1993, maar ok...

Reputatie 1

@Joost Eijkenboom, dit

Het gaat om een software update van de Experiabox: 

Maar misschien is jou probleem wel ongerelateerd.

Ik ben benieuwd wat de monteur gaat vinden.

waar jij aan refereert is een issue dat specifiek is voor de Box 12, en de Box 14, met de nieuwe KPN Software erop. Dat staat dan ook volkomen los van wat Alex hier ervaart.  

En jouw wegvallende verbinding (vooral wifi als ik het goed lees in dat andere topic?) hoeft ook niet per se daarmee te maken te hebben. Even afhankelijk van jouw thuisnetwerk precies in elkaar zit. Maar daar is dit topic dan niet de juiste plek voor. 

Hallo Erik van KPN!

Goede toevoeging overigens, maar ik ben wel even benieuwd naar de status van het probleem met de Box 12 en 14, met de nieuwe KPN Software? 

 

Het begint toch écht wel heel irritant te worden dat het netwerk al meer dan een half jaar instabiel is i.c.m. de Unify-AP’s. Voorheen jaren lang plezier gehad van het meest stabiele netwerk ever en nu...

 

Ik hoor dat er aan gewerkt wordt, maar kom op. Na ruim een halfjaar verwacht ik wel een oplossing.

 

Vriendelijke groet,

René Barendsz

 

Admin: verplaatst naar het relevante topic

Reputatie 1

We zijn nu maanden verder…..is hier nu eindelijk een keer een oplossing voor?

Het is toch bizar hoe lang dit duurt…..

Ook hier het probleem. Ik dacht eerst dat het lag aan een combinatie docker maar het is echt de routere dhcp server die gekke dingen teruggeeft.

 

Ik ga niet de firmware versie van de kpn bak handmatig kopieeren voor extra informatie, waarom dat niet gewoon te kopieeren is en waarom er weer een of andere fancy javascript spul overheen moet is mij een raadsel.

Reageer