Beantwoord

Vrije modem keuze en GPON / Fiber Termination Unit (FTU)

  • 16 July 2020
  • 87 reacties
  • 5388 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

87 reacties

Reputatie 7

Ok! Tis ook wel wat hoor met al die afkortingen,.. Maar nu heb ik het wel helder, thanks!

Mja, dan nog, en misschien denk ik dan óók veelste simpel, die FTU is van KPN, laat daar dan lekker ook de eigen NTU/ONT opzitten, en vanaf daar lekker je eigen spul. Waarom al die moeite om te gaan pielen met die rottige vezel of FTU en extra kosten te maken omdat je die zelf dan kunt gaan kopen. Terwijl je gewoon zo'n NTU/ONT kunt krijgen. Anders  wordt mij te ingewikkeld, ik hou wel van makkelijk.  Bij ooit een defect op die aansluiting, komt KPN het wel fixen.

 

@wjb Welke mening was dat ook alweer precies?  :clown:

Reputatie 7

@wjb Welke mening was dat ook alweer precies?  :clown:

Moet ik het dan nog een keer herhalen ... :sunglasses:

Reputatie 7

Graag in viervoud, met ongeveer 350/400 woorden per kant. voorzien van briefhoofd, inleiding, onderwerp en afsluiting. Liefst op C1 niveau. 

Ok! Tis ook wel wat hoor met al die afkortingen,.. Maar nu heb ik het wel helder, thanks!

Mja, dan nog, en misschien denk ik dan óók veelste simpel, die FTU is van KPN, laat daar dan lekker ook de eigen NTU/ONT opzitten, en vanaf daar lekker je eigen spul. Waarom al die moeite om te gaan pielen met die rottige vezel of FTU en extra kosten te maken omdat je die zelf dan kunt gaan kopen. Terwijl je gewoon zo'n NTU/ONT kunt krijgen. Anders  wordt mij te ingewikkeld, ik hou wel van makkelijk.  Bij ooit een defect op die aansluiting, komt KPN het wel fixen.

 

@wjb Welke mening was dat ook alweer precies?  :clown:

En voor veel mensen ook dikke prima. Exact hetzelfde geldt voor de modem /router / hotspots, niet klieren met je eigen spul, gewoon afnemen wat de provider je biedt. 

Mja, dan nog, en misschien denk ik dan óók veelste simpel, die FTU is van KPN, laat daar dan lekker ook de eigen NTU/ONT opzitten, en vanaf daar lekker je eigen spul. Waarom al die moeite om te gaan pielen met die rottige vezel of FTU en extra kosten te maken omdat je die zelf dan kunt gaan kopen. Terwijl je gewoon zo'n NTU/ONT kunt krijgen. Anders  wordt mij te ingewikkeld, ik hou wel van makkelijk.  Bij ooit een defect op die aansluiting, komt KPN het wel fixen.

Tsjah waarom zijn er mensen die perfect werkende onderdelen van hun auto vervangen door onderdelen die ze zelf kopen?

Waarom zijn er mensen die perfect werkende onderdelen van hun computer vervangen door onderdelen die ze zelf kopen?

99% van de KPN klanten zal prima tevreden zijn met de ONT die KPN voor ze ophangt. Die paar hobbyisten moeten dus vanaf 28 januari zelf een ONT kunnen uitkiezen volgens de regels.

voor 99% van die hobbyisten zou het al een goede oplossing zijn als KPN in plaats van de huidige ONT de optie geeft een (nokia) SFP module te kiezen die ze dan zelf in een router/switch/whatever kunnen prikken...

Unifi heeft tegenwoordig ook fiber naar ethernet

Zelfs fiber naar ethernet en inbuildt wifi en swicht 

 

@wjb 

https://eu.store.ui.com/collections/operator-ufiber

 

En ook all sfp naar fiber module

Let erop dat fiber niet universeel is, daaroverheen gaan om nog protocollen, zoals bv XGPON op de nieuwe aansluitingen. Hier heeft Unifi nog geen SFP module voor. 

 

KPN heeft nog 1 maand om de specificaties vrij te geven...

Reputatie 7
Badge +11

voor 99% van die hobbyisten zou het al een goede oplossing zijn als KPN in plaats van de huidige ONT de optie geeft een (nokia) SFP module te kiezen die ze dan zelf in een router/switch/whatever kunnen prikken...

En dan is het weer niet volledig volgens de beleidsregel. De beleidsregel zegt dat iedere klant eigen geschikte apparatuur moet kunnen gebruiken. Het lijkt me dat KPN blijft bij de ONT's houden zoals ze nu plaatsen, klanten zouden dan zelf een ONT kunnen kopen, of dat nou een vergelijkbaar iets is als wat we nu hebben of een SFP of een all-in-one apparaat dat is aan de klant. Ze moeten alleen wel voldoen aan de geëiste standaarden. Hoe het hele proces eruit gaat zien is nog niet openbaar gemaakt, ook niet intern bij KPN dus ook voor mij is het nog afwachten hoe dat proces eruit gaat zien.

 

Unifi heeft tegenwoordig ook fiber naar ethernet

Zelfs fiber naar ethernet en inbuildt wifi en swicht 

 

En ook all sfp naar fiber module

Ieder groot merk wat zich ook op zakelijk richt heeft glasvezel-apparatuur, van TP-Link tot Ubiquiti tot Cisco tot Zyxel. Voor AON-verbindingen is het gewoon en zijn er duizenden merken om uit te kiezen. Met PON is de keuze wat kleiner maar nog steeds ruim. Zelf zou ik overigens nooit gaan voor een ‘all-in-one’ oplossing voor één specifieke glasvezeltechnologie. Nee, als ik apparatuur direct op de glasvezel wil aansluiten dan wil ik dat met een SFP module doen zodat ik indien nodig enkel een SFP moet wisselen. Maar ik moet zeggen dat ik oprecht geen enkele technische reden zie om het NT of ONT te vervangen voor eigen apparatuur. 

 

Let erop dat fiber niet universeel is, daaroverheen gaan om nog protocollen, zoals bv XGPON op de nieuwe aansluitingen. Hier heeft Unifi nog geen SFP module voor. 

Exact, iedere technologie vereist weer andere apparatuur, een GPON-ONT gaat niet werken op een GoF-verbinding en GoF-apparatuur gaat weer niet werken op XGS-PON. Het heeft overigens niet alleen met de technologie te maken maar ook met de lichtfrequenties waarop verzonden en ontvangen wordt. Juist omdat de apparatuur niet universeel is zie ik geen technische reden waarom je zelf ONT's zou aansluiten. Kijkend naar de PON-technologie, we hebben nog geen twee jaar GPON in gebruik en stappen nu al over op de volgende techniek omdat we al tegen de limieten van GPON aan lopen .

 

KPN heeft nog 1 maand om de specificaties vrij te geven...

En ga er maar vanuit dat er tot het laatste moment gewacht wordt. Het is meer dan alleen maar even specificaties droppen, er moeten werkinstructies ontwikkeld worden voor de klantenservice, voor monteurs, er moet een omgeving ontwikkeld worden waar klanten hun apparaat kunnen aanmelden en ga zo maar door. Zou mij niks verbazen dat er ergens ook een ‘alien clausule’ in gebouwd moet worden om iemand aansprakelijk te kunnen stellen als door het geklooi van een klant een poort in de centrale verblind wordt omdat iemand denkt wel even AON-apparatuur op een PON-verbinding te kunnen zetten. Ik verwacht echt geen publieke communicatie voor de dag dat het klaar moet zijn. Overigens gaat het ook niet alleen voor vast internet (en dan doel ik vooral op PON, voor de rest heb je al vrije modemkeuze) maar ook voor Digitenne.

Reputatie 7

Unifi heeft tegenwoordig ook fiber naar ethernet

Zelfs fiber naar ethernet en inbuildt wifi en swicht 

https://eu.store.ui.com/collections/operator-ufiber

En ook all sfp naar fiber module

Maar blijkbaar nog geen XGS-PON module.

Vanaf morgen de verplichte vrije keuze ONT, iemand al iets gezien?

Reputatie 7

Vanaf morgen de verplichte vrije keuze ONT, iemand al iets gezien?

Op de zakelijke pagina (klik) staat er al wel iets vermeld zij het zeer summier.

Wat daar wel uit blijkt is dat kpn alleen XGS.PON ONT's lijkt te gaan ondersteunen. 

De overeenkomstige pagina voor de consument (klik) is nog niet aangepast.

En dat terwijl Ziggo vandaag wel gekomen is met een pagina voor het aansluiten van een eigen modem (klik).

Ik ben benieuwd wanneer kpn met de vereiste aanpassingen komt.

 

Overigens is de vrije keuze pas vanaf vrijdag "verplicht".

Reputatie 7
Badge +30

Gisteren is de vrije modemkeuze pagina geüpdatet met de info om een eigen ONT te gebruiken.

 

Admin: Een eigen modem? Hier lees je alles over hoe dat werkt bij KPN.

Reputatie 7

Gisteren is de vrije modemkeuze pagina geüpdatet met de info om een eigen ONT te gebruiken.

Nu de foutjes nog wegwerken zoals de Tx en Rx waarden voor XGS.PON in de pdf. :wink:

Reputatie 7
Badge +30

Gisteren is de vrije modemkeuze pagina geüpdatet met de info om een eigen ONT te gebruiken.

Nu de foutjes nog wegwerken zoals de Tx en Rx waarden voor XGS.PON in de pdf. :wink:

Wordt vandaag nog aangepast, geen zorgen :thumbsup_tone2:

Reputatie 5
Badge +1

Vandaag is dan eindelijk d-day wat vrije modem/router keuze betreft. Verschillende providers hebben al specificaties gegeven om eigen apparatuur aan te kunnen sluiten. In de hoop dat dit geen regelrecht “drama” gaat worden…...

Dàt begint er dus nu al wel een beetje op te lijken met dat “servictool”. Er staat dat ik een FRITZ!Box van de kpn heb en dat is dus al niet juist, want die FRITZ!Box is van mij zelf. Dàt “toevallig” de kpn dezelfde FRITZ!Box verhuurd moet de kpn niet aangeven dáár eigenaar van te zijn :-( Maar zo “slim” is dat servicetool niet. Ik heb een experia box 12 van de kpn “gekregen” die nog nieuw in de doos zit. Wat er wel wordt aangegeven dat de GPON glasvezel naar XGS-PON omgezet gaat worden en dan heb je dus niets aan de bij mij geleverde GPON-module.

Ik begrijp dat de kpn niet zit te springen dat bosjes mensen nu hun glasvezel aansluiting laten omzetten. Maar in de specificaties staat dat je niet aan de glasvezel mag komen als je de glasvezel van de FTU naar de router- zonder een ONT- vervangt. Wanneer je een- in mijn geval- groen SC/APC naar groen LC/APC glasvezelkabel gebruikt, kun je die zonder aan de glasvezel te komen die vervangen in de FTU patch cover. Je zou dan alleen “voor de zekerheid” de glasvezelcontacten nog een grondig kunnen reinigen, maar dat heeft de monteur hier niet gedaan toen hij hier de aansluiting omgezet heeft van VDSL naar GPON glasvezel…….

Reputatie 7
Badge +11

Je zou dan alleen “voor de zekerheid” de glasvezelcontacten nog een grondig kunnen reinigen, maar dat heeft de monteur hier niet gedaan toen hij hier de aansluiting omgezet heeft van VDSL naar GPON glasvezel…….

Had ie wel moeten doen. Het is een ongeschreven regel dat glasvezel altijd schoongemaakt moet worden na loskoppelen. Of ie nou vers uit de fabriek komt of niet. Tuurlijk, het kan prima werken zonder cleanen maar vaker dat het niet werkt dan wel. Vooral bij PON met de veel hogere dempingen is het echt van belang dat er gecleaned wordt. Volgens mij heb ik dat ook al vaak genoeg geroepen hier in het topic.

Je zou dan alleen “voor de zekerheid” de glasvezelcontacten nog een grondig kunnen reinigen, maar dat heeft de monteur hier niet gedaan toen hij hier de aansluiting omgezet heeft van VDSL naar GPON glasvezel…….

Had ie wel moeten doen. Het is een ongeschreven regel dat glasvezel altijd schoongemaakt moet worden na loskoppelen. Of ie nou vers uit de fabriek komt of niet. Tuurlijk, het kan prima werken zonder cleanen maar vaker dat het niet werkt dan wel. Vooral bij PON met de veel hogere dempingen is het echt van belang dat er gecleaned wordt. Volgens mij heb ik dat ook al vaak genoeg geroepen hier in het topic.

Helemaal eens 

Als je met glasvezel werkt bij elke koppeling schoon maken 

Een one click cleaner is de makkelijkste optie 

Ik zelf click altijd 2x 

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb er nu twee keer met de neus bij gestaan en geen van die keren heeft de monteur de glasvezel schoongemaakt toen hij de FTU-patch cover heeft aangesloten. Toen de glasvezel aangesloten is in de FTU is wèl de glasvezel schoongemaakt.

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb er nu twee keer met de neus bij gestaan en geen van die keren heeft de monteur de glasvezel schoongemaakt toen hij de FTU-patch cover heeft aangesloten. Toen de glasvezel aangesloten is in de FTU is wèl de glasvezel schoongemaakt.

Dat snap ik en dat ontken ik niet. Dat je het twee keer mee hebt gemaakt betekent niet dat het niet hoort. Dat het bij jou werkt zonder cleanen betekent niet dat dat bij iedereen zo gaat werken. Vaak zat storingen meegemaakt die na verloop van tijd pas optraden die met een enkele click van de One Click Cleaner opgelost konden worden. Dat het bij installatie al op het randje zit en door microscheurtjes die kunnen ontstaan in de glasvezel deze net over de drempel geduwd worden.

Zoals ik al meermaals heb gezegd en altijd zal blijven zeggen: iedere keer als een glasvezelconnector ergens aangesloten wordt dient er gecleand te worden. Altijd, en er zijn geen uitzonderingen. Dat dit vaker zonder cleanen gebeurd ontken ik niet maar zo hoort het absoluut niet, ik beschouw dat soort acties ook als pure laksigheid of onkunde van een monteur/installateur/whatever. Er is gewoon geen discussie over mogelijk en iedere kundige professional zal het hier met mij eens zijn. 

 

Reputatie 5
Badge +1

Een groen SC/APC naar groen LC/APC glasvezelkabeltje heb ik al. Nu dacht ik alle spullen te hebben om de aansluiting naar xgs-pon te laten omzetten, maar helaas. Ik moet dan eerst nog van dat schoonmaak spul (voorkeur voor een bepaald merk; type?) hebben èn een xgs-pon module. De meegeleverde gpon gaat echt niet werken wanneer de verbinding overgezet wordt naar xgs-pon. Maar daar wacht ik wijselijk nog een poosje mee om te kijken wat voor kinderziektes zoiets heeft. Wanneer die kinderziektes zijn verdwenen hap ik wel toe.

@gensnet 

Ga voor Fluke nadeel zo,n pen kost ruim 100 euro 

En je hebt er waarschijnlijk 2 nodig 

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik moet dan eerst nog van dat schoonmaak spul (voorkeur voor een bepaald merk; type?) hebben èn een xgs-pon module.

Pfoeh, wij gebruiken zelf Seikoh Giken cleaners en hebben twee modellen in de bus liggen, eentje voor LC-connectoren en eentje voor SC/FC-connectoren. Deze kosten echter al snel richting de 40 euro per stuk en zijn niet echt gemakkelijk op kleine schaal te verkrijgen. Denk dat iets als reinigingsstaafjes of doekjes dan een beter alternatief zijn: https://www.patchkast.com/kabels/glasvezel/gereedschap/schoonmaakmiddelen/

 

Ik wilde nog op wat dingen reageren maar dat is mij helaas ontschoten dus bij deze nog.

Dàt begint er dus nu al wel een beetje op te lijken met dat “servictool”. Er staat dat ik een FRITZ!Box van de kpn heb en dat is dus al niet juist, want die FRITZ!Box is van mij zelf. Dàt “toevallig” de kpn dezelfde FRITZ!Box verhuurd moet de kpn niet aangeven dáár eigenaar van te zijn :-( Maar zo “slim” is dat servicetool niet.

De systemen van KPN herkennen een Fritzbox 7590 waarvan TR-069 waarschijnlijk aan staat, anders is uitlezen überhaupt niet mogelijk. Meer zullen de systemen niet zien. Misschien nog een serienummer maar daar houdt het ook bij op. Er zijn geen bepaalde reeksen serienummers die exclusief voor KPN gebruikt worden. Sterker nog, bij KPN CM worden de Fritzboxen ingekocht en direct verhuurd zonder enige aanpassing. Het is dan ook logisch dat de systemen het verschil niet zien tussen een gehuurde Fritzbox van KPN en een zelf aangeschafte. Om dat nou al het begin van een drama te noemen vind ik persoonlijk wel ver gaan. 

 

Wat er wel wordt aangegeven dat de GPON glasvezel naar XGS-PON omgezet gaat worden en dan heb je dus niets aan de bij mij geleverde GPON-module.

Dat klopt. De exacte reden weet ik zo niet maar ik verwacht dat het ermee te maken heeft dat XGS-PON toekomstvast is en GPON alweer uitgefaseerd wordt. Aangezien het systeem dat het netwerk beheerd zelf bepaald of er een dragerwissel van bijvoorbeeld GPON naar XGS-PON nodig is is het beter om dit op voorhand al te doen zodat er niet dubbel apparatuur gekocht moet worden. Dat je zelf al een GPON module hebt is in dit geval zonde maar dat is mogelijk ook de reden dat AVM deze in Nederland er niet bij verkoopt.

 

Ik begrijp dat de kpn niet zit te springen dat bosjes mensen nu hun glasvezel aansluiting laten omzetten. Maar in de specificaties staat dat je niet aan de glasvezel mag komen als je de glasvezel van de FTU naar de router- zonder een ONT- vervangt. 

 Nouja het is meer dat je van de ferrule af moet blijven, onder andere om vervuiling te voorkomen, ik weet wel zeker dat lang niet iedereen gaat investeren in een one-click cleaner.

Reputatie 7

De meegeleverde gpon gaat echt niet werken wanneer de verbinding overgezet wordt naar xgs-pon.

Dus je had al een 5530 met een FRITZ!SFP AON en een FRITZ!SFP G.PON aangeschaft?

Ik ben bang dat je dan straks nog een keer tegen de 50 euro zal moeten neerleggen voor een FRITZ!SFP XGS.PON wetende dat de G.PON variant ook al 39 euro kost.

Reputatie 5
Badge +1

Dan toch maar eens kijken bij amazon. Die zal zoiets ook wel hebben voor een vriendelijk prijsje. Maar het is nu toch nog even afwachten om te kijken op eventuele problemen met een xgs-pon glasvezel aansluiting èn een xgs-pon module. Die zal in het begin ook wel “kreun” duur zijn……...

De meegeleverde gpon gaat echt niet werken wanneer de verbinding overgezet wordt naar xgs-pon.

Dus je had al een 5530 met een FRITZ!SFP AON en een FRITZ!SFP G.PON aangeschaft?

Ik ben bang dat je dan straks nog een keer tegen de 50 euro zal moeten neerleggen voor een FRITZ!SFP XGS.PON wetende dat de G.PON variant ook al 39 euro kost.

Ja als je eigen spul wil kost het wat 

En dat is de eigen keus 

Ik ga mijn goed werkende fritzbox 5490 ook vervangen als de fritzbox 5590 er is (AON)

Niet omdat het moet maar omdat ik het kan en wil 

Welkom vrije router keuze