Beantwoord

Vrije modem keuze en GPON / Fiber Termination Unit (FTU)

  • 16 July 2020
  • 87 reacties
  • 5389 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

87 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Dan toch maar eens kijken bij amazon. Die zal zoiets ook wel hebben voor een vriendelijk prijsje. Maar het is nu toch nog even afwachten om te kijken op eventuele problemen met een xgs-pon glasvezel aansluiting èn een xgs-pon module. Die zal in het begin ook wel “kreun” duur zijn……...

Ik zag ze op Amazon voor rond de 20 euro per stuk. In ieder geval al een stuk goedkoper. Gelukkig zijn de meeste cleaners goed voor rond de 800 ‘clicks’ en een enkele click is al vaak voldoende om te cleanen. De SFP hoef je overigens niet te cleanen, de diode zit namelijk te ver weg in het apparaat om überhaupt door een cleaner bereikt te worden.

@NHendriks

SFP hoef je overigens niet te cleanen ?

Die neem ik gewoon mee 

Hoezo dieper ?

Mijn cleaner bereikt het gewoon lange stift denk ik die goedkope weet ik niet 

Reputatie 7
Badge +11

In een koppelbus zitten de twee glasvezel-ferrules strak tegen elkaar. In een SFP zit er een minimale afstand tussen de lens en de ferrule. Vandaar dat er ook standaard op SFP's een UPC-connector gebruikt wordt in plaats van een APC zoals AVM deze gebruikt. Een oneclick cleaner reikt niet diep genoeg om de lens te reinigen. Daarom is het ook altijd raadzaam om een stofkap te plaatsen wanneer niet in gebruik.

In een koppelbus zitten de twee glasvezel-ferrules strak tegen elkaar. In een SFP zit er een minimale afstand tussen de lens en de ferrule. Vandaar dat er ook standaard op SFP's een UPC-connector gebruikt wordt in plaats van een APC zoals AVM deze gebruikt. Een oneclick cleaner reikt niet diep genoeg om de lens te reinigen. Daarom is het ook altijd raadzaam om een stofkap te plaatsen wanneer niet in gebruik.

Die van mij wel 

Je moet altijd cleanen ook al is het nieuw in de verpakking 

Stofdoppen zitten er altijd op 

Sfp modules moet je ook altijd cleanen 

Net als de NT van kpn overens is dit gewoon een koppelbus 

 

Reputatie 7

Welke Fluke Networks Quick Clean pen gebruik je dan, de 1,25 of de.2,5?

Welke Fluke Networks Quick Clean pen gebruik je dan, de 1,25 of de.2,5?

2,5mm (blauw) ik heb alles blauw 

Zowel in de switches als de kpn aansluiting en de fritzbox 5490 

@wjb

die andere aansluiting wat in de fritzbox 5530 gaat heb ik geen one click cleaner voor 

Maar heb ik niet nodig aangezien ik de 5490 gebruik 

 

 

@wjb 

 

 

Heeft er al iemand een SFP module te koop gevonden die ook geschikt is, buiten die van de fritsbox?

 

Is deze bijv compatible?

https://www.fs.com/de-en/products/141198.html?attribute=8084&id=289892

https://www.fs.com/de-en/products/141199.html?attribute=8084&id=289893

Reputatie 7

Heeft er al iemand een SFP module gevonden die ook geschikt is, buiten die van de fritsbox?

Ben je bereid 225 US dollar + verzendkosten uit te geven?

Zo ja, dan is deze misschien iets voor je. :confounded:

Reputatie 7
Badge +11

Heeft er al iemand een SFP module te koop gevonden die ook geschikt is, buiten die van de fritsbox?

 

Is deze bijv compatible?

https://www.fs.com/de-en/products/141198.html?attribute=8084&id=289892

https://www.fs.com/de-en/products/141199.html?attribute=8084&id=289893

De XGS-PON ONT zou denk ik wel compatible moeten zijn maar ik heb deze niet getest of iets dergelijks. Gewoon even de specs op de website naast de specs van deze leggen zou ik zeggen.

De XGPON moet je niet hebben. XGS-PON en XGPON zijn twee verschillende technieken en de apparatuur is niet uitwisselbaar.

@NHendriks

Power en golflengte kloppen van die XGS, maar ik weet niet of dat genoeg is.

Ik ga me maar eens inlezen. En als ik het zat ben bestel ik er gewoon een :)

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Wat er wel wordt aangegeven dat de GPON glasvezel naar XGS-PON omgezet gaat worden en dan heb je dus niets aan de bij mij geleverde GPON-module.

Dat klopt. De exacte reden weet ik zo niet maar ik verwacht dat het ermee te maken heeft dat XGS-PON toekomstvast is en GPON alweer uitgefaseerd wordt. Aangezien het systeem dat het netwerk beheerd zelf bepaald of er een dragerwissel van bijvoorbeeld GPON naar XGS-PON nodig is is het beter om dit op voorhand al te doen zodat er niet dubbel apparatuur gekocht moet worden. Dat je zelf al een GPON module hebt is in dit geval zonde maar dat is mogelijk ook de reden dat AVM deze in Nederland er niet bij verkoopt.

 

Klopt inderdaad, precies dit. Nieuwe klanten worden al op XGS-PON aangesloten. Klanten die nu nog op GPON zitten worden omgezet naar XGS-PON als ze hun abonnement aanpassen naar een hoge snelheid. Maar, het kan ook voorkomen dat je naar XGS-PON wordt omgezet als er verder in je buurt veel ‘grote’ abonnementen zijn. Daarom zetten we, als je de eigen ONT servicetool doorloopt, je verbinding pro-actief om naar XGS-PON.