Vrije modemkeuze bij KPN

  • 25 March 2020
  • 516 reacties
  • 65303 keer bekeken
Vrije modemkeuze bij KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

516 reacties

Reputatie 1

...ben momenteel even niet bij de N510 maar wet zekker dat het willekeur gebruik van porten uit staat en de SIP port staat op 5060.

Wat mij dan bevreemdt is waarom als src-port op de N510 poort 5061 gebruikt wordt...

 

Heb jij SIP ALG uit staan ol jouw Mikrotik?

ip firewall service-port disable sip

sorry dat ik na 10 dagen hier pas op reageer
de sip helper (ALG) staat uit. dat is echt eerste wat ik heb uit gezet. nog voor dat ik de n510 had. of iig wist dat ik die ging kopen. waar ik aan denk is de quality of service in te gaan stellen. en of toch iets te gaan doen met de firewall. 
wat ik wel heb kunnen vast stellen met Wireshark. 
de zelfde port nummers als hier boven. ik weet nog steeds niet hoe ik post en pre nat kan achterhalen. 
met wire shark gebeurt er ook iets raars. wire shark is instaat om de Audio stream zelfs vast te stellen. als ik op mijn gigaset uit bell. en dan praat, blaas… of iig dus geluid produceer via de microphone. kan ik deze terug horen in wire shark. wat dus ook betekend de N510 doet zijn werk opzicht. alleen word het ergens niet goed af gehandeld.


 

 

In jouw geval Dennis staat de Asus achter jouw Experia Box en dat gaat dus niet werken.

Als Asus een firmware uitgebracht heeft waardoor de Experia Box vervangen kan worden door de Asus, dan is dat een ander verhaal.

Asus heeft mij inmiddels al 2 firmware versies gegeven waarmee de experia box vervangen kan worden voor zowel internet als tv. Kan het helaas echter niet testen omdat ik geen TV abonnement heb. Om nou voor het testen 1 maand a 10 euro te betalen vind ik wat te ver gaan. Heb nog een oude decoder liggen en die wil geen nieuwe software ophalen, foutcode 301.  Weet niet of dat ik daarmee ook test dat vlan 4 werkt. Iemand een idee hoe ik het kan testen? Decoder van de buren lenen?

Reputatie 7

In jouw geval Dennis staat de Asus achter jouw Experia Box en dat gaat dus niet werken.

Als Asus een firmware uitgebracht heeft waardoor de Experia Box vervangen kan worden door de Asus, dan is dat een ander verhaal.

Asus heeft mij inmiddels al 2 firmware versies gegeven waarmee de experia box vervangen kan worden voor zowel internet als tv. Kan het helaas echter niet testen omdat ik geen TV abonnement heb. Om nou voor het testen 1 maand a 10 euro te betalen vind ik wat te ver gaan. Heb nog een oude decoder liggen en die wil geen nieuwe software ophalen, foutcode 301.  Weet niet of dat ik daarmee ook test dat vlan 4 werkt. Iemand een idee hoe ik het kan testen? Decoder van de buren lenen?

Asus bij de buren installeren.

Reputatie 7
Badge +22

@wjb en @ditbenikecht zou dat in houden dat ik de switch ertussenuit kan halen? En welke firmware-versie is dit dan?

@wjb  Is andersom niet een goede test dan? Dus decoder lenen?

@Dennis Schreve Het betreft firmware 9.0.0.4.384_9106 voor de RT-AX88u. Ik weet niet waar je een switch tussen hebt zitten, maar die kan er waarschijnlijk uit. Met deze firmware heb je routed iptv.

 

Reputatie 7

zou dat in houden dat ik de switch ertussenuit kan halen? 

Zolang jij die Asus achter jouw Experia Box hebt staan heb je niets aan die firmware en kan je die switch er ook niet tussenuit halen.

 

Reputatie 7
Badge +22

Asus heeft mij inmiddels al 2 firmware versies gegeven waarmee de experia box vervangen kan worden voor zowel internet als tv.

Helaas kan ik de Experiabox niet vervangen voor de Asus, want ik heb nog telefoon (sip 1 en 2)

Ik heb de volgende Asus:

  • RT-AC1900U / Firmware: 3.0.0.4.385_20433-g3f7796b
  • RT-AC2900 / Firmware: 3.0.0.4.384_81792-gdbb995b

Zolang jij die Asus achter jouw Experia Box hebt staan heb je niets aan die firmware en kan je die switch er ook niet tussenuit halen.

Dat weet ik @wjb, maar kan de Experiabox niet verwijderen, want ik zit nog met de vaste telefoon.

@ditbenikecht jij hebt in ieder geval andere firmware dan ik, maar ze zijn wel up to date.

Reputatie 7

Helaas kan ik de Experiabox niet vervangen voor de Asus, want ik heb nog telefoon (sip 1 en 2)

Zolang jij die Asus achter jouw Experia Box hebt staan heb je niets aan die firmware en kan je die switch er ook niet tussenuit halen.

Dat weet ik @wjb, maar kan de Experiabox niet verwijderen, want ik zit nog met de vaste telefoon.

Sinds 25 maart 2020 hoef je geen Experia box meer te hebben voor vaste telefonie, dat kan je ook via een VoIP ATA regelen.

Vandaag bij de buren mogen testen, maar helaas krijg ik error 561, een verkeerd ip adres op de tv ontvanger. Beta firmware is dus nog niet voldoende. In de router zag ik dat de ontvanger als ip adres 192.168.50.253 kreeg. Iemand een idee wat er misgaat? KPN verwijst namelijk alleen naar de tech desk.

Reputatie 7

Vandaag bij de buren mogen testen, maar helaas krijg ik error 561, een verkeerd ip adres op de tv ontvanger. Beta firmware is dus nog niet voldoende. In de router zag ik dat de ontvanger als ip adres 192.168.50.253 kreeg. Iemand een idee wat er misgaat? KPN verwijst namelijk alleen naar de tech desk.

Weet je zeker dat de TV ontvanger het IP adres 192.168.50.253 kreeg?

Was het niet een 10.x.x.x adres?

Waar staat de DHCP pool van jouw Asus dan op ingesteld?!

De DHCP pool staat op 192.168.50.2 tot .254. Met subnet mask 255.255.255.0.

Wel bijzonder dat hij automatisch het 1 na laatste ip adres krijgt.

Reputatie 7

De DHCP pool staat op 192.168.50.2 tot .254. Met subnet mask 255.255.255.0.

Wel bijzonder dat hij automatisch het 1 na laatste ip adres krijgt.

Maar gelukkig wel binnen de DHCP pool dus met dat IP adres was niets mis.

Reputatie 1

in middels heb ik ook een werkende config voor de Mikrotik. 
de N510 werkt nu. en gaat de Experia box hier dus uit. 

bedankt voor iedereen die mee gedacht heeft. ik heb de firewall flink om gegooid, en de N510 werkt nu helemaal. nu nog een andere voeding voor mijn RB4011 zo dat ik de N510 kan POE voeden. 
dat is eigelijk de reden dat ik de gigaset N510 heb gekocht om dat ik deze van uit POE wilde voeden. 
verder is deze bijna indentiek aan een gigaset N300. de N510 kon ik voor een paar 10jes kopen dus ook dat was de doorslag dat ik voor de N510 heb. 

ik zal mijn Mikrotik config is goed op poetsen. en als mensen dit leuk vinden kan / wil ik wel een Topic maken voor de mikrotik. aan gezien die van Netwerkje niet lekker werkt met de SIP. en dus te veel gesloten is. 
 

 

Reputatie 7

verder is deze bijna indentiek aan een gigaset N300. de N510 kon ik voor een paar 10jes kopen dus ook dat was de doorslag dat ik voor de N510 heb. 

Een ander verschil tussen de N300A IP en de N510 Pro is dat de N300A IP ook een analoge pstn ingang heeft waardoor deze ook gewoon achter een ouderwetse Experia Box gebruikt kan worden. :wink:

Reputatie 1

verder is deze bijna indentiek aan een gigaset N300. de N510 kon ik voor een paar 10jes kopen dus ook dat was de doorslag dat ik voor de N510 heb. 

Een ander verschil tussen de N300A IP en de N510 Pro is dat de N300A IP ook een analoge pstn ingang heeft waardoor deze ook gewoon achter een ouderwetse Experia Box gebruikt kan worden. :wink:

haha,oke niet helemaal gelijk dan. was ook niet van plan om een analoge lijn te nemen. en kan ik altijd nog aan sluiten op de bestaande Dect basis station van mijn handsets. 

het gaat in dit geval er om dat ik mijn doel heb behaald. experia box uit, die alleen voor de telefoon er nog stond sinds 2014 (6 jaar) met een Netgear prosafe er tussen om TV aan te bieden aan de IPTV tunner, en tagged Vlan7 aan bieden aan de Experia box WAN, om dat er in de huis kamer maar 1 poort is.
wat prima was, maar nu overbodig.  

 

Iemand enig idee hoe je het internet buitengebied (aDSL + 4G) ook kunt omzetten naar een eigen opzet. aDSL (PPPoE) gaat prima, ik zou iets meer willen weten over het aansluiten van 4G modem, het zou moeten lukken met load balancing.

 

 

Reputatie 7

Er zijn, naar mijn weten, helaas nog geen modem/routers die geschikt zijn voor "Sneller Internet buitengebied" van KPN.

@wjb dank voor je reactie, het is voor mij geen enkel probleem een dubbele WAN (aDSL en 4G) op te zetten met loadbalancing, alleen zijn de instellingen niet te achterhalen, het lijkt erop dat de DNS requests over de aDSL moeten lopen, maar ik ben er (nog) niet achter

 

Reputatie 1

@wjb dank voor je reactie, het is voor mij geen enkel probleem een dubbele WAN (aDSL en 4G) op te zetten met loadbalancing, alleen zijn de instellingen niet te achterhalen, het lijkt erop dat de DNS requests over de aDSL moeten lopen, maar ik ben er (nog) niet achter

 

 Met Wireshark is er hoop te zien. Evt kan je daar wat mee zien wat er voor verkeer er loopt. 

Reputatie 1

Er zijn, naar mijn weten, helaas nog geen modem/routers die geschikt zijn voor "Sneller Internet buitengebied" van KPN.

Ik zit ook te denken aan het volgende. 

Ik weer bij t mobiele dat ze ook zo een router hebben. 

Maar dat ze controleren of het Mac adress /IMEI klopt. Iig weet ik dat er wel een waarschuwing is zo dat mensen niet zo een simkaart in hun telefoon gaan stoppen. Weet niet hoe dat bij KPN is. 

 

Iemand enig idee hoe je het internet buitengebied (aDSL + 4G) ook kunt omzetten naar een eigen opzet. aDSL (PPPoE) gaat prima, ik zou iets meer willen weten over het aansluiten van 4G modem, het zou moeten lukken met load balancing.

Je zal diep in Multipath_TCP moeten duiken, want dat is het principe waarop SIB van KPN gebaseed is. Voor zover ik weet levert een Frans of Waals bedrijf de technology/implementatie. Maar het is in principe opensource, MPTCP zit b.v. sinds linux kernel 5.6 standaard in de kernel. Je hebt dus iets van een proxy nodig, zodanig dat de apparaten in je LAN geen rekening hoeven te houden met MPTCP maar gewoon standaard TCP/IPv4 doen en hoeven te kunnen.

Daarnaast is er ergens een loadbalancer actief die verkeer over een subflow over het 4G kanaal stuurt in geval dat het ADSL kanaal aan z’n max zit. Die loadbalancer zal acteren op diverse aspecten van het 4G netwerk. Ga er maar vanuit dat je daar als eindklant geen invloed op hebt, want anders zou je natuurlijk  lekker statisch een vast (max) deel 4G claimen, net zoals dat voor los 4G (SIB4G) het geval was. Dus vele honderden GB voor de prijs van 39 euro/maand. Dat is nu juist wat KPN heeft uitgezet.

DNS is in de basis UDP verkeer en wordt dus niet over 4G kanaal gedaan.

Er zijn, naar mijn weten, helaas nog geen modem/routers die geschikt zijn voor "Sneller Internet buitengebied" van KPN.

Ik zit ook te denken aan het volgende. 

Ik weer bij t mobiele dat ze ook zo een router hebben. 

Maar dat ze controleren of het Mac adress /IMEI klopt. Iig weet ik dat er wel een waarschuwing is zo dat mensen niet zo een simkaart in hun telefoon gaan stoppen. Weet niet hoe dat bij KPN is. 

Er is een speciale APN voor die SIMkaart voor SIB. Er zal een gedegen relatie zijn met vele aspecten van je ADSL abo/lijn.

Iemand enig idee hoe je het internet buitengebied (aDSL + 4G) ook kunt omzetten naar een eigen opzet. aDSL (PPPoE) gaat prima, ik zou iets meer willen weten over het aansluiten van 4G modem, het zou moeten lukken met load balancing.

Je zal diep in Multipath_TCP moeten duiken, want dat is het principe waarop SIB van KPN gebaseed is. Voor zover ik weet levert een Frans of Waals bedrijf de technology/implementatie. Maar het is in principe opensource, MPTCP zit b.v. sinds linux kernel 5.6 standaard in de kernel. Je hebt dus iets van een proxy nodig, zodanig dat de apparaten in je LAN geen rekening hoeven te houden met MPTCP maar gewoon standaard TCP/IPv4 doen en hoeven te kunnen.

Daarnaast is er ergens een loadbalancer actief die verkeer over een subflow over het 4G kanaal stuurt in geval dat het ADSL kanaal aan z’n max zit. Die loadbalancer zal acteren op diverse aspecten van het 4G netwerk. Ga er maar vanuit dat je daar als eindklant geen invloed op hebt, want anders zou je natuurlijk  lekker statisch een vast (max) deel 4G claimen, net zoals dat voor los 4G (SIB4G) het geval was. Dus vele honderden GB voor de prijs van 39 euro/maand. Dat is nu juist wat KPN heeft uitgezet.

DNS is in de basis UDP verkeer en wordt dus niet over 4G kanaal gedaan.


Klopt wat je zegt DNS is vnl UDP, maar is ontwikkeld voor beide UDP en TCP en het switch naar TCP als UDP is geblockt of de packeten groter worden dan 512 bytes en dat gebeurd vandaag de dag vaak.

Verder helder uiteen gezet en dank voor je uitleg :thumbsup_tone1:

Er zijn, naar mijn weten, helaas nog geen modem/routers die geschikt zijn voor "Sneller Internet buitengebied" van KPN.

Ik zit ook te denken aan het volgende. 

Ik weer bij t mobiele dat ze ook zo een router hebben. 

Maar dat ze controleren of het Mac adress /IMEI klopt. Iig weet ik dat er wel een waarschuwing is zo dat mensen niet zo een simkaart in hun telefoon gaan stoppen. Weet niet hoe dat bij KPN is. 

 


Dank voor het meedenken!

Help help help 

 

Hie kom ik aan de sip instellingen voor de fritzbox 7590.

Van kpn hoef je geen hulp te verwachten, krijg steeds de melding dat er ingelogd moet worden op mijn kpn account, ben het al een beetje zat.

 

Admin: bericht samengevoegd met verzameltopic