Vrije modemkeuze bij KPN

  • 25 March 2020
  • 516 reacties
  • 65290 keer bekeken
Vrije modemkeuze bij KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

516 reacties

De pagina waar het artikel naar verwijst komt uit op 404-niet gevonden.

Beste,

 

Ik heb misschien een noob vraagje.

Ik heb de Amplifi Alien mesh set gekocht echter kom er nu achter dat de experia box niet als bridge gezet kan worden. een eigen Modem kan dus wel gekozen worden maar moet ik dit ook met de Alien set? en zo ja welke is nog enigzins voordelig om aan te schaffen? Op de KPN website wordt ik namelijk 0,0 wijzer behalve dat je een Fritzbox kan huren.  ik heb een glasvezel internet abonnement.

 

Alvast bedankt mvg Tim

Reputatie 7
Badge +24

In de praktijk komt het er op neer dat je heel handig moet zijn met computers en met netwerkbeheer. Anders kun je een eigen router (afgezien van Fritzbox) wel vergeten. 

Ik ben een software engineer, helaas geen netwerkbeheerder. 

Een Fritzbox is dus een optie om te huren. 

Reputatie 2
Badge

De pagina waar het artikel naar verwijst komt uit op 404-niet gevonden.

Ik krijg de zelfde melding, kan er niet bij komen.

Reputatie 7
Badge +21

In dit topic heeft iemand de pagina terug gevonden 

De juiste link is https://www.kpn.com/service/internet/alles-over-wifi-en-modem/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Volgens mij bedoel je de volgende link? https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

 

Wat ik me afvraag na het goed doornemen van de link, is of deze router geschikt is: de TP-Link TL-R605. Ik heb zelf al twee AP's van TP-link via Omada draaien (naar tevredenheid) en geen VOIP in mijn huzzel zitten. 

 

Nu zie ik dat ik met de Box 12 te weinig mogelijkheden heb (QOS/IP Range instellen, etc.), en ben zelf IT’er, dus ben niet bang dat ik gelijk naar een Fritz!box moet grijpen. Deze TP-link kan ik namelijk goedkoop krijgen. Normaliter zou ik het gewoon geprobeerd hebben, maar de aansluiting wordt pas eind december gerealiseerd. 

 

Wat ik zo kan vinden is:

Benodigd onderdeel: Beschikbaar in de router:
WAN verbindingstype • Statisch/dynamisch IP-adres
PPPoE
• PPTP
• L2TP
IPTV IGMP v2/v3 Proxy
VLAN 802.1Q VLAN

Bron: https://www.tp-link.com/nl/business-networking/omada-sdn-router/tl-r605/#specifications

DHCP option 60 is beschikbaar zie ik in de handleiding.

 

Maar mis ik nu nog wat? 

 

Reputatie 7

De vraag is of die router op 1 WAN poort zowel een PPPoE verbinding op vlan 6 kan opzetten als een op DHCP gebaseerde verbinding op vlan 4.

Daarnaast is de vraag de router rfc3442-classless-static-routes ondersteunt.

@wjb dank voor de snelle reply. Wat ik zo kon vinden over die dubbele toewijzing  van VLAN6 en -4, moet het wel kunnen, maar voor de zekerheid heb ik het even (samen met de vraag over rfcc3442) bij de leverancier neergelegd.

 

Alternatief is natuurlijk om een Fritz!Box bij te huren, maar als het niet hoeft, liever niet natuurlijk zodat ik het eco-systeem van TP-Link Omada kan gebruiken, en ik niet betaal voor functionaliteiten die ik dan weer niet wil gebruiken (bijv. het WiFi van de Fritz!Box).

@wjb dank voor de snelle reply. Wat ik zo kon vinden over die dubbele toewijzing  van VLAN6 en -4, moet het wel kunnen, maar voor de zekerheid heb ik het even (samen met de vraag over rfcc3442) bij de leverancier neergelegd.

 

Alternatief is natuurlijk om een Fritz!Box bij te huren, maar als het niet hoeft, liever niet natuurlijk zodat ik het eco-systeem van TP-Link Omada kan gebruiken, en ik niet betaal voor functionaliteiten die ik dan weer niet wil gebruiken (bijv. het WiFi van de Fritz!Box).

De leverancier en TP-link geven het volgende antwoord

‘’De R605 ondersteunt, zoals de voorganger TL-R600 VPN, de Routed-IPTV mode van het KPN platform (KPN, XS4All, Telfort, Tweak, e.a.).

 

Let op: De R605 kan in dat geval niet beheerd worden vanuit een Omada SDN controller, omdat de controller de Routed IPTV mode vanuit de controller interface (nog) niet ondersteunt.’

 

Vooral dat laatste vind ik dan weer irritant, want daarmee is dus de hele gedachte van het eco-systeem verloren. Ik zal toch maar gaan kijken of ik overweg kan met de Box 12, en dan helaas mijn domotica systeem helemaal moeten omgooien omdat een hoop op basis van IP adressen (via DHCP Reservations uitgegeven) is ingesteld. Vind het wat te voorbarig om gelijk de Fritz!Box erbij te huren of op dit moment heeft deze genoemde router nog geen meerwaarde.

Reputatie 7

De leverancier en TP-link geven het volgende antwoord

‘’De R605 ondersteunt, zoals de voorganger TL-R600 VPN, de Routed-IPTV mode van het KPN platform (KPN, XS4All, Telfort, Tweak, e.a.).

Kan je dan de leverancier ook vragen om samen met jou die TL-R605 in te richten?

Je zou de abonnees van KPN een enorme dienst bewijzen om hier dan ook te publiceren hoe de leverancier jouw TL-R605 heeft ingericht, het is immers nog niemand gelukt.

Ik ben ook bang dat het niet gaat lukken om de Experia Box te vervangen door een TL-R605.

Beste techneuten,

Misschien dat een van u mij verder kan helpen. Ik ben ten prooi gevallen aan mijn eigen ambitie, misschien zelfs een grove overschatting van mijn vaardigheden😉. De afgelopen uren heb ik dit forum doorgespit maar ik kom niet verder. Ik wil graag een netwerk waarin ik zelf meer kan beheren, zicht heb op datastromen, het liefst zonder de experiabox! Ik heb een alles in een glasvezel abonnement van KPN. Gelukkig kan ik altijd, doormiddel van een aantal UTP-kabels om te wisselen weer terug naar de “oude” situatie. Anders was ik de afgelopen dagen gelyncht door vrouw en/of de kids.

Oude globale situatie netwerk: NTU--Experiabox V10--Dlink DGS 1210-16--Asus RTAX92u (AP)

Gewenste situatie: Experiabox uit het netwerk en vervangen door een eigen router. Vanwege verschillende beweegredenen via crowdfunding terechtgekomen bij de Firewalla Gold(FG), productpagina: https://firewalla.com/products/firewalla-gold. Deze heb ik al aangeschaft en kan niet meer terug.

Vooral vanwege de geadverteerde functionaliteit triple play, dacht ik dat deze geschikt zou zijn voor het KPN netwerk:

NTU—Firewalla Gold—Dlink DGS 1210-16—Asus RT-AX92u

Wanneer ik het goed begrijp is de manier waarop de FG de triple play instelling  configureert, de brigded iptv manier. Triple play instellingen: https://help.firewalla.com/hc/en-us/articles/360050756593. Nadat ik de installatie doorlopen had werkte de telefoon (VoiP) niet en daarnaast had ik een decoder (Arcadyan HMB2260) aangesloten. Ik kreeg wel beeld, maar om de paar seconden haperend, audio uitvallend. Daarnaast geen vulling van de programmagids. Wanneer ik de FG als router instel zijn de volgende keuzes mogelijk: 1. DHCP, 2. PPPoe (deze heb ik geprobeerd), 3. Static IP, 4. Triple Play (deze heb ik geprobeerd).

https://help.firewalla.com/hc/en-us/articles/360046669734-Firewalla-Gold-Tutorial-Installation

Ik las op https://netwerkje.com/routed-iptv (nadat ik de Firewalla gold uit Hongkong had ontvangen!) kpn hiermee stopt en overgaat op routed iptv. Volgens netwerkje.com is daarbij igmp proxy en igmp snooping van belang. Deze zou ik wel kunnen instellen op mijn Dlink DGS 1210-16….

Daarna heb ik een proging gedaan om een configuratie met de experiabox in te stellen:

NTU—Experiabox V10—Firewalla Gold—Dlink DGS 1210-16—Asus RT-AX92u met daarbij de decoders, geprobeerd op een utp poort van alle voorgenoemde apparaten. Wanneer ik de FG niet instel als router, heb ik de volgende keuzes: 1. Manual: simple mode of DHCP mode (deze heb ik geprobeerd). 2. automatic (deze was niet compatible met de experiabox). Met de dhcp mode heb ik de dhcp mode in de experiabox uitgezet. De FG had netjes de netwerk gegevens van de EB overgenomen (o.a. 192.168.2.1), internet en telefoon werkte, IPTV wederom haperend.

Wie o wie heeft een idee? Zelfs overstappen naar een andere provider(behalve Ziggo, geen coax meer in mijn huis) zou ik overwegen om de FG aan de gang te krijgen…..

Alvast bedankt voor de moeite!

Reputatie 7

Misschien zijn de onderstaande twee topics interessant voor jou:

Reputatie 7
Badge +24

De tv ontvangers gewoon rechtstreeks aan de Experiabox verbonden houden. Die gaan nooit werken achter een 2de router. Welke configuratie je ook verzint, het kan niet.

Plaats dat ding gewoon eens als 2de router achter de Experiabox. Dan kun je er wat wegwijs in raken. Eerst een paar bekabelde apparaten er achter aansluiten, pc en laptop van je eigen bijvoorbeeld. Kun je zien wat hij doet zonder dat je de rest van je huishouden op je nek krijgt. Vervolgens koppel je een keer de WiFi toegangspunten die je nu aan de Experiabox hebt hangen achter dat ding.

Maar nogmaals: de tv ontvangers altijd rechtstreeks aan de Experiabox houden.

Als je dit allemaal goed hebt draaien, en je hoort geen klachten. Dan kun je er nog een over nadenken om de Experiabox er misschien tussenuit te halen. Maar ik vind zo ff beroerd weinig documentatie over dat ding op internet.

Ik zelf speel met de gedachte om een protectli vault aan te schaffen. Daar zet ik dan pfsense op, wat ik al jaren heb draaien als 2de router, maar dan op een normale pc. Maar dat kastje is vergelijkbaar. Zou me niets verbazen als die uit dezelfde fabriek komt rollen.

Reputatie 7
Badge +9

In de inleiding van dit topic staat het volgende:

De tv-ontvanger werkt alleen via routed mode. Om dan ook gebruik te kunnen maken van interactieve tv zal je eigen modem in routed mode moeten worden ingesteld.

Weet iemand of de Fritz!Box 7490 routed mode ondersteunt? Ik kan dat niet in het modem of de handleiding terugvinden.

Piet.

Reputatie 7

Weet iemand of de Fritz!Box 7490 routed mode ondersteunt?

Ja, de FRITZ!Box 7490 ondersteunt routed IPTV.

Reputatie 7
Badge +9

Dank, @wjb!

Piet.

Beste techneuten,

Misschien dat een van u mij verder kan helpen. Ik ben ten prooi gevallen aan mijn eigen ambitie, misschien zelfs een grove overschatting van mijn vaardigheden😉. De afgelopen uren heb ik dit forum doorgespit maar ik kom niet verder. Ik wil graag een netwerk waarin ik zelf meer kan beheren, zicht heb op datastromen, het liefst zonder de experiabox! Ik heb een alles in een glasvezel abonnement van KPN. Gelukkig kan ik altijd, doormiddel van een aantal UTP-kabels om te wisselen weer terug naar de “oude” situatie. Anders was ik de afgelopen dagen gelyncht door vrouw en/of de kids.

Oude globale situatie netwerk: NTU--Experiabox V10--Dlink DGS 1210-16--Asus RTAX92u (AP)

Gewenste situatie: Experiabox uit het netwerk en vervangen door een eigen router. Vanwege verschillende beweegredenen via crowdfunding terechtgekomen bij de Firewalla Gold(FG), productpagina: https://firewalla.com/products/firewalla-gold. Deze heb ik al aangeschaft en kan niet meer terug.

Vooral vanwege de geadverteerde functionaliteit triple play, dacht ik dat deze geschikt zou zijn voor het KPN netwerk:

NTU—Firewalla Gold—Dlink DGS 1210-16—Asus RT-AX92u

Wanneer ik het goed begrijp is de manier waarop de FG de triple play instelling  configureert, de brigded iptv manier. Triple play instellingen: https://help.firewalla.com/hc/en-us/articles/360050756593. Nadat ik de installatie doorlopen had werkte de telefoon (VoiP) niet en daarnaast had ik een decoder (Arcadyan HMB2260) aangesloten. Ik kreeg wel beeld, maar om de paar seconden haperend, audio uitvallend. Daarnaast geen vulling van de programmagids. Wanneer ik de FG als router instel zijn de volgende keuzes mogelijk: 1. DHCP, 2. PPPoe (deze heb ik geprobeerd), 3. Static IP, 4. Triple Play (deze heb ik geprobeerd).

https://help.firewalla.com/hc/en-us/articles/360046669734-Firewalla-Gold-Tutorial-Installation

Ik las op https://netwerkje.com/routed-iptv (nadat ik de Firewalla gold uit Hongkong had ontvangen!) kpn hiermee stopt en overgaat op routed iptv. Volgens netwerkje.com is daarbij igmp proxy en igmp snooping van belang. Deze zou ik wel kunnen instellen op mijn Dlink DGS 1210-16….

Daarna heb ik een proging gedaan om een configuratie met de experiabox in te stellen:

NTU—Experiabox V10—Firewalla Gold—Dlink DGS 1210-16—Asus RT-AX92u met daarbij de decoders, geprobeerd op een utp poort van alle voorgenoemde apparaten. Wanneer ik de FG niet instel als router, heb ik de volgende keuzes: 1. Manual: simple mode of DHCP mode (deze heb ik geprobeerd). 2. automatic (deze was niet compatible met de experiabox). Met de dhcp mode heb ik de dhcp mode in de experiabox uitgezet. De FG had netjes de netwerk gegevens van de EB overgenomen (o.a. 192.168.2.1), internet en telefoon werkte, IPTV wederom haperend.

Wie o wie heeft een idee? Zelfs overstappen naar een andere provider(behalve Ziggo, geen coax meer in mijn huis) zou ik overwegen om de FG aan de gang te krijgen…..

Alvast bedankt voor de moeite!

Je loopt tegen hetzelfde probleem aan als ik. Idd igmp proxy.  In de laatste firmware update zou dit moeten werken maar bij crashed de app.  Telefonie heb ik nog niet aan de praat gekregen met de gold. Iptv met haperingen en dan ook nog geen iptv met internet over een poort.  Dat heb je nodig voor Netflix op de decoder. Het is niet zozeer de ips maar wel de nog niet ondersteunde combi bij de fg.  Hopelijk reageren ze goed op de support vraag want ik ben wel gecharmeerd van de fg en zou graag mijn edgerouter x ervoor inruilen.  

Reputatie 7
Badge +30

Update met betrekking tot SIP en het plaatsen van een VoIP apparaat achter je eigen router. 

 

Om een eigen VoIP apparaat achter je eigen router te plaatsen, kan het zijn dat de NAT (Network Address Translation) service, een barrière creëert tussen VoIP client en het KPN VoIP platform. Het kan gebeuren dat de VoIP Client zich succesvol bij het KPN VoIP platform aanmeld (registreert), maar dat er geen inkomende gesprekken zijn.

 

Om dit op te lossen kon je een zogenaamde STUN (Session Traversal Utilities for NAT) server gebruiken. Als deze door de VoIP client wordt ondersteund, dan zal de VoIP client in samenwerking met de STUN server, de VoIP signalering aanpassen. Op die manier dat het KPN VoIP netwerk wel met de VoIP client verbinden.

 

In de tussentijd hebben we gewerkt aan manier om te zorgen dat dit niet hoeft. En we hebben nu afgelopen week NAT traversal live gezet waardoor de STUN server dus niet meer nodig is.

 

Dit zal ook binnenkort op de vrije modemkeuze informatiepagina op de website worden aangepast. Maar dan weten jullie hier op het forum er alvast van :)

Reputatie 7

In de tussentijd hebben we gewerkt aan manier om te zorgen dat dit niet hoeft. En we hebben nu afgelopen week NAT traversal live gezet waardoor de STUN server dus niet meer nodig is.

Ik kan bevestigen dat de STUN server inderdaad niet meer nodig is bij gebruik van een VoIP ATA achter een eigen router. Ik raad iedereen aan om dit ook in te gaan stellen, dat scheelt toch weer een afhankelijkheid.

Reputatie 1

Hallo, ik wil graag de V10A vervangen

nu heb ik een router gekregen en een managed switch

Router: Asus RT-AC66U

Switch: Netgear GS105E v2

 

Zou dit werken?

ik heb alleen glasvezel internet (1Gbs)

geen tv of telefonie,

 

als goed is moet ik dus via VLAN 6 een verbinding opzetten via de switch?

en dan in de router via pppoe het username en wachtwoord invullen van kpn?

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7

Hallo, ik wil graag de V10A vervangen

nu heb ik een router gekregen en een managed switch

Router: Asus RT-AC66U

Switch: Netgear GS105E v2

 

Zou dit werken?

ik heb alleen glasvezel internet (1Gbs)

geen tv of telefonie,

 

als goed is moet ik dus via VLAN 6 een verbinding opzetten via de switch?

en dan in de router via pppoe het username en wachtwoord invullen van kpn?

Dat gaat inderdaad werken.

Reputatie 1

Dat gaat inderdaad werken.

Ik heb het werkend :)

 

Dit hielp enorm:

 

Reputatie 7

Dat is wel een heel oud plaatje en hij klopt ook niet meer t.a.v. IPTV.

Dat is voor jou geen probleem omdat je geen TV van KPN hebt maar voor mensen met TV van KPN is dit plaatje niet te gebruiken.

Reputatie 1
Badge

Veelgestelde Vragen

  • Ik gebruik een aparte VoIP client die zich wel aangemeld heeft, maar er komen geen gesprekken binnen.
    Het kan  zijn dat de NAT service die actief is op je modem een barrière creëert tussen je VoIP client en het KPN VoIP platform.  Een van de meest voorkomende symptomen hiervan is dat de VoIP client zich succesvol bij het KPN VoIP platform aanmeldt/registreert, maar dat er geen inkomende gesprekken zijn.
    Dit is op te lossen door een STUN
     (Session Traversal Utilities for NAT) server te gebruiken. Als deze door de VoIP client wordt ondersteund, dan zal de VoIP client in samenwerking met de STUN server, de VoIP signalering zodanig aanpassen dat het KPN VoIP netwerk en de VoIP client wel kunnen verbinden. Verder kan de STUN server connectie ook gebruikt worden om er voor te zorgen dat de NAT translatie die voor de VoIP dienst gemaakt is, actief blijft. 
    We werken aan verbeteringen hierin zodat het gebruik van een STUN server in de toekomst wellicht niet meer nodig is. Als het zover is laten we dat hier natuurlijk weten.

Zo heb ik op mijn Gigaset N300A IP de stun server van Gigaset ingesteld staan omdat mijn EdgeRouter Lite 3 symmetric NAT heeft die het gebruik van een STUN server vereist.

Er zijn vele stun servers beschikbaar op Internet maar gebruik zoveel mogelijk de stun server die door de leverancier van jouw VoIP ATA / telefoon aanbevolen wordt.

Vraag 1)

Hoe kun je zien of een router “symmetric NAT heeft die het gebruik van een STUN server vereist.”?

Vraag 2)

Erik Schreef: “We werken aan verbeteringen hierin zodat het gebruik van een STUN server in de toekomst wellicht niet meer nodig is. Als het zover is laten we dat hier natuurlijk weten.”

Is een STUN server nog nodig? 

Al vast bedankt,

Jan

 

Laat maar. Nadat ik deze vragen gepost heb zie ik pas alle opmerkingen hierover. Het antwoord is duidelijk nu.