Vraag

Gigaset N300 IP instellen nu met vrijgegeven SIP gegevens => Registratie mislukt?

  • 26 March 2020
  • 120 reacties
  • 7351 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

120 reacties

Ik heb een soortgelijk probleem. Ik heb via KPN.com/SIP mijn wachtwoord aangepast. Die heb ik in N300 gezet, registratie failed.

Heb een SIP tester gedownload en daarmee getest. Ook 403 error of 408 error erop.

Heb toen de experiabox eraf gehaald. Wachtwoord gewijzigd. Meer dan kwartier gewacht. Nu zou de experiabox een issue moeten krijgen omdat het wachtwoord daar niet in is gewijzigd…

Telefoon getest. Nog registration failed.

Experiabox eraan gehangen. Je verwacht dat ie nu geen telefonie meer heeft…… jawel, werkt gewoon nog.

Ik had er switches tussen en om dat uit te sluiten de experiabox (rotding, issues met LAN waar ik ipv4 adres krijg en niet werkt, ipv6 werkt wel alleen kpn.com heeft alleen ipv4 adres dus niet lukken, wifi aansluiten krijg ik geen ipv4 DHCP adres maar wel ipv6. LAN weer aansluiten en toen ineens wel werken)

Toen met experiabox direkt op glasmodem weer wachtwoord gewijzigd. Dat zou dan in experiabox gewijzigd moeten worden en goed doorkomen. Nog eens getest met N300. Werkt nog steeds niet.

Ik heb na 20min wachten iemand aan de lijn gehad maar na uitleg van verhaal en door willen gaan naar technische medewerker werd ik doorverbonden naar niet bestaand nummer en was ik nog nergens.

Reputatie 7

Je kunt het VoIP/SIP account van KPN allen op een eigen VoIP ATA gebruiken als je geen Experia Box gebruikt. Zolang je een Experia Box gebruikt zal deze altijd jouw KPN VoIP/SIP account "kapen", ook na het wijzigen van het wachtwoord want die wordt automatisch naar jouw Experia Box gepusht.

Wat je in zo'n geval wel kunt doen is de N300A IP met een telefoonkabeltje op de Experia Box aansluiten en dan heb je de KPN aansluiting onder "Vaste net" op jouw N300A IP.

 

Dat had ik me ook bedacht. Ik heb de experiabox eraf gehaald zodat deze geen connectie vasthoudt en toen nog eens de gigaset gekoppeld. Ook in dat geval krijg ik nog geen connectie. Heb meer dan half uur afgewacht in geval het even mocht duren voordat de sessie wegvalt.

De combinatie met vaste lijn werkt. Zo heb ik het nu draaiend maar de experiabox verbruikt ruimte en stroom en is niet nodig, dus dat is jammer.

En ik snap niet hoe het kan dat ik die experiabox afkoppel. Dan wachtwoord wijzig. Dan 20 minuten wacht. Dan experiabox weer aansluit dat ie dan nog steeds connectie maakt en ik telefonie heb.

Als het wachtwoord is gewijzigd dan zou ik denken dat ie geen connectie meer kan maken.

Of werkt de experiabox gewoon niet met wachtwoorden maar connectie over VLAN 7 en dan een vaste connectie ofzo ?

Reputatie 7

Ik heb de experiabox eraf gehaald zodat deze geen connectie vasthoudt en toen nog eens de gigaset gekoppeld. Ook in dat geval krijg ik nog geen connectie.

Wat voor een router gebruikte je dan tijdens het koppelen?

 

En ik snap niet hoe het kan dat ik die experiabox afkoppel. Dan wachtwoord wijzig. Dan 20 minuten wacht. Dan experiabox weer aansluit dat ie dan nog steeds connectie maakt en ik telefonie heb.

Er is mij ooit verteld dat de Experia Box automatisch het nieuwe wachtwoord toegezonden krijgt vanuit de centrale omgeving zodat deze daarmee weer kan inloggen.

Ik denk echter dat het wachtwoord dat je zelf kunt instellen alleen op vlan 6 (Internet) gebruikt wordt en dat het originele wachtwoord op vlan 7 actief blijft.

Ik heb in de testfase van de SIP functionaliteit in december 2019 geprobeerd mijn N300A IP via vlan 7 aan te sluiten en dat lukte niet terwijl alle instellingen hetzelfde waren als voor een succesvolle aansluiting via vlan 6. Dit doet mij vermoeden dat op vlan 7 het originele wachtwoord gebruikt blijft worden.

De verbinding van de Experia Box met de SIP server loopt inderdaad via vlan 7 en zal altijd in staat de VoIP/SIP verbinding op te zetten.

 

Ik heb zelf zeer lange tijd mijn N300A IP via een telefoonkabeltje op een V10 aangesloten gehad waarbij ik daarnaast een CheapConnect abonnement had waarmee ik uitgaand belde met doorgifte van mijn KPN telefoonnummer. Hierdoor had ik veel lagere tarieven dan bij KPN (geen starttarief van €0,14 en geen gesprekstarief van €0,14 maar van €0,024 voor het vaste net en €0,05 voor mobiel).

Die constructie met uitgaand bellen hanteer ik vandaag de dag nog steeds immers daarmee bespaar ik een hoop geld.

Inkomend loopt mijn KPN VoIP/SIP aansluiting sinds 23 december 2019 rechtstreeks naar mijn N300A IP omdat ik toen mijn Experia Box definitief een plekje in mijn rariteitencabinet heb toegewezen.

Ik heb een netgear managed switch voor vlan splitsing en een USG gateway als router. Werkt als een tierelier. Met het testen met de experiabox was ik er al binnen 5 minuten helemaal weer klaar mee. Het is dat het even moet om voor telefonie de boel werkend te krijgen maar had er meteen ruzie mee. Hoezo ipv4 en gateway krijgen en niet ipv4 internet ? En wel werkend ipv6 internet ? Maar goed. Is uiteindelijk wel gelukt maar helaas nog geen success met SIP/VOIP.

 

Reputatie 7

Ik heb een netgear managed switch voor vlan splitsing en een USG gateway als router. Werkt als een tierelier.

Wat voor een vlan splitsing doe je dan want er is helemaal geen vlan splitsing van toepassing?

Staat de conntrack module SIP uit op jouw USG?

NT1 trunk → netgear switch1 → vlan6 → USG WAN

                     netgear switch1 → vlan7 → experiabox → analoog telefoon

USG LAN → netgear switch2 → VOIP.

Het klopt dat conntrack op disable staat. H323 en SIP zijn uitgeschakeld. (ook voor zekerheid al keer reboot van USB gateway gedaan, was 130 dagen up (en alleen omdat er ivm zonnepanelen in de meterkast gewerkt is))

De connectie van de telefoon met de default gigaset connectie werkt ook prima. 

Reputatie 7

Helder, dan snap ik ook wat je bedoelt met het afkoppelen van de Experia Box.

Gebruik je een stun server?

Kan je anders eens screenshots posten van de instellingen van de lijn en de geavanceerde VoIP instellingen?

 

 

 

Volgens mij moeten die settings gewoon goed zijn.

Reputatie 7

Het enige verschil met mijn configuratie is dat ik de "Derive taget address" optie op "From SIP contact header" heb staan.

Daarnaast heb ik G.722 als eerste codec maar dat is voor later zorg.

 

Ik neem aan dat je wel even het overzichtscherm met aangemelde lijnen verlaten hebt of gerefresht hebt want niet altijd komt de verbinding tot stand voordat het scherm getoond wordt.

uitgevinkt en set gedaan, aangevinkt en set gedaan.

hele gigaset al een keer van de stroom gehaald.

Reputatie 7

Kan je op jouw USG eens het verkeer naar poort 5060 tracen door een ssh/telnet sessie te openen en daar een trace te draaien.

Voorbeeld op mijn EdgeRouter Lite 3: show interfaces pppoe pppoe0 capture port 5060

(pppoe0 is mijn pppoe verbinding naar KPN)

Misschien dat daar iets duidelijk uit wordt.

Elke 20 seconden gaat er pakketje naar buiten.

.5060 > 148.251.246.101.5060: SIP

Het ip-adres resolved naar static… clients.your-server.de

stun.gigaset.net is 148.251.243.162 en dat resolved ook naar die your-server.de

Nu een afwijkend pakketje binnen.

*.*.*.*.5060 > 145.7.97.53.5060: SIP: REGISTER sip:ims.imscore.net SIP/2.0
16:09:57.564768 IP 145.7.97.53.5060 > *.*.*.*.5060: SIP: SIP/2.0 401 Unauthorized

en van ander ip komt er iets binnen zonder dat daar naar buiten iets gaat.

Als ik trace komt ik via aorta.net bij cogentco.com lijkt mogelijk belgisch adres Kan een scan zijn.

 IP 103.145.13.221.5130 > *.*.*.*.5060: SIP: OPTIONS sip:100@*.*.*.* SIP/2.0
 

Reputatie 7

Het ip-adres resolved naar static… clients.your-server.de

stun.gigaset.net is 148.251.243.162 en dat resolved ook naar die your-server.de

Nu een afwijkend pakketje binnen.

*.*.*.*.5060 > 145.7.97.53.5060: SIP: REGISTER sip:ims.imscore.net SIP/2.0
16:09:57.564768 IP 145.7.97.53.5060 > *.*.*.*.5060: SIP: SIP/2.0 401 Unauthorized

Kan je ook eens een tcpdump draaien, dat geeft veel meer details.

Voorbeeld op mijn ERL-3:  sudo tcpdump -v -i pppoe0 -n udp port 5060

16:46:34.220776 IP (tos 0x88, ttl 127, id 14386, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 561)
    internet-ip.5060 > 145.7.97.53.5060: SIP, length: 533
        REGISTER sip:ims.imscore.net SIP/2.0
        Via: SIP/2.0/UDP internet-ip:5060;branch=z9hG4bK194c9a1327bf7ab1174ec5942e689797;rport
        From: "+31telefoonnummer" <sip:+31telefoonnummer@ims.imscore.net>;tag=2408032514
        To: "+31telefoonnummer" <sip:+31telefoonnummer@ims.imscore.net>
        Call-ID: 236139217@internet_ip
        CSeq: 554 REGISTER
        Contact: <sip:+31telefoonnummer@internet-ip:5060>
        Max-Forwards: 70
        User-Agent: N300A IP/42.250.00.000.000
        Expires: 3600
        Allow: INVITE, ACK, CANCEL, BYE, OPTIONS, INFO, SUBSCRIBE, NOTIFY, REFER, UPDATE
        Content-Length: 0

16:46:34.268199 IP (tos 0x0, ttl 62, id 0, offset 0, flags [DF], proto UDP (17), length 714)
    145.7.97.53.5060 > internet-ip.5060: SIP, length: 686
        SIP/2.0 401 Unauthorized
        Call-ID: 236139217@internet_ip
        Via: SIP/2.0/UDP internet-ip:5060;received=internet-ip;branch=z9hG4bK194c9a1327bf7ab1174ec5942e689797;rport=5060
        To: "+31telefoonnummer" <sip:+31telefoonnummer@ims.imscore.net>;tag=5d8bfaaa-5f773e692f06322c
        From: "+31telefoonnummer" <sip:+31telefoonnummer@ims.imscore.net>;tag=2408032514
        CSeq: 554 REGISTER
        Date: Fri, 02 Oct 2020 14:51:21 GMT
        Server: Alcatel-Lucent-HPSS/3.0.3
        WWW-Authenticate: Digest realm="ims.imscore.net",
           nonce="b7c9036dbf3054aea940e9703dc5f773e678f84c2708",
           opaque="ALU:QbkRBthOEgEQAkgVEwwHRAIBHgkdHwQCQ1lFR09WGBJzMS5qLCs0ZiAnOC8iPCp-PzcnbmBmYWg_",
           algorithm=MD5,
           qop="auth"
        Content-Length: 0

Lijkt me kwestie van verkeerd wachtwoord maar heb dat met copy-paste op site en modem gedaan en ook al eerder keer specifiek ingevuld. 

Die sip:100 kwam nog voorbij, is sipvicious. Een scan op SIP-servers.

Reputatie 7

Die sip:100 kwam nog voorbij, is sipvicious. Een scan op SIP-servers.

Zolang je maar geen port-forwarding van UDP poort 5060 hebt staan kan dat niet zoveel kwaad.

Reputatie 7

Lijkt me kwestie van verkeerd wachtwoord maar heb dat met copy-paste op site en modem gedaan en ook al eerder keer specifiek ingevuld. 

Kan je dan toch nog een keer jouw wachtwoord instellen via https://www.kpn.com/sip en kijken of het dan na een kwartiertje wel wil werken.

Als het dan nog niet werkt, dan hoop ik dat @Erik_ binnenkort zal reageren om te kijken of alles goed staat in de centrale omgeving. Als je jouw forumprofiel nog niet hebt ingevuld, doe dat dan alsnog, dan kan KPN direct met je meekijken.