Bij een kennis van mij met een KPN glasvezel internet account ondervinden we zoals de titel aangeeft:
Problemen KPN VOIP / SIP account met eigen gekozen apparatuur en software.
- We maken gebruik van een DrayTek router, en functioneert incl. IPTV in routed mode.
- M.b.t. VOIP is een Grandstream HT802 aangesloten, en maken gebruik van de informatie
eerder aangereikt in het volgende onderwerp < HIER > (met dank aan
Het KPN VOIP / SIP account wordt correct aangemeld.
We ondervinden daarbij geen problemen voor inkomende gesprekken.
Helaas wel voor uitgaande gesprekken met de Gransdstream aangesloten op de DrayTek router.
Oproep naar buiten is niet mogelijk en wordt aan het begin reeds afgebroken.
Veel hebben we zelf al onderzocht en uitgeprobeerd en veel uitgesloten waar het „NIET“ aan ligt.
Alvorens in verdere details te treden willen we eerst nog even enkele alternatieven uitproberen.
Daar gaat op dit moment eerst even de volgende vraag over.
Bij de gegevens die KPN zelf geeft m.b.t. VOIP wordt verder geen onderscheid gemaakt met mogelijke VLAN instellingen die KPN --tot voor kort althans-- zelf toepast in hun Experia Box modem/routers. Voor VOIP wordt (werd) daarbij VLAN 7 gebruikt.
Voor het gebruik van een eigen router wordt niets vermeld m.b.t. een mogelijke VLAN set-up, m.b.t. VOIP om dat in te regelen in de zelf gekozen modem/router.
Houdt dat dan in dat achterliggend VOIP zowel wordt aangeboden via het normale internet VLAN (voor KPN VLAN 6), en daarnaast ook nog tevens onder het VLAN 7 wordt uitgestuurd?
Of is het nodig VLAN 7 expliciet daarvoor in te richten?
De VLAN instellingen m.b.t. VOIP (VLAN 7) hebben we vooralsnog niet ingesteld?
Graag meer duidelijkheid daarover.
Beste antwoord door Babylonia
Bekijk origineel