Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)

  • 28 March 2020
  • 379 reacties
  • 14959 keer bekeken


Toon eerste bericht

379 reacties

Reputatie 7

Helaas werken uitgaande gesprekken nog niet.

Bedoel je daarmee dat je niet kunt bellen of is er dan geen geluid?

Er kan niet gebeld worden.

Als je de instellingen op de HT801 zo hebt staan als in het startbericht van dit topic dan heb ik geen idee waarom je niet uit zou kunnen bellen terwijl de registratie op de SIP server wel goed gegaan is.

Heb je de mogelijkheid om het verkeer op UDP poort 5060 te tracen en te kijken welke berichten er op die poort verzonden en ontvangen worden bij het initiëren van een telefoongesprek?

Gelukt, bellen lukt nu beiden kanten op.

 ‘Preferred Vocoder (in listed order)

  1. PCMA
  2. PCMA
  3. PCMA
  4. PCMA
  5. PCMA
  6. PCMA
  7. PCMA
  8. G722

Stel Enable SIP OPTIONS/NOTIFY Keep Alive:  in op OPTIONS

 

pfSense outbound firewall rule:

(Vervang de Source door het Statische IP van jouw Grandstream)

Port forwarding is niet nodig.

 

@wjb en @JorisV bedankt voor de behulpzaamheid en KPN bedankt voor de vrije modemkeuze!

 

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik G722 op positie 1 plaatsen immers G722 heeft een betere geluidskwaliteit dan G711a (PCMA).

Reputatie 7
Badge +20

Top dat het gelukt is. :)

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb hier zojuist PCMA en PCMU trouwens omgewisseld in het lijstje zoals ik dat in de beginpost had staan.

G.722 staat nu dus op de eerste plek, PCMA (G.711a) op de tweede plek en PCMU (G.711u) op de derde. Blijkbaar is G.711a in de EU gebruikelijker dan G.711u. ;-)

Reputatie 7
Badge +10

Hallo,
Net als @Ksopa ondervond ik aanvankelijk ook problemen met VOIP en de instellingen met de Grandstream HT802.  In ons geval in combinatie met een DrayTek Vigor 2865 router.

Omdat ik twijfelde of het mogelijk aan de instellingen van de DrayTek router zou kunnen liggen, was ik een nieuw onderwerp gestart. Na contact met DrayTek Support ben ik uiteindelijk tot een oplossing gekomen, waarbij die oplossing uiteindelijk dan toch weer beter aansluit bij het onderwerp hier.

Wil die oplossing dan ook hier delen, zodat er een beter overzicht is in de correct werkende instellingen van de Grandstream HT802 ATA adapter. (Overigens een stuk voordeliger aan te schaffen via amazon.nl dan via de webshop van KPN).


Net als @ Ksopa uiteindelijk de oplossing gevonden in het gebruik van slechts twee codecs.
In ons geval gekozen voor de volgende instellingen (PCMA = Europa  en  PCMU = USA) :
 

 

(Met dank aan @JorisV.  die de aanzet gaf in basis instellingen en starten van dit onderwerp).

Reputatie 4
Badge +1

@Babylonia Fijn om te lezen dat het nu werkt. Toch vind ik het vreemd dat het aan die codec instellingen lag. KPN geeft zelf namelijk aan dat de codecs die ik gebruik gewoon zouden moeten werken (die geven overigens betere geluidskwaliteit).

Gebruik je op de Grandstream ATA wel de nieuwste firmware?

Reputatie 7

Toch vind ik het vreemd dat het aan die codec instellingen lag. KPN geeft zelf namelijk aan dat de codecs die ik gebruik gewoon zouden moeten werken (die geven overigens betere geluidskwaliteit).

Het feit dat jij wel meer dan twee codecs gebruikt en ook gewoon uitgaand kunt bellen (toch?) impliceert al dat het probleem dat @Babylonia ondervond blijkbaar niet alleen door het aantal codecs veroorzaakt werd. Wat dan wel de werkelijke oorzaak is blijft nog even de vraag.

Reputatie 4
Badge +1

@wjb Ja, bij mij werkt alles perfect. G.722 staat bij mij op de eerste plek, PCMA (G.711a) op de tweede plek en PCMU (G.711u) op de derde. Ik zag dat @Babylonia een HT802 i.p.v. HT801 gebruikt, vandaar mijn vraag over de firmware. ;-)

Reputatie 7
Badge +10

Excuus voor de wat latere reactie.



De setup-up met die Grandstream ATA betreft niet die van mezelf, maar van een kennis.



Voor feedback moet ik telkens met die kennis overleggen, en/of een afspraak maken of een bezoek bij hem wel uitkomt om het samen nog eens door te lopen. (Met de nodige voorzorgsmaatregelen i.v.m. corona. We vallen beiden in een risicogroep).



Als ik dan een bezoek breng is het een wisselwerking van normaal sociale gesprekjes, en controle van dat netwerk. In die wisselwerking hebt je daarbij niet altijd meer overzicht met wat je eerder of later hebt gedaan in de volgorde van acties m.b.t. dat netwerk bij zo’n „corona“ aangepast bezoek.

Het is ook meer koffie drinken met wat lekkers erbij, dan „sleutelen“ aan settings.




Gebruik je op de Grandstream ATA wel de nieuwste firmware?



Goede vraag:

We hebben de firmware wel een keer geüpdatet, dat wist ik nog wel.

Heb naar die kennis gebeld, maar we wisten beiden niet meer op welk punt van de acties die we hebben doorgevoerd of we dat erna alsnog eens met meerdere codecs hebben uitgetest?

We hadden tenslotte een werkende oplossing die voldeed waarmee hij tevreden was…



Dus uiteindelijk nog eens langs geweest en alsnog gecheckt met instelling van die extra codecs.

In ieder geval met de laatste firmware (versie 1.0.17.5 ).



Daar zit dus kennelijk het verschil. Want nu werkt het wel met het hele rijtje aan codecs.



Stom, niet goed opgelet.  Dat heb je als je met twee mensen instellingen zit door te nemen,

en ook koffiekransjes tussendoor onderhoudt.  :nerd: 



​Eerst met 3 codecs.  Werkt.



 



Toen het hele rijtje. Werkt.



 



MTU-setting op 1500. Werkt.



 



 

Reputatie 7

Begrijp ik het goed dat het probleem niet optreedt met de nieuwste versie van de firmware?

Reputatie 7
Badge +10

​Voor download en release notes van firmware voor allerlei Grandstream producten,
waaronder de HT801 / 802 ATA VOIP adapter (onder het kopje “Gateways and ATA’s”):
http://www.grandstream.com/support/firmware

Misschien dat op verzoek van @JorisV.  deze URL onder punt 4. van de beginpost door een moderator erbij kan (laten) zetten? Hebben gebruikers de insteek naar laatste firmware versies direct bij de hand.

Tevens dan PCMU en PCMA omwisselen (PCMA hoger in ranglijst)
zoals hij  het zelf later ook heeft aangepast.

Reputatie 4
Badge +1

Mooi om te lezen dat het met de nieuwste firmware wel gelukt is. 🙂 Linkje naar het firmware overzicht erbij is inderdaad een goed idee; evenals de nieuwe volgorde van codecs met G.722 bovenaan ( @Marcia_ of @Erik_ ).

 

Ook hier werkt hij perfect. Laatste firmware en het meest recente lijstje van Joris is gebruikt.

 

Bedankt Joris!

Met hulp van de instructies hier en het Edgerouter script van @wjb ben ik nu volledig van de Experiabox af. Voelt goed. 

De HT801 doet het prima, maar ik was enigszins verbaasd cq. ik had misschien niet goed opgelet, dat de HT801 het niet doet wanneer ie ingeplugd is op eth1 van de ER-X, maar wel op eth2 (en 3 en 4). Heeft uiteraard iets te maken met @wjb ‘s config voor voor eth1: ik ging er vanuit dat die generiek was voor KPN telefonie en dus ook nodig was wanneer je een third-party ATA er aan hangt, maar die aanname lijkt niet te kloppen. Dus VLAN 7 speelt alleen een rol bij de EB, niet bij de HT801?

 

Ik ben IT’er maar geen “netwerk man”; als iemand zin heeft me over bovenstaande iets uit te leggen: graag!

 

Alvast bedankt,

GJ

Reputatie 7

De HT801 doet het prima, maar ik was enigszins verbaasd cq. ik had misschien niet goed opgelet, dat de HT801 het niet doet wanneer ie ingeplugd is op eth1 van de ER-X, maar wel op eth2 (en 3 en 4). Heeft uiteraard iets te maken met @wjb ‘s config voor voor eth1: ik ging er vanuit dat die generiek was voor KPN telefonie en dus ook nodig was wanneer je een third-party ATA er aan hangt, maar die aanname lijkt niet te kloppen. Dus VLAN 7 speelt alleen een rol bij de EB, niet bij de HT801?

Je hebt dus het script voor KPN telefonie via de Experia Box gebruikt en daardoor staat eth1 gebridged naar vlan 7 aan de WAN zijde.

Als je het script zonder KPN telefonie gebruikt dan zal eth1 ook gewoon te gebruiken zijn.

De HT801 doet het prima, maar ik was enigszins verbaasd cq. ik had misschien niet goed opgelet, dat de HT801 het niet doet wanneer ie ingeplugd is op eth1 van de ER-X, maar wel op eth2 (en 3 en 4). Heeft uiteraard iets te maken met @wjb ‘s config voor voor eth1: ik ging er vanuit dat die generiek was voor KPN telefonie en dus ook nodig was wanneer je een third-party ATA er aan hangt, maar die aanname lijkt niet te kloppen. Dus VLAN 7 speelt alleen een rol bij de EB, niet bij de HT801?

Je hebt dus het script voor KPN telefonie via de Experia Box gebruikt en daardoor staat eth1 gebridged naar vlan 7 aan de WAN zijde.

Als je het script zonder KPN telefonie gebruikt dan zal eth1 ook gewoon te gebruiken zijn.

Klopt, want initieel had ik die ATA nog niet. Maar punt is dus inderdaad dat VLAN 7 een Experiabox dingetje is?

Ik ga de met/zonder telefonie scripts vergelijken (ik had inmiddels al het e.e.a. customized dus een reload van je script er over heen is niet helemaal handig).

Dank voor de reactie.

Reputatie 7

Maar punt is dus inderdaad dat VLAN 7 een Experiabox dingetje is?

Klopt.

 

Ik ga de met/zonder telefonie scripts vergelijken (ik had inmiddels al het e.e.a. customized dus een reload van je script er over heen is niet helemaal handig).

Verwijder br0.

Verwijder eth0 vif 7.

Voeg eth1 toe aan switch0.

Een vraag: kan je dit ook zo instellen dat als KPN weer eens storing heeft je kan uitbellen via een ander SIP account, zoals bijvoorbeeld cheapconnect of elke willekeurige ander bedrijf dat SIP accounts verkoopt?

Ik wil diverse analoge toestellen aansluiten (die staan al overal opgesteld) en zat ik te denken aan het grotere broertje HT818 met acht FXS poortjes of de CXW4008 of CXW4216 (met vier ipv twee SIP-profielen). Twee lijnen tegelijk bellen is voldoende en op vier (eventueel drie) nummers gebeld kunnen worden is ook genoeg en die grotere varianten kunnen dat vermoedelijk goed aan. Niet onderling kunnen doorverbinden neem ik voor lief.

Ik heb namelijk ieder jaar wel een serieuze storing bij KPN en de huidige duurt al de derde dag en zelfs een doorschakeling op een nummer krijgt KPN niet voor elkaar. Als KPN mij dan de sip codes geeft ben ik voorlopig weer op weg geholpen.

Hoe schakel je overigens me deze SIP-constructie door naar een andere lijn elders in je woonplaats? Gaat dat net zo als je dat tot nu toe met een PSTN of ISDN lijn kan doen met een * of # code?

Reputatie 7
Badge +10

Een vraag: kan je dit ook zo instellen dat als KPN weer eens storing heeft je kan uitbellen via een ander SIP account, zoals bijvoorbeeld cheapconnect of elke willekeurige ander bedrijf dat SIP accounts verkoopt?

Voor zover ik uit eerdere berichten heb begrepen, is er op dit moment slechts instelling mogelijk voor één telefoonnummer / SIP-account in het VOIP portal. Voor een tweede telefoonnummer niet eens.

Overigens als er storing is, zal dat naar ik denk eerder aan de VOIP telefonie-dienst als geheel liggen, dan aan slechts één SIP-account binnen de mogelijkheden van een algemeen VOIP gebruiks-account.

Of met andere woorden, heb je een storing met het ene tel.nr. / SIP-account, zul je dat ook hebben met een ander tel.nr. / SIP-account van dezelfde achterliggende telefoniedienst.

Reputatie 7

Ik denk dat jouw wens lastig wordt i.c.m. het gebruik van een Grandstream.

Zelf gebruik ik een Gigaset N300A IP en daar kunnen zes VoIP lijnen en één vaste lijn op geconfigureerd worden.

Er kunnen meerdere dect telefoons op aangesloten worden en per toestel kan aangegeven worden via welke lijn er standaard uitgebeld wordt en bij welke lijnen de telefoon moet overgaan bij inkomende telefoontjes.

Zo heb ik twee telefoonnummers (privé bij KPN en zakelijk bij CheapConnect) en daarnaast een "VoIP Trunk" bij CheapConnect. Die laatste is gratis en is bedoeld om uitgaand mee te bellen waarbij je zelf een telefoonnummer moet instellen. Mijn privé toestel in de woonkamer staat ingesteld om te over te gaan bij privé telefoontjes en belt uit via de VoIP Trunk met doorgifte van het privé telefoonnummer. Mijn zakelijke toestel staat ingesteld om over te gaan bij zowel zakelijke als privé telefoontjes en uitgaand wordt standaard via de zakelijk lijn gebeld.

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik denk dat jouw wens lastig wordt i.c.m. het gebruik van een Grandstream.

Zelf heb ik niet het idee dat het een beperking is van een Grandstream ATA adapter?
Let wel, --dat is dan wel afhankelijk welke ATA adapter men dan kiest--
Persoonlijk denk ik overigens wel dat je meer hebt aan gebruik van expliciete VOIP telefoons.

De beperking zit vooral in de VOIP services van KPN (als je daarvoor zou willen blijven kiezen).

Bij CheapConnect gebruik ik eigenlijk niet het “Trunk” nummer, maar extra “interne” SIP-nummers.
(Je krijgt er twee gratis, bij elk “normaal” geldend telefoonnummer).  Daarmee stuur ik inkomende calls op een “extern” nummer door naar de verschillende “interne” SIP-nummer accounts.
(Meer dan die twee gratis interne SIP-nummers kosten € 1,-- per jaar extra).

Zo heeft elk individueel “VOIP-apparaat en/of software applicatie zijn eigen “intern” SIP-account.
Alle VOIP apparatuur gaat allemaal individueel over, en kan er ook tegelijkertijd apart mee uitbellen.

Dat staat nog los van meerdere telefoon sets bij een DECT basis station.
Maximaal 8 stuks bij een Yealink DECT telefoon basis station  Een DECT basis station geldt daarbij als één intern of extern SIP-account. Maar werkt dus wel voor 8 telefoon hand sets.

Reputatie 7

Persoonlijk denk ik overigens wel dat je meer hebt aan gebruik van expliciete VOIP telefoons.

Waarom dat dan, ik zie geen enkel voordeel in het gebruik van expliciete VoIP telefoons boven een VOIP dect basis station met dect toestellen.

Wat is volgens jou dan dat voordeel?

 

De beperking zit vooral in de VOIP services van KPN (als je daarvoor zou willen blijven kiezen).

Welke beperkingen denk je dan aan?

 

Bij CheapConnect gebruik ik eigenlijk niet het “Trunk” nummer, maar extra “interne” SIP-nummers.
(Je krijgt er twee gratis, bij elk “normaal” geldend nummer).
Daarmee stuur ik inkomende calls door naar de verschillende interne SIP-nummer accounts.

Klopt, je krijgt twee SIP accounts bij een SIP nummer. Je kunt er voor kiezen om het SIP nummer eerst over te laten gaan en na X seconden door te schakelen naar de SIP accounts of je kiest er voor om het SIP nummer direct door te laten schakelen naar de SIP accounts.

Ik heb gekozen voor direct doorschakelen zodat ik mijn toestel op op mijn kantoor en in mijn werkkamer thuis tegelijk over kan laten gaan.

Daardoor heb ik dus de twee SIP accounts al in gebruik en inderdaad kan je met beide toestellen tegelijkertijd met hetzelfde nummer gebeld worden.

En aangezien je een SIP trunk gewoon gratis kunt gebruiken, ook zonder een SIP nummer is dat een zeer aantrekkelijke mogelijkheid en al helemaal voor mensen die hun telefoon bij KPN willen laten maar wel veel goedkoper willen kunnen bellen.

Een telefoontje van 50 seconden kost bij KPN 27,5 Eurocent terwijl hetzelfde gesprekje via zo'n trunk van CheapConnect 2 Eurocent kost. Tel uit je winst en dat is dus zonder enige vaste kosten voor iedereen bereikbaar. Maar dan moet je wel op je toestel kunnen definiëren via welke SIP verbinding uitgaand wilt bellen. 

Reputatie 7
Badge +10

Persoonlijk denk ik overigens wel dat je meer hebt aan gebruik van expliciete VOIP telefoons.

Waarom dat dan, ik zie geen enkel voordeel in het gebruik van expliciete VoIP telefoons boven een VOIP dect basis station met dect toestellen.

Omdat @DagobertDuck expliciet in het ander draadje waar hij actief is, heeft aangegeven beslist NIET van draadloze apparatuur gebruik te willen maken.  DECT is draadloos.
De gestelde vragen hier, is een vervolgreactie op diens vragen “daar” (bij het andere onderwerp).
VOIP telefoons heb je in soorten en maten, juist ook “bedraad” (via ethernet connectie).

 

De beperking zit vooral in de VOIP services van KPN (als je daarvoor zou willen blijven kiezen).

Welke beperkingen denk je dan aan?

Het gebruik van slechts één nummer / SIP account bij KPN.
(Het gaat er bij @DagobertDuck vooral om, dat hij van buitenaf bereikbaar is).
Lees gewoon diens onderwerp.

Reputatie 7

 

De beperking zit vooral in de VOIP services van KPN (als je daarvoor zou willen blijven kiezen).

Welke beperkingen denk je dan aan?

Het gebruik van slechts één nummer / SIP account bij KPN.

Maar er is helemaal geen beperking op één nummer.

Bij abonnementen voor particulieren is er een beperking van twee nummers en bij zakelijke abonnmenten is er geen beperking.

 

Lees gewoon diens onderwerp.

Tja dat onderwerp ken ik net een paar minuten. 

Reageer