Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)

  • 28 March 2020
  • 379 reacties
  • 14959 keer bekeken


Toon eerste bericht

379 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Tja dat onderwerp ken ik net een paar minuten. 

Dan is het hopelijk duidelijk voor je dat hij bij KPN niet op het juiste adres is voor diens telefonie?

Reputatie 7

Tja dat onderwerp ken ik net een paar minuten. 

Dan is het hopelijk duidelijk voor je dat hij bij KPN niet op het juiste adres is voor diens telefonie?

Nee, dat is me nog niet echt duidelijk.

Dat er het een en ander mis is gegaan moge duidelijk zijn maar dat wil mijns inziens nog niet zeggen dat hij bij KPN dus niet aan het juiste adres kan zijn.

Reputatie 7
Badge +10

Hoeveel derving van inkomsten en het geen hulp kunnen bieden aan patiënten die zorg nodig hebben moet het kosten voordat KPN een simpele doorschakeling of anderszins hulp kan bieden om een telefoonverbinding te kunnen laten functioneren?

Het gaat van kwaad tot erger.
https://forum.kpn.com/internet-9/doorschakeling-vast-kpn-telefoonnummer-500043/index2.html#post1000553

Werkelijk elke VOIP dienst bij om het even een andere VOIP provider is een beter alternatief.

Hoeveel derving van inkomsten en het geen hulp kunnen bieden aan patiënten die zorg nodig hebben moet het kosten voordat KPN een simpele doorschakeling of anderszins hulp kan bieden om een telefoonverbinding te kunnen laten functioneren?

Het gaat van kwaad tot erger.
https://forum.kpn.com/internet-9/doorschakeling-vast-kpn-telefoonnummer-500043/index2.html#post1000553

Werkelijk elke VOIP dienst bij om het even een andere VOIP provider is een beter alternatief.

Hier staat nog meer: https://zakelijkforum.kpn.com/stel-uw-vraag-4/doorschakeling-vast-kpn-telefoonnummer-krijgt-kpn-niet-voor-elkaar-12117

Alle nummers van de zakelijke ISDN zitten nu onder een privé KPN glasvezelinternet abonnement waar nog geen telefoonnummer aan hing. Voor €2,50 per maand kan je een onbeperkt aantal nummers toevoegen. Maar doorschakelen (via internet webbrowser ingesteld) werkt nog niet. Een permanente KPN oplossing gaat volgens mededeling toch echt zo'n acht weken duren. SIP biedt mogelijkheden maar welke?

Ik heb veel bekabelde analoge apparatuur (waaronder duur spul). Echt analoog zoals KPN analoog graag ziet: vier aderig kabel waarvan 2 aders gebruikt worden. Ik wil liefst iets als telefoonnummer 1 gaat naar toestel A+B, Telefoonnummer 2 gaat naar toestel B+C, telefoonnummer 3 staat momenteel doorgeschakeld, telefoonnummer 4 gaat naar toestel F en na X keer overgaan ook naar A. Er wordt weinig tegelijk gebeld (hooguit 2 tegelijk).

Het lijkt of Een Grandstream (ook de hele grote met zestien of meer analoge aansluitingen) niet veel kan, meer iets als één sip gaat in én uitgaand naar één analoge toestel poort, punt uit. Dus inbellen via KPN en uitgaand via... zoals ik hier lees lijkt ook de vraag.
Een Panasonic KX-HTS32 kan dan meer. Daar kan je zelfs instellen of een sip naar een ander toestel gaat na x keer overgaan. Maar wie heeft daar ervaring mee of die werkt?

Als je bij privé internet + bellen abonnement drie of meer nummers hebt kan je dan ook drie of meer SIP codes krijgen bij KPN? Of zitten alle nummers dan op één SIP code: en hoe splits je de nummers dan in huis naar verschillende analoge aansluitingen?

Hoe schakel je overigens met deze Grandstream/SIP-constructie via een analoog toestel door naar een ander nummer elders? Gaat dat net zo als je dat tot nu toe met een PSTN of ISDN lijn kan op een toestel met een * of # code en het telefoonnummer waar je heen wil doorschakelen? Bijvoorbeeld één nummer doorschakelen op een toestel met *210*[nummer waar doorschakeling heen moet]#

Reputatie 7

Alle nummers van de zakelijke ISDN zitten nu onder een privé KPN glasvezelinternet abonnement waar nog geen telefoonnummer aan hing. Voor €2,50 per maand kan je een onbeperkt aantal nummers toevoegen.

Over hoeveel telefoonnummers hebben we het?

Ik neem aan dat je €2,50 per telefoonnummer per maand moet betalen.

Als je naar de SIP/VoIP servicetool van KPN gaat, kan je dan al die telefoonnummers selecteren?

 

Dus inbellen via KPN en uitgaand via... zoals ik hier lees lijkt ook de vraag.

Dat is inderdaad niet mogelijk met de Grandstreams.

 

Als je bij privé internet + bellen abonnement drie of meer nummers hebt kan je dan ook drie of meer SIP codes krijgen bij KPN? Of zitten alle nummers dan op één SIP code: en hoe splits je de nummers dan in huis naar verschillende analoge aansluitingen?

Elk nummer heeft zijn eigen SIP account.

Ik heb overigens altijd begrepen dat bij privé abonnementen maximaal twee telefoonnummers mogelijk waren, maar dat is blijkbaar aangepast.

Bedankt voor je reactie @wjb ,

Ik kon vier nummers koppelen. Eerste nummer kost €1,-- per maand, Tweede nummer €2,50 per maand extra. Derde nummer kost op zijn beurt nogmaals €2,50 per maand extra. Drie nummers kosten totaal dus €6,-- per maand.
Vierde nummer kon ook, maar ik heb alleen de meest essentiële nummers behouden. Ik dacht straks zit je aan (meer)jarencontracten vast en werkt het niet eens. Dat vierde nummer kon ook ingevoerd worden hoorde ik aan de telefoon, maar heb ik maar gelaten voor wat het is, die gebruikte ik zelden en kan ik altijd nog een nieuw nummer voor nemen.

De sip/voip service tool heeft men mij nog niet op gewezen. Die heb ik dus nog niet geprobeerd. Mij werd wel verteld dat ik een SIP kan opvragen of maken en die in apparatuur moet intoetsen. Zelf kopen is sneller (dat ga ik dus maar doen) want als KPN wat opstuurt duurt dat minstens twee weken hoorde ik.

Maar als ik een mijn KPN aanmaak en inlog kan ik drie nummers zien en bij ieder afzonderlijk onafhankelijk van elkaar doorschakelen of betaalnummers of buitenland bellen blokkeren.

Het transitie bedrijf kon mij zonder blikken of blozen vier nummers en twee gespreks-lijnen tegelijk aanbieden, ze zeiden zelfs dat ik dan vier lijnen tegelijk gelijk gebeld kon worden. Dat werkte ook via internet, dus ik ik neem aan ook via SIP. Klinkt dat plausibel dat dat nu zo ook kan?

Reputatie 7

Als je een Experia Box van KPN gebruikt, dan kan je alleen gebruik maken van de telefoonaansluitingen op de Experia Box zelf. Dat is er bij een V10a maar één en bij de andere Experia Boxen zijn dat er twee. Op een Experia Box kan je dus feitelijk maximaal twee toestellen aansluiten.

Gebruik je geen Experia Box, dan kan je eigen SIP/VoIP apparatuur gebruiken en daarbij geldt dat elke telefoonnummer een eigen SIP account is.

 

De sip/voip service tool heeft men mij nog niet op gewezen. Die heb ik dus nog niet geprobeerd. Mij werd wel verteld dat ik een SIP kan opvragen of maken en die in apparatuur moet intoetsen. Zelf kopen is sneller (dat ga ik dus maar doen) want als KPN wat opstuurt duurt dat minstens twee weken hoorde ik.

De SIP/VoIP servicetool is alleen interessant als je geen Experia Box gebruikt en telefonie dus op een eigen VoIP ATA afhandelt.

Ik snap niet wat je bedoelt met "zelf kopen is sneller" immers KPN verkoopt geen VoIP ATA's aan consumenten.

 

Maar als ik een mijn KPN aanmaak en inlog kan ik drie nummers zien en bij ieder afzonderlijk onafhankelijk van elkaar doorschakelen of betaalnummers of buitenland bellen blokkeren.

Dus dat werkt goed. :slight_smile:

Let op, doorschakelen kost wel geld als dat naar een toestel is dat niet als KPN Compleet aangemeld is bij jouw abonnement.

Telefoon (ISDN) stond los van het glasvezel internet en ging over een eigen kabel naar buiten. Voor telefoon heb ik een eigen centrale, voor internet heb ik een eigen modem.

Ik heb geen idee wat KPN mij voor telefonie/ SIP/ VoIP wilde opsturen maar toen ik twee weken levertijd hoorde en dat ik net zo goed zelf iets kan kopen heb ik daar niet verder naar gevraagd. Nog twee weken extra niet kunnen bellen is te lang. Wellicht wilde men mij als zakelijke telefoon klant iets verkopen wat men niet zo snel aan een consument verkoopt, ik heb geen idee. Ik denk nu aan een Panasonic KX-HTS32 in de hoop dat dat op KPN internet werkt.

Ik hoor net op het zakelijke forum dat één nummer werkt en twee andere telefoonnummers pas aanstaande dinsdag actief zullen zijn. Geen idee waarom dat zo lang duurt, gisteren namiddag hoorde ik dat alles binnen twee uur zou werken.

Drie SIP accounts klinkt dan goed. Kan je met zo’n grandstream of Experiabox en 2 KPN SIP’s / telefoonnummers (wat meerderen blijkbaar al hebben) ook tegelijk bellen of gebeld worden?

Inderdaad KPN krijgt zijn geld wel, ook bij doorschakelen, als het dan tenminste maar storingsvrij werkt. Ik weet niet eens waar dat andere nummer geregistreerd is, ik vermoed geen KPN want men zei dat wat we meemaken bij hun telefoonaanbieder onmogelijk zou zijn.

Reputatie 7

Hoeveel telefoontoestellen gaan er gebruikt worden?

Moeten de telefoonnummers alle toestellen laten overgaan of één specifieke?

Totaal gaan het later dit jaar zes toestellen worden (nu5). Antwoordapparaat staat nu nog met een telefoon op één lijn, wellicht doe ik dat nog apart, dan zijn het zeven. Maximaal worden het er acht, dus acht aansluitingen is voldoende. Kabels en analoge aansluitingen liggen er al.

1 nummer moet op 1 toestel, met liefst een overloop naar een ander bij niet tijdig opnemen.
Andere nummers zitten ieder op twee tot drie toestellen tegelijk.
Hiervan wordt maximaal één nummer tegelijk regelmatig doorgeschakeld (ik hoop dat dat ook op een toestel ingesteld kan worden en niet puur altijd alleen maar kan door via een computer ergens in te loggen).

@wjb  Ik ben razend benieuwd waar je aan denkt met die vraag.

Reputatie 7

Persoonlijk vind ik zo'n Panasonic KX-HTS32 nogal stevig aan de prijs.

Ik heb ook geen ervaring of dit zal gaan werken maar ik zie geen reden waarom je niet die drie SIP accounts van KPN zou kunnen koppelen.

Voorwaarde is wel dat je geen Experia Box meer gebruikt en die dus ook gaat vervangen.

Is er een reden om geen dect te willen gebruiken?

Ik denk overigens dat het een stuk goedkoper kan als je die telefoonnummers bij CheapConnect zou onderbrengen.

Je zou dan elk toestel kunnen voorzien van zijn eigen VoIP ATA aansluiting die gekoppeld is met zijn eigen CheapConnect SIP account. Je kunt dat realiseren door voor elk toestel een Grandstream HT-801 aan te schaffen of per twee toestellen één Grandstream HT-802. Grotere modellen hebben geen zin immers die hebben nog altijd maar twee SIP accounts.

Die SIP accounts zijn vervolgens binnen CheapConnect te configureren als gelijktijdige doorschakeling van één of meerdere SIP nummers of als opvolg doorschakeling van een ander SIP nummer bij geen gehoor. Tevens kan je in CheapConnect ook doorschakelingen definiëren naar andere (externe) telefoonnummers.

Reputatie 7
Badge +10

Je zou dan elk toestel kunnen voorzien van zijn eigen VoIP ATA aansluiting die gekoppeld is met zijn eigen CheapConnect SIP account. Je kunt dat realiseren door voor elk toestel een Grandstream HT-801 aan te schaffen of per twee toestellen één Grandstream HT-802

Voor dit soort klein bedrijfsmatig gebruik, denk ik dat dit paard achter de wagen oplossingen zijn?
Krijg je onnodig clusters van losse ATA adapters. Neem dan beter een ander type ATA adapter met wel voldoenden SIP instelmogelijkheden als men zo nodig alles analoog wil houden aan bekabelde telefoons. (Uit de info begrijp ik dat de netwerkstructuur voor analoge telefoons aanwezig is).

Met in zijn algemeenheid steeds een verder afnemend gebruik van analoge / RJ11 netwerkstructuur (met name bedrijfsmatig), lijkt me beter in overweging te nemen die hele analoge netwerstructuur af te bouwen, en analoge telefoons te vervangen door VOIP / SIP toestellen. Kun je alles met één ethernet netwerkstructuur afhandelen.

Dat werkt bovendien veel beter samen met geïntegreerde computer / internet toepassingen.
In combinatie met bijv. 3CX software zou je dat nog verder kunnen uitbouwen.

https://www.3cx.nl/ip-telefooncentrale/easy-pbx-management/

https://www.3cx.nl/ip-telefooncentrale/telefooncentrale-mini-pc/

https://www.3cx.com/sip-phones/

https://www.3cx.nl/gebruikershandleiding/

Reputatie 7

Die Grandstream GXW4108 kende ik niet maar dat is inderdaad een mooie oplossing.

Ik ben overigens wel benieuwd of @DagobertDuck die telefoontoestellen al heeft en of dat gewone analoge toestellen zijn of ISDN toestellen.

@wjb   Ik had een mix van analoge en ISDN toestellen. Op een centrale met analoge uitgangen en interne S0 bus. Super combinatie. De ISDN toestellen gingen in de loop van de tijd stuk en heb ik vervangen door analoge toestellen.

Reputatie 7

@wjb   Ik had een mix van analoge en ISDN toestellen. Op een centrale met analoge uitgangen en interne S0 bus. Super combinatie. De ISDN toestellen gingen in de loop van de tijd stuk en heb ik vervangen door analoge toestellen.

Ik dacht al dat je "gewone" analoge toestellen in bezit had.

Persoonlijk zou ik dan toch voor Grandstream gaan.

De goedkoopste oplossing is vier losse HT-802's te koop op amazon.nl voor €35,90 per stuk.

Op amazon.nl is de GXW-4108 te koop voor zo'n €240,- en dat is denk ik een prima alternatief.

In beide situaties zal je wel de nummers bij CheapConnect moeten onderbrengen om zo elk toestel met een eigen SIP account op één of meerdere van die nummers aan te laten sluiten.

...

Om anderen op weg te helpen met het configureren van een Grandstream HT801, vind je hieronder een aantal instructies om je op weg te helpen. Deze instructies zijn waarschijnlijk ook met minimale aanpassing bruikbaar voor andere ATA’s zoals de HT802

….

 

First time succes met mijn Grandstream HT802, bedankt!

Voor wie de juiste RTP instellingen wil instellen. Of tegen problemen aanloopt zoals dat je met de ene provider wel kan bellen en met KPN niet zie ook:
https://forum.kpn.com/internet-9/doorschakeling-vast-kpn-telefoonnummer-500043/index4.html?postid=1004592#post1004592

Reputatie 4
Badge +1

Voor wie de juiste RTP instellingen wil instellen. Of tegen problemen aanloopt zoals dat je met de ene provider wel kan bellen en met KPN niet zie ook:
https://forum.kpn.com/internet-9/doorschakeling-vast-kpn-telefoonnummer-500043/index4.html?postid=1004592#post1004592

De RTP poort (Local RTP port onder FXS Port op de Grandstream ATA) moet volgens de info van KPN inderdaad ingesteld worden op een waarde tussen 16384 en 32767. Op de Grandstream ATA staat deze standaard op 5004. Ik heb die instelling over het hoofd gezien omdat het blijkbaar met poort 5004 ook werkt. Zojuist toch maar even gewijzigd naar 16384. Dank voor de tip @DagobertDuck!

Reputatie 4
Badge +1

Voor de compleetheid bij deze 4 screenshots van de webinterface van mijn HT801.

Gevoelige informatie heb ik uiteraard onleesbaar gemaakt.

  1. Pagina ‘Status’
  2. Pagina ‘Basic Settings’
  3. Pagina ‘Advanced Settings’
  4. Pagina ‘FXS Port’

Naast de instellingen die je in dit topic terugvindt, heb ik ook nog wat andere instellingen m.b.t. HTTPS etc. gewijzigd. In de screenshots vind je die dus ook terug.

Hopelijk heeft iemand er wat aan!

Reputatie 4
Badge +1

Nog een wijziging m.b.t. de configuratie van de ATA:

 

@JorisV.  Is het niet ook goed om te benadrukken dat er wijzigingen zijn om het werkend te krijgen en wijzigingen om het puntje op de i te zetten, of zie ik die tweedeling verkeerd? Wellicht een tweedeling aanbrengen voor de eerste post van 1) nu moet het werken en 2) dit zijn instellingen om het nog beter te maken?

Bij mij werkt het niet, en dat ligt puur aan KPN. Denk daar dus ook aan!
KPN heeft mij SIP codes gegeven die in de centrale computer niet goed staan. Dat schijnt bij KPN enorm vaak te gebeuren, meer dan bij alle andere telecom bedrijven samen. Daardoor kan ik geen KPN abonnees bellen. Dus bijvoorbeeld ook geen mensen met een simyo abonnement, want die bellen uiteindelijk ook via KPN. Diverse andere providers kan ik wel probleemloos bellen. Daar draaide KPN dagenlang om heen, maar de KPN technici hebben wel uitgezocht dat dat Hét probleem is dat ik heb. Bij KPN zakelijk zou je als zakelijke klant dit in een paar minuten opgelost kunnen krijgen.
Helaas laat KPN zakelijk het soms ronduit schandalig afweten als het om oplossingen of een reactie gaat en krijg je ook geen reactie. Volledig onterecht dus laat je niet ontmoedigen of afpoeieren.

Bij welke afdeling je moet zijn of waar je naar moet vragen ben ik nog mee bezig.
https://forum.kpn.com/internet-9/doorschakeling-vast-kpn-telefoonnummer-500043/index2.html

https://zakelijkforum.kpn.com/stel-uw-vraag-4/doorschakeling-vast-kpn-telefoonnummer-krijgt-kpn-niet-voor-elkaar-12117?postid=26845#post26845

Installatie Script

Waarom KPN geen installatie script verstrekt is onduidelijk. Ze zouden een paar screenschots of een bestand kunnen leveren wat je in je HT802 upload met alle correcte instellingen. KPN verkoopt de HT802 namelijk zelf. Dus die informatie hebben ze.

Nog een wijziging m.b.t. de configuratie van de ATA:

 


De default ‘Bellcore/Telcordia’ caller ID scheme doet het anders bij mij ook gewoon op de Gigaset A585.

 

Ik heb het probleem dat als de HT802 langere tijd niet is gebruikt inkomende gesprekken na opnemen eindigen in alleen ruis. Zijn er mensen die dit herkennen en weten wat de oorzaak is, danwel hoe dit opgelost kan worden?

 

@obelisk 
Kan je dat meer omschrijven? Hoe treedt dat meer specifiek op?

Zelf kan ik met een KPN-SIP geen KPN abonnee's bellen, de telefoon gaat over, maar er is geen spraak maar stilte, is dat wat je met ruis bedoelt? Is het meer een soort stilte (je telefoon kan stilte ook omzetten in harder geluid en dan wordt het ruis, Auto gain heet die functie: dus welke telefoon heb je).
Bij niet-KPN abonnee’s werkt bij mij alles prima. Zit bij jou verschil of je een KPN abonnee of iemand met een ander abonnement belt (veel bedrijven huren lijnen in bij een groot bedrijf dus kan het alsnog hetzelfde probleem krijgt). Ziggo, Telfort, diverse bedrijven hadden en hebben onderling problemen met bellen. Ik heb als KPN abonnee dus problemen om iemand bij KPN te kunnen bellen met de KPN-SIP.
Het voip-apparaat weet niet wie welk abonnement je gesprekspartner heeft dus dat zou dan een probleem in de centrale KPN Server/ Trunk moeten zijn die de verbinding doorzet naar degene met wie je belt.

Heb je een netwerk met vaste IP nummers of een DHCP server? Als je geen idee hebt wat dat is dan heb je waarschijnlijk een DHCP server en die verliest an de “lease tijd” verbinding met de router. Dan moet je daar een niet verlopende of permanent lease instellen zodat het automatisch toegekende IP nummer niet “verloopt”. Dat stel je in in je router (het apparaat waar je internet je huis binnen komt).

Als je een niet-KPN SIP gebruikt kan bij uitgaand bellen ook het dailing plan roet in het eten gooien. Voor KPN werkt het standaard dailing plan in de HT802 goed. Die regelt het wel/niet invoeren van je eigen kengetal goed. Maar bij andere SIP's van andere providers/verkopers moet je dat veld soms leeg maken of het nummer internationaal ingeven als 0031….. of 31….. nummer. In de HT802 kan je dat per poort apart instellen.

@obelisk 
Kan je dat meer omschrijven? Hoe treedt dat meer specifiek op?
...

Het gaat om een KPN SIP verbinding (eigen router en ATA dus).

Ingaand en uitgaand bellen werken normaliter, dus de basis configuratie lijkt correct.

Na langere tijd niet gebeld te zijn, geven inkomende gesprekken soms een harde ‘digitale’ ruis, alsof er willekeurige data binnenkomt die geprobleerd wordt om te zetten. Dus geen achtergrond ruisje.

De HT802 heeft een vast ip-adres.

Twee dingen die in nog veranderd heb sinds het bericht:

  1. RTP port van default 5004 naar 25060 (volgens aanbeveling in de 16384-32768 range)
  2. Reregister before Expiration van default 0 naar 3600

Het eerste gesprek vanochtend ging goed, hopelijk blijft dat.

Maar als er nog tip en truuks zijn hoor ik het graag.

 

Reageer