Beantwoord

Problemen KPN VOIP / SIP account met eigen gekozen apparatuur en software.

  • 11 May 2020
  • 18 reacties
  • 3978 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Bij een kennis van mij met een KPN glasvezel internet account ondervinden we zoals de titel aangeeft:

Problemen KPN VOIP / SIP account met eigen gekozen apparatuur en software.

- We maken gebruik van een DrayTek router, en functioneert incl. IPTV in routed mode.
- M.b.t. VOIP is een Grandstream HT802 aangesloten, en maken gebruik van de informatie
   eerder aangereikt in het volgende onderwerp < HIER > (met dank aan @JorisV. ).
 

Het KPN VOIP / SIP account wordt correct aangemeld.
We ondervinden daarbij geen problemen voor inkomende gesprekken.
Helaas wel voor uitgaande gesprekken met de Gransdstream aangesloten op de DrayTek router.
Oproep naar buiten is niet mogelijk en wordt aan het begin reeds afgebroken.

Veel hebben we zelf al onderzocht en uitgeprobeerd en veel uitgesloten waar het „NIET“ aan ligt.
Alvorens in verdere details te treden willen we eerst nog even enkele alternatieven uitproberen.

Daar gaat op dit moment eerst even de volgende vraag over.

Bij de gegevens die KPN zelf geeft m.b.t. VOIP wordt verder geen onderscheid gemaakt met mogelijke VLAN instellingen die KPN --tot voor kort althans-- zelf toepast in hun Experia Box modem/routers. Voor VOIP wordt (werd) daarbij  VLAN 7 gebruikt.

Voor het gebruik van een eigen router wordt niets vermeld m.b.t. een mogelijke VLAN set-up, m.b.t. VOIP om dat in te regelen in de zelf gekozen modem/router.

Houdt dat dan in dat achterliggend VOIP zowel wordt aangeboden via het normale internet VLAN (voor KPN VLAN 6), en daarnaast ook nog tevens onder het VLAN 7 wordt uitgestuurd?
Of is het nodig VLAN 7 expliciet daarvoor in te richten?

De VLAN instellingen m.b.t. VOIP (VLAN 7) hebben we vooralsnog niet ingesteld?

 

Graag meer duidelijkheid daarover.

icon

Beste antwoord door Babylonia 13 May 2020, 13:22

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7

VoIP wordt alleen aangeboden op vlan 6 voor gebruik op eigen routers.

Alleen de Experia Box kan voor telefonie gebruik maken van vlan 7. Met een eigen router gaat dat niet werken via vlan 7.

Reputatie 7
Badge +10

OK, voor een “KPN Experia Box” is er dus nog steeds een VLAN 7 actief?
En is er ook een reden waarom dat VLAN 7 dan niet op andere routers in te stellen zou zijn?

Gewoon onder “VLAN 6” ondervinden we namelijk het eerder geschetste probleem,
van niet kunnen uitbellen?   Met een DrayTek router kun je evengoed ook VLAN 7 instellen.
In ieder geval met die informatie, het proberen waard.

Reputatie 7

OK, voor een “KPN Experia Box” is er dus nog steeds een VLAN 7 actief?
En is er ook een reden waarom dat VLAN 7 dan niet op andere routers in te stellen zou zijn?

Omdat dat de configuratie eigenlijk alleen maar complexer maakt met routing entries die ingericht moeten worden op de router en een tweede pppoe sessie die moet worden opgezet.

Gewoon onder “VLAN 6” ondervinden we namelijk het eerder geschetste probleem,
van niet kunnen uitbellen?   Met een DrayTek router kun je evengoed ook VLAN 7 instellen.
In ieder geval met die informatie, het proberen waard.

Ik heb het zelf getest of ik mijn N300A IP via mijn EdgeRouter op vlan 7 kon laten connecten met de SIP server van KPN maar dat lukt niet. Het is zelfs de vraag of het SIP wachtwoord dat je instelt überhaupt wel op vlan 7 gebruikt wordt, of dat deze alleen op vlan 6 beschikbaar gemaakt wordt.

Reputatie 7
Badge +10

Omdat dat de configuratie eigenlijk alleen maar complexer maakt met routing entries die ingericht moeten worden op de router.

Tegenover een EdgeRouter met IMO moeilijk te doorgronden scripting routines is een DrayTek daarbij betrekkelijk eenvoudig in te stellen via de (uitgebreide) standaard menu’s. Dat extra regeltje voor VOIP lijkt me niet het probleem? Ik zal het daarmee eens gaan proberen, en er hier verslag van doen.
Kom er later op terug als ik weer eens langs ga bij die kennis.

Reputatie 7

Tegenover een EdgeRouter met IMO moeilijk te doorgronden scripting routines is een DrayTek daarbij betrekkelijk eenvoudig in te stellen via de (uitgebreide) standaard menu’s. 

Ook op een EdgeRouter is dat instellen een fluitje van een cent en gewoon via de GUI te doen maar, geloof me, I have been there, het werkt niet via vlan 7.

Ik ben zelf nauw betrokken geweest als klant bij de hele ontwikkelingen t.a.v. de vrije (modem)routerkeuze en derhalve ook bij de ontwikkelingen t.a.v. VoIP/SIP.

Ik heb na een testfase van 6 december 2019 tot 23 december 2019 mijn Experia Box definitief kunnen uitschakelen. In die testperiode heb ik ook gekeken of de SIP verbinding via vlan 7 kon laten lopen maar dat bleek dus niet mogelijk. Één van de redenen is bijvoorbeeld het ontbreken van een STUN server op vlan 7 terwijl die in heel veel configuraties wel nodig is.

Reputatie 7
Badge +10

Kom er later op terug als ik weer eens langs ga bij die kennis.


Inmiddels werkend. Uiteindelijk was de oplossing heel eenvoudig, (zoals vaker voorkomt :smile: ).
Maar door bepaalde berichten elders wordt je wel eens op het verkeerde gezet, ga je andere instellingen gebruiken dan die je eigenlijk in eerste instantie had willen inzetten, en kan het daardoor meer tijd kosten, alvorens een werkende oplossing gevonden te hebben.

Alvorens verder te gaan met een set-up via VLAN 7 heb ik eerst maar eens DrayTek Support gebeld. Die deed een aantal suggesties, o.a. om de MTU waarde van de internetverbinding te verlagen.

Het blijkt uiteindelijk een „combinatie“ te zijn van de gebruikte MTU waarde en de audio codecs die je voor een VOIP-verbinding hebt gekozen. Maar dat niet alleen.
Uitkomsten kunnen verschillend zijn afhankelijk van de gebruikte router die wordt ingezet.

Wat er aan voorafging (de details die ik in mijn eerdere reactie achterwege liet):

Test connectie KPN-aansluiting met Synology MR2200ac „mesh“ router:
Voor test-doeleinden door het handzame formaat en geen uitstekende antennes, en de flexibiliteit van de gebruikersinterface neem ikzelf nog wel eens een Synology MR2200ac „mesh“ router mee.

Het apparaat is eigenlijk bedoeld als WiFI mesh station, kan echter ook als gewoon WIFI Access Point worden gebruikt. Maar tevens als volwaardige router, compleet met VPN-server.
Met slechts één LAN-poortje dan wel erg karig, maar het kan.

Voor een KPN internetconnectie als „router“ een VLAN 6 ingesteld en een PPPoE aanmelding.
Done - werkt.

KPN VOIP account in samenwerking met 3CX softphone Client:
Op mijn laptop gebruik ik vaak een „Softphone“ VOIP programmaatje van 3CX.

Maak daarbij zelf gebruik van drie verschillende -niet KPN gerelateerde- VOIP accounts.
Heb daarbij een nieuw profiel aangemaakt, met de KPN VOIP / SIP gegevens van die kennis.
Done - werkt.

Grandstream HT802 ATA adapter:
3CX softphone uitgeschakeld, en de Grandstream HT802 ATA adapter achter het ene LAN-poortje van de Synology MR2200ac.
Done - werkt.   Zowel inbellen als uitbellen.

Dus alle VOIP / SIP accounts lijken daarmee goed te zijn ingesteld en te functioneren.

Terug naar de DrayTek 2865 router:
Waarom werkt het daarop niet?
Tenminste LET OP!!   Alleen het KPN VOIP / SIP werkt daarmee niet!!
Via de 3CX softphone kan ik wel mijn andere -niet KPN gerelateerde- VOIP accounts gebruiken.
Ik kan er zowel mee uitbellen (twee „betamax“ VOIP providers), alsook oproepen op ontvangen (CheapConnect account).

Met de eerdere suggestie van DrayTek support nu de MTU waarde van de DrayTek router meteen naar een lagere waarde gezet 1460. (Standaard stond die op 1492 vanuit instructie m.b.t. een DrayTek support PDF bestand m.b.t. het instellen van IPTV routed mode).

Uitbellen vanaf mijn laptop via de 3CX softphone werkt nu ook!!
3CX softphone uitgeschakeld, en de Grandstream HT802 ATA adapter even van de stroom, zodat die zich nu opnieuw zou registreren als actief VOIP apparaat.

Het werkte nog steeds NIET !!

Oplossing, terug naar de basis:
Zoals eerder aangehaald, “door bepaalde berichten elders wordt je wel eens op het verkeerde gezet, ga je andere instellingen gebruiken dan die je eigenlijk in eerste instantie had willen inzetten,....”

Eerder is al eens geopperd bij het onderwerp van de Grandstream minder codecs in te stellen. Heb dat nota bene zelf ondervonden met mijn „Telfort“ aansluiting met Telfort (ims.imscore.net) VOIP account, en gebruik van Yealink VOIP apparatuur. Het werkt alleen goed met PCMA (G711a) en PCMU (G711u).

In de Grandstream ATA adapter kun je geen codecs uitschakelen, maar wel beperken door „dezelfde“ opeenvolgende codecs te kiezen.
We hadden die al meteen in het begin beperkt tot alleen G722, PCMA en PCMU

Dat hadden we beter direct nog eens verder kunnen beperken. Met alleen PCMA en PCMU
Daarmee werkt het uitbellen namelijk wel correct met die Grandstream ATA adapter.
 

 

MTU waarde van de DrayTek terug gezet naar 1500  of „standaard“ 1492.
Blijft de Grandstream ATA adapter daarmee nu ook werken.

De 3CX softphone echter niet met die hogere MTU waarde in combinatie met de DrayTek router.

Controle van de MTU-waarde in de Synology MR2200ac stond die standaard ook reeds op 1492.
Het is dus kennelijk geen universeel geldige waarde die voor elke combinatie goed werkt?

LET WEL!! Alleen het KPN VOIP / SIP account geeft deze moeilijke toestanden.

Zoals aangehaald met andere „niet KPN gerelateerde“ VOIP accounts geen enkel probleem.
Ook niet als er een heel rijtje codecs actief is ingesteld.

Geeft eigenlijk wel een idee hoe slecht de implementatie is van KPN gerelateerde VOIP-diensten.
Zeker als men ook nog eens in ogenschouw neemt de problemen bij Telfort gebruikers met een door Telfort/KPN geleverde Experia Box V10A waarbij er een discrepantie is tussen telefoonaansluitingen / oproepen van Ziggo gerelateerde telefonie en KPN/Telfort telefonie.
https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/haperen-telefoonverbinding-tussen-telfort-en-ziggo-86627

Die gebruikers hebben hun V10A moeten omruilen voor een Experia Box V10 (zonder A).

Weet niet of er vergelijkbare problemen spelen bij de KPN gebruikers?  (Heb dat niet nagelopen).
Maar goede reclame voor KPN telefoniediensten is natuurlijk anders.
(Nog afgezien van de hoge telefonie gesprekstarieven die men rekent).

Reputatie 7

Het blijkt uiteindelijk een „combinatie“ te zijn van de gebruikte MTU waarde en de audio codecs die je voor een VOIP-verbinding hebt gekozen.

Ik heb de MTU size op 1500 staan.

Waarom gebruik je de code G722 niet meer, deze levert een betere geluidskwaliteit dan de G711u (PCMU) en G711a (PCMA).

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb de MTU size op 1500 staan.

Je kunt dan wel snel zijn met een reactie,
maar je leest kennelijk niet goed de uitgebreide uitleg door in het waarom.
Want het antwoord kun je vinden. Verder onderdaan bij de oplossing.
 

Waarom gebruik je de code G722 niet meer, deze levert een betere geluidskwaliteit dan de G711u (PCMU) en G711a (PCMA).

IDEM. Het antwoord in het waarom staat erbij!
Het is precies de reden waar ik eerder juist nota bene door een bericht van jouzelf < HIER > mee op het verkeerde ben gezet, en langer dan nodig ermee heb liggen sukkelen.
Met die G722 codec erbij werkt het NIET !!

Reputatie 7

Ik heb de MTU size op 1500 staan.

Je kunt dan wel snel zijn met een reactie,
maar je leest kennelijk niet goed de uitgebreide uitleg door in het waarom.
Want het antwoord kun je vinden. Verder onderdaan bij de oplossing.

Inderdaad iets te snel gereageerd. :worried:

Het probleem heeft inderdaad ook niet zozeer in een MTU size maar in het feit dat de Grandstream de MTU size niet lijkt te respecteren bij de uitwisseling van codecs.

Het lijkt er op dat het datapakketje dat door de Grandstream verzonden wordt groter is dan de MTU size en er dus fragmentatie optreedt die roet in het eten kan gooien als fragmentatie geweigerd wordt door de router.

Het beperken van het aantal codecs tot twee stuks zorgt er voor dat het datapakketje kleiner dan 1492 bytes blijft en er geen fragmentatie optreedt.

Zelf zou ik, zoals ik eerder < HIER > heb aangegeven, dan juist kiezen voor G722 en PCMA (G711a). De eerste geeft de beste geluidskwaliteit en de tweede is verplicht bij KPN.

 

Reputatie 7
Badge +10

Als je mogelijk met USA belt heb je dan mogelijk weer een probleem omdat je PCMU (G711u) niet hebt geactiveerd? Voor die kennis maakt het weinig uit, die belt nooit uit met de vaste telefoon.
Het is alleen voor die gevallen dat mocht er iets met zijn gezondheid zijn en anderen in zijn woning aanwezig, er in ieder geval een vaste lijn actief is die gebruikt kan worden. En tevens voor mensen die nog op zijn vaste nummer inbellen.

Of er een probleem met die Grandstream ATA adapter zou zijn m.b.t. packet grootte betwijfel ik?
Zoals aangegeven, thuis heb ik hetzelfde probleem met Yealink VOIP apparatuur, met alleen het VOIP/SIP account van KPN / Telfort (ims.imscore.net).  Alleen deze twee codecs daarvoor ingesteld, anders werkt het niet.

 

Voor andere VOIP / SIP accounts (niet KPN/Telfort gerelateerd) heb ik deze lijst,
en dat werkt gewoon !!

 

Idem de softphone applicatie van 3CX. Die zit “op het randje”. Die heeft standaard namelijk alleen PCMA (G711a) en PCMU (G711u) codecs ingesteld + een “GSM” codec.

Geen probleem via mijn Synology router ingezet (MTU 1492).
Net wel een probleem via de DrayTek router (MTU 1492).
De andere VOIP accounts geven wederom geen problemen.

Bij die kennis zou ik nog een ander VOIP account kunnen intikken in die Grandstream, maar lijkt me weinig zinvol gezien de rest voor mij al voldoende informatie geeft wat ik zou kunnen verwachten.

Reputatie 7

Ik zou dan ook wel benieuwd zijn wat een Gigaset N300A IP achter een DrayTek zou doen.

Via mijn EdgeRouter (MTU 1500) geeft de onderstaande instelling in ieder geval geen problemen.

 

Reputatie 7
Badge +10

Die kennis heeft wel een Gigaset, maar niet eentje met een VOIP basis station.
(Anders had hij die Grandstream ATA adapter niet nodig :wink: ).  Dus uitproberen is er niet bij.

Reputatie 7

Die kennis heeft wel een Gigaset, maar niet eentje met een VOIP basis station.
(Anders had hij die Grandstream ATA adapter niet nodig :wink: ).  Dus uitproberen is er niet bij.

Helaas.

Overigens is dit waar ik mijn uitspraken op baseerde.

Bron.

Reputatie 7
Badge +10

Het is een wat tegenstrijdige uitleg:     “due to an MTU size over 1500”
Doorgaans wordt er helemaal geen MTU boven 1500 gekozen !

Bovendien is het probleem over als je juist een “kleinere” MTU grootte kiest voor de instellingen.
Het lijkt ook niet het probleem te zijn van de Grandstream, Yealink apparatuur of 3CX software.
Maar de VOIP-server “aan de andere kant” die een probleem heeft, die de oproepen afbreekt.
De KPN imscore.net VOIP service, en mogelijk ook de VOIP service van deze Engelstalige gebruiker?

Zoals aangehaald, andere VOIP services “hier” hebben geen problemen met meerdere codecs.
(Overigens zit de Grandstream firmware op dit moment op versie 1.0.17.5  ).

Hoe het ook zij, het probleem is opgelost.

Reputatie 7

Bovendien is het probleem over als je juist een “kleinere” MTU grootte kiest voor de instellingen.

En daar zit hem nu net de crux, want een kleinere MTU size zou helemaal niet nodig moeten hoeven zijn, 1500 is de MTU size van de pppoe verbinding op vlan 6 en dus moet die MTU ook gewoon mogelijk zijn en dat is die gelukkig ook, daar zit het probleem niet.

Wat die persoon waarschijnlijk bedoelt met die "MTU size over 1500" is dat de Grandstream datapakketjes verstuurt met een grootte boven de MTU size. Dergelijke datapakketjes zullen dan dus fragmented doorgestuurd worden naar de VoIP/SIP server van KPN als de eigen router fragmentation toestaat en zelfs geblokkeerd worden als de eigen router geen fragmentation toestaan.

Ik heb dan ook zo'n vermoeden dat de VoIP/SIP servers van KPN geen MTU fragmentatie accepteren. De Grandstream had dat zelf kunnen voorkomen door de MTU size te respecteren en dus zelf al het datapakketje op te splitsen. 

Weet dat de protocol header alleen opgenomen is in het eerste blokje van een fragmented datapakket waar anders elk blokje voorzien zou zijn van de protocol header.

Wel is dit iets waar KPN (@Erik_?) haar licht eens over zou moeten laten schijnen.

Reputatie 7
Badge +10

De Grandstream had dat zelf kunnen voirkomen door de MTU size te respecteren en dus zelf al het datapakketje op te splitsen.

En dat zou dan ook gelden voor Yealink VOIP apparatuur en 3CX software?
Want daar geldt namelijk dezelfde restrictie ten aanzien van de KPN / imscore.net VOIP server.

Echter geen restricties voor 3 andere VOIP providers, ongeacht de ingestelde MTU grootte, die geen problemen hebben om meerdere codecs te gebruiken.
Ik houd het maar op brakke implementatie van de KPN / imscore.net VOIP diensten. :nerd:

Dat de services van KPN/Telfort en hun telefonie en zelfs met door KPN verstrekte apparatuur allemaal niet zo soepeltjes loopt, mag toch ook blijken uit de problemen die ik eerder noemde aangaande telefonie verkeer Telfort (=KPN) versus Ziggo < HIER >

Reputatie 7

Ik houd het maar op brakke implementatie van de KPN / imscore.net VOIP diensten. :nerd: 

Waarom hebben anderen die een HT801 gebruiken (in combinatie met een andere router) hier dan geen last van?

Reputatie 7
Badge +10

Waarom hebben anderen die een HT801 gebruiken (in combinatie met een andere router)
hier dan geen last van?

 

Tja, dat zou je die anderen moeten vragen? (Wie dat dan ook allemaal zouden mogen zijn?).

Die hebben zich in dit onderwerp niet gemeld, daar heb ik dus ook geen inzicht in.
Maar inmiddels dus wel met een ter zake doende vraag van de topic starter zelf bij
het andere onderwerp, specifiek m.b.t. de Grandstream n.a.v. een reactie die ik daar plaatste.

Overigens hadden feitelijk ook daar maar twee mensen iets geschreven over ervaringen met een Grandstream ATA, waarbij één van de twee gebruikers ook slechts 2 codecs werkend in gebruik had.

De enige die zich bij het onderwerp hier had gemeld met reacties ben jezelf. Maar jij gaf evenmin aanwijzingen of hints waar je iets mee kunt wat een oplossing zou kunnen geven in het probleem?

Maar goed, het was inmiddels al voldoende opgelost, en nu “nog beter”.

 

 

Reageer