Vraag

Kan ik twee modems aansluiten in verschillende ruimtes?

  • 4 December 2021
  • 46 reacties
  • 2728 keer bekeken

Ik heb in mijn appartement een aansluiting in zowel de woonkamer als de slaapkamer. Ik heb nu een LAN/UTP/netwerk-kabel van de wandcontactdoos in de woonkamer naar de WAN-poort van de modem. Ik beschik echter over een tweede wandcontactdoos in de slaapkamer en ook nog een tweede modem. Is het mogelijk om met mijn internetabonnement twee modems te gebruiken? Of moet je, als op verschillende plekken in huis lan-poorten in de muur hebt zoals ik, echt kiezen tussen één van beiden?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

46 reacties

via de wifi mananger en de monteur zijn ze vgm 60euro.In de winkel nog steeds 100 euro geloof ik.

199 euro per set in de webshop.

Reputatie 6
Badge +9

Ik vermoed dat je modem nu niet op de meest handige plek staat. Maar mogelijk vanwege wifi bereik of ontbreken van een stekkerdoor in je meterkast is daar ooit voor gekozen maar dat is nu even koffiedik kijken. Je hebt maar 1 Modem nodig in je huis, het is alleen even zorgen dat alle kabels goed liggen :).

ik doe even wat aannames hoe het bij jou huis in elkaar zit. Het hang er namelijk even af waar de aansluiting van je slaapkamer naar toe gaat in je huis. Mochten de onderstaande aannames niet kloppen geef dan even waar het niet klopt en hoe het wel in elkaar zit

  • Het internet (Glasvezel) komt nu binnen in je meterkast. Vanuit het zwarte kastje loopt er een netwerk kabel die ofwel in een nette lanpoort ofwel rechtstreeks een buisje in de muur  ingaat. die kabel loopt naar je woonkamer naar de lanpoort. daar zit de rode netwerk kabel in die naar je Experiabox gaat.
  • Hiernaast heb je in de meterkast nog een netwerkkabel de muur in lopen of een lanpoort die in verbinding staat met de lanpoort in je slaapkamer.

Klopt dit verhaal dan is het met een paar aanpassingen op te lossen.

Zet de experiabox in de meterkast en sluit het rode netwerkkabel aan op de wan poort en het andere stop je in het zwarte kastje op de plek van de netwerkkabel die daar nu in zit.

Deze netwerkkabel stop je in 1 van de lanpoorten van je experiabox.

als je in de woonkamer meer dan 1 lanpoort in gebruik had in je Experiabox zul je daar een switch voor moeten aanschaffen die je op de oude Experiabox plek legt (Kpn kan je er een leveren LINK maar als je op marktplaats zoekt (let goed op het type GS105E om geen iptv issues te krijgen) kun je ze ook voor een 10 a 15 euro vinden)

Voor je slaapkamer kun je dan de andere aanwezige kabel (of een nieuwe in geval van een een lanpoort ) die in je meterkast zit, aansluiten op een andere lanpoort in je experiabox.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Dag @chimpansee Welkom hier op het KPN Forum en goed om te zien dat je topic al zo goed is gevonden door onze community. Hopelijk kun je uit de voeten met alle informatie die hier is geplaatst. Als het je om een goede (draadloze) verbinding in huis, raad ik je aan om ons topic over wifi door te nemen. Je vind er ook onze wifi manager, die je wellicht verder kan helpen. Bekabelen, zoals hier ook wordt gesuggereerd is veel werk, maar levert wel de meest stabiele verbinding op. 

via de wifi mananger en de monteur zijn ze vgm 60euro.In de winkel nog steeds 100 euro geloof ik.

Goed om te weten. Zeker iets om te overwegen.

199 euro per set in de webshop.

Dat is me dus te duur.

Dag @chimpansee Welkom hier op het KPN Forum en goed om te zien dat je topic al zo goed is gevonden door onze community. Hopelijk kun je uit de voeten met alle informatie die hier is geplaatst. Als het je om een goede (draadloze) verbinding in huis, raad ik je aan om ons topic over wifi door te nemen. Je vind er ook onze wifi manager, die je wellicht verder kan helpen. Bekabelen, zoals hier ook wordt gesuggereerd is veel werk, maar levert wel de meest stabiele verbinding op. 

Ja fijn dat iedereen zo meedenkt!

Ik vermoed dat je modem nu niet op de meest handige plek staat. Maar mogelijk vanwege wifi bereik of ontbreken van een stekkerdoor in je meterkast is daar ooit voor gekozen maar dat is nu even koffiedik kijken. Je hebt maar 1 Modem nodig in je huis, het is alleen even zorgen dat alle kabels goed liggen :).

ik doe even wat aannames hoe het bij jou huis in elkaar zit. Het hang er namelijk even af waar de aansluiting van je slaapkamer naar toe gaat in je huis. Mochten de onderstaande aannames niet kloppen geef dan even waar het niet klopt en hoe het wel in elkaar zit

  • Het internet (Glasvezel) komt nu binnen in je meterkast. Vanuit het zwarte kastje loopt er een netwerk kabel die ofwel in een nette lanpoort ofwel rechtstreeks een buisje in de muur  ingaat. die kabel loopt naar je woonkamer naar de lanpoort. daar zit de rode netwerk kabel in die naar je Experiabox gaat.
  • Hiernaast heb je in de meterkast nog een netwerkkabel de muur in lopen of een lanpoort die in verbinding staat met de lanpoort in je slaapkamer.

Klopt dit verhaal dan is het met een paar aanpassingen op te lossen.

Zet de experiabox in de meterkast en sluit het rode netwerkkabel aan op de wan poort en het andere stop je in het zwarte kastje op de plek van de netwerkkabel die daar nu in zit.

Deze netwerkkabel stop je in 1 van de lanpoorten van je experiabox.

als je in de woonkamer meer dan 1 lanpoort in gebruik had in je Experiabox zul je daar een switch voor moeten aanschaffen die je op de oude Experiabox plek legt (Kpn kan je er een leveren LINK maar als je op marktplaats zoekt (let goed op het type GS105E om geen iptv issues te krijgen) kun je ze ook voor een 10 a 15 euro vinden)

Voor je slaapkamer kun je dan de andere aanwezige kabel (of een nieuwe in geval van een een lanpoort ) die in je meterkast zit, aansluiten op een andere lanpoort in je experiabox.

 

 

 

@Vulpen Sorry voor mijn late reactie. Volgens mij klopt je beschrijving wel aardig. Ik zie alleen geen zwart kastje. Ik heb nog een vrij stopcontact in de meterkast, maar ik wil graag een aantal dingen (PC, tv-ontvanger) bekabeld aansluiten op de modem. Dan staat de modem volgens mij praktischer in de woonkamer dan in de meterkast of slaapkamer.

 

Mijn huidige setup:

 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

 ... ik wil graag een aantal dingen (PC, tv-ontvanger) bekabeld aansluiten op de modem. Dan staat de modem volgens mij praktischer in de woonkamer dan in de meterkast of slaapkamer.

Op de plek waar nu het modem staat plaats je dan een switch:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

Apparaten die je daar op aansluit zijn feitelijk gewoon met de Experiabox verbonden, alleen met een wat langere kabel.

In de meterkast sluit je het modem via een kort kabeltje aan op de witte NT doos. De lange grijze kabel die er nu in zit prik je dan in een LAN poort van de Experiabox. 

Een 2de kabel die naar de slaapkamer loopt prik je dan ook in een LAN poort.

Ik zie dat u nu ook een KPN Box heeft staan?

 ... ik wil graag een aantal dingen (PC, tv-ontvanger) bekabeld aansluiten op de modem. Dan staat de modem volgens mij praktischer in de woonkamer dan in de meterkast of slaapkamer.

Op de plek waar nu het modem staat plaats je dan een switch:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

Apparaten die je daar op aansluit zijn feitelijk gewoon met de Experiabox verbonden, alleen met een wat langere kabel.

In de meterkast sluit je het modem via een kort kabeltje aan op de witte NT doos. De lange grijze kabel die er nu in zit prik je dan in een LAN poort van de Experiabox. 

Een 2de kabel die naar de slaapkamer loopt prik je dan ook in een LAN poort.

Ik zie dat u nu ook een KPN Box heeft staan?

Hoi @Nick83 
Ik heb inderdaad een v10 modem en een v12 modem. De v12 modem kreeg ik bij het abonnement en de v10 heb ik gratis opgehaald bij een KPN-winkel aan het Rokin omdat mijn vriendin met haar werklaptop niet kon verbinden met de v12. Nu gebruiken we de v10 en staat de v12 niet aangesloten.

Klinkt als een goed advies. Als ik het goed begrijp bedoel je:

(1)
- v10 modem verplaatsen van woonkamer naar meterkast 
- aan stroom
- lan-kabel tussen wan-poort modem en NT-doos
- grijze lan-kabel uit NT-doos en in gele lan-poort modem
(2)
- gekochte switch op plek in woonkamer zetten waar modem stond
- switch aan de stroom
- lan-kabel tussen switch poort 5 en aansluiting muur (wandcontactdoos) woonkamer
- kan-kabel tussen switch poort 1 en desktop
- lan-kabel tussen switch poort 2 en tv-ontvanger

Resultaat: desktop en tv-ontvanger in woonkamer maken nog steeds gebruik van een goede lan-verbinding (maar dan via splitter), terwijl draadloze apparaten in slaapkamer(s) nu gebruik maken van een goede wifi-verbinding met een hoge veldsterkte (omdat de modem dichtbij staat, immers de meterkast is dichtbij de slaapkamers)

>Een 2de kabel die naar de slaapkamer loopt prik je dan ook in een LAN poort.
Deze zin snapte ik niet helemaal.

Reputatie 7
Badge +24

 

>Een 2de kabel die naar de slaapkamer loopt prik je dan ook in een LAN poort.
Deze zin snapte ik niet helemaal.

In het begin van dit topic zei u: "Ik beschik echter over een tweede wandcontactdoos in de slaapkamer". En als ik uw foto van de meterkast goed bekijk zie ik ook een 2de grijze kabel van achter dat schuine plankje naar beneden hangen. Nu ongebruikt. Als u deze ook in de Experiabox prikt, dan kunt u in de slaapkamer ook apparaten aansluiten. 

Reputatie 7
Badge +10

 

Laat maar. Ik had maar 1 pagina gelezen en de rest niet gezien :-)

Reputatie 7

Welke twee Experiaboxen (modems zoals jij ze noemt) heb je nu? In de woonkamer staat de V10, dat las ik al, maar welk type is die tweede die je nog hebt liggen?

Op de foto is ook nog een V12 te zien en drie berichten terug is dat ook al aangegeven.

 

Edit: Ik zie dat je dat zelf ondertussen ook al gelezen hebt. :wink:

 

>Een 2de kabel die naar de slaapkamer loopt prik je dan ook in een LAN poort.
Deze zin snapte ik niet helemaal.

In het begin van dit topic zei u: "Ik beschik echter over een tweede wandcontactdoos in de slaapkamer". En als ik uw foto van de meterkast goed bekijk zie ik ook een 2de grijze kabel van achter dat schuine plankje naar beneden hangen. Nu ongebruikt. Als u deze ook in de Experiabox prikt, dan kunt u in de slaapkamer ook apparaten aansluiten. 

Oke. Sluit ik dan ook weer een splitter aan in de wandcontactdoos in de slaapkamer? @Nick83 

En klopt mijn opsomming in mijn vorige bericht? Geeft dat jouw advies helder weer?

Reputatie 7
Badge +24

 

>Een 2de kabel die naar de slaapkamer loopt prik je dan ook in een LAN poort.
Deze zin snapte ik niet helemaal.

In het begin van dit topic zei u: "Ik beschik echter over een tweede wandcontactdoos in de slaapkamer". En als ik uw foto van de meterkast goed bekijk zie ik ook een 2de grijze kabel van achter dat schuine plankje naar beneden hangen. Nu ongebruikt. Als u deze ook in de Experiabox prikt, dan kunt u in de slaapkamer ook apparaten aansluiten. 

Oke. Sluit ik dan ook weer een splitter aan in de wandcontactdoos in de slaapkamer? @Nick83 

Als u meer dan 1 apparaat op die wandcontactdoos aan wilt sluiten, dan kan dat via een switch ja.

En klopt mijn opsomming in mijn vorige bericht? Geeft dat jouw advies helder weer?

Ja, volgens mij klopt dat 👍

Reputatie 7
Badge +24

De switch die KPN verkoopt heeft 5 poortjes. Hij heeft echter ook een groter broertje met 8 poortjes:

https://www.alternate.nl/NETGEAR/ProSAFE-GS108E-switch/html/product/1172015?sug=Gs108e

Kost iets meer, maar wel gratis verzending (op dit moment). Misschien handig voor de toekomst, als je in de woonkamer meer apparaten aan wilt kunnen sluiten.

Edit: ik zie nu dat de verzendkosten bij KPN ook 0 zijn. 

@Nick83

Nice. In de woonkamer heb ik trouwens een wandcontactdoos met twee lan-poorten. In de slaapkamer ook. In de woonkamer wil ik twee apparaten bekabeld aansluiten. In de slaapkamer nul (daar kan ik denk ik met wifi uit de voeten, zolang de veldsterkte maar goed genoeg is en ik vermoed dat dat het geval zal zijn met de modem in de meterkast). Is het dan ook mogelijk om geen splitter te kopen en gewoon in de woonkamer lan-kabels te leggen tussen de lan-poorten in de wandcontactdozen en lan-poorten in de tv-ontvanger en PC? Is een splitter wel nodig met een woning die zo rijk is aan wandcontactdozen?

Reputatie 7
Badge +10

Is een splitter wel nodig met een woning die zo rijk is aan wandcontactdozen?

De modem/router heeft op zichzelf maar 4 LAN-poortjes.
Als je meer kabels die vanuit de meterkast allen uitkomen bij wandcontactdozen elders in de woning wilt aansluiten, dan die 4 beschikbare LAN-poorten, zul je toch een extra switch erbij moeten nemen. Met een “zo rijk” aantal aan wandcontactdozen, mogelijk beter één switch in de meterkast zelf erbij, dan kun je alle beschikbare contactdozen aansluiten.

Is een splitter wel nodig met een woning die zo rijk is aan wandcontactdozen?

De modem/router heeft op zichzelf maar 4 LAN-poortjes.
Als je meer kabels die vanuit de meterkast allen uitkomen bij wandcontactdozen elders in de woning wilt aansluiten, dan die 4 beschikbare LAN-poorten, zul je toch een extra switch erbij moeten nemen. Met een “zo rijk” aantal aan wandcontactdozen, mogelijk beter één switch in de meterkast zelf erbij, dan kun je alle beschikbare contactdozen aansluiten.

Oke. Ik ga komende week kijken of ik internet uit de wandcontactdozen kan krijgen met de nieuwe ‘modem in de meterkast’-setup. Hopelijk komt er internet richting de apparaten uit beide lan-poorten uit de wandcontactdoos in de woonkamer.

Op dit moment zitten er lan-kabels tussen de modem en twee apparaten. Straks dus tussen de wandcontactdoos en de twee apparaten.

Als ik het goed begrijp moet ik daarvoor één of meer kabels uit de NT-doos halen en in de lan-poort van de modem stoppen. Kan ik dan 2 poorten gebruiken van de woonkamerwandcontactdoos en 2 poorten van de slaapkamerwandcontactdoos? @Babylonia 

Reputatie 7
Badge +24

Zo'n wandcontactdoos met 2 poortjes...

... daar moeten dan ook 2 kabels naartoe lopen. En in de meterkast beide op de Experiabox aangesloten zijn. 

Het gebeurt nogal eens dat er maar 1 kabel naar toe loopt. Dan doet ook maar 1 poort het.

Reputatie 7
Badge +10

Als ik het goed begrijp moet ik daarvoor één of meer kabels uit de NT-doos halen en in de lan-poort van de modem stoppen.

Nee, dat is absoluut een verkeerde voorstelling van zaken.

Vanuit "glasvezel" is er slechts één aansluiting vanuit een "NT-doosje" naar je modem/router toe op de "WAN-poort". Aan de "thuis” netwerk kant van de Experia Box zijn er vier “gele" LAN poortjes.

Daarop sluit je de kabels aan naar wand contactdozen. Bij meer aansluitingen dan vier, omdat je zoveel "meer"  aansluitingen hebt naar contactdozen, zul je dus extra aansluitingen moeten hebben dan "die vier".  Vandaar dan nog eerst een extra switch achter een "LAN-poort" van een Experia Box, om daarmee het totaal aantal beschikbare "LAN-poorten"  uit te breiden.