Beantwoord

KPN Box 12: SuperWifi 2 werken niet meer na update KPN Box

  • 7 March 2024
  • 34 reacties
  • 451 keer bekeken

Hi,

Ik ben sinds deze week overgestapt naar KPN glasvezel en ondervind momenteel problemen met de superwifi’s. Sinds gister avond heeft er een remote update plaatsgevonden voor de KPN Box 12 en sinds dien hebben beiden superwifi spots geen connectie meer waar bij ik constant een rood lampje ziet branden. 

Ik heb de volgende stappen al uitgevoerd https://forum.kpn.com/wifi-versterkers-124/hulp-gevraagd-bij-het-resetten-van-superwifi-601996#:~:text=Zet%20het%20eerste%20SuperWifi%20punt,paars%20gaan%20branden%20(fabrieksinstelling)

Ondanks het resetten van de KPN box en resetten van de superwifi’s naar fabrieksinstellingen werkt de connectie niet. Wanneer de superwifi spots met kabel aan de modem hangt dan krijg ik een groen lampje te zien maar na een paar minuten wachten zodra ik de kabel verwijder springt het lampje terug naar rood.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

 

 

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 20 March 2024, 13:02

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Welke firmware versie staat er nu op de KPN Box? 

Ik zit momenteel op V12.C.23.15.06, de laatste versie.

Ik heb inmiddels 1 extender aan de praat gekregen. Ik doe niets anders dan factory resetten, bij paars lampje kabel er in en wachten totdat deze groen wordt. 

Tweede extender blijft helaas rood.

 

Update: 1e extender geeft wel groen lampje weer maar maakt geen connectie met apparaten.

Reputatie 7
Badge +24

Ik zit momenteel op V12.C.23.15.06, de laatste versie.

Ok. Mogelijk moeten de SuperWiFi's dan ook updaten. Bij resetten het knopje zowat 20 seconden vast houden. Erg lang. En hem daarna bekabeld aansluiten en wat langer met rust laten denk ik.

Heb bovenstaande ook geprobeerd maar helaas zonder succes.

Reputatie 7
Badge +8

Als de v12 op die genoemde software zit dan moet de SW2 door een soort dubbel update proces heen. Dus in dit geval niet zonder kabel resetten maar op de ethernet kabel aan het v12 modem. SW resetten totdat alles knippert en dan heeft het 20-30min nodig om allerlei software updates te doorlopen. 

 

Als de SW2 eenmaal op de nieuwe generatie software zit dan heeft deze een hele nieuwe interface in de stijl van de v12. Pas als die software erop staat kan deze pas weer normaal samenwerken met de v12.

Te vroeg lostrekken kan dus die hele cyclus verstoren.

Thanks bruistablet, ik gaat het proberen :)

Het lijkt er op dat 1 SW2 nu werkt. Ik zie overigens dat de firmware op de SW2 niet overeenkomt met de firmware op de router. (V12.C.23.15.06) 

Moet dit 1 op 1 gelijk zijn?

Reputatie 4
Badge +2

Wordt de nieuwe software nu ook uitgerold naar de box 12 met super wifi 2?

Volgens KPN wel. 

Komt deze software ook op de Experia Box V10 en V10A? En de wifiversterkers?

Verberg inhoud

Ja, uiteindelijk wel. Maar daarmee beginnen we pas als we met de KPN Box 12 klaar zijn. Houd de Product Updates in de gaten. Zodra een volgend apparaat aan de beurt is maken we daar een aparte Product Update voor. Voor SuperWifi 2 punten is de KPN Software ook beschikbaar.

Raak beetje de weg kwijt. 1 SW2 werkt nu welke op de 1e verdieping staat. Als ik inlog op de modem zie ik bij thuisnetwerk alleen dat deze SW2 status paired mee krijgt. Wanneer ik hem ontkoppel en opnieuw de stappen doorloopt vanaf het begin dan blijf ik deze status krijgen.

 

Tweede SW2 krijg ik helemaal niet aan de praat en blijft alleen een rood lampje weergeven, ondanks na de fabrieksreset en dat het de hele nacht gekoppeld stond aan mijn modem.

Reputatie 7
Badge +24

Hi @RT79, welkom hier. 

V12.C.23.15.06 is in ieder geval goed en je hebt alles gedaan wat je kon doen. Welke versie staat er op de SW2 versterkers? 

Hi Alex, bij de SW2 die op paired staat (maar wel groen lampje) toont staat firmware SW2.C.23.17.04

De tweede SW2 (rood lampje) zie ik alleen als het via kabel is aangesloten maar zie hier geen firmware versie. Heb van alles geprobeerd, fabrieksreset op SW2, aangesloten, paar uur gewacht en gehoopt dat de modem de SW2 zou updaten maar geen succes. 

Waar ik achter ben is dat de Wifi punten niet om kunnen gaan met een aangepaste netwerknaam en nieuw wachtwoord. Het viel mij op dat bij inloggen op het Modem het net ingestelde wachtwoord niet werkte. Dus als de modem zich reset/herstart, valt deze terug naar de fabrieksinstellingen, dit is ook het moment waarop de Wifi punten weer contact proberen te maken. Daarna haalt de Modem de ingestelde gegevens op via het KPN-netwerk, de Wifi punten hebben inmiddels de fabrieksinstellingen op gehaald. Maar omdat het modem inmiddels geen fabrieksinstellingen meer heeft kunnen  de Wifi-punten geen contact meer maken en moeten deze gereset worden.

Oplossing: laat de fabrieksinstellingen staan in het Modem, dan worden de gegevens ook niet meer gewijzigd en kunnen de Wifi-punten na uitval/herstart van het Modem ook weer zelf contact maken.

Sindsdien heb ik geen problemen meer, het geleverde Modem is eigenlijk geen geschikte combi met de geleverde Wifi-punten, tenzij deze bekabeld aangesloten worden.

Vreemd van KPN om dit zo in te regelen.

Hi @A3janus is dit altijd zo geweest of sinds de laatste firmware update? Ik zal het van de week nogmaals proberen met de fabrieksinstellingen. Bedankt voor de tip!

Dat weet ik niet, ik pas een paar weken glasvezel, dus hoe het hiervoor was weet ik niet.

Ik hoorde van meer mensen het probleem van het wachtwoord dat niet werkte, terwijl dat net ingesteld was.
Ik merkte ook dat na uitval van het Modem de Wifi-punten niet meer connecteerden.
En na enige tijd pas heb je weer je ingesteld netwerknaam.

Dus toen dacht ik e.e.a. loopt langs elkaar heen, dus wat zou er gebeurden als ik het netwerknaam weer terug zet naar de fabrieksinstellingen, want dan hoeft er geen aanpassing meer te komen in het modem en zouden de Wifi-punten meteen weer moeten kunnen verbinden. Sindsdien geen problemen meer.

Ik zal het nogmaals proberen. Ik heb zowel de modem als de SW2’s meerdere malen terug gezet naar fabrieksinstellingen maar bleef het rode lampje terug zien op de boosters.

1 van de boosters werkt nu en toont groen alleen de status staat nog op paired in de instellingen, wat zou betekenen dat het nog geen onderdeel uit maakt van mijn netwerk gek genoeg. 
 

Ik denk dat het komt doordat de boosters niet de juiste firmware mee krijgen maar hoelang ik ze ook aan de modem hang, het lampje blijft rood en zie ik niet de juiste status in de instellingen. 

@Alex van KPN heb je wellicht nog kunnen checken als de firmware op de SW2 juist is?

Reputatie 7
Badge +24

Ik ga hier toch even op onderzoek uit. Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

@Alex van KPN heb het bij deze geupdate. Alvast bedankt voor het onderzoeken!

Reputatie 7
Badge +24

@Alex van KPN heb het bij deze geupdate. Alvast bedankt voor het onderzoeken!

Dankjewel, heb je voor mij een het serienummer van de SW die niet werkt? Ik zie hier eentje die eindigt op 3DA3, die overigens connectie heeft. 

Zou je overigens alleen die andere willen resetten en bekabeld willen aansluiten om te kijken of ik hem zie? 

@Alex van KPN de serienummer eindigt op 2DF8. Heb de sw2 gereset. 
 

Betreft de sw2 die wel connectie heeft. Als ik op de modem inlog dan zie ik hem als aparte booster er tussen staan maar met status paired. Ik krijg hem ook niet naar status synced. 

Mijn connectie ging net constant aan en uit. Heb via wifimanager de modem en wifispots opnieuw opgestart. De wifispot die voorheen alleen een paired status liet zien vertoont nu een synced status en is in orde. 

De tweede wifispot toont alleen nog steeds een rood lampje zodra ik de kabel verwijder. Zodra ik de wifispot aan de modem hang zie je hem wel als 1 van de apparaten terug komen via ethernet 3.

Reputatie 7
Badge +8

Mijn connectie ging net constant aan en uit. Heb via wifimanager de modem en wifispots opnieuw opgestart. De wifispot die voorheen alleen een paired status liet zien vertoont nu een synced status en is in orde. 

De tweede wifispot toont alleen nog steeds een rood lampje zodra ik de kabel verwijder. Zodra ik de wifispot aan de modem hang zie je hem wel als 1 van de apparaten terug komen via ethernet 3.

De tweede SW2 dient net als de eerste met een eigen weergegeven icoon weergegeven te worden en in synced te staan. Zoniet dan lijkt het dat nummer 2 nog steeds geen gebruik maakt van de nieuwere software. Deze verschijnt dan gewoon als een generiek aangesloten apparaat maar kan dan nioet samenwerken.

 

Reputatie 7
Badge +24

@Alex van KPN de serienummer eindigt op 2DF8. Heb de sw2 gereset. 
 

Betreft de sw2 die wel connectie heeft. Als ik op de modem inlog dan zie ik hem als aparte booster er tussen staan maar met status paired. Ik krijg hem ook niet naar status synced. 

Het gekke is dat ik deze ook helemaal niet zie. Ik heb hier zojuist nog iets geprobeerd, zou je deze, eindigend op 2DF8 nogmaals willen resetten en koppelen? 

Reageer