Beantwoord

Lage snelheid na aansluiten SuperWifi's

  • 23 January 2022
  • 28 reacties
  • 560 keer bekeken

Ik haak maar even aan op dit topic…

Sinds van de week draait mijn nieuwe KPN abbonement. De maximale snelheid leverbaar op mijn adres is 200mbps.

De WiFi punten heb geïnstalleerd volgens handleiding aan mij KPN box 12. Voor ik de WiFi punten aangesloten had, haalde ik bijna de maximale snelheid via de KPN box 12.

Na het bekabeld aansluiten van beide WiFi punten haal ik nog geen 100mbps. Ik vind het vreemd dat ik “Super WiFi punten” heb van in totaal €199,- en de snelheid lager is dan via de WiFi van de KPN box 12.

Als proef op de som heb ik nog even een oude router aangesloten achter de KPN modem. Router op dezelfde kabel aangesloten als mijn WiFi punt. Resultaat is wederom bijna de maximale snelheid.

 

Snelheid eigen router achter modem

 

Snelheid KPN Super WiFi

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

icon

Beste antwoord door Knol010 24 January 2022, 13:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Badge +19

Wat gebeurt er als je de WiFi van het modem uit zet? Er zijn nogal wat problemen namelijk. 

Wat gebeurt er als je de WiFi van het modem uit zet? Er zijn nogal wat problemen namelijk. 

Die staat uit. Dit is vanzelf gegaan bij het aansluiten van de WiFi punten!

Reputatie 7

Wat gebeurt er als je de WiFi van het modem uit zet? Er zijn nogal wat problemen namelijk. 

Die staat uit. Dit is vanzelf gegaan bij het aansluiten van de WiFi punten!

Dat is vreemd want dat zou niet moeten gebeuren bij de V12.

Wat gebeurt er als je de WiFi van het modem uit zet? Er zijn nogal wat problemen namelijk. 

Die staat uit. Dit is vanzelf gegaan bij het aansluiten van de WiFi punten!

Dat is vreemd want dat zou niet moeten gebeuren bij de V12.

Zojuist even de WiFi aangezet op het modem. Wederom test bij de modem bijna 200mbps en via het Super WiFi punt nog geen 100mbps

Reputatie 7

Zojuist even de WiFi aangezet op het modem. Wederom test bij de modem bijna 200mbps en via het Super WiFi punt nog geen 100mbps

Welke versie van de firmware staat op jouw V12?

Zet als je bij de "super"WiFi bent je wifi op jouw telefoon/tablet/laptop even uit en weer aan. Meet je dan wel weer 200Mbps?

Klopt het dat het "super"WiFi punt draadloos (via wifi) aangesloten is?

Welke versie van de firmware staat op jouw V12?

Dit staat bij software SGEJ10000312

Pas mijn huis verbouwd en overal CAT6E kabels gelegd. Alles waar een kabel in kan sluit ik zo aan. Ook de WiFi punten. Daarom valt de snelheid enorm tegen.

Ja ik zet bewust WiFi even uit zodat mijn telefoon overschakelt. Snelheid zakt dan weer naar onder de 100Mbit.

Reputatie 7
Badge +8

Zit de superwifi die ethernet verbonden is wel op 1Gbps snelheid. De speedtesten geven een indruk dat het tot 100Mbit gelimiteerd is?

Zit de superwifi die ethernet verbonden is wel op 1Gbps snelheid. De speedtesten geven een indruk dat het tot 100Mbit gelimiteerd is?

Via mijn oude router haal ik wel bijna 200Mbit op dezelfde kabel die aangesloten is op mijn switch. Dus dat moet goed zijn!

Reputatie 7

Plaats eens een screenshot van de "Network Map" van jouw V12 waarbij de "super"WiFi's bekabeld aangesloten zijn.

Plaats eens een screenshot van de "Network Map" van jouw V12.

Waar kan ik dat vinden?

Reputatie 7

Inloggen op https://mijnmodem.kpn.

Onderaan op de startpagina staat de Network Map.

Inloggen op https://mijnmodem.kpn.

Onderaan op de startpagina staat de Network Map.

Dit is alles. Ik zie geen Network map

Reputatie 7

Ook niet als je naar beneden scrollt?

 

Ook niet als je naar beneden scrollt?

nee. Misschien dat mijn box oude firmware draait?

 

Reputatie 7

Wat krijg je te zien als je onder Ethernet op de "super"WiFi's met IP adres 192.168.2.1 en 192.168.2.2 klikt. Ik ben op zoek naar een screenshot waarop aangegeven is wat de linkspeed is van de lijn naar die "super"WiFi's. De reden is dat de apparatuur van kpn zeer gevoelig lijkt te zijn voor weerstand in de netwerkkabels en daardoor relatief snel terugvalt naar 100Mbps. Met name de V12 lijkt hiervoor gevoelig te zijn en het kan best dat de kabel nog net boven de grens blijft als jouw PC er op aangesloten is terwijl het signaal van een "super"WiFi net niet krachtig genoeg is voor een 1Gbps verbinding.

Wat krijg je te zien als je onder Ethernet op de "super"WiFi's met IP adres 192.168.2.1 en 192.168.2.2 klikt. Ik ben op zoek naar een screenshot waarop aangegeven is wat de linkspeed is van de lijn naar die "super"WiFi's. De reden is dat de apparatuur van kpn zeer gevoelig lijkt te zijn voor weerstand in de netwerkkabels en daardoor relatief snel terugvalt naar 100Mbps. Met name de V12 lijkt hiervoor gevoelig te zijn en het kan best dat de kabel nog net boven de grens blijft als jouw PC er op aangesloten is terwijl het signaal van een "super"WiFi net niet krachtig genoeg is voor een 1Gbps verbinding.

Geen info mbt linksspeed als ik er op druk.

Als ik op de punten zelf inlog geven deze aan dat ze met 1Gps verbonden zijn. Dus dat lijkt toch goed te zijn.

Als het super WiFi punt rechtstreeks op het modem is aangesloten met de meegeleverde KPN kabel is de snelheid nog steeds onder de 100Mbit

Reputatie 7

Als het super WiFi punt rechtstreeks op het modem is aangesloten met de meegeleverde KPN kabel is de snelheid nog steeds onder de 100Mbit

Kan je dan eens kijken of je wellicht op 2.4GHz aangesloten bent.

Reputatie 7
Badge +8

Als er nog apart kan worden ingelogd op de superwifi dan betekent dit dat de software op de v12 nog te oud is en niet meedoet met de superwifi,s. Deze update op v12 wordt in delen verspreid door kpn. Wel is te zien dat de superwifi,s op 1 Gbps verbonden zijn. Dus dat lijkt goed te gaan. Ook de superwifi,s krijgen binnenkort nog een update die nodig is voor de komende v12 update.

Wat er nu nog misschien aan de hand kan zijn is dat de iphone pro op de v12 de speedtest op 5ghz aan het uitvoeren was en dat deze bij de superwifi op 2.4ghz bezig was. Dat zou de snelheid kunnen verklaren. 

Kan je dan eens kijken of je wellicht op 2.4GHz aangesloten bent.

5GHz

Als er nog apart kan worden ingelogd op de superwifi dan betekent dit dat de software op de v12 nog te oud is en niet meedoet met de superwifi,s. Deze update op v12 wordt in delen verspreid door kpn. Wel is te zien dat de superwifi,s op 1 Gbps verbonden zijn. Dus dat lijkt goed te gaan. Ook de superwifi,s krijgen binnenkort nog een update die nodig is voor de komende v12 update.

Wat er nu nog misschien aan de hand kan zijn is dat de iphone pro op de v12 de speedtest op 5ghz aan het uitvoeren was en dat deze bij de superwifi op 2.4ghz bezig was. Dat zou de snelheid kunnen verklaren. 

Ik heb begrepen dat WiFi super punten ook werken met een eigen router. Ben wel benieuwd wat de snelheid doet als ik deze achter mijn eigen router aansluit. Straks even kijken wat dit met de snelheid doet. Dan kan ik in ieder geval uitsluiten of aan de WiFi punten ligt of aan de modem van KPN!

Reputatie 7

Wat er nu nog misschien aan de hand kan zijn is dat de iphone pro op de v12 de speedtest op 5ghz aan het uitvoeren was en dat deze bij de superwifi op 2.4ghz bezig was. Dat zou de snelheid kunnen verklaren. 

Wat bedoel je hiermee?

Reputatie 7
Badge +8

Kan je dan eens kijken of je wellicht op 2.4GHz aangesloten bent.

5GHz

Superwifi,s halen hier tot rond de 500mbit in gunstige omstandigheden. Er gaat duidelijk iets niet goed. Probeer eens handmatig een ander kanaal te selecten voor 5ghz. Staan er instellingen anders op de superwifi,s?

Reputatie 7
Badge +8

Wat er nu nog misschien aan de hand kan zijn is dat de iphone pro op de v12 de speedtest op 5ghz aan het uitvoeren was en dat deze bij de superwifi op 2.4ghz bezig was. Dat zou de snelheid kunnen verklaren. 

Wat bedoel je hiermee?

Ik meende dat aan het begin van dit topic er een wifitest werd gedaan op de v12 wifi en dat deze wordt vergeleken met de superwifi. Als de test bij v12 op 5ghz en bij superwifi op 2.4ghz was dan valt er een flink verschil te verwachten.

Reputatie 7

Kan je dan eens kijken of je wellicht op 2.4GHz aangesloten bent.

5GHz

Een veldsterkte van -65dBm is ook niet iets om blij van te worden.

Ik vraag me af of je wel met de dichtsbijzijnde "super"WiFi verbonden bent.

Heel lang geleden, tijdens de.pilot met de Experia WiFi's, heb ik ook mogen ervaren dat ik beneden naast een Experia WiFi stond maar telkens weer met de Experia WiFi op de 2e verdieping verbonden werd waardoor de wifi zo goed als onbruikbaar werd.

Reputatie 7
Badge +8

Als er nog apart kan worden ingelogd op de superwifi dan betekent dit dat de software op de v12 nog te oud is en niet meedoet met de superwifi,s. Deze update op v12 wordt in delen verspreid door kpn. Wel is te zien dat de superwifi,s op 1 Gbps verbonden zijn. Dus dat lijkt goed te gaan. Ook de superwifi,s krijgen binnenkort nog een update die nodig is voor de komende v12 update.

Wat er nu nog misschien aan de hand kan zijn is dat de iphone pro op de v12 de speedtest op 5ghz aan het uitvoeren was en dat deze bij de superwifi op 2.4ghz bezig was. Dat zou de snelheid kunnen verklaren. 

Ik heb begrepen dat WiFi super punten ook werken met een eigen router. Ben wel benieuwd wat de snelheid doet als ik deze achter mijn eigen router aansluit. Straks even kijken wat dit met de snelheid doet. Dan kan ik in ieder geval uitsluiten of aan de WiFi punten ligt of aan de modem van KPN!

Klopt ze vragen gewoon via dhcp ip adressen aan en kunnen achter elke router. Vandaan de losse superwifi interface om instellingen te maken.