Beantwoord

Lampjes superwifi brandden eerst groen, nu paars

  • 29 May 2023
  • 49 reacties
  • 320 keer bekeken

Reputatie 1

IK heb twee weken nu KPN Glasvezel. 

Ik heb één super wifi in de woonkamer. Modem in de meterkast (dus 1x superwifi).

Led was altijd groen maar vandaag paars en ik krijg deze niet meer terug naar groen.

Super wifi reset gedaan en een uur met kabel aan het modem gehangen. Dit tot 2x toe.

De super wifi komt niet meer op groen na het opstarten.

NB: led is wel groen na een uur bedraad aan het modem. Maar zet ik deze weer in de woonkamer neer dan opnieuw paars.

Defect?

Martien

icon

Beste antwoord door Roy74 5 June 2023, 15:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

49 reacties

Reputatie 1

Ook die is herkenbaar. Opnieuw opstarten is inderdaad nu een juiste stap. Ik heb daar ook mee gezeten.

Volgens mij heb ik daarna nogmaals reset en de modem voor koppelen nog een koude start gegeven. Is soms heel grillig maar geloof het of niet, bij mij draait superwifi al maanden stabiel nu.

Het is opgelost !!!

Na verplaatsen in de woonkamer dan eindelijk een groene LED. En stabiel.

Het had mogelijk eerder opgelost kunnen zijn als ik de superwifi reset zonder internet kabel had gedaan. Niet goed gelezen/begrepen. Maar dat vergeet ik dus niet meer. Resetten? Internetkabel verwijderen.

Nu hoop ik dat het stabiel blijft en er niet weer een software update komt. Want dat was de oorzaak waarschijnlijk? Hoe dan ook het werkt. 

Bedankt voor al je hulp en vasthoudendheid. Top gedaan hoor.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Martien11B zeker weten. Je moet superwifi volledig loskoppelen van de modem bij een reset. Dat staat ook wel in de stappen maar ik kan me voorstellen dat je dat mist als je niet thuis bent in de materie en dit de eerste keer doet.

Ik realiseer me nu dat het echt lastig is om iemand via een forum te helpen. Vanmorgen kreeg ik op basis van de antwoorden het gevoel dat de reset niet lekker liep. Dat is wel belangrijk. Neemt niet weg dat ik ook even wat tijd nodig had en ik ben toch best thuis in de materie.

Mijn ervaring is dat het best stabiel werkt, ook na een firmware update. Maar het blijft techniek . Je hebt een reset nu in de vingers mocht het nog nodig zijn. En anders de vraag stellen op het forum want vaak is er hier een helpende virtuele hand.

Veel plezier met je draadloze netwerk.

Reputatie 5
Badge +5

Hoi @Martien11B zeker weten. Je moet superwifi volledig loskoppelen van de modem bij een reset. Dat staat ook wel in de stappen maar ik kan me voorstellen dat je dat mist als je niet thuis bent in de materie en dit de eerste keer doet.

Ik realiseer me nu dat het echt lastig is om iemand via een forum te helpen. Vanmorgen kreeg ik op basis van de antwoorden het gevoel dat de reset niet lekker liep. Dat is wel belangrijk. Neemt niet weg dat ik ook even wat tijd nodig had en ik ben toch best thuis in de materie.

Mijn ervaring is dat het best stabiel werkt, ook na een firmware update. Maar het blijft techniek . Je hebt een reset nu in de vingers mocht het nog nodig zijn. En anders de vraag stellen op het forum want vaak is er hier een helpende virtuele hand.

Veel plezier met je draadloze netwerk.

Helemaal eens, waarschijnlijk als er ook meer plaatjes bij staan en ook nadrukkelijk bij word gezet wat NIET aangesloten  hoort te zijn  tijdens reset zal dat een hoop makkelijker maken voor de degenen die er onhandig in zijn

👍

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Martien11B zeker weten. Je moet superwifi volledig loskoppelen van de modem bij een reset. Dat staat ook wel in de stappen maar ik kan me voorstellen dat je dat mist als je niet thuis bent in de materie en dit de eerste keer doet.

Ik realiseer me nu dat het echt lastig is om iemand via een forum te helpen. Vanmorgen kreeg ik op basis van de antwoorden het gevoel dat de reset niet lekker liep. Dat is wel belangrijk. Neemt niet weg dat ik ook even wat tijd nodig had en ik ben toch best thuis in de materie.

Mijn ervaring is dat het best stabiel werkt, ook na een firmware update. Maar het blijft techniek . Je hebt een reset nu in de vingers mocht het nog nodig zijn. En anders de vraag stellen op het forum want vaak is er hier een helpende virtuele hand.

Veel plezier met je draadloze netwerk.

Helemaal eens, waarschijnlijk als er ook meer plaatjes bij staan en ook nadrukkelijk bij word gezet wat NIET aangesloten  hoort te zijn  tijdens reset zal dat een hoop makkelijker maken voor de degenen die er onhandig in zijn

👍

Ik zou @Martien11B niet onhandig willen noemen @Cappuccino2 😅

Maar ik snap wat je wilt zeggen. Niet iedereen is thuis in de materie en dan zijn de stappen niet altijd zo duidelijk als dat voor anderen wel is. Toch al een onderwerp binnen de IT.

Het is best lastig om in te schatten wat duidelijk is of niet bij iemand die een hulpvraag stelt. Goed doorvragen is belangrijk in ieder geval.

Wat dat betreft wel een compliment aan @Martien11B voor het geduld in plaats van opgeven of het product meteen slecht te noemen.

 

 

Reputatie 1

Hoi @Martien11B zeker weten. Je moet superwifi volledig loskoppelen van de modem bij een reset. Dat staat ook wel in de stappen maar ik kan me voorstellen dat je dat mist als je niet thuis bent in de materie en dit de eerste keer doet.

Ik realiseer me nu dat het echt lastig is om iemand via een forum te helpen. Vanmorgen kreeg ik op basis van de antwoorden het gevoel dat de reset niet lekker liep. Dat is wel belangrijk. Neemt niet weg dat ik ook even wat tijd nodig had en ik ben toch best thuis in de materie.

Mijn ervaring is dat het best stabiel werkt, ook na een firmware update. Maar het blijft techniek . Je hebt een reset nu in de vingers mocht het nog nodig zijn. En anders de vraag stellen op het forum want vaak is er hier een helpende virtuele hand.

Veel plezier met je draadloze netwerk.

Ik ben 67 jaar en ben wel (redelijk) thuis in de IT wereld. Totaal niet gedacht aan het loskoppelen van de superwifi. Ik ben nieuw bij KPN en kom van Ziggo. Heb nu pas enkele weken KPN. Ik had in de eerste weken al problemen met het modem en het witte glasvezelkastje. Deze zijn door KPN vervangen.  Nog steeds is het niet helemaal top maar dan roer ik nu een ander probleem aan. Bij Ziggo haalde ik met gemak 600Mbit download snelheid. Met KPN kom ik op 150/300 uit inclusief de superwifi. Ik zit 2 meter van de superwifi vandaag en snap niet dat de download snelheid niet hoger komt te liggen. Ik heb dus maar 1x een superwifi en weet niet of een 2e bij het modem het probleem oplost. 

Reputatie 7
Badge +7

Leeftijd noemen we ervaring @Martien11B. In ieder geval welkom als klant bij KPN hier op het forum. Het is in ieder geval een plek waar de nodige kennis aanwezig is en er wordt onderling geholpen. Het was een minder goede start lees ik en dat is te betreuren. Maar ja, techniek…

Soms mis je gewoon iets en dan loop je vast. Ik neem dan meestal een paar dagen afstand van het probleem. Genoeg over Superwifi, die doet het.

Nu de snelheid. Ik heb dat laatst nog eens zien langskomen. Ook omdat daar de upload ook hoger lag dan de download. Om je vraag te beantwoorden: ik denk niet dat een tweede superwifi bij de modem dit vraagstukje oplost. Tenslotte is Box12 zelf ook onderdeel van de mesh topology. Alleen de v10 heeft momenteel een bedrade superwifi nodig als je tenminste superwifi wilt gebruiken.

Had je (ik zeg je in de hoop dat het mag) bij Ziggo ook versterkers in gebruik?
Hoe meet je de snelheid? En wat meet je als je naast het modem staat?
Wat is de snelheid van het internetabonnement? Want ik neem even aan dat die boven de gemeten snelheid ligt. 1Gbps?

Reputatie 1

Omdat snelheid tegenviel heb ik bedraad in de meterkast een laptop gemeten met KPN Speedtest.

IK kwam uit op 965MBit en dus bijna 1GB van mijn abbo.

Sta ik een meter (WIFI) van het modem dan meet ik ongeveer 750 Mbit. Nog altijd niet slecht.

Maar iedere meter die ik verder wegloop van het modem loopt de snelheid echt dramatisch terug.

In de woonkamer staat dus nu de goed werkende super wifi en dat is een afstand van ongeveer 6 tot 7 meter zonder betonnen muren.  De snelheid is dan 300 Mbit en vaak nog lager 150Mbit. Moet eerlijk bekennen dat zojuist bij toeval er een uitschieter was naar 370Mbit.

Mijn laatste Ziggo Modem (ook 1GB) was krachtig. Ik haalde echt met gemak op de hele beneden verdieping 600 tot 700 Mbit. En dus 2x beter kun je zeggen.

Ik had dit ook met de monteur zo besproken maar die zei ach 300 is een mooie snelheid. Ja dat klopt ook wel maar streamen en af en toe hogere eisen stellen dan wil je het maximale er uit halen.

Weet niet of ik nu een zeur ben of dat ik terecht denk dit kan toch wel beter?

Nee ik gebruikte geen versterkers toen ik Ziggo had.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Martien11B ik vind niet dat je een zeur bent. Je hebt in ieder geval op de juiste wijze kunnen vaststellen dat je de afgenomen snelheid ook haalt. Ik heb zelf een 100Mbps abo en daarmee is dit draadloos ook meteen de beperkende factor.

Dat je met wat afstand zo veel snelheid verliest kan denk ik beter. Probleem is dat er veel factoren een rol spelen. Wat ik zelf eens zou bekijken is in het netwerkoverzicht van de modem de draadloze backhaul snelheid.  dat gaat primair over 5GHz met backup van de 2.4Ghz band. Bij mij is die verbinding excellent met bijna een Gbps snelheid. Wat staat daar bij jou?

Je moet je realiseren dat als je met je device connect op superwifi je eerst naar superwifi moet en superwifi moet naar de modem (de laatste verbinding is de backhaul). Dat is dus dubbel verlies.
Wat een rol speelt is het kanaal, de bandbreedte, de interferentie in de buurt, de client. Ik zou ook eens gaan spelen met deze parameters. Ik heb dat een tijdje gedaan en zag echt wel verschil. De auto kanaalkeuze is mijn inziens ook niet altijd de beste keus.

Wat haal je als je superwifi uitzet  in de woonkamer rechtstreeks op de modem?

 

Reputatie 1

Hoi @Martien11B ik vind niet dat je een zeur bent. Je hebt in ieder geval op de juiste wijze kunnen vaststellen dat je de afgenomen snelheid ook haalt. Ik heb zelf een 100Mbps abo en daarmee is dit draadloos ook meteen de beperkende factor.

Dat je met wat afstand zo veel snelheid verliest kan denk ik beter. Probleem is dat er veel factoren een rol spelen. Wat ik zelf eens zou bekijken is in het netwerkoverzicht van de modem de draadloze backhaul snelheid.  dat gaat primair over 5GHz met backup van de 2.4Ghz band. Bij mij is die verbinding excellent met bijna een Gbps snelheid. Wat staat daar bij jou?

Je moet je realiseren dat als je met je device connect op superwifi je eerst naar superwifi moet en superwifi moet naar de modem (de laatste verbinding is de backhaul). Dat is dus dubbel verlies.
Wat een rol speelt is het kanaal, de bandbreedte, de interferentie in de buurt, de client. Ik zou ook eens gaan spelen met deze parameters. Ik heb dat een tijdje gedaan en zag echt wel verschil. De auto kanaalkeuze is mijn inziens ook niet altijd de beste keus.

Wat haal je als je superwifi uitzet  in de woonkamer rechtstreeks op de modem?

 

Ik heb “ even in het modem gekeken” maar waar vind ik die backhaul gegevens?

Reputatie 7
Badge +7

Op de hoofdpagina zie je een Network map.

als het goed is zie je een groen stippellijntje tussen de modem en superwifi. Bij mij staat er excellent onder en meer dan 1Gbps verbinding. En dat het een 5Ghz verbinding is. Door te spelen met settings heb ik dat bij ook wel eens een stuk minder gezien.

Reputatie 1

Op de hoofdpagina zie je een Network map.

als het goed is zie je een groen stippellijntje tussen de modem en superwifi. Bij mij staat er excellent onder en meer dan 1Gbps verbinding. En dat het een 5Ghz verbinding is. Door te spelen met settings heb ik dat bij ook wel eens een stuk minder gezien.

-63dBm

 

5 GHz 1,441 Gbit/secverbinding = uitstekend

 

Dit is wat er staat. Nog een opmerking. Ik heb een beetje huiswerk gedaan. Ik heb IPADS 2x en werk in de woonkamer met 2 laptops. Heel vaak hebben deze verbinding via de trage band 2.5 Ghz. Hoe ik dat weet?  ik heb een wifi kanaal aangemaakt 5Ghz.  Het is geen oplossing van het probleem maar geeft mij een verklaring voor het feit dat ik soms niet boven de 35Gbit snelheid kom. Op het 5Ghz kanaal haal ik de snelheden die wat beter zijn en gisteren aan je doorgaf. Waarom nemen mijn apparaten steeds de 2.5 Ghz verbinding? De superwifi staat in de woonkamer op een paar meter afstand. Ik begrijp er niets van.

Reputatie 7
Badge +7

Hi @Martien11B,

Het lijkt er dus op dat de 5GHz verbinding gezien je gegeven in de network map prima in orde zijn. Ik neem aan dat je dit ziet als superwifi in de woonkamer staat. Mijn voorzichtige conclusie is dat de verbinding van superwifi naar de modem niet de vertragende factor is. Blijft over de verbinding tussen je device en superwifi.

Slim om een extra WiFi kanaal te maken.

Box12 en superwifi ondersteunen bandsteering. Ik ga er even vanuit dat je SSID van beide banden gelijk is (de naam van je draadloze netwerk). Je iPad lijkt een voorkeur te hebben voor de 2.4GHz band.

Theoretisch zal je dit kunnen verwachten:

2.4: 50 Mbps 
5ghz wifi 5: 350 Mbps
5ghz wifi 6: 500 Mbps

Bij Ziggo had je slechts 1 wireless verbinding van device naar modem dus dat je daar wat betere cijfers had is ook wel te verklaren.

Ee spelen de nodige factoren een rol waarvan je iPad natuurlijk ook een factor is. Is dit een recent model met ondersteuning voor WiFi 6 (ax)?
Heb je in Box12 de wireless mode ook op ax staan voor de 5GHz band? Deze settings gelden dan overigens ook voor superwifi.

Wat ook nog kan spelen is dat je in de woonkamer last hebt van interferentie. Buren en/of radar. Standaard is de auto kanaal optie enabled maar dat is niet altijd de beste keus. Het is wel een verklaring waarom je dicht bij het modem en dus ook op een andere plek veel betere cijfers hebt.

De kanaalkeuze kan ook uitmaken omdat hogere frequenties met een hoger zendvermogen uitzenden en de allerhoogste juist met een heel laag vermogen uitzenden (die zijn voor short range devices, dan is superwifi meteen rood als je die kiest 😁). De lagere frequenties zijn alleen voor binnenshuis en zenden met minder vermogen uit maar hebben geen last van radarinterferentie. Ook de bandbreedte kan een rol spelen. Een forse bandbreedte zoals 160MHz betekent ook meer kans op interferentie en verdeling van zendvermogen over een groter frequentiebereik. Ik beperk zelf de bandbreedte omdat ik draadloos de voorkeur geef aan meer stabiliteit.

Mijn boodschap is om eens te spelen met de factoren en kijk dan eens of je daarmee je snelheid kan opschroeven. Als je daarbij hulp nodig hebt dan kan ik meedenken.

Reputatie 1

Hi @Martien11B,

Het lijkt er dus op dat de 5GHz verbinding gezien je gegeven in de network map prima in orde zijn. Ik neem aan dat je dit ziet als superwifi in de woonkamer staat. Mijn voorzichtige conclusie is dat de verbinding van superwifi naar de modem niet de vertragende factor is. Blijft over de verbinding tussen je device en superwifi.

Slim om een extra WiFi kanaal te maken.

Box12 en superwifi ondersteunen bandsteering. Ik ga er even vanuit dat je SSID van beide banden gelijk is (de naam van je draadloze netwerk). Je iPad lijkt een voorkeur te hebben voor de 2.4GHz band.

Theoretisch zal je dit kunnen verwachten:

2.4: 50 Mbps 
5ghz wifi 5: 350 Mbps
5ghz wifi 6: 500 Mbps

Bij Ziggo had je slechts 1 wireless verbinding van device naar modem dus dat je daar wat betere cijfers had is ook wel te verklaren.

Ee spelen de nodige factoren een rol waarvan je iPad natuurlijk ook een factor is. Is dit een recent model met ondersteuning voor WiFi 6 (ax)?
Heb je in Box12 de wireless mode ook op ax staan voor de 5GHz band? Deze settings gelden dan overigens ook voor superwifi.

Wat ook nog kan spelen is dat je in de woonkamer last hebt van interferentie. Buren en/of radar. Standaard is de auto kanaal optie enabled maar dat is niet altijd de beste keus. Het is wel een verklaring waarom je dicht bij het modem en dus ook op een andere plek veel betere cijfers hebt.

De kanaalkeuze kan ook uitmaken omdat hogere frequenties met een hoger zendvermogen uitzenden en de allerhoogste juist met een heel laag vermogen uitzenden (die zijn voor short range devices, dan is superwifi meteen rood als je die kiest 😁). De lagere frequenties zijn alleen voor binnenshuis en zenden met minder vermogen uit maar hebben geen last van radarinterferentie. Ook de bandbreedte kan een rol spelen. Een forse bandbreedte zoals 160MHz betekent ook meer kans op interferentie en verdeling van zendvermogen over een groter frequentiebereik. Ik beperk zelf de bandbreedte omdat ik draadloos de voorkeur geef aan meer stabiliteit.

Mijn boodschap is om eens te spelen met de factoren en kijk dan eens of je daarmee je snelheid kan opschroeven. Als je daarbij hulp nodig hebt dan kan ik meedenken.

Ee spelen de nodige factoren een rol waarvan je iPad natuurlijk ook een factor is. Is dit een recent model met ondersteuning voor WiFi 6 (ax)?

Nee een wat ouder model.

 

Ok ik zal ermee aan de slag gaan. Dank voor je uitgebreide reactie. Ik zal juist vanwege het testen etc volgende week iets laten horen. Goed weekend alvast.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Waarschijnlijk maakt je iPad dan gebruik van de ac standaard en dan beperkt dat de snelheid ook. Er zijn twee partijen in de communicatie.

Laat maar weten wat je bevindingen zijn. Hier is nog wel iets te winnen. Als je een Windows 10/11 laptop hebt zou je daar ook eens mee kunnen meten om te kijken of de client in dit geval de beperkende factor is.

Reputatie 1

Waarschijnlijk maakt je iPad dan gebruik van de ac standaard en dan beperkt dat de snelheid ook. Er zijn twee partijen in de communicatie.

Laat maar weten wat je bevindingen zijn. Hier is nog wel iets te winnen. Als je een Windows 10/11 laptop hebt zou je daar ook eens mee kunnen meten om te kijken of de client in dit geval de beperkende factor is.

Ja in modem alles op ax zal denk ik standaard zijn. Ik ben daar niet aan geweest

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb ook wel eens een post gezien waarbij ik concludeerde dat ac de standaard was. Maar vertrouwen is goed en controle is beter 😁

De client is waarschijnlijk ac. Nu effe kijken wat de genoemde parameters nog doen.

Ik heb daar veel mee gespeeld maar met als doel meer stabiliteit met inlevering van snelheid. Mijn abo is hier duidelijk de beperkende factor. Ik denk dat met een ac client er altijd verlies zal zijn.

Wil je dat uitsluiten dan kan een recente laptop en Speedtest daar ook inzicht in geven.

Reputatie 1

Ik heb ook wel eens een post gezien waarbij ik concludeerde dat ac de standaard was. Maar vertrouwen is goed en controle is beter 😁

De client is waarschijnlijk ac. Nu effe kijken wat de genoemde parameters nog doen.

Ik heb daar veel mee gespeeld maar met als doel meer stabiliteit met inlevering van snelheid. Mijn abo is hier duidelijk de beperkende factor. Ik denk dat met een ac client er altijd verlies zal zijn.

Wil je dat uitsluiten dan kan een recente laptop en Speedtest daar ook inzicht in geven.

Ik heb werkelijk van alles gedaan. Echter de uitslagen in de speedtest geven niet echt een schokkend effect te zien. Ik kom op een punt dat ik denk laat verder maar. Gemiddeld haal ik 150Mbps   en soms iets lager en soms iets hoger.  IK heb twee vrij nieuwe laptops. Windows10 en 11. Wat ik nooit gehad heb is dat mijn laptop na het opstarten de lage 2.5Ghz kiest. En daar heb ik bij Ziggo nooit problemen mee gehad. Daarom heb ik een afzonderlijk kanaal gemaakt 5.0Ghz.

Ik vermoed dat de wifi van het modem beduidend zwakker is dan mijn Ziggo modem. De superwifi in de woonkamer lost dat niet op helaas.  Misschien moet ik het modem in de meterkast wat hoger hangen. Maar ja je gaat in alles een oplossing zoeken wat het in werkelijkheid niet is. Wat ik al schreef met Ziggo haalde ik echt met gemak 500 tot 600 Mbps in de woonkamer. Wel een enorm verschil.

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb ook wel eens een post gezien waarbij ik concludeerde dat ac de standaard was. Maar vertrouwen is goed en controle is beter 😁

De client is waarschijnlijk ac. Nu effe kijken wat de genoemde parameters nog doen.

Ik heb daar veel mee gespeeld maar met als doel meer stabiliteit met inlevering van snelheid. Mijn abo is hier duidelijk de beperkende factor. Ik denk dat met een ac client er altijd verlies zal zijn.

Wil je dat uitsluiten dan kan een recente laptop en Speedtest daar ook inzicht in geven.

Ik heb werkelijk van alles gedaan. Echter de uitslagen in de speedtest geven niet echt een schokkend effect te zien. Ik kom op een punt dat ik denk laat verder maar. Gemiddeld haal ik 150Mbps   en soms iets lager en soms iets hoger.  IK heb twee vrij nieuwe laptops. Windows10 en 11. Wat ik nooit gehad heb is dat mijn laptop na het opstarten de lage 2.5Ghz kiest. En daar heb ik bij Ziggo nooit problemen mee gehad. Daarom heb ik een afzonderlijk kanaal gemaakt 5.0Ghz.

Ik vermoed dat de wifi van het modem beduidend zwakker is dan mijn Ziggo modem. De superwifi in de woonkamer lost dat niet op helaas.  Misschien moet ik het modem in de meterkast wat hoger hangen. Maar ja je gaat in alles een oplossing zoeken wat het in werkelijkheid niet is. Wat ik al schreef met Ziggo haalde ik echt met gemak 500 tot 600 Mbps in de woonkamer. Wel een enorm verschil.

Wat ik erover gelezen heb is dat op 5Ghz bij kanalen vanaf en met 100 met een ietswat sterker vermogen zend dan daaronder 

Reputatie 7
Badge +7

@Cappuccino2 dat is helemaal juist. Is ook wettelijk geregeld. Als ik in de buurt kijk, dan lijken de Ziggo modems een hogere piek te hebben dan de KPN modems al kan ik natuurljk niet zien of ze versterkers gebruiken maar ik zie het aan de standaard ssid naam.

https://www.wirelessinfo.be/wifi-frequentie-tabel/amp/

nadeel is wel dat er radarinterferentie een rol speelt bij de kanalen met hoger vermogen.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb ook wel eens een post gezien waarbij ik concludeerde dat ac de standaard was. Maar vertrouwen is goed en controle is beter 😁

De client is waarschijnlijk ac. Nu effe kijken wat de genoemde parameters nog doen.

Ik heb daar veel mee gespeeld maar met als doel meer stabiliteit met inlevering van snelheid. Mijn abo is hier duidelijk de beperkende factor. Ik denk dat met een ac client er altijd verlies zal zijn.

Wil je dat uitsluiten dan kan een recente laptop en Speedtest daar ook inzicht in geven.

Ik heb werkelijk van alles gedaan. Echter de uitslagen in de speedtest geven niet echt een schokkend effect te zien. Ik kom op een punt dat ik denk laat verder maar. Gemiddeld haal ik 150Mbps   en soms iets lager en soms iets hoger.  IK heb twee vrij nieuwe laptops. Windows10 en 11. Wat ik nooit gehad heb is dat mijn laptop na het opstarten de lage 2.5Ghz kiest. En daar heb ik bij Ziggo nooit problemen mee gehad. Daarom heb ik een afzonderlijk kanaal gemaakt 5.0Ghz.

Ik vermoed dat de wifi van het modem beduidend zwakker is dan mijn Ziggo modem. De superwifi in de woonkamer lost dat niet op helaas.  Misschien moet ik het modem in de meterkast wat hoger hangen. Maar ja je gaat in alles een oplossing zoeken wat het in werkelijkheid niet is. Wat ik al schreef met Ziggo haalde ik echt met gemak 500 tot 600 Mbps in de woonkamer. Wel een enorm verschil.

Ik ben het met je eens dat het een heel groot verschil is. Deels te verklaren door de dubbele wireless verbinding maar ik zou wel iets meer verwachten. De vraag is natuurlijk wat de keuze voor een band beïnvloed.

Reputatie 1

Ik heb ook wel eens een post gezien waarbij ik concludeerde dat ac de standaard was. Maar vertrouwen is goed en controle is beter 😁

De client is waarschijnlijk ac. Nu effe kijken wat de genoemde parameters nog doen.

Ik heb daar veel mee gespeeld maar met als doel meer stabiliteit met inlevering van snelheid. Mijn abo is hier duidelijk de beperkende factor. Ik denk dat met een ac client er altijd verlies zal zijn.

Wil je dat uitsluiten dan kan een recente laptop en Speedtest daar ook inzicht in geven.

Ik heb werkelijk van alles gedaan. Echter de uitslagen in de speedtest geven niet echt een schokkend effect te zien. Ik kom op een punt dat ik denk laat verder maar. Gemiddeld haal ik 150Mbps   en soms iets lager en soms iets hoger.  IK heb twee vrij nieuwe laptops. Windows10 en 11. Wat ik nooit gehad heb is dat mijn laptop na het opstarten de lage 2.5Ghz kiest. En daar heb ik bij Ziggo nooit problemen mee gehad. Daarom heb ik een afzonderlijk kanaal gemaakt 5.0Ghz.

Ik vermoed dat de wifi van het modem beduidend zwakker is dan mijn Ziggo modem. De superwifi in de woonkamer lost dat niet op helaas.  Misschien moet ik het modem in de meterkast wat hoger hangen. Maar ja je gaat in alles een oplossing zoeken wat het in werkelijkheid niet is. Wat ik al schreef met Ziggo haalde ik echt met gemak 500 tot 600 Mbps in de woonkamer. Wel een enorm verschil.

Ik ben het met je eens dat het een heel groot verschil is. Deels te verklaren door de dubbele wireless verbinding maar ik zou wel iets meer verwachten. De vraag is natuurlijk wat de keuze voor een band beïnvloed.

Ik bedank je alvast zo ver voor je uitstekende hulp. Mocht ik toch een oplossing vinden dan laat ik het je weten.

Reputatie 7
Badge +7

De bandsteering werkt kennelijk anders op de KPN modem dan op de Ziggo modem. Je zou overigens ook eens kunnen kijken in de draadloze adapter driver of daar nog wat te configureren is.

Mogelijk gaat de nieuwe firmware hier ook nog verandering in brengen. Ik kan zelf niets testen omdat bij mij het abo de beperkende factor is.

Laat wat weten ter lering voor eenieder als er een oplossing is.

Reputatie 1

De bandsteering werkt kennelijk anders op de KPN modem dan op de Ziggo modem. Je zou overigens ook eens kunnen kijken in de draadloze adapter driver of daar nog wat te configureren is.

Mogelijk gaat de nieuwe firmware hier ook nog verandering in brengen. Ik kan zelf niets testen omdat bij mij het abo de beperkende factor is.

Laat wat weten ter lering voor eenieder als er een oplossing is.

Heb nog wat speurwerk gedaan. Via Google kwam ik er achter dat matige wifi een bekend probleem is voor dit type modem. Dus komt het niet zomaar uit de lucht vallen. Een oplossing niet gevonden nog.

Nu ben ik in Toutube aan het kijken of setttings in mijn eigen wifi op de laptop de zaak kunnen versnellen.  Ik vond o.a. deze en moet dit nog uitproberen.

 

Reputatie 7
Badge +7

Dan ga je aan de client kant de keuze voor de band pogen te beïnvloeden. Maar dan nog zal je lagere snelheden halen als dat je eerder had als ik je eerdere test met het aparte 5GHz netwerk zie.

Ik heb zelf niet meer snelheid nodig en het abo is de hier de limiterende factor dus ik ben eigenlijk nooit tegen deze grenzen aangelopen. Voor mij is Box12 met superwifi daarom een goede combinatie.

Ik weet niet of bij box12 de hardware of de software de beperkende factor is. Het is toch een WiFi6 modem en recent. Dat zou je dan gaan zien bij de firmware update. Wellicht dat daar ook zaken in opgelost worden. Geen idee of daar al ervaringscijfers mee zijn.