Beantwoord

Twijfels over opstelling SuperWifi's i.c.m. Box 12

  • 21 March 2024
  • 6 reacties
  • 68 keer bekeken

Hallo,

Ik heb op mijn Experiabox V12 2 Superwifi 2.0 punten aangesloten zitten. Daarover een paar vragen.

Het netwerkje wat ik daarmee heb, vind ik volgens mij niet terug in de standaard handleidingen, dus vandaar dat ik wat twijfel over de opstelling.

De Experiabox hangt in de meterkast en voedt vandaar uit de hele benedenverdieping prima.

Op de eerste verdieping staat, bekabeld aan de Experiabox, het eerste SuperWifi-punt. Bekabeld, omdat mijn plafonds zo dik zijn dat het draadloze signaal daar niet echt lekker doorheen gaat. 

In het trapgat naar de zolder staat het tweede SuperWifi-punt, onbekabeld. De afstand tussen de twee Superwifi punten is vrij klein, met één slaapkamerdeur er tussen.

Ik kan via 192.168.x.x alleen op die tweede komen. De eerste is niet te benaderen.

 

Mijn vraag gaat dus eigenlijk over het eerste Wifipunt, wat bekabeld aan de Experiabox zit.

  • Ik vermoed dat door die kabel hij juist raar/anders gaat reageren. Kan dat? Klopt dat? Ook omdat ik 'm niet kan bereiken via het ip-adres

En verder:

  • Hoe zou het mesh-netwerk opgebouwd moeten zijn? Mijn gedachte was: Experiabox als hoofdbron. 1e wifipunt bekabeld, dus maximale signaalsterkte. 2e wifipunt pikt zijn signaal weer op van het 1e wifipunt en dan is het huis helemaal gedekt. Is dat een goede gedachtengang?
  • In de topologie van de Experiabox, staan beide SuperWifi punten aangegeven, draadloos en bekabeld. Wel beiden apart gekoppeld aan de Experiabox. Het gekke is dat er op beide superwifipunten géén apparaten verbonden te zien zijn, terwijl er op de bovenverdieping toch echt een paar mobiele telefoons werken. Nu las ik ook iets over die Topologie, dat die nog niet helemaal je-van-het zou zijn...
  • Versterken die SuperWifi punten ook? Stel dat ze een heel zwak signaal binnenkrijgen van bijv. de begane grond, krikken ze het dan weer op tot normale snelheden?

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven.

En misschien een stappenplan voor een schone installatie. Want in de normale stappenplannen zit er geen kabeltje tussen de router en het eerste wifipunt.

 

Alvast bedankt!

Groet,

Johan

 

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 22 March 2024, 16:30

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ha Johan, we hebben ons artikel over de SuperWifi net aangevuld en uitgebreid, neem daar dus vooral een kijkje. Daar vind je ook een stappenplan voor schone installatie. 

Kan je daarnaast eens een screenshot van je webinterface plaatsen? Dat praat net even wat makkelijker :-).

Excuses, al even niet meer gereageerd.

Vooral ook omdat het momenteel weer goed werkt en dan is de prioriteit er even af. Als er weer ‘gedoe’ is, horen jullie me hier weer.

 

 

Nog wel één algemene vraag: in dit artikel bij ‘Schone installatie Super Wifi punten’ staat bij stap 8 dat je nu alles kunt loskoppelen en de superwifi punten in huis kunt plaatsen. 

Maar ik lees daar alleen de situatie dat het allemaal draadloos gaat.

Is het ook mogelijk om het eerste wifipunt (op de eerste verdieping) bedraad aangesloten te laten aan de Experiabox V12? Houd hij dan dezelfde functie als mesh-netwerk of geeft een lan-kabel hem een andere functie o.i.d.?

 

Gr.

Johan

Reputatie 7
Badge +24

Ja bekabeld aangesloten is ook mogelijk en natuurlijk is dat veel beter. Ik heb ze hier allemaal bekabeld aangesloten. 

En even voor de goede orde: de Experiabox v12 bestaat niet. Er staat nergens iets van "Experia" op da ding.

En even voor de goede orde: de Experiabox v12 bestaat niet. Er staat nergens iets van "Experia" op da ding.

 

Ah, dat was in vroeger tijden dan? Ik noem 'm nog steeds zo...😂

 

KPN is wat werkwijze betreft soms ook nog steeds PTT (Putje graven, Tentje zetten, Tukkie doen)😎

@Nick83 en @jmn 

Reageer