Vraag

Wifi 6 op SuperWifi 2

  • 23 March 2024
  • 24 reacties
  • 244 keer bekeken

Wifi 6 bij superwifi 2 icm V10a

Had gedacht met de aanschaf van een superwifi 2, wifi 6 in huis te hebben. Nee dus.

De v10a neemt alle instellingen over

Ā 


24 reacties

Je zou de wifi op de V10a uit kunnen zetten en alleen met de wifipunten werken om optimaal van wifi6 ax gebruik te kunnen maken @BenrademĀ 

Een of meer apparaten binnen je huishouden moeten natuurlijk ook wifi6 ondersteunen anders heeft het geen zin wifi6 aan te laten staan, dan kun je beter terugvallen op wifi5 ac

Ā 

Wifi op v10a uitgeschakeld, v10a blijft primair (master)

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Benradem, dan is er - denk ik - iets niet goed gegaan met het uitschakelen van de wifi. Mocht dat handig zijn, hier vind je informatie over inloggen op de Experia Box V10a, zodat je wifi uit kunt zetten. Wat daarnaast belangrijk is, is dat je Ć©Ć©n van de twee SuperWifi's bekabeld op de V10a aansluit. Dan wordt dit de master, en zal wifi 6 werken.

En voor de zekerheid, alle info die we verzameld hebben over aansluiten van SuperWifi:

Ā 

Eerste SuperwifiĀ bedraadĀ op de v10a aansluiten. Dan zal de wifi op de v10a uit moeten kunnen.

Ik heb beide superwifi's bedraad op de v10a aangesloten. De wifi op de v10a uitgeschakeld

Echter de v10a blijft master (primair)

Reputatie 7
Badge +24

De v10a gaat natuurlijk nooit WiFi 6 ondersteunen. Maar ik dacht dat de zwarte SuperWiFi's dan wel gewoon WiFi 6 konden geven.

Ik had de zwarte SuperWiFi's in combinatie met de witte SuperWiFi's en Experia WiFi's. Daarbij was een Experia WiFi master. Maar de zwarte SuperWiFi's deden vrolijk gewoon WiFi 6.

Nu staat de nieuwe KPN firmware op de zwarte SuperWiFi's en is het dus niet meer 1 netwerk.Ā 

Echter de v10a blijft master (primair)

Volgens mij geven de Superwifi's 2 desondanks gewoon wifi 6.

Waar heb je wifi 6 voor nodig?

Reputatie 2
Badge

heb je zoā€™n groot huis, aangezien je schema wifi??

de experia wifi zou ik er geheel tussenuit halen, verouderde techniek is dit.

als het allemaal lukt, dan de super wifi punten bedraad aansluiten.

maar deze mix van experia wifi, super wifi wit(wifi5) en super wifi zwart( wifi6) is totaal niet optimaal.

om het geheel qua wifi beter te maken en wifi 6 ( moeten deĀ  telefoons/laptops etc) wel wifi 6 ondersteunen.

hoe lang heb je de v10a al? anders zou ik om een v12 vragen, deze modem zend van zichzelf al wifi6 uit.

Reputatie 7
Badge +24

de experia wifi zou ik er geheel tussenuit halen, verouderde techniek is dit.

Nee hoor. Niets verouderd aan. Ik denk dat die ene Experia WiFi de meeste data verzet hier.

als het allemaal lukt, dan de super wifi punten bedraad aansluiten.

maar deze mix van experia wifi, super wifi wit(wifi5) en super wifi zwart( wifi6) is totaal niet optimaal.

Waarom niet? Werkt prima.

Ik heb geen experia wifi aangesloten, alle 2 superwifi 2, beide bedraad op de v10a

Denk je dat ik in aanmerking kan komen voor een v12?

Ā 

Reputatie 2
Badge

durf ik ff niet zo te zeggen. hoe lang heb je de v10aĀ  al?

ik vervang vaak de v10a bij klanten, deze is al enigszins verouderd en geeft af en toe wel wifi issues.

probeer een v12 via de klantenservice te regelen, met een v12 wordt de v12 ook master en na eerst de super wifi punten bedraad te hebben aangesloten voor ca.Ā  30 min kan je evt beide supe wifiā€™s draadloos neerzetten, bedraad wel de voorkeur uiteraard, als de kabels er toch liggen.

mocht je een v12 krijgen, deze eerst aansluiten op de hoofdaansluiting, laat hem een uur zo staan, dan kunnen de updates vd modem binnen komen. hierna met een paperclip de modem resetten, hierbij de paperclip er lang in houden totdat lampje rood wordt en vervolgens weer groen, dan zal je modem de wifi naam en ww zoals op de v12 achterop staat uitzenden, zoals je dan kan zien in je wifi lijst van je device. hierna het eerste wifi punt aansluiten op de v12. wacht ca 25 min, dan de 2de wifi punt. indien je ze bekabeld wilt aansluiten, dan kan je beide gelijk op de v12 aansluiten en dan kunnen de beide wifi punten hun software vanuit de modem ophalen.

Reputatie 7
Badge +24

Denk je dat ik in aanmerking kan komen voor een v12?

Nee. KPN ruilt geen goedwerkende modems om. In dit topic:

https://forum.kpn.com/modems-123/kpn-wil-geen-v10-modem-omruilen-tegen-een-box-12-om-mesh-gebaseerd-op-wifi-6-met-super-wifi-2-bij-de-klant-mogelijk-te-maken-612861

Probeert ook iemand aan een KPN Box te komen en die krijgt het ook niet voor elkaar.

Ā 

Reputatie 2
Badge

@Nick83Ā  v10a is een ā€œprobleem ā€œ modem.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83Ā  v10a is een ā€œprobleem ā€œ modem.

Hier in dit topic is er geen probleem. Alleen WiFi 6 werkt niet op de versterkers. Dat word niet gezien als probleem bij KPN.Ā 

Reputatie 2
Badge

@BenrademĀ , vraag of er eens een monteur kan komen, om je wifi problemen op te lossen er kunnen dan wel voorrijkosten van ā‚¬70,-Ā Ā in rekening gebracht worden, maar dan kan de monteur de beslissing nemen...

Reputatie 2
Badge

@Nick83Ā  v10a is een ā€œprobleem ā€œ modem.

Hier in dit topic is er geen probleem. Alleen WiFi 6 werkt niet op de versterkers. Dat word niet gezien als probleem bij KPN.Ā 

de super wifi zwart zenden normaal gesproken wifi 6 uit.maar v10a is master, v10a heeft geen wifi6.

Reputatie 7
Badge +24

@BenrademĀ , vraag of er eens een monteur kan komen, om je wifi problemen op te lossen er kunnen dan wel voorrijkosten van ā‚¬70,-Ā Ā in rekening gebracht worden, maar dan kan de monteur de beslissing nemen...

En het risico lopen dat er een monteur komt die er helemaal niets aan doet en wel 70 euro in rekening brengt...

Reputatie 7
Badge +24

In dit topic:

https://forum.kpn.com/wifi-versterkers-124/superwifi-2-de-vernieuwde-superwifi-punten-554768

Staat gewoon dat er met de v10a geen WiFi 6 is lees ik nu.

Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?

Nee. De V10A zal de ā€œmasterā€ zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.

Dan zal dat in combinatie met een v10 dan ook zo zijn. Die heb ik hier namelijk.Ā 

Ik zit te denken aan 1 SuperWiFi 2 huren opdat de tv+ met Multicast werkt via wifi. Daar is toch geen wifi 6 voor nodig?

Reputatie 2
Badge

Dan zal dat in combinatie met een v10 dan ook zo zijn. Die heb ik hier namelijk.Ā 

Ik zit te denken aan 1 SuperWiFi 2 huren opdat de tv+ met Multicast werkt via wifi. Daar is toch geen wifi 6 voor nodig?

Bij de v10 moet inderdaad de eerste super wifi bedraad aan de v10, omdat deze de wifi instellingen geheel vd v10 overneemt, de ander moet na ook eerst bedraad gekoppeldĀ  te zijn ergens ergens anders gezet worden,Ā  zodat de beide wifi punten elkaar goed kunnen zien. Voor een stabiele tv+ ervaring wordt wel wifi 6 aanbevolen, omdat wifi 6 veel krachtiger is dan wifi 5. Als je itv+ bedraad kan aansluiten is dit uiteraard de voorkeur. Met wifi wordt ook wel aanbevolen datĀ  de wifi punten elkaar zien, met maximaal een demping van 65 dB.

Reputatie 7
Badge +24

Dan zal dat in combinatie met een v10 dan ook zo zijn. Die heb ik hier namelijk.Ā 

Bij de v10 zonder a is de v10 geen master. Daar is de SuperWiFi volgens mij zelf master. Dan heeft u wel WiFi 6.

Het staat ook niet op de pagina waar ik naar linkte. Daar staat nadrukkelijk wel dat er geen WiFi 6 is bij de v10a. Maar over de v10 word niets geschreven.Ā 

Die zeer relevante informatie staat nergens in de Kennisbank. Dat mag daar wat mij betreft nog toegevoegd bij de informatie van de Superwifi 2 en die van de v10a.

Reputatie 7
Badge +19

Hi allen, ik zie dat het gesprek wat uit de klauwen loopt, dus ik grijp hier even in. Ik heb een paar berichten verwijderd in verband met interne informatie.

Voor alle duidelijkheid: Een modem wordt gewoonlijk alleen vervangen wanneer deze aantoonbaar niet goed meer werkt. De V10a is een modem dat op dit moment gewoon nog gebruikt en uitgeleverd wordt. Welk nieuw modem je krijgt, mocht deze vervangen worden, hangt af van de voorraad en kunnen we niet voorspellen.Ā 

Daarnaast klopt wat Nick83 eerder al aangaf:Ā 

@Nick83Ā  v10a is een ā€œprobleem ā€œ modem.

Hier in dit topic is er geen probleem. Alleen WiFi 6 werkt niet op de versterkers. Dat word niet gezien als probleem bij KPN.Ā 


Dus laten we weer terugkomen bij de kern van de vraag: Wifi 6 met SuperWifi2 en de Experia Box V10a. Ik lees hier tegenstrijdige dingen over, dus ik dubbelcheck dit toch even intern en kom bij je terug zo gauw ik meer weetĀ @Benradem.

Reputatie 7
Badge +19

HiĀ @Benradem, zoals beloofd heb ik navraag gedaan, de uitkomst is helaas anders dan ik hoopte: De V10a blijft inderdaad master, dat kan je niet veranderen door wifi op de V10a uit te zetten. Ik had elders gelezen dat 't mogelijk wel kon op die manier, vandaar mijn eerdere advies, maar wifi 6 werkt niet als je de combinatie Experia Box V10a en SuperWifi2 hebt. Ik kan het helaas niet mooier maken dan dit.

Reageer