Beantwoord

CI+ module 2021

  • 13 December 2020
  • 76 reacties
  • 9557 keer bekeken

zag net via internet dat in 2021 toch mogelijk wordt om met een CI+ module digitenne te gaan kijken. als ik verder kijk zie ik het helaas niet meer terug is er al iets bekend over wanneer dat zal zijn. Ik kijk er vol verlangen naar uit.

icon

Beste antwoord door Anonymous 27 January 2022, 12:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

76 reacties

Reputatie 2

Hallo.

Zo juist op Totaal TV gelezen, dat de CI+ module er met ingang van het eerste kwartaal 2022 komt.

 

Reputatie 6
Badge +7

Fantastisch nieuws!

Hier de link naar het bericht https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-maakt-kijken-met-ci-module-bij-digitenne-mogelijk/

 

Nu kunnen we fatsoenlijke hardware gebruiken om Digitenne te bekijken ipv op de brakke ZTE ZXV7200 (Rebox2800 gaat goed).

Frappant dat het een wet is die dit af heeft moeten dwingen.

Reputatie 5
Badge +4

En als ik het niet verkeerd begreep kun je zelf opnemen zonder restricties? (ongecodeerde opnames?)

 

Voor mij komt het alleen wel echt te laat, alle honger in Digitenne is bij mij nu wel verdwenen.

Reputatie 5
Badge +4

Daarnaast is de prijs nog altijd veel te hoog voor wat geboden wordt, ook met de mogelijkheid tot opnemen.

Voor mij blijft Digitenne dus simpelweg JoyNEE.

 

Benieuwd of deze introductie ook weer een stijging of gelijkenis in aantal Digitenne klanten gaat betekenen of dat het nog (net zo hard) steeds blijft dalen?

Reputatie 7
Badge +28

Fantastisch nieuws!

Hier de link naar het bericht https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-maakt-kijken-met-ci-module-bij-digitenne-mogelijk/

 

Nu kunnen we fatsoenlijke hardware gebruiken om Digitenne te bekijken ipv op de brakke ZTE ZXV7200 (Rebox2800 gaat goed).

Frappant dat het een wet is die dit af heeft moeten dwingen.

Eens @waltervl ,

Ik zit er al jaren op te wachten……

De VU+ DUO- 4K-ontvanger gebruik ik heel lang voor de NPO-zenders, dadelijk wordt het alleen de CI+-moduul erin schuiven en klaar! 

Daarnaast is de prijs nog altijd veel te hoog voor wat geboden wordt, ook met de mogelijkheid tot opnemen.

Die prijs kan natuurlijk ook weer omlaag. Puur kwa hardware is een CI+ module veel minder dan een voedingsadaptor, een HDMI-kabel, een afstandsbediening en het Digitennekastje zelf. Vooral ook als je bedenkt dat ook nog functies uit de Rebox en ZTE zijn gesloopt, b.v. de USB poort doet niks, de RJ45-poort doet niks. Is/was extra werk en overkill ook nog eens. Maar moet wel betaald worden. En een CI+ module kan je in een postenvelop versturen denk ik, net als een SIMkaart.

Verder is er voor dure TV’s met CI+ mogelijkheid bij de gele provider nu ook een alternatief van de groene provider.

Ik heb KPN nergens een prijs zien noemen voor een CI+module die nog uit moet komen, of lees ik verkeerd?

 

Ik heb KPN nergens een prijs zien noemen voor een CI+module die nog uit moet komen, of lees ik verkeerd?

Ik ook niet, maar adam88 gaat denk ik uit van de huidige maand-abo prijs (los abo, geen andere KPN diensten). Het is gewoon speculeren en koffie-dik kijken. Misschien verhogen ze de prijs wel, net als dat je met meer comfort/kwaliteit en eigen modemrouter meestal ook meer betaald voor vast internet dan gewoon kastje(s) van KPN gebruiken.

 

Reputatie 6
Badge +7

Ik heb KPN nog helemaal niets horen noemen. Ook de invoeringsdatum niet. Er is alleen het bericht in TotaalTV wat geen bronvermelding kent.

Ik zou er het vriendelijk vinden als KPN dezelfde prijs aanhoudt: 13 euro abbo + 5 euro per hardware module (kastje ZTE/Rebox of CI+)

In de DVB-T tijd was de prijs gelijk met module/kaart en met complete ontvanger. Zal dus nu ook wel zijn.

De module huur je. Aangezien je dezelfde zenders krijgt als met een ontvanger van kpn lijkt het mij logisch dat het dezelfde maandprijs is.

Reputatie 5
Badge +4

Daarnaast is de prijs nog altijd veel te hoog voor wat geboden wordt, ook met de mogelijkheid tot opnemen.

 

Verder is er voor dure TV’s met CI+ mogelijkheid bij de gele provider nu ook een alternatief van de groene provider.

 

Er bestaat geen gele provider zover ik weet? Alleen een lichtblauwe provider, en verder was er een oranje provider maar die was gefuseerd met die lichtblauwe provider, dus die bestaat niet meer....

Reputatie 6
Badge +7

28 januari is blijkbaar wettelijke D-Day voor de vrije hardware keuze dus ik ben benieuwd wanneer KPN met de aankondiging voor de CI+ module komt….

Reputatie 7
Badge +8

Ik ook niet. Ik heb de insteek tuner voor m’n VU+ al besteld. 

Ik heb ergens nog een antenne. Een hele oude, uit de tijd toen Digitenne nog van Digitenne zelf was.

Wat ik me daar nog van herinner, is dat wanneer de antenne aan de achterkant van het huis stond, TV West werd ontvangen, aan de voorkant, TV Rijnmond en dat terwijl mijn huis ook niet echt heel groot is.

Reputatie 7
Badge +28

@Berteman 

Heel bekend, ik woonde in Zoetermeer-Rokkeveen en daar had je hetzelfde. 

Reputatie 6
Badge +7

Het is bijna 28 januari maar nog geen verdere aankondiging van KPN toch?

Nee,Helaas.

Bij ziggo is er ook nog niks bekend hoe het er daar uit gaat zijn.

Bij rebox heb ik wel dit ding gezien op een speciale pagina,Vermoedelijk zijn ze zich bij rebox aan het voorbereiden op de CI+:

Er staat HEVC op dus dat moet wel digitenne zijn.

Hij is er!

Tevens word de huidige V5 vervangen voor een V6,Waarmee van Funke naar One For All word overgestapt.

Hij is er!

Tevens word de huidige V5 vervangen voor een V6,Waarmee van Funke naar One For All word overgestapt.

Hallo @martijn197108 , de V5 wordt niet vervangen door de V6.

De decoders blijven de V5 ontvangen en de CI+-modules krijgen de V6.

 

Reputatie 2
Badge

Goed nieuws om te lezen dat er eindelijk CI+ ondersteuning is voor Digitenne!

 

Dit is mooi om rekening mee te houden, mocht onze huidige TV uit 2009 (eindelijk) vervangen moeten worden! 

 

We kijken nu televisie via NLZiet, maar Digitenne erbij is eventueel wel fijn als we dan ook weer op eigen apparatuur kunnen opnemen, en voor de BBC zenders. Benieuwd of er ook PC-mogelijkheden komen. Een DVB-T2 stick hebben we al voor de FTA zenders :)

Goed nieuws om te lezen dat er eindelijk CI+ ondersteuning is voor Digitenne!

 

Dit is mooi om rekening mee te houden, mocht onze huidige TV uit 2009 (eindelijk) vervangen moeten worden! 

 

We kijken nu televisie via NLZiet, maar Digitenne erbij is eventueel wel fijn als we dan ook weer op eigen apparatuur kunnen opnemen, en voor de BBC zenders. Benieuwd of er ook PC-mogelijkheden komen. Een DVB-T2 stick hebben we al voor de FTA zenders :)

Let er dan op dat je waarschijnlijk voor elke parallele kijk/opname sessie een CI+ module nodig is. De meeste CI+ modules kunnen maar één kanaal tegelijk decoderen.

@eversteegt schrijft: We kijken nu televisie via NLZiet, maar Digitenne erbij is eventueel wel fijn als we dan ook weer op eigen apparatuur kunnen opnemen, en voor de BBC zenders. Benieuwd of er ook PC-mogelijkheden komen. Een DVB-T2 stick hebben we al voor de FTA zenders :)

In de SD tijd met DVB-T (mpeg2) was het voor de pc toch ook al alleen npo zenders. (?)

Reputatie 2
Badge

@eversteegt schrijft: We kijken nu televisie via NLZiet, maar Digitenne erbij is eventueel wel fijn als we dan ook weer op eigen apparatuur kunnen opnemen, en voor de BBC zenders. Benieuwd of er ook PC-mogelijkheden komen. Een DVB-T2 stick hebben we al voor de FTA zenders :)

In de SD tijd met DVB-T (mpeg2) was het voor de pc toch ook al alleen npo zenders. (?)

 

In de DVB-T (mpeg2) SD tijd waren er diverse mogelijkheden om ook de gecodeerde zenders te ontvangen op de PC. Zo was er een USB-ontvanger waar de Conax CI-kaart van Digitenne in kon en er waren ook PCI-kaarten met een losse PCMCIA-lezer waar je een Conax CI-module met Digitenne kaart in kon doen. Ook kon je met USB-kaartlezer en softcam modules legaal (dus met de KPN Digitenne kaart) de zenders decoderen.  Alle opties heb ik wel in 1 of andere vorm in gebruik gehad, bv. in combinatie met de “VDR” (videoserver/recordingserver) software op een Linux bakje :). 

Nooit geweten, @eversteegt .

Kan me het 'nut' alleen voorstellen op een kleine boot, dan wil je geen 2 schermen. Gezien de hedendaagse beveiligingseisen zie ik die optie, het volledige digitennepakket, niet meer mogelijk zijn op een pc. Er zou dan iets moeten komen waar de hele CI+ module in kan. Dan heb je al zowat een complete ontvanger nodig…

Smartcard, en zeker de mini-versie, komt niet meer terug.

Reputatie 2
Badge

@PeterG  Het ‘nut’ is er zeker nog, namelijk gewoon nog kunnen opnemen wat je wil en het later terug kunnen kijken, zonder dat het ‘verloopt’ in de cloud van je provider. Toen ik nog DVB-C had via glasvezel (en later nog een poos via Ziggo) had ik het signaal op een netwerk-receiver staan die de streams omzette naar  IP-streams. En dan kon je opnemen, op mediaspelers streamen, etc. Super nuttig 🙂

Qua beveiliging: We zullen het zien. Er bestaan ook nog steeds Linux-ontvangers met een CI+ slot. Zo lang de juiste beveiligingsstandaard aanwezig is, kan er nog best wel wat. Maar misschien ook niet. 

Beveiliging is op een PC prima te regelen: DRM frameworks zijn er genoeg (daar maken Netflix, Disney+, etc. ook allemaal gebruik van ). 

 

Maar goed, we zullen zien. Eerlijk gezegd vind ik Digitenne eigenlijk ook te duur, voor alleen maar zenders als de BBC erbij. En geloof het of niet, maar de beeldkwaliteit via NLZiet is nog net een stukje beter. Het zijn bij allebei tegenwoordig 1080p50 streams, maar de extra bitrate bij NLZiet zie je nog best duidelijk. 

De laatste keer dat ik keek hadden alle Linux gebaseerde ontvangers een CI zonder plus. Het grootste verschil tussen de wel of geen plus is encryptie aan de uitgang van de module. Dat klinkt wat gek, maar een CI+ module moet op een speciale manier communiceren met de rest van de ontvanger zodat het signaal niet (gemakkelijk) kunnen aftappen en opslaan.

De gewone CI module wordt door veel rechthebbenden inmiddels als te onveilig gezien.

Correct me if I am wrong. Maar dit heb ik er van begrepen.