News

KPN Webmail vernieuwing 2019

  • 9 September 2019
  • 679 reacties
  • 62854 keer bekeken
KPN Webmail vernieuwing 2019

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

679 reacties

Reputatie 2

Kan het spamfilter zo ingericht worden dat wanneer een klant 5 keer aangeeft dan een mail geen spam is dat die e-mail dan in de inbox komt? Krijg nu soms een lamme vinger zonder veel resultaat.

Misschien kun je contact opnemen met abuse@kpn.com   -   maar dat heb je wellicht al gedaan (?)

Reputatie 2

Kan het nog wel een keer proberen, maar vorige keer waren ze er niet zo blij mee.

Reputatie 2

Hallo Amy,

De helpdesk vewijst naar https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/spam-voorkomen.htm en daar staat dat je op het groene duimpje moet drukken (wat ik maanden gedaan heb en zonder het gewenste effect). Mijn vraag aan KPN is of het verbeterd kan worden, maar kennelijk is het nog niet bij de persoon aangekomen die het spamfilter kan verbeteren.

Als je aangeeft dat een mail geen spam is moet dat toch effect hebben, en er moet een bovengrens zijn. Als je 5 keer hebt aangegeven dat de afzender geen spammer is dan moet dat voldoende zijn. Ideaal zou zijn als het al na 1 keer het gewenste effect zou hebben.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb een vraag over de webmail.

Ik kan daar regels instellen om emails van één bepaalde afzender naar één specifieke map te laten verplaatsen. Met het selecteren van “Opslaan” wordt de (nieuwe) regel aangemaakt.

Volgens de online handleiding (over de regels) zou ik ook de optie “Opslaan en toepassen” moeten kunnen kiezen. Hiermee zou ik de nieuwe regel moeten kunnen opslaan én toepassen op de emails die in één specifieke map (bijv. de Inbox) zijn opgeslagen. Maar ik kan die optie (“Opslaan en toepassen”) niet vinden. (Zie ik hier iets over het hoofd ? Moet die in het menu van de regels te vinden zijn ?)

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Willy22, goede vraag! Ik zie ook niet meteen ‘Opslaan en toepassen'. Waar heb je gevonden waar dit staat? Dan zoek ik 't voor je uit!

Reputatie 7
Badge +10

@Marcia_ :

Kies in het hoofdscherm van de KPN webmail: het tandwiel (rechtsboven) > instellingen > email > filter regels > Regel toevoegen > Vraagteken. Dan komt er een helpscherm tevoorschijn. In de onderste helft van dat dat helpscherm staat ergens “Opslaan en Toepassen". Maar in het scherm “Regel Toevoegen” zie ik alleen de knoppen “Opslaan” en “Annuleren". Zie ik iets over het hoofd ?

Reputatie 7
Badge +10

Overigens krijg ik de indruk dat het onderdeel "Filter regels” gewoon “uitgezet” is voor ELKE gebruiker van de KPN webmail. Ik heb tot nu toe slechts een beetje “gespeeld” met die regels maar er was iemand op het Telfort forum (die al wel de KPN webmail gebruikt) die klaagde dat de filterregels niet werkten.

https://forum.telfort.nl/e-mail-310/goede-mails-belanden-in-spam-map-88498

Persoonlijk heb ik hier geen last van omdat ik in mijn emailprogramma (op laptop) nog een tevreden POP gebruiker ben. Dan moet ik dus de regels instellen in mijn emailprogramma. En dan heb ik geen last dat de regels bij de webmail niet werken / niet actief zijn.

Reputatie 7
Badge +17

@Willy22 Bedankt voor je uitleg en voor het signaleren van dit mogelijke issue :blush:!
De screenshot hieronder is wat ik te zien krijg als ik jouw stappen doorloop. Zoals je ziet heb ik niet op het vraagteken gedrukt. Ik kan wel gewoon ‘Voorwaarden’ en ‘Acties’ toekennen aan een regel. Klopt het dat jij dit niet te zien krijgt? Dan gaat er bij jou iets niet helemaal goed. Heb je al eens een andere browser geprobeerd? Kun je eens een screenshot plaatsen van wat je ziet? Je mag de screenshot ook mailen naar ***.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Oeps. Ik heb iets over het hoofd gezien. Ik zie pas nu dat men elke filterregel onafhankelijk van elkaar in- en uitschakelen kan. En dat maakt natuurlijk een wereld van verschil.

Ik stuur even een email met screenshots.

Reputatie 7
Badge +10

De filterregels van de webmail (lijken te) werken. Als test had ik één regel toegevoegd (én aangezet !!) die email van één afzender naar een speciaal aangemaakte map verplaatste. En zie: toen ik van die afzender afgelopen nacht nieuwe email kreeg, werd die email inderdaad naar de juiste map verplaatst.

Reputatie 5
Badge +6

Komt er nog een KPN Webmail app?

Dat is toch niet nodig met al die mailprogramma's, @Julian Borghuis ?

En voor je phone of tablet zijn er ook apps, waar je zelf de gegevens kunt instellen. Voor Android bijvoorbeeld.

Reputatie 7
Badge +17

@Willy22 Ik lees net je mail door. Ik begrijp nu waar de verwarring vandaan komt. Zo nauwkeurig had ik de tekst nog niet gelezen, whoops:sweat_smile:
Top dat de regel die je aangemaakt hebt werkt:champagne: . Ik ga de feedback doorzetten naar onze ontwikkelaars. Thanks!:nerd:

Reputatie 5
Badge +6

Het zou wel heel mooi zijn @PeterG 

Reputatie 7
Badge +10

Nog wat vragen over de webmail:

1)) Als ik afzenders blokkeer komen die niet in “Postvak In” terecht. Maar wat gebeurt er dan wel mee ? Worden die automatisch verplaatst naar een andere map ? Of word email van die afzenders dan al op de (KPN) server gewist (zodat ik die nooit meer binnenkrijg) ?

Ik kon bij de online hulp geen informatie vinden over wat er precies gebeurt bij “Blokkeren”. Misschien moet op dit ene punt die online hulp nog worden aangevuld / verbeterd ?

2)) De webmail heeft een aantal mogelijkheden om de binnenkomende email te “sorteren”: A ) het Spamfilter,  B ) de Whitelist, C ) het instellen van regels (met o.a Doorsturen & Blokkeren). Het is duidelijk dat C als laatste wordt uitgevoerd bij binnenkomende email. Maar in welke volgorde worden A & B uitgevoerd ? Is dat A en dan B ? Of is de volgorde juist B en dan A ?

Reputatie 7
Badge +10

Nog een vraag:

Bij de KPN webmail heb ik 15 GB opslagruimte. Stel dat ik forse hoeveelhied emails heb gearchiveerd en deze emails nemen 1 GB in beslag dan neem ik aan dat dan ik nog maar 14 GB aan opslagruimte overhoud voor de emails die niet gearchiveerd zijn. Klopt dat ?

Zo ja, dan zal ik dus toch regelmatig de gearchiveerde emails moeten uitzoeken en verwijderen.

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Willy22  daar ga ik ook van uit, de 15GB is “all-in”. Er is geen extra ruimte. Maar 15GB is al ‘giga’ veel mailtjes om uit te zoeken en te verwijderen :thinking: .

Gebruik je naast Webmail ook nog een e-mailprogramma als backup? Persoonlijk vertrouw ik niet alleen op Webmail en de opslag bij KPN. Een foutje heb je zo gemaakt en weg-is-weg! Regelmatig een backup maken houd ik graag in eigen hand.

Hallo @RBxx  en @Willy22 

Zelf download ik altijd mijn mail naar lokale opslag en waar nodig print ik deze ook uit ter archivering.

 

Reputatie 7
Badge +10

@RBxx :

Ja hoor, ik heb ook een lokale kopie van mijn emails. In mijn emailprogramma gebruik ik zowel POP en IMAP om mijn mail op de KPN server te bekijken/op te halen. Dankzij POP heb dan een lokale kopie van mijn emails. Met IMAP lukt dat niet.

Ik ben blij dat ik deze configuratie gekozen heb (overigens voor een andere reden). Want ik lees hier op het KPN forum dat mensen met enige regelmaat hun email kwijtraken omdat ze één of ander “foutje gemaakt hebben". Bijv. bij de overstap van POP naar IMAP.

@JanD :

Ja, echt belangrijke documenten druk ik ook af op papier. Of ik zeg tegen instanties dat ze maar een papieren document moeten sturen. Bedrijven willen besparen op hun kosten en willen daarom graag geen papieren documenten meer sturen. Dan schuiven die bedrijven hun afdrukkosten van het bewuste document af op mij en mag ik de afdrukkosten dragen. Leuk hoor !!!

Reputatie 7

Nog wat vragen over de webmail:

1)) Als ik afzenders blokkeer komen die niet in “Postvak In” terecht. Maar wat gebeurt er dan wel mee ? Worden die automatisch verplaatst naar een andere map ? Of word email van die afzenders dan al op de (KPN) server gewist (zodat ik die nooit meer binnenkrijg) ?

Worden tegengehouden voor ze bij jou binnenkomen.

2)) De webmail heeft een aantal mogelijkheden om de binnenkomende email te “sorteren”: A ) het Spamfilter,  B ) de Whitelist, C ) het instellen van regels (met o.a Doorsturen & Blokkeren). Het is duidelijk dat C als laatste wordt uitgevoerd bij binnenkomende email. Maar in welke volgorde worden A & B uitgevoerd ? Is dat A en dan B ? Of is de volgorde juist B en dan A ?

De Whitelist werkt niet. Of, beter gezegd, niet volledig. Zoals het helpdocument ook aangeeft, ‘afhankelijk van de configuratie’. In ons geval betekent dit dat iemand aanmerken als een 'vertrouwde afzender’ ervoor zorgt dat afbeeldingen in mails van die afzender automatisch getoond worden. Ons spamfilter blijft de spambepaling uitvoeren en kan dus mail van een vertrouwde afzender alsnog markeren als possible-spam. Het komt dan in spammap terecht. Je kunt het van daar zelf weer naar je inbox slepen om een signaal af te geven dat het geen spam is. 

Bij de KPN webmail heb ik 15 GB opslagruimte. Stel dat ik forse hoeveelhied emails heb gearchiveerd en deze emails nemen 1 GB in beslag dan neem ik aan dat dan ik nog maar 14 GB aan opslagruimte overhoud voor de emails die niet gearchiveerd zijn. Klopt dat ?

Dit klopt. De 15 GB is inclusief het archief. Het enige wat het archief eigenlijk doet is je postvak in overzichtelijk houden door oudere berichten in een andere map op te slaan.

 

Reputatie 7
Badge +10

@Erik_ : Bedankt voor het antwoord.

Ik weet nu zeker dat ik twee dingen van de webmail (Blokkeren & Whitelist) slechts zeer zelden ga gebruiken. Ik krijg tegenwoordig toch zeer weinig spam meer binnen.

Reputatie 7
Badge +10

Er is nog iets wat verbeterd mag worden in de webmail. Ik vind dat in het scherm "Beveiliging” een knop “Opslaan” o.i.d. moet worden opgenomen. Hiermee kan dan de gebruiker aangeven dat de ingave van de Whitelist moet worden opgeslagen. Zie ook de rode pijlen en de rode rechthoek in bijgevoegd plaatje.

 

Reputatie 7
Badge +21

Wat voegt dat toe @Willy22 ? Alle toevoegingen aan de kommagescheiden lijst worden vanzelf bewaard.

Reputatie 7
Badge +10

@RBxx :

Een heleboel. Want in vele schermen van de webmail heb je een knop "Toevoegen” / “Opslaan” en in dit scherm niet. Trefwoord:  "Consistentie". Hier kunnen de mensen denken van “zijn de veranderingen nu wel of niet opgeslagen ?".

Reputatie 7
Badge +10

Nog een vraag over de nieuwe (KPN) webmail:

Als het spamfilter een emailtje in de spammap zet dan wordt er aan het onderwerp van dat ene emailtje altijd de tekst “[spam]” toegevoegd. Kan ik in de webmail nog een optie in- of uitschakelen zodat deze tekst ("[spam]”) wel of niet wordt toegevoegd ? Of gebeurt dit automatsch door het spamfilter en heeft de gebruiker hier geen controle over ?

Ik vind het (automatisch) toevoegen van deze tekst eigenlijk heel erg goed. Dan weet ik ook dat hier het spamfilter heeft ingegrepen. Ik zou zo'n optie (zie hierboven) nooit uitschakelen.