News

KPN Webmail vernieuwing 2019

  • 9 September 2019
  • 679 reacties
  • 62759 keer bekeken
KPN Webmail vernieuwing 2019

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

679 reacties

Blijven bestaande freeler mailadressen wel bestaan ??

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Alleen de webmail wijzigt. Dus layout, opslagruimte (veel groter) en, vooral, mogelijkheden. 

Alle extensies (dus wat achter het @ komt) die inmiddels binnen KPN vallen blijven gewoon.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Net maakte KPN weer een zeer hinderlijke Spam fout:

Ik heb net een online bestelling gedaan bij bol.com.

Een mail in mijn mailbox, dus bij webmail gekeken en ja, natuurlijk alweer: KPN benoemt de mail van bol.com tot spam!!!

Dit soort fouten irriteert mij dagelijks, KPN doe hier wat aan (bijvoorbeeld: gen spam controle doen want het gaat dagelijks diverse keren fout, ook echte spam wordt niet herkent, de spam software deugt van geen kant!).

Reputatie 7

Ik vind dat toch wel frappant, ik ervaar eigenlijk nooit problemen met de spamfilter.

Ja, heel af en toe komt er eens een spam bericht in mijn inbox, maar dat is het dan ook.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb hier ook nooit problemen met spam. Ik ontvang momenteel sowieso nauwelijks spam. Een paar jaar geleden wel. Toen heb ik een periode gehad dat ik veel spam ontving. Maar om 1 of andere reden is dat plots weer over gegaan.

Ik ontvang ook zeer zelden spam, maar ik heb ook zo goed als nergens een abo op nieuwsbrieven.

 

 

Ik ben even benieuwd of al mijn opgeslagen emails die ik in aparte mappen zijn opgeslagen 1-op- worden overgenomen / overgezet wanneer de nieuwe webmail in gebruik wordt genomen?

 

Admin: vraag naar centrale topic verplaatst

 

Als ik een mail verstuur, waarin ik een afbeelding, b.v. een foto of een kerstplaatje wil versturen in de mail zelf, dus niet in de bijlage, kan dit op geen enkele wijze. Mijn vraag is of deze mogelijkheid ook in de verbeterde versie wordt toegevoegd?

Reputatie 7
Badge +21

Jazeker @Atirah88,

Zowel via knippen/plakken als met een knop “Afbeelding invoegen” is dit in de nieuwe Webmail mogelijk. Zojuist even voor je uitgeprobeerd :wink:

@snoodle . Het antwoord is: Ja :-)   

@RBxx  had dit antwoord al gegeven voordat ik het topic verplaatste. Helaas heb ik dat comment per ongeluk verwijderd. Excuus, rbxx :-)

 

Toevoeging admin:

@Meilof en Carla: ja, de Freeler adressen blijven bestaan. :)

Ik krijg de melding dat mijn lijst van geblokkeerde afzenders vol is. Nu de opslagruimte van Webmail is vergroot kan deze lijst dan ook niet worden vergroot? 

Reputatie 7

Ik krijg de melding dat mijn lijst van geblokkeerde afzenders vol is. Nu de opslagruimte van Webmail is vergroot kan deze lijst dan ook niet worden vergroot? 

Je zou helemaal geen afzenders moeten hoeven blokkeren. De lijst van geblokkeerde afzenders is bij mij helemaal leeg en zo hoort het ook, daar heb je immers een spamfilter voor.

wij, 78 en 81 worden al harstikke gek van al dat digitale gekloot, komt KPN ons ook al lastigvallen! Zijn we goed en wel enigszins gewend aan Webmail, begint dat gelazer opnieuw. Gaan op zoek naar een ander mail programma.

Reputatie 7

wij, 78 en 81 worden al harstikke gek van al dat digitale gekloot, komt KPN ons ook al lastigvallen! Zijn we goed en wel enigszins gewend aan Webmail, begint dat gelazer opnieuw. Gaan op zoek naar een ander mail programma.

Zijn jullie al over gezet naar de nieuwe webmail?

De nieuwe web mail is mijns inziens veel gebruiksvriendelijker van de oude webmail en wat dat betreft zou je juist vrolijk moeten kunnen worden van deze verandering.

Reputatie 4
Badge +2

Hoe gaat webmail om met mappen?

De ene keer verdwijnt een verzonden mail in de juiste map (Verzonden), de andere keer in Mijn mappen / Verzonden items. Ook met verwijderde items wordt verschillend omgegaan. Ik heb zelfs gezien dat als ik uit Mijn mappen / Verwijderde items een mail verwijder die weer verschijnt in de prullenbak.

Kan iemand van KPN omschrijven volgens welke functionele requirements aan de software makers opdracht is gegeven om de webmail app aan te maken? En ik kijk daarbij alleen naar het gebruik van Webmail, zonder dat Outlook van Microsoft Office aanstaat!

Reputatie 4
Badge +2

Ik krijg de melding dat mijn lijst van geblokkeerde afzenders vol is. Nu de opslagruimte van Webmail is vergroot kan deze lijst dan ook niet worden vergroot? 

Je zou helemaal geen afzenders moeten hoeven blokkeren. De lijst van geblokkeerde afzenders is bij mij helemaal leeg en zo hoort het ook, daar heb je immers een spamfilter voor.

Klopt niet helemaal: ik kan me voorstellen dat ik de mail van iemand wil blokkeren. Maar die mail is voor mij ongewenst. Dat wil echter niet zeggen dat de verzender spam verstuurt. Klein verschil maar wel belangrijk.

Als ik (als voorbeeld) de mail van de postcode loterij niet meer wil zien kan ik besluiten om die afzender voor mijn mailbox te blokkeren. Maar dat wil niet zeggen dat alle mail van die afzender voor andere mensen spam is.

De keuze zou dus moeten zijn: gewenste mail, ongewenste mail (maar meld je dan af bij de verzender!)) en spam (moet dan tegen gehouden worden door het spamfilter).

Probeer KPN al meerdere keren van dit minimale maar belangrijke verschil te overtuigen, maar dat lukt niet. En daarom komt bij mij mail van de ABN, Vereniging Eigen Huis, ANBO regelmatig in de spam folder terecht. En dat terwijl ik op een eerdere mail naar abuse het volgende antwoord kreeg:

Zo zal er straks o.a. het nodige gebeuren om ervoor te zorgen dat e-mail van grote bekende Nederlandse bedrijven (zoals in uw voorbeeld de ABN Amro) niet zomaar als spam gezien kan worden.

Wanneer werkt dit eindelijk zoals het zou moeten?

Reputatie 7

Kan iemand van KPN omschrijven volgens welke functionele requirements aan de software makers opdracht is gegeven om de webmail app aan te maken? En ik kijk daarbij alleen naar het gebruik van Webmail, zonder dat Outlook van Microsoft Office aanstaat!

Goeie vraag, @AndreWrdn. Deze heb ik uitstaan bij de ontwikkelaars van Webmail

Ik krijg de melding dat mijn lijst van geblokkeerde afzenders vol is. Nu de opslagruimte van Webmail is vergroot kan deze lijst dan ook niet worden vergroot? 

Je zou helemaal geen afzenders moeten hoeven blokkeren. De lijst van geblokkeerde afzenders is bij mij helemaal leeg en zo hoort het ook, daar heb je immers een spamfilter voor.

Klopt niet helemaal: ik kan me voorstellen dat ik de mail van iemand wil blokkeren. Maar die mail is voor mij ongewenst. Dat wil echter niet zeggen dat de verzender spam verstuurt. Klein verschil maar wel belangrijk.

Zeker belangrijk verschil, daar zijn we van bewust. Maar in principe zou je je voor nieuwsbrieven moeten kunnen afmelden (onderaan elke mail). Wanneer bedrijven die grote mailinglijsten verzenden dit netjes (op tijd) verwerken, is er geen probleem. De praktijk is weerbarstig. Dan zie je een stijging in de SPAM- meldingen. In de nieuwe Webmail omgeving bouwen we daar wat handige trucjes in. De resultaten volgen daar later van. 

 

Reputatie 6
Badge +10

Komt er ook nog een dark mode?

Reputatie 7
Badge +30

Klopt niet helemaal: ik kan me voorstellen dat ik de mail van iemand wil blokkeren. Maar die mail is voor mij ongewenst. Dat wil echter niet zeggen dat de verzender spam verstuurt. Klein verschil maar wel belangrijk.

Als ik (als voorbeeld) de mail van de postcode loterij niet meer wil zien kan ik besluiten om die afzender voor mijn mailbox te blokkeren. Maar dat wil niet zeggen dat alle mail van die afzender voor andere mensen spam is.

De keuze zou dus moeten zijn: gewenste mail, ongewenste mail (maar meld je dan af bij de verzender!)) en spam (moet dan tegen gehouden worden door het spamfilter).

Probeer KPN al meerdere keren van dit minimale maar belangrijke verschil te overtuigen, maar dat lukt niet. En daarom komt bij mij mail van de ABN, Vereniging Eigen Huis, ANBO regelmatig in de spam folder terecht. En dat terwijl ik op een eerdere mail naar abuse het volgende antwoord kreeg:

Zo zal er straks o.a. het nodige gebeuren om ervoor te zorgen dat e-mail van grote bekende Nederlandse bedrijven (zoals in uw voorbeeld de ABN Amro) niet zomaar als spam gezien kan worden.

Wanneer werkt dit eindelijk zoals het zou moeten?

 

Technisch gezien is alle ongewenste mail spam. Maar, daar zit inderdaad een semantisch verschil in dat legitieme nieuwsbrieven ook een legitieme manier bieden om er vanaf te komen. Probleem daarmee is tweeledig. Aan de ene kant: mensen die van een nieuwsbrief af willen melden zich lang niet altijd af maar kiezen ervoor om het als spam aan te melden. Of ze hebben zich afgemeld maar het is niet verwerkt door de verzender waardoor de ontvanger het ook als spam gaat aanmelden. Waardoor je dus de andere kant krijgt dat de nieuwsbriefverzenders zelf vaak hun verzendlijsten niet goed genoeg bijhouden. Waardoor mailadressen die niet meer bestaan er in blijven zitten, en dus ook mensen die zich wel correct hebben afgemeld. 

 

Omdat spamfilters voor dit soort nieuwsbrieven veelal gebruik maken van meldingen van het publiek blijf je daarin golfbewegingen houden. Veel meldingen van spam op een legitieme nieuwsbrief waardoor hij vervolgens ook als spam wordt gemarkeerd bij anderen, die dan weer aangeven dat het geen spam is etc… 

In de oude webmail is het zo dat iets (de)markeren als spam niets doet buiten je eigen mailbox. Om dan echt iets te laten gebeuren moest je naar ons mailen. Dat hoeft met de nieuwe webmail niet meer. Als je nu iets (de)markeert als spam, of iets van of naar de spammap sleept wordt het direct doorgegeven aan de spamleverancier. Hierdoor kan er veel sneller actie worden ondernomen op het moment dat het filter niet helemaal lekker loopt. En dat geldt dan zowel voor mails die spam zijn en niet door het filter als zodanig herkend worden, als mails die geen spam zijn en wel zo herkend worden.

We zijn nog niet klaar met de uitrol van de nieuwe webmail. Dat zal sowieso nog de rest van dit jaar duren. Totdat alle klanten op de nieuwe webmail zitten zul je nog blijven houden dat het filter niet altijd optimaal werkt. 

Reputatie 7
Badge +30

Hoe gaat webmail om met mappen?

De ene keer verdwijnt een verzonden mail in de juiste map (Verzonden), de andere keer in Mijn mappen / Verzonden items. Ook met verwijderde items wordt verschillend omgegaan. Ik heb zelfs gezien dat als ik uit Mijn mappen / Verwijderde items een mail verwijder die weer verschijnt in de prullenbak.

Kan iemand van KPN omschrijven volgens welke functionele requirements aan de software makers opdracht is gegeven om de webmail app aan te maken? En ik kijk daarbij alleen naar het gebruik van Webmail, zonder dat Outlook van Microsoft Office aanstaat!

 

Hier hebben we navraag over gedaan. 

Dit is iets dat waarschijnlijk bij de migratie is ontstaan. Je hoort namelijk geen mappen te kunnen aanmaken met de naam 'verzonden items' want dit is een gereserveerde map. Als jij, voor de migratie, ergens een extra map had met die naam, dan is die meegemigreerd en gooit dan nu wat roet in het eten omdat er ook al een ingebouwde verzonden items map is. Waardoor mails dan soms in de ene en soms in de andere terecht komen. Dit gaan we even testen of dat inderdaad het geval is. Zo ja, kunnen we dit bij de leverancier uitzetten zodat dit bij toekomstige migraties beter gaat. 

Wat je in de tussentijd het beste kunt doen is de verzonden items map onder 'mijn mappen' te verwijderen. Daarna zou verzonden mail netjes in de juiste map terecht moeten komen. Voor de verwijderde items map geldt hetzelfde verhaal. Alleen deze wordt door het systeem ook niet gezien als prullenbak. Vandaar dat mails die jij uit verwijderde items verwijderd, alsnog in de prullenbak terecht komen. Ook deze map kun je het beste verwijderen.

Reputatie 7
Badge +30

Kalender en dark mode vraag staat uit, kom ik op terug.

 

Verder, net toegevoegd aan het beginbericht:

  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor. Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”
Reputatie 7

Dit is iets dat waarschijnlijk bij de migratie is ontstaan. Je hoort namelijk geen mappen te kunnen aanmaken met de naam 'verzonden items' want dit is een gereserveerde map. Als jij, voor de migratie, ergens een extra map had met die naam, dan is die meegemigreerd en gooit dan nu wat roet in het eten omdat er ook al een ingebouwde verzonden items map is.

Ik heb nog nooit zelf een map aangemaakt in webmail, maar ook ik heb dezelfde mappen.

Ik denk dat die mappen aangemaakt worden door Outlook, maar ik heb er eigenlijk nooit op gelet.

Reputatie 7
Badge +21

Tijdens de pilottest begin oktober zijn een aantal (ver)taalfoutjes op verschillende plaatsen ontdekt en gemeld. Deze foutjes zijn nog steeds aanwezig, worden deze binnenkort verbeterd?

  1.  Instellingen -- E-mail -- Geblokkeerde afzenders

     

  2. Instellingen -- Beveiliging -- Actieve apparaten -- Van alle apparaten afmelden

     

  3. E-mail -- nieuw bericht  (concept opgeslagen...)

 

Ik gebruik op mijn PC Windows 10 (laatste versie) en de browser Edge (laatste versie).

Inloggen op de ‘oude’ KPN webmail ging zonder problemen.

Het inloggen op de nieuwe KPN webmail levert problemen op. De inlogknop werkt niet.

Pas als de PC weer opnieuw opstart kan ik inloggen. Nadat ik ben uitgelogd, lukt het inloggen weer niet en moet ik de PC weer opstarten om te kunnen inloggen.

De browsegegevens etc. verwijderen helpt niet (worden ook automatisch verwijderd na het sluiten van de browser).

Inloggen op de nieuwe KPN webmail via Internet Explorer levert geen problemen op

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Reputatie 7
Badge +24

Hier werkt het prima. Welke versie gebruikt van Edge gebruikt u? Je kunt het versie nr terug vinden bij de instellingen. Bij mij is het:

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst