News

KPN Webmail vernieuwing 2019

  • 9 September 2019
  • 679 reacties
  • 62776 keer bekeken
KPN Webmail vernieuwing 2019
Reputatie 7
Badge +30

Dit topic is gesloten voor nieuwe reacties. De veranderingen die in dit topic worden besproken hebben wij in 2019 doorgevoerd. Heb je feedback op, of vragen over, de webmail. Maak dan een eigen topic aan.

 

Achter de schermen is hard gewerkt aan een nieuw, sterk verbeterd mailplatform, met een bijbehorende nieuwe webmailomgeving. De komende maanden zetten we alle mailboxen over naar dit nieuwe platform.
 

 

Belangrijkste wijzigingen

  • De opslag is vergroot naar 15GB per mailbox (dat was 1GB).
  • De webmail is nu geschikt voor tablets/smartphones. Op welk apparaat je de webmail ook opent, de layout past zich daarop aan.
  • Bijlagen worden in een voorbeeld getoond. Je kunt nu in je browser foto's, office bestanden en PDF's bekijken zonder ze eerst te downloaden.
  • Heb je het in de tekst over een bijlage toevoegen maar ben je dit vergeten? Dan krijg je nu eerst een waarschuwing wanneer je de mail probeert te verzenden. Zo ziet dat er uit.
  • Uitgebreide mogelijkheden om spam te rapporteren. Dit kan via de webmail (met de knoppen "spam" en "geen spam") of via IMAP (door de mail te verplaatsen vanuit of naar de spammap)
  • Veiligheid: afbeeldingen worden niet automatisch geladen en bij de instellingen kun je zien welke apparaten zijn ingelogd op de webmail. Als je hier iets ziet wat je niet vertrouwt kun je dit apparaat uitloggen (wijzig dan ook direct je wachtwoord!).
  • Categorieën: Standaard zie je de categorie "nieuwsbrieven", waarin veel bekende nieuwsbrieven automatisch in worden geplaatst. Je kunt zelf categorieën toevoegen. Door een mail naar de nieuwe categorie te slepen krijg je de keuze om in het vervolg automatisch deze mails te verplaatsen.

 

De eerste keer inloggen

De eerste keer dat je de nieuwe webmail bezoekt word je begroet met twee popups. In de eerste kun je de afzendernaam instellen voor alle aliassen. Je kunt dit later altijd aanpassen in de instellingen.

 

2e62197a-47b7-4e1e-8a55-8ad9d8a4da48.png


Verder zie je (ook eenmalig) een popup over een rondleiding. Hierin krijg je een korte samenvatting te zien van alle nieuwe functionaliteit.

cdebc0b4-cf1f-473d-a71b-f9107ac60944.png

 

Categorieën

Met categorieën wordt de webmail een stuk overzichtelijker, vooral als je veel mail ontvangt. De categorie "Nieuwsbrieven" is al aangemaakt, hierin komen automatisch een groot aantal bekende nieuwsbrieven terecht. Je kunt zelf categorieën toevoegen en bewerken. Denk aan "Social" voor alle Twitter/Facebook/Instagram notificaties, of "KPN forum" voor de mails vanuit het forum.

 

c67060c2-b55b-4c7b-9ed4-9c9c847edd61.png

1566e51e-0927-4c10-baef-9ae5ccb96611.png


Geen fan van categorieën? Je kunt het met een druk op de knop uitschakelen. Wil je alleen bepaalde mails niet in een categorie hebben? Sleep deze mail dan uit de categorie naar de inbox. Je krijgt dan de keus om dit permanent te doen voor die afzender.

 

Spam

De nieuwe webmail bevat knoppen om "Spam" en "Geen spam" te melden. Meld je vaak mails aan die inderdaad spam zijn? Dan zien we jouw meldingen als betrouwbaarder en krijgen die meer waarde in het bepalen of mail doorgelaten moet worden. Andersom kun je mails die als spam worden aangezien markeren als "Geen spam". Hiermee voorkomen we 'false positives'. Dit werkt ook zonder de webmail. Als je gebruik maakt van IMAP heeft het verplaatsen van een mail van/naar de spammap hetzelfde effect.

 

Veelgestelde vragen

  • Hoe pas ik de indeling aan?
    Klik rechtsboven op de knop Weergave. Hier vind je instellingen om het leesvenster, de mappenstructuur en andere onderdelen weer te geven of te verbergen, zodat je de indeling helemaal naar jouw smaak kan aanpassen.
  • Hoe markeer ik een bericht als spam?
    Selecteer een of meerdere berichten en klik op het icoontje met het verbodsbord: 🚫
    Of sleep de mail naar de spammap.
  • Hoe geef ik aan dat een bericht geen spam is?
    Als een bericht onterecht in de spam-map terecht is gekomen kun je die selecteren en klikken op het icoontje met het duimpje omhoog: 👍
    Je kun de mail ook slepen naar de inbox.
  • Hoe blokkeer ik een afzender?
    Selecteer de e-mail, klik op het hamburgermenuutje (drie horizontale lijnen) en kies voor Blokkeer Afzender. Om de lijst van geblokkeerde afzenders te beheren ga je naar de instellingen (⚙️), kies voor “E-mail”, vervolgens “Geblokkeerde afzenders”. 
  • Hoe maak ik een distributielijst aan?
    Een distributielijst staat voor een groep afzenders die je in één keer kunt mailen. Ga linksboven naar de optie “Contacten” en klik daar op de knop “Nieuw”, gevolgd door “Distributielijst toevoegen”. In het nieuwe schermpje kies je een naam voor de lijst (“Collega's”, bijvoorbeeld) en voeg je de afzenders toe.
  • Hoe wis ik de voorgestelde e-mailadressen als ik een nieuw bericht typ?
    Je vindt deze lijst onder “Contacten”, dan links in het menu “Verzamelde adressen”. Je kunt hier individuele adressen wissen, een vinkje zetten bij alle adressen die gewist moeten worden of meerdere adressen selecteren door shift ingedrukt te houden en te klikken. Druk daarna bovenin op “Verwijderen”. Andere voorgestelde adressen zijn bestaande contactpersonen. Die vind je in het linkermenu onder “Contacten”.
  • Hoe log ik uit op alle apparaten / Hoe zie ik op welke apparaten ik ben ingelogd?
    Ga naar de instellingen (⚙️), ga vervolgens naar “Beveiliging” en kies voor “Actieve apparaten”. Zie je hier onbekende apparaten? Log deze dan uit en pas direct je wachtwoord aan via https://email.kpn.com 
  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor.
    Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”
  • Ik kan niet meer inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.
    Dit kan voorkomen bij versies van MacOS  die ouder zijn dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier
  • Ik kan niet inloggen op de webmail, er gebeurt niets als ik op de inlogknop druk.
    We zien dit soms gebeuren bij mensen die Chrome gebruiken en ook de Kaspersky beveiligingsextensie geïnstalleerd hebben daarin. Het is in dat geval nodig dat deze extensie ook daadwerkelijk actief is. Dit controleer je via het menu. Kies voor Meer hulpprogramma’s en dan Extensies. Zorg dat het schuifje bij Kaspersky op actief staat.

 

Tips

  • Verplaats je normaal gesproken spam naar de prullenbak? Overweeg deze mails vanaf nu naar de spamfolder te verplaatsen. Zo zorg je ervoor dat het spamfilter beter gaat werken, niet alleen voor jou maar voor alle klanten.
  • Je kunt je Google Calendar, of een iCal bestand/url, importeren via de Agenda > Nieuwe agenda toevoegen. Andersom kan ook. Je KPN Webmail agenda kun je importeren in een ander mailprogramma.
  • Je kunt herinneringen instellen voor de afspraken in je agenda. Hoe je dat doet lees je hier.
  • Kom je een phishingmail tegen? Laat het onze abuse afdeling dan weten via valse-email@kpn.com (stuur de mail door als bijlage). Spam hoeft niet meer doorgestuurd te worden, je meldt dit automatisch aan door een e-mail als spam te markeren of naar de spamfolder te verplaatsen. Als je het idee hebt dat dit niet werkt voor bepaalde mail, neem dan alsnog contact op met Abuse. 
  • In de instellingen staat een optie om de webmail te registreren voor Mailto: links. Hoe dat werkt lees je hier.

 

Andere vragen, wensen, feedback? Laat het hier weten!

 

De onderstaande berichten tot 11 oktober zijn verplaatst vanuit het testforum, waarin forumgebruikers hebben meegetest aan de nieuwe webmail.

 

Laatste update artikel: 9-12-2019 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

679 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Welkom @Hansvs! Allereerst jammer dat dit zo vaak gebeurt. Als jouw mailbox nog niet is gemigreerd heeft het corrigeren van de mail alleen effect op jouw mailbox. Het systeem ‘leert’ er niet van. Na de migratie is dat wel het geval. Je kunt dan in Thunderbird een mapje van spam naar de inbox verplaatsen om aan te geven dat het geen spam is. Andersom kun je een mail náar de spammap verplaatsen om het spamfilter te trainen dat dit wel spam is. 

Tot de migratie kun je mail die onterecht als spam worden gezien melden aan onze abuseafdeling. Zie daarvoor de instructies onderaan deze pagina: Spam samen aanpakken | KPN

Beste @Joran,

Tot nu toe kan KPN niet goed de spam herkennen, ik ben bang dat KPN sommige mails straks als 100%Spam benoemt en die verdwijnen dan, heb ik begrepen. Ik raak dan echte mails kwijt. Hoe kan KPN deze fout herstellen? Zoals ik het tot nu toe begrepen heb ga ik erop achteruit zodra de nieuwe webmail bij mij wordt ingevoerd.

Tot nu toe is steeds gebleken dat KPN niet in staat is om echte spam te herkennen, dus na de migratie zullen naar verwachting verkeerde keuzes door KPN gemaakt worden en sommige echte mails misschien als 100% spam aangemerkt worden en dan (ongewild) door KPN verdwijnen. Ik heb liever dat de KPN software de spam beslissingen NIET neemt en ik als mens de beslissing neem wat wel en wat geen spam is. Is dat te realiseren?

 

Reputatie 7

Zoals ik het tot nu toe begrepen heb ga ik erop achteruit zodra de nieuwe webmail bij mij wordt ingevoerd.

Wie heeft je dat dan wijs gemaakt?

Wij hebben als gezin de nieuwe webmail al een tijdje (pilot) en geloof me, je zult er niet op achteruit gaan.

Er verandert feitelijk ook niets aan de spamfilter anders dan dat het veel eenvoudiger wordt om een bericht als spam te melden door deze naar spamfolder slepen en een false-mail te melden door deze van de spamfolder naar de inbox te slepen. Dit werkt straks in elke IMAP mailcliënt en niet alleen op de webmail zelf. Als we hier als abonnee met z'n allen gebruik van gaan maken dan zal je zien dat de spam golven zullen afnemen omdat de spamfilter veel sneller van ons zal "leren".

 

...ik ben bang dat KPN sommige mails straks als 100%Spam benoemt en die verdwijnen dan, heb ik begrepen. Ik raak dan echte mails kwijt.

Als veel abonnees een bericht als spam markeren, dan zal deze inderdaad als sure-spam betiteld kunnen worden. Maar de kans dat zoiets gebeurt bij echte nieuwsbrieven of zelfs individuele mails in uiterst gering. Daar komt bij dat de verzender een bericht zal krojgen dat zijn/haar mails niet afgeleverd zullen worden zodat hij/zij daar actie op kan ondernemen.

Zoals ik het tot nu toe begrepen heb ga ik erop achteruit zodra de nieuwe webmail bij mij wordt ingevoerd.

Wie heeft je dat dan wijs gemaakt?

Wij hebben als gezin de nieuwe webmail al een tijdje (pilot) en geloof me, je zult er niet op achteruit gaan.

Er verandert feitelijk ook niets aan de spamfilter anders dan dat het veel eenvoudiger wordt om een bericht als spam te melden door deze naar spamfolder slepen en een false-mail te melden door deze van de spamfolder naar de inbox te slepen. Dit werkt straks in elke IMAP mailcliënt en niet alleen op de webmail zelf. Als we hier als abonnee met z'n allen gebruik van gaan maken dan zal je zien dat de spam golven zullen afnemen omdat de spamfilter veel sneller van ons zal "leren".

 

...ik ben bang dat KPN sommige mails straks als 100%Spam benoemt en die verdwijnen dan, heb ik begrepen. Ik raak dan echte mails kwijt.

Als veel abonnees een bericht als spam markeren, dan zal deze inderdaad als sure-spam betiteld kunnen worden. Maar de kans dat zoiets gebeurt bij echte nieuwsbrieven of zelfs individuele mails in uiterst gering. Daar komt bij dat de verzender een bericht zal krojgen dat zijn/haar mails niet afgeleverd zullen worden zodat hij/zij daar actie op kan ondernemen.


Jammer dat ik niet serieus genomen wordt door @wjb (software belanghebbende?), ik heb feiten genoemd. zie ook de reactie op pagina 2 (niet gelezen?)

Reputatie 7

Jammer dat ik niet serieus genomen wordt door @wjb (software belanghebbende?), ik heb feiten genoemd. zie ook de reactie op pagina 2 (niet gelezen?)

Ik ben net als jij gewoon klant van KPN en lid van dit forum.

Ik heb dan ook geen enkele reden om jou niet serieus te nemen.

Ook vraag ik me af op basis waarvan je tot de conclusie komt dat ik je niet serieus zou nemen, volgens mij geef ik alleen maar wat uitleg over wat die nieuwe webmail voor jou kan gaan betekenen.

 

Vraag:

Waarom denk je dat je er met de nieuwe webmail op achteruit zou gaan als bij jou de nieuwe webmail ingevoerd wordt?

Ik snap geen klabam van de nieuwe inbox.

Via POP haalt Gmail m'n mail bij kpn op. De mails moeten dan ook bij kpnmail blijven staan. Maar de meest recente dáár is ineens 17 oktober????

Ik heb ook al uuuuren (sinds 12:44) geen forummails meer ontvangen. Dat is de meest recente in Gmail. En in kpn mail, waar ze naar toe gaan, is de meest recente dus 17 oktober. (???)

Update, slecht 4 minuten later. Een ‘probleem’ is al opgelost. De forummails blijken als “nieuwsbrief” binnen te komen. Onder die tab dus.

Reputatie 7

Wanneer ben jij over gegaan naar de nieuwe webmail?

Staan die mails van na 17 oktober nog wel "netjes" in Gmail?

Wanneer verdwenen ze uit de webmail?

 

Dank, wjb. Ben al redelijk v.a. de testfase over met de testgroep. Nouja, een dag of 5 later geloof ik.

Maar ben er uit wat betreft die inbox.

Hij stond op tab Algemeen (ook daar staan forummails). Maar de meeste en recentste staan onder tab Nieuwsbrieven.

Waarom ze onder beide tabs komen… En kan dat niet gewoon 1 lijst zijn??

Reputatie 7

Ik heb ook al uuuuren (sinds 12:44) geen forummails meer ontvangen.

Mijn laatse mail vanuit het forum is van 12:43u.

Dat is in ieder geval geen probleem met de webmail immers ik gebruik mijn gmail mailadres voor forums zodat deze netjes gescheiden blijven van mijn "echte" privé mail.

Hmm, maar even die mails in de gaten houden. Hier ook geen mails van ontvangen. Zag je reacties steeds na verversen van deze pagina.

Reputatie 7

Waarom ze onder beide tabs komen… En kan dat niet gewoon 1 lijst zijn??

Je kunt categorieën ook uitschakelen.

 

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb ook al uuuuren (sinds 12:44) geen forummails meer ontvangen.

Mijn laatse mail vanuit het forum is van 12:43u.

Dat is in ieder geval geen probleem met de webmail immers ik gebruik mijn gmail mailadres voor forums zodat deze netjes gescheiden blijven van mijn "echte" privé mail.


Ik mis ook notificatie mailtjes van het forum, zojuist pas weer één ontvangen. Had er ook al een vraag over gesteld in het Forum feedback en wensen topic.

Dank je, wjb. Categorieën uitgezet.

Blijven mijn huidige mappen met het overzetten gewoon intact?

Reputatie 7
Badge +21

Blijven mijn huidige mappen met het overzetten gewoon intact?


Jazeker, alle mappen met inhoud worden overgezet naar de nieuwe omgeving.

Reputatie 7

Het zou mooi zijn als de agenda ook binnen een mailcliënt zoals bijvoorbeeld Outlook geopend zou kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld ook met de agenda van Gmail.

 

Mijn mailbox is nog niet aangepast, maar opeens kan ik mijn bijlagen niet meer openen??

er is niks gebeurd verder, heeft dit te maken met het “overzetten” waar jullie mee bezig zijn, graag oplossing

Zal wel leuk zijn, die nieuwe webmail, maar is er nu ook een mogelijkheid om berichten op een, bv voor Word leesbare, manier lokaal op te slaan?

Sommige berichten wil ik namelijk archiveren, maar de enige methode die ik nu weet is via outlook, en die ‘lokaal opgeslagen berichten’ zijn dan ook alleen via outlook te lezen.

Of doe ik iets helemaal fout?

Reputatie 7
Badge +24

Zal wel leuk zijn, die nieuwe webmail, maar is er nu ook een mogelijkheid om berichten op een, bv voor Word leesbare, manier lokaal op te slaan?

Sommige berichten wil ik namelijk archiveren, maar de enige methode die ik nu weet is via outlook, en die ‘lokaal opgeslagen berichten’ zijn dan ook alleen via outlook te lezen.

Of doe ik iets helemaal fout?

Zo werkt dat nu 1maal met mail. Altijd al lastig geweest. Je kunt mailtjes wel opslaan als .eml bestand. Zo'n bestand kun je later weer openen met elk willekeurig mailprogramma. En ook in een tekstverwerkingsprogramma, want een .eml bestandje is feitelijk gewoon een tekst bestandje.

Maar ... je gaat op zo'n manier niet 100en mailtjes zitten archiveren toch? Dat is toch geen doen? 

Dank je wel voor je Tip, Nico.

Nee, het gaat niet om honderden mailtjes, maar ik heb nu eenmaal paar projecten lopen waarvan ik de administratie wil bijhouden. Soms is het belangrinjk te weten wie wanneer wat gezegd heeft, en eventueel op reactie van wat. Vandaar.

Dus ik ga dat opslaan als .eml zeker proberen.

Blijven huidige mappen met inhoud (archief) dadelijk wel beschikbaar in nieuwe versie?

Reputatie 7
Badge +21

Blijven huidige mappen met inhoud (archief) dadelijk wel beschikbaar in nieuwe versie?


Jazeker, het is een migratie, dus alle huidige mappen mét inhoud worden overgezet van de “oude” Webmail omgeving naar de nieuwe.

Een wat meer algemene vraag.In mijn oude mail heb ik een aantal mappen waaronder informatie staat die ik wil bewaren.Gaan deze submappen mee naar mijn nieuwe Webmail omgeving.En zo niet hoe red ik de inhoud?m.vg.. Gijs van den Berg

Bedankt Ruud. Duidelijk.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Joran,

Tot nu toe kan KPN niet goed de spam herkennen, ik ben bang dat KPN sommige mails straks als 100%Spam benoemt en die verdwijnen dan, heb ik begrepen. Ik raak dan echte mails kwijt. Hoe kan KPN deze fout herstellen? Zoals ik het tot nu toe begrepen heb ga ik erop achteruit zodra de nieuwe webmail bij mij wordt ingevoerd.

Tot nu toe is steeds gebleken dat KPN niet in staat is om echte spam te herkennen, dus na de migratie zullen naar verwachting verkeerde keuzes door KPN gemaakt worden en sommige echte mails misschien als 100% spam aangemerkt worden en dan (ongewild) door KPN verdwijnen. Ik heb liever dat de KPN software de spam beslissingen NIET neemt en ik als mens de beslissing neem wat wel en wat geen spam is. Is dat te realiseren?

 Zoals wjb al aangaf, Hans, zal het met de nieuwe webmail juist beter worden. Er verandert niets aan hoe wij spam markeren. Wel verandert er iets aan hoe jij fouten daarin bij ons kunt aangeven. Een mail die ten onrechte in jouw spammap terecht komt moet je op dit moment nog handmatig naar ons doorsturen zodat we het spamfilter daarop kunnen aanpassen. Met de nieuwe webmail kun je die mail gewoon vanuit de spammap in je inbox zetten en wordt het automatisch bij ons doorgegeven dat deze mail geen spam is. En andersom ook. Als je een mail krijgt in je inbox die wel spam is, dan kun je die nu ook al als spam markeren. Maar dat geldt nu alleen voor die ene keer. Met de nieuwe webmail hoef je dat maar een keer te doen en zal dat soort mail daarna netjes in de spammap terecht komen.

 

 

Maar ben er uit wat betreft die inbox.

Hij stond op tab Algemeen (ook daar staan forummails). Maar de meeste en recentste staan onder tab Nieuwsbrieven.

Waarom ze onder beide tabs komen… En kan dat niet gewoon 1 lijst zijn??

Het nieuwsbrieven filter gaat op afzender, en omdat wij ook veel nieuwsbrieven sturen, pakt het filter ons ook mee. Om dat uit te zetten kun je dus het hele nieuwsbrieven filter uitzetten. Of je sleept een van de mails van het nieuwsbrieven filter naar de inbox. Dan krijg je de keus om mails van ons niet meer te laten filteren. 

 

Het zou mooi zijn als de agenda ook binnen een mailcliënt zoals bijvoorbeeld Outlook geopend zou kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld ook met de agenda van Gmail.

 

Goed idee, ik geef het door/vraag na of dit kan. 

 

Mijn mailbox is nog niet aangepast, maar opeens kan ik mijn bijlagen niet meer openen??

er is niks gebeurd verder, heeft dit te maken met het “overzetten” waar jullie mee bezig zijn, graag oplossing

Dit staat los van de overzetting. Wat ervaar je precies met de bijlagen? 

 

 

Blijven huidige mappen met inhoud (archief) dadelijk wel beschikbaar in nieuwe versie?

 

Een wat meer algemene vraag.In mijn oude mail heb ik een aantal mappen waaronder informatie staat die ik wil bewaren.Gaan deze submappen mee naar mijn nieuwe Webmail omgeving.En zo niet hoe red ik de inhoud?m.vg.. Gijs van den Berg

 

De hele inhoud van je huidige mail wordt meegenomen en overgezet zoals het nu ook is. Dus je behoudt gewoon alles zoals je gewend bent :)