Spam in mailbox



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2757 reacties

Sinds ongeveer 10 dagen belanden er regelmatig echte mails in de spamfolder van mijn mailbox (kpnmail). Dus niet in mijn mailclient programma, maar al op het KPN-netwerk. Het gaat onder andere om mails van Facebook (notificaties), Ziggo, en andere serieuze aanbieders. Daarentegen krijg ik veel spam die er niet uitgefilterd wordt. Eerder had ik er geen last van dat er echte mail in mijn spamfolder terechtkwam. Heeft KPN de instellingen van het SPAM-filter veranderd? Misschien nu toch een beetje te streng gemaakt?

Admin: topic samengevoegd met bestaande topic over hetzelfde onderwerp
Reputatie 7
Badge +30
@marjj70 We ervaren inderdaad problemen met de spamfiltering. Hier werken we hard aan. Er zijn onlangs wat aanpassingen gedaan. Hierdoor zou het iets verbeterd moeten zijn.

@slager2nl Door die aanpassingen kan het nou ook zijn dat er onverhoopt legitieme mails gemarkeerd worden. Daar ontvang ik dan graag een voorbeeld van. Daarvoor stuur ik je een privébericht.
Reputatie 7
Twee mail berichten die ten onrechte als spam gekenmerkt zijn:


Reputatie 5
Badge +8
Dit bericht wordt nu via webmail ten onrechte als spammail aangemerkt op mijn privé mail account



Normaal check ik mijn mail via Thunderbird, dan hoef ik niet in te loggen.
Ik vind het vervelend dat nu ik wel inlog een mail waarvoor ik me wel degelijk heb aangemeld in de spam box beland.
Reputatie 5
Badge +8
vandaag staat de spamteller alweer op 6 ☹️
Reputatie 5
Badge +2
Hier dus ook weer spam.

Als je alle klachten over spam via KPN hier op diverse fora leest is het al heel lang steeds hetzelfde verhaal. En ook steeds dezelfde reacties die geen hout snijden. Maar een oplossing is nog niet gekomen en die komt volgens mij ook niet. Of het probleem is niet groot genoeg om er aandacht aan te geven of ze komen er echt niet uit. Wat publiciteit er om heen geeft misschien net dat zetje om het nu eindelijk eens op te lossen.
Reputatie 5
Badge +2
3 maanden geleden stond hier al:

Lid: Ook heb ik al wat speurwerk gedaan op internet en het lijkt zo dat alleen kpn klanten van dit specifieke probleem last hebben.
Mijn vraag aan jullie is dan ook, zou het heel misschien kunnen dat er bij jullie iets mis is gegaan,
ik noem maar wat een datalek ofzo, en zouden jullie kunnen kijken of dit opgelost kan worden?

Moderator 3 maanden geleden:

Kleine update van onze kant: Er bleek vorige week een storing te zijn geweest met het spamfilter. Deze zou zaterdag opgelost zijn. Ik begrijp dat dit duidelijk niet het geval is. Ik heb deze situatie voorgelegd aan de storingsdienst en kom er zo snel mogelijk op terug. (Nooit meer op teruggekomen)

En de maanden en weken daarna steeds de berichten van moderators dat KPN er druk mee is.

Het lijkt er op dat iemand, de spam komt duidelijk van 1 afzender, KPN in de tang heeft. En goed ook. Het lukt namelijk absoluut niet het probleem op te lossen. Waarom iemand zoiets alleen bij KPN doet? Makkelijk te passeren verouderde software?, of hij is heel boos, of gewoon gestoord of hij wil geld zien.
Reputatie 5
Badge +8


En inmiddels heb ik al weer 7 spam mails doorgestuurd!
In totaal zijn er nu 141 spam mails doorgestuurd, sinds ik met het doorsturen begon op 24 juni.
De teller van de filter van Thunderbird voor ongewenste mails zit al boven de 500

Ik krijg nu echt het gevoel dat er NIETS gebeurd😡
Reputatie 7
Badge +30
Jammer dat er nog geen verbetering lijkt te zijn.. Weet dat we alle reacties zien en lezen, maar we hebben simpelweg nog niet meer inhoudelijk nieuws. Zodra we dat hebben, laten we dit vanzelfsprekend direct weten. Ik wens iedereen een fijn weekend verder!
Reputatie 5
Badge +2
Jij ook een fijn weekend. Als het probleem na drie maanden (!) nog niet opgelost is kunnen dat weekend er nog wel bij. Heb jij er wel vertrouwen in dat het ze gaat lukken? Of moten we allemaal nieuwe email adressen, bij wie dan ook, gaan aanmaken. Zoals hier al eerder werd aangeraden?
Alle SPAM wordt sinds dagen doorgelaten en alle niet-SPAM wordt als SPAM aangemerkt! En al te best werkte het SPAMfilter daarvoor ook al niet.

Is de afdeling SPAM van kpnmail - vanuit bezuinigingen nu bestaande uit 1 persoon? - met vakantie gegaan en heeft hij of zij voordat ze vertrok eerst het SPAM-filter onjuist ingesteld? ;-)

Hoe moeilijk/ingewikkeld is het om een SPAM-filter in te stellen?
Dat is NIET moeilijk en NIET ingewikkeld.
Dat kan zelfs ik met 2 vingers in mijn neus.

De mogelijkheden om via kpnwebmail filters in te stellen zijn hopeloos verouderd, zeer beperkt en bijzonder slordig uitgewerkt.

De hoogste tijd voor een nieuwe vacature bij kpn :
'SPAMfilterbeheerder' m/v gezocht voor beheer en vormgeving van de SPAMfilter bij knp webmail. 🙂
Reputatie 7
Hoe moeilijk/ingewikkeld is het om een SPAM-filter in te stellen?
Dat is NIET moeilijk en NIET ingewikkeld.
Dat kan zelfs ik met 2 vingers in mijn neus.
Er zijn bedrijven die goud geld verdienen aan spamfilter software en jij zegt dat jij dat zelfs met 2 vingers in jouw neus kunt.
KPN, ik zou zeggen, neem franca2017 in dienst, hij/zij is blijkbaar een fortuin waard.
Reputatie 5
Badge +8

"E-mail SpamFilter helpt te voorkomen dat je e-mailaccount volloopt met ongewenste en ongevraagde reclame e-mailberichten. Met het E-mail SpamFilter worden je e-mailberichten automatisch gefilterd op spam. Dit gebeurt al voordat je de e-mailberichten ophaalt. Reclameberichten worden dan geheel automatisch door E-mail SpamFilter verplaatst naar een tijdelijke map in je Webmail omgeving. Zo krijg je zo min mogelijk van deze berichten op je computer thuis en heb je toch de mogelijkheid de berichten te controleren, indien dat nodig is."

Dit is dus een lachertje

Reputatie 7
Mijn spamfolder ziet er, afgezien van die twee ten onrechte als spam gekenmerkte mails, al dagen als onderstaand uit.

Blijkbaar is mijn e-mailadres niet (meer) opgenomen in de verzendlijst van die spammer(s) immers ik ontvang ook geen spam in mijn inbox.
Reputatie 5
Badge +8
Via webmail krijg in nauwelijks spamberichten maar via Thunderbird wel, die gaan meestal gelijk naar de ongewenste berichten map in de lokale folders map (heb ik zo ingesteld).



webmail laat dit zien:

Reputatie 7
Via webmail krijg in nauwelijks spamberichten maar via Thunderbird wel, die gaan meestal gelijk naar de ongewenste berichten map in de locale folders map

Het is wat mij betreft 100% duidelijk dat de spamfilter van KPN niet of nauwelijks zijn werk doet. Ik raad wel iedereen aan om spam mails ongelezen en zelfs zonder preview weg te gooien. De spammer krijgt daardoor geen enkele reply dat de mail afgeleverd is en geopend is. Daarmee wordt de kans groter dat jouw e-mailadres van zijn/haar verzendlijst verwijderd wordt.
Reputatie 5
Badge +8
Ik had net mijn bericht wat aangepast.
Als ik je goed begrijp moet ik ze niet meer doorsturen, want dan open ik de mail wel
Reputatie 5
Badge +2
Ook vandaag stromen ze weer binnen. Slaap lekker door abuse team of ingehuurd zakken vullend bedrijf. Ook een mailtje ontvangen van de consumentenbond waar de klacht ook ligt. Of het al opgelost is door KPN. NEE dus, was mijn reactie. Wilt u dat KPN weer contact met u opneemt? JA dus.

@franca2017: ik ben wel benieuwd wat er nu werkelijk aan de hand is. Moderators horen echt niet wat er speelt. Dat is hier wel duidelijk geworden. Die worden, net als wij hier, aan het lijntje gehouden. Ik ben wel eens gebeld nav de vele spam. Dan krijg je iemand aan de telefoon die op dezelfde manier wordt voorgelicht als de moderators hier. Ik hoorde dat ze absoluut niet echt bij KPN werkte. Ingehuurd of een bijbaantje voor een zakcentje of korting op het maandelijkse KPN abonnement zeg maar. Zoiets.

@WJB, je schrijft dat er bedrijven zijn die goud geld verdienen aan spam. En zo’n bedrijf loopt nu waarschijnlijk lachend rond bij KPN. Met een vet contract voor langere tijd onder de arm. En die jongens willen nog wel even wat extra incasseren voordat ze de klus afronden. En ze zijn nu waarschijnlijk “even” op vakantie naar een ver en warm land. En over een paar jaar met een juichend artikel in de Telegraaf over hoe zij een paar ton (miljoen?) gepakt hebben. Geld is er toch genoeg. En door het contract dat ze al getekend hebben maakt Franca2017 geen schijn van kans. Daar komt bij dat ze bij KPN denken dat het een moeilijk probleem is en dus veel moet kosten. Iemand die dat goedkoop kan oplossen is bij voorbaat niet goed genoeg. Wel goed dat jij in ieder geval geen spam meer ontvangt. Ik lees al langer niets meer, stuur niets meer door omdat ze er toch niets mee doen. Direct delete.

@Johanna: dat had ik ook gelezen. En moest er ook om lachen. Terwijl het intens triest is.
Reputatie 7
...Als ik je goed begrijp moet ik ze niet meer doorsturen, want dan open ik de mail welKlopt, die mails van spammers kunnen een plaatje bevatten die bij het openen van die mail opgevraagd wordt bij de spammer en daardoor kan de spammer dus zien dat jouw e-mailadres actief is en dus interessant om te blijven bestoken. Ik gooi spam mails al heel lang ongezien weg en ik heb vandaag de dag dan ook weinig last van spam.

Laat natuurlijk onverlet dat KPN die spamfilter functionaliteit eindelijk eens een keer op orde moet gaan krijgen.
Reputatie 5
Badge +8
@wjb:
Bedankt voor de tip, ik heb geen vertrouwen meer in het doorsturen en zal de spam nu gelijk onmiddellijk zonder te openen verwijderen!
Reputatie 5
Badge +2
@WJB: Ik spreek net een goede bekende die bij een heel groot ICT bedrijf werkt. Met allemaal bekende grote klanten die iedereen hier kent. Zal ze maar niet noemen. Heel veel problemen van klanten worden in het kwartiertje, dat Franc noemde, opgelost. De tarieven die in rekening worden gebracht in dat soort gevallen zijn minmaal een halve tot een hele dag. Voor dat ene kwartiertje dus. Want in de ogen van de klant los je problemen niet in een kwartiertje op. En het gehanteerde uurtarief zal je wel weten. Dat is niet mis. En dat is weer goed voor het ICT bedrijf. Vandaar dat veel mensen bij dat soort bedrijven overstapt naar de klantzijde omdat op die manier veel geld te verdienen valt.
Reputatie 5
Badge +2
En nog nooit zo veel spam gehad als vandaag. Een regen van zeg maar.
Binnenkort komt kpn met een nieuw! nieuw! nieuw! product (of is dat er al?) voor 'slechts' enkele euri per maand:
'Je eigen SPAMFilter-abo'tje' - volledig configureerbaar vanaf je eigen desktop of tablet!

Is dit gekloot met het SPAMfilter door kpn gewoon een opmaatje daar naartoe?
Gewoon weer het bekende 'verdienmodel'?
Hoe meer SPAM-ellende bij de kpnklanten, hoe meer 'SPAMFilter-abo'tjes' verkocht?

Maar misschien is de SPAMfilterfunctionaris ook wel chronisch ziek.
Dat is dan gewoon overmacht hè.
Goede ICT-Mensen inhuren om dit probleem even op te lossen is gewoon te duur, dat begrijpen de klanten wel, toch..???

We moeten deze SPAM-ellende dus gewoon maar 'even' uitzitten totdat de vakantie of ziekte voorbij is - of kpn wat meer compassie gaat tonen naar haar klanten - of kpn gewoon haar werk goed doet en waarmaakt wat ze de klanten belooft.

Vandaag komt de SPAM bij mij weer met bakken tegelijk binnen.
Reputatie 7
Ik moet er niet aan denken dat ik mijn eigen spam filter moet gaan onderhouden. Ik zou ook niet weten hoe, want als je dat zelf moet gaan doen dan zal je zien dat je altijd achter de feiten aanhobbelt en nooit verlost zal zijn van spam. Je moet waarschijnlijk eerst weer een spam mail ontvangen hebben om te weten hoe je jouw spamfilter moet aanpassen.
Dat is ook niet de weg die je zou moeten bewandelen. Een centrale spamfilter die aangesloten is bij centrale organisaties die blokkadelijsten beheren en die spam "fingerprints" herkent op basis waarvan onbekende spam mailadressen opgenomen kunnen worden in die blokkadelijsten.
Dat is wel wat anders dan even in een kwartiertje een regeltje in de eigen spamfilterlijst opnemen om een bepaald emailaccount of domein te blokkeren. Dat laatste, dat kan ik ook, dat eerste is waar het om gaat en daarbij moet ook nog eens rekening gehouden worden met spoofing. Al met al best complex, maar goed, dat wiel is al lang uitgevonden en ook KPN zou in staat moeten zijn om dat wiel t.b.v. de eigen mailservers goed te laten draaien.
Reputatie 5
Badge +2
@WJB: met die laatste zin ben ik het helemaal eens. Waarom ze dat niet doen blijft een grote vraag voor me. En voor iedereen hier denk ik.