Spam in mailbox



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2757 reacties

Ondanks dat ik al vaker heb aangegeven aan KPN dat ik last van spam heb en alle maatregelen zelf heb genomen om dit te voorkomen krijg ik de laatste tijd steeds vaker spam binnen in mijn mailbox. Elke dag krijg ik zeker zo'n 10 spamberichten binnen.
Elke keer opnieuw zit de domeinnaam bij de geblokkeerde afzenders toe te voegen. Zoveel zelfs dat KPN mail nu aangeeft dat ik het maximum aantal geblokkeerde afzenders heb bereikt...
Nou mooi is dat. KPN zorg er eens voor dat het ophoudt met al die spam.
Ik zie me eerder genoodzaakt om binnenkort de overstap te gaan maken naar een andere provider zo ergerniswekkend begint het te worden.

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst
Reputatie 1
Ik denk om het probleem spam op te lossen het hele concept mail op de schop moet.
Waarom word er nooit serieus gekeken naar een digitale variant van de "geen ongeadresseerd" sticker.
Bv een digitale token die alleen door mij verstrekt kan worden, geen token geen mail.
Spam in de inbox, token intrekken en de afzender word geblokt/mail komt niet meer aan.
Het is toch te gek dat er je bijna je email adres moet wijzigen om spam te weren, het is bijna verhuizen om je brievenbus leeg te houden.

Heel veel geld word uitgegeven om deze vorm van criminaliteit te weren, misschien word het tijd om de infrastructuur eens op de schop te gooien...
Reputatie 1
Peter van Ammelrooy28 september 2017, 21:26
Interview Volkskrant waarin de baas van KPN BLOK vertelde dat het een kwestie van maanden was alvorens het SPAM probleem is opgelost.
Nu 18 maanden verder is het alleen maar erger geworden, deze Eelco Blok is al net zo ongeloofwaardig als het Spam Filter van KPN. Proficiat hiermee.
Vele jaren spamvrij geweest bij Onsbrabantnet. Vorig jaar is Onsbrabantnet overgegaan naar KPN.
De spam mails springen tegenwoordig elke dag mijn pc uit. Spammail als bijlage doorsturen helpt niet.
Heb voor wat serieuze mail ook al een jaar een apart een webmail bij Transip. Tot op heden nog geen spam mail gezien!!!
Lijkt me dat KPN zijn zaakjes niet goed elkaar heeft. Jammer..
Reputatie 1
Het word nu nog leuker.
Ik krijg telkens twee identieke spam mailtjes binnen, waarvan de ene als spam wordt aangemerkt ([spam]) en de andere vrolijk word doorgelaten.
Wtf kpn, waar zijn jullie mee bezig?
Reputatie 7
Het word nu nog leuker.
Ik krijg telkens twee identieke spam mailtjes binnen, waarvan de ene als spam wordt aangemerkt ([spam]
) en de andere vrolijk word doorgelaten.
Wtf kpn, waar zijn jullie mee bezig

Als de spammer verschillende afzenders gebruikt dan is dat prima mogelijk.
Dan staat één van die afzenders (al) in de blacklist en de andere nog niet.
Reputatie 1
Afzenders blacklisten heeft vlgns mij weinig zin om dit soort spam te blokken

Afzenders waren identiek btw
Mail 1:
Admin22@vhbjvgbtyvbvb.yourtrap.no
Mail 2:
Admin22@vhbjvgbtyvbvb.yourtrap.no
Reputatie 4
Badge +2
Wat we moeten hebben is het spamfilter van @kpn.com de mail extensie van het bedrijf KPN.
Daar komt geen spam op binnen? of wel beste moderators?
Na en tijdje uit de lucht te zijn geweest toch maar weer een bericht want inderdaad de spam loopt de spuigaten uit!!!
En ja Blok beloofde alweer 1,5 jaar geleden heel veel goeds maar helaas daar is niets van terecht gekomen.
Hij is ook weg bij KPN dus we kunnen het hem niet meer vragen hoe dat komt. Wellicht weet zijn opvolger het antwoord. Dit was het antwoord van dhr. Blok op mijn mail aan hem in augustus 2017:

Alle inkomende en uitgaande mail van de verschillende KPN domeinen (kpnmail.nl, kpnplanet, planet, etc) wordt gescand op spam. Per maand worden er 1,2 miljard berichten gescand, waarvan op dit moment ongeveer 40% spam bevat. Deze 500 miljoen spam berichten worden niet doorgelaten en komen niet terecht in de mailbox. We hebben vastgesteld dat het percentage spam dat wij kunnen afvangen sinds begin 2017 is gedaald. Onderzoek heeft vastgesteld dat deze daling voornamelijk komt doordat er een enorme toename is van Nederlandse spam en de regels die wij toepassen om die spam te filteren momenteel onvoldoende zijn. We zijn hiervoor samen met onze leveranciers een verbeterplan gestart. De positieve effecten hiervan zijn helaas niet onmiddellijk zichtbaar. Daarnaast zijn we bezig met een tweetal aanvullende oplossingen die de hoeveelheid afgevangen spam kunnen verhogen. We verwachten deze oplossingen in de komende maanden te lanceren. Op basis van de resultaten van deze drie verbeterinitiatieven hebben we vertrouwen dat we hiermee de problematiek verder kunnen bestrijden.

Ik hoop u hiermee voldoende inzicht te hebben gegeven om erop te vertrouwen dat KPN er alles aan doet om deze problematiek aan te pakken en ga er vanuit dat u op korte termijn ervaart dat de hoeveelheid spam in uw inbox weer daalt.

Met vriendelijke groet,
Eelco Blok
Wat voor mij een deel van een oplossing lijkt is het volgende:
Laat in het emailfilter blacklisten, maar ook whitelisten
Er zijn zoveel verschillende manieren om te spammen, maar een lijst van toegestane email adressen is makkelijker bij te houden
En maak dan ook het aantal regels in emailfilter groter dan 50 regels wat nu in het emailfilter gebruikt wordt
Dit in combinatie met het KPN spamfilter kan bij de ontvanger meer stoppen en daarbij kan de gebruiker zelf ook meer controle uitoefenen
De spam die wij in onze mailbox krijgen is niet normaal. Het zijn er iedere dag minstens 15. AH/Bol.com/Ikea allemaal neomails die niets toevoegen. Kn KPN deze niet tegenhouden voor ons!!!

Admin: Topic + reacties samengevoegd met centraal topic
Alhoewel ik nieuw op dit forum ben heb ik ook veel last van Spammail. Ik stuurde gisteren nog ca. 200 mails naar het meldpunt van de KPN. Ik heb hierover 2 vragen, t.w:

1) Bij de instellingen op de webmail is bij e-mail het vak “spamfilter” leeg, klopt dat? Zo ja, waar staan de KPN filters dan?
2) Zijn er topic-lezers die ervaring hebben met de app Spamsieve voor macOS?

Wie is hier nu de spammer met 200 emails op 1 dag? :)
Dit spamfilter moet je zelf invullen
Helaas zijn er maar 50 regels mogelijk
Wat onvoldoende is om de spam tegen te houden hiermee
Reputatie 7
De spamfilter van KPN bestaat uit meerdere lagen van filtering.
Een e-mailbericht krijgt één van de onderstaande "spamscores".
1) Positive spam.
2) Possible spam.
3) No spam.

Berichten gekenmerkt als "Positive spam" komen worden direct in de prullenbak gegooid en komen niet bij jouw mailbox aan en dus ook niet bij een eventuele whitelist.
Berichten gekenmerkt als "Possible spam" komen in principe in jouw spamfolder tenzij je deze zou whitelisten. (Functionaliteit beschikbaar bij bijvoorbeeld XS4ALL, maar helaas niet bij KPN.)
Berichten gekenmerkt als "No spam" komen in jouw inbox tenzij je de afzender in de blacklist hebt staan.
De spamfilter van KPN bestaat uit meerdere lagen van filtering.
Een e-mailbericht krijgt één van de onderstaande "spamscores".
1) Positive spam.
2) Possible spam.
3) No spam.

Berichten gekenmerkt als "Positive spam" komen worden direct in de prullenbak gegooid en komen niet bij jouw mailbox aan en dus ook niet bij een eventuele whitelist.
Berichten gekenmerkt als "Possible spam" komen in principe in jouw spamfolder tenzij je deze zou whitelisten. (Functionaliteit beschikbaar bij bijvoorbeeld XS4ALL, maar helaas niet bij KPN.)
Berichten gekenmerkt als "No spam" komen in jouw inbox tenzij je de afzender in de blacklist hebt staan.


Als XS4ALL wel een whitelist heeft voeg dit dan ook bij KPN toe
Zoals ik al schreef is een whitelist makkelijker dan alle spam te blacklisten
Ik heb het nu wel over het eigen emailfilter wat beschikbaar is in de webmail
Gezien de enorme hoeveelheid spam is dit emailfilter hoognodig aan nieuwe functionaliteiten toe bv:
  • Whitelist
  • Meer dan 50 regels
Reputatie 7
Als XS4ALL wel een whitelist heeft voeg dit dan ook bij KPN toe
Bij XS4ALL noemen ze het de "Greenlist".


Ik hoop dat KPN deze functionaliteit ook zal opnemen.

Ik heb het nu wel over het eigen emailfilter wat beschikbaar is in de webmail
Gezien de enorme hoeveelheid spam is dit emailfilter hoognodig aan nieuwe functionaliteiten toe bv:
  • Whitelist
  • Meer dan 50 regels

Nee, de problematiek moet in het centrale spamfilter van KPN aangepakt worden. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je al je klanten gaat belasten met het beheer van hun eigen spamfiltertje ... de centrale spamfilter moet z'n werk gewoon goed doen.

Als XS4ALL wel een whitelist heeft voeg dit dan ook bij KPN toeBij XS4ALL noemen ze het de "Greenlist".


Ik hoop dat KPN deze functionaliteit ook zal opnemen.


Ik heb het nu wel over het eigen emailfilter wat beschikbaar is in de webmail
Gezien de enorme hoeveelheid spam is dit emailfilter hoognodig aan nieuwe functionaliteiten toe bv:
  • Whitelist
  • Meer dan 50 regels
Nee, de problematiek moet in het centrale spamfilter van KPN aangepakt worden. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je al je klanten gaat belasten met het beheer van hun eigen spamfiltertje ... de centrale spamfilter moet z'n werk gewoon goed doen.


Precies dit is wat ik zo graag wil zien
Dus KPN doe je werk maar
Reputatie 4
Badge +2
AH, Bol, Ikea sturen alleen mail als je je daarvoor hebt opgegeven. En iedere mail van serieuze bedrijven bevat onder aan een link om het mailen te stoppen, uitschrijven. Bij alle serieuze bedrijven werkt dat correct, zeker na de wetgeving op de privacy.
Als een mail van AH wordt doorgestuurd naar KPN als zijnde spam vervuilt dat enkel het spamfilter.
En trouwens: wel eens gecontroleerd of het mailtje wel van AH Bol of Ikea komt? Durf te wedden dat als je de verzender controleert dat die mail NIET van die bedrijven komt. Trouwens van alle drie circuleren momenteel phishing mails! Lees maar eens na op Fraudehelpdesk.nl, Seniorweb en ook bij KPN.com. Ook bij https://opgelicht.avrotros.nl/ staan voorbeelden en ook dit https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/waarom-krijg-ik-eigenlijk-spam/ is lezenswaardig!
Ben benieuwd wat de controle op afzender oplevert! Laat het svp weten!
Reputatie 7
Precies dit is wat ik zo graag wil zien

Zoals ik al schreef is een whitelist makkelijker dan alle spam te blacklisten
Let op, de Greenlist is alleen om mails die te onrechte als "possible spam" gekenmerkt zijn toch in de inbox te plaatsen.
Je hebt de Blacklist dus nog altijd nodig om mails die niet als spam gekenmerkt zijn er uit te filteren.
Reputatie 7
En trouwens: wel eens gecontroleerd of het mailtje wel van AH Bol of Ikea komt?
Nee, natuurlijk komen die mails niet van die bedrijven en dat is nu net waarom de spamfilter van KPN die mails zou moeten tegenhouden.

Precies dit is wat ik zo graag wil zien
Zoals ik al schreef is een whitelist makkelijker dan alle spam te blacklistenLet op, de Greenlist is alleen om mails die te onrechte als "possible spam" gekenmerkt zijn toch in de inbox te plaatsen.
Je hebt de Blacklist dus nog altijd nodig om mails die niet als spam gekenmerkt zijn er uit te filteren.


Ohhh dit is niet wat ik zou willen hebben
Ik zou een whitelist willen hebben die alleen de emailadressen doorstuurt naar mijn inbox die ik opgeef in deze whitelist
Alle andere zouden dan naar de spambox moeten gaan
Op zich is deze functie bij XS4ALL wel goed maar niet wat ik zou wensen
Ook met deze functie kan de spam er nog steeds doorheen komen
Met een whitelist waarin ik opgeef van welk emailadres ik een email zou willen krijgen
kan ik al het andere direct filteren naar de spambox op de server, zodat ik het niet meer in mijn outlook krijg
Reputatie 4
Badge +2
Ze komen allemaal van reeds meerdere keren aan KPN doorgegeven mail adressen. Alleen lijkt het opgeven richting KPN zinloos
Reputatie 4
Badge +2
Aanhangsel van een willekeurige mail:
U ontvangt deze e-mail, omdat u akkoord bent gegaan om informatie over producten en promoties te ontvangen. Wilt u zo vriendelijk zijn om newsletter@ schiesser. com in uw adresboek aan de lijst veilige afzenders toe te voegen, zodat u Schiesser e-mails altijd kunt ontvangen.

Mocht u geen interesse hebben in verdere nieuwsbrieven, kunt u zich hier uitschrijven.
Reputatie 7
Ohhh dit is niet wat ik zou willen hebben
Ik zou een whitelist willen hebben die alleen de emailadressen doorstuurt naar mijn inbox die ik opgeef in deze whitelist
Alle andere zouden dan naar de spambox moeten gaan

Dat dacht ik al, maar dat is natuurlijk wel een vreemde wens. Dat betekent namelijk dat je elk e-mailadres of domein waarvan je mail wilt kunnen ontvangen in jouw whitelist zou moeten plaatsen. Dat gaat natuurlijk niet werken. Doe je een bestelling via bol.com moet je het domein @email.bol.com in jouw whitelist plaatsen om de bevestiging te ontvangen. Hoe zou je erachter willen komen dat je dat domein moet whitelisten?
Ik zie ook wel dat de bedrijven die genoemd zijn fake zijn. Het verbaasd mij alleen dat KPN dit soort mails niet kan tegenhouden.

Ohhh dit is niet wat ik zou willen hebben
Ik zou een whitelist willen hebben die alleen de emailadressen doorstuurt naar mijn inbox die ik opgeef in deze whitelist
Alle andere zouden dan naar de spambox moeten gaan
Dat dacht ik al, maar dat is natuurlijk wel een vreemde wens. Dat betekent namelijk dat je elk e-mailadres of domein waarvan je mail wilt kunnen ontvangen in jouw whitelist zou moeten plaatsen. Dat gaat natuurlijk niet werken. Doe je een bestelling via bol.com moet je het domein @email.bol.com in jouw whitelist plaatsen om de bevestiging te ontvangen. Hoe zou je erachter willen komen dat je dat domein moet whitelisten?


Dat is niet zo moeilijk
Aks ik iets bestel bij een webshop en het emailadres staat nog niet in mijn whilelist dan komt het email dus in de spambox
Vervolgens zet ik dit emailadres in de whitelist
Ik moet dus wel mij spambox controleren maar op den duur heb ik wel een lijst van emailadressen die ik wil ontvangen
En ik bestel toch zoveel mogelijk bij een webshop die ik al ken, die dus voor mij vertrouwd is
Voor mij zou dit werken, misschien niet voor iedereen
Ik krijg meer spam van verschillende adressen binnen dan van de adressen waar ik wel wat van wil hebben
Reputatie 7
Ik krijg meer spam van verschillende adressen binnen dan van de adressen waar ik wel wat van wil hebben
En dat is waar de centrale spamfilter van KPN gewoon zijn werk behoort te doen. Alle inspanning die je als abonnee hier zou moeten doen is mijns inziens ongewenst.