Vraag

4G buitengebied dagelijks resetten

  • 3 May 2020
  • 39 reacties
  • 1243 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

Nog eens even naar de cijfers gekeken. In 3 maanden 8 keer geen “verbinding” tussen Experiabox V10 en Sagemcom 4G modem waarbij de snelheid dus terugvalt en blijft op VDSL snelheid. En al die keren ‘s-nachts, startend om 0, 2, 4 of 6 uur. Dat kan geen toeval zijn.

Overdag ook wel eens alleen VDSL maar dan hersteld het zich binnen een uur. Sneller denk ik maar ik meet maar 1 keer per uur.

Merkwaardig fenomeen!

Ernst-Jan (en anderen met ideeen/suggesties….), ik ben ook met een case bezig voor vrienden in buitengebied met kpn klantenservice (2 weken onderweg nu) omdat niet alleen 4G brandbreedte wegvalt maar de volledige internetverbinding bij hen en dat met regelmaat dagelijks of meerdere keren per dag (reset 4G box doet de verbinding (DSL+4G) weer herstellen), herkenbaar of toch een specifieke situatie?

Inmiddels is iom KPN klantenservice de UTP kabel vervangen tussen 4G box en experia v10 (is ook regelmatig herstart), vervolgens DSL kabel vervangen en gister is 4G box omgeruild en nieuwe box geplaatst. Ter test is ook enkele dagen zonder 4G box gedraaid, toen bleef de verbinding stabiel (maar de ca 4-6 Mbps over koperkabel is te ‘dun’ om bedrijf en gezin te bedienen).

ipadressen zijn/staan goed van beide boxen, firmware van experiabox is meest recente.

*admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Reputatie 2
Badge

Bedankt allemaal voor jullie input. Ik vind het bijzonder dat er allemaal extra acties ondernomen moet worden voor een feilloze samenwerking tussen de EW en de V10. Ik ga jullie input doorsturen naar de achterliggende afdeling die gaat over de Sagemcom 4G.  Ik zet hierbij de gegevens door. Als mijn collega's willen meekijken is het van belang dat al het apparatuur is aangesloten.  

 

Lisa, ik heb er vele uren in zitten afgelopen 2 weken… ‘…..bijzonder dat er allemaal extra acties ondernomen moeten worden…...’, helemaal eens!

In dit geval zijn er ook de kinderen in het gezin die naar oma en vrienden (moeten) gaan om huiswerk te doen of online lessen te volgen… heel bijzonder…. voor mij aanleiding om in de case te duiken, moet toch snel (technisch) oplosbaar zijn was mn (te naieve!?) eerste idee….. 

Is er vanuit KPN organisatie nog een update na jouw bovengaande bericht?

Zelf heb ik geen ervaring met scriptjes en een extra pc plaatsen om eea ‘up’ te houden… als het nodig is, ga ik die kant zeker op om eea stabiel te krijgen…... maar handiger is een structurele oplossing! 

Reputatie 2
Badge

Wanneer de internetverbinding weer wegvalt, probeer dan om niet het 4G modem te resetten maar haal alleen de UTP kabel tussen 4G modem en Experiabox even los.  Als dan alles goed werkt als je de UTP kabel weer aansluit, dan heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem als hier eerder beschreven.

 

Ik denk het eigenlijk niet, want zoals je het beschrijft komt het meerdere keren per dag voor en dat is niet typisch. Bovendien valt bij jou de internetverbinding helemaal weg. Als de connectie met het 4G modem wegvalt, dan blijft de internetverbinding wel bestaan met alleen ADSL snelheid. Jouw probleem lijkt eerder een geval van een 4G verbinding die er wel is, maar niet goed werkt.

 

Bij mij werkt alles nog steeds goed, met een dagelijkse automatische reset van het 4G modem (en van de powerline adapter).

automatische reset als ‘oplossing’ dus bij jou (nog), geen structurele oplossing vooralsnog

ik vermoed dat data afhandeling in experia box niet goed (meer) gaat om een bepaalde reden of afhandeling/communicatie tussen de 2 boxen.

4G verbinding is iets dat ik niet verwacht als probleem, 4G box staat ‘gericht’ op een zichtbare (4G) mast op 1 km afstand, grotendeels grasland

Reputatie 7
Badge +17

@JimP Bedankt voor je bericht. Ik krab even achter mijn oor en verbaas me dat ik helemaal geen meldingen meer van dit topic heb ontvangen:thinking: . Excuses allemaal voor deze lange nasleep. Ik heb trouwens helemaal niets meer gehoord, maar zal er nogmaals achteraan gaan. 

Reputatie 7
Badge +7

JimP; ik denk dat jouw probleem echt wat anders is dan in deze thread beschreven. Ik begrijp dat bij jou heel internet weg is. Het in deze thread beschreven punt is dat de VDSL wel blijft staan maar de 4G verbinding niet bijschakelt. Kortom; wel internet alleen trager.

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat het de powerline verbinding tussen de Experiabox en het Sagemcom modem is die zorgt dat die twee devices elkaar niet meer zien. Zoals jrxs4all en ikzelf ervaren is even de RJ-45 ethernet kabel tussen Sagemcom en powerline adapter even los trekken en weer verbinden voldoende om 4G weer te laten bijschakelen.

Ik heb eindelijk ontdekt hoe je een Devolo dLan adapter op afstand met een commando kunt rebooten. Dan verbreekt nl. ook een seconde de ethernet verbinding (betreffende LED op Sagemcom gaat even uit). Ik heb nu een programma draaien dat elk uur een speedtest uitvoert met FAST.com en als de uitkomst dan de lage VDSL snelheid is (bij mij 11/2) dan reboot ik de dLan adapter aan het Sagemcom modem automatisch. Paar seconden later dan weer 46/8 Internet.

Wat er tussen de devices zich nu afspeelt dat zorgt dat ze elkaar niet meer zien is me een raadsel. Want op het moment dat dat zo is, is er gewoon een verbinding naar het webinterface van de Sagemcom mogelijk en ook ping werkt dan gewoon. Er lijkt iets in het multipath TCP protocol tussen de devices fout te gaan, misschien door een korte uitval of vertraging op de powerline verbinding.

Ik monitor ook de powerline verbinding elke minuut en zie geen enkele onderbreking op het moment dat 4G niet bijschakelt.

Dit is een merkwaardig fenomeen, ik denk een samenloop tussen een kritiek punt in de samenwerking tussen de twee devices in combinatie met een powerline verbinding er tussen. Er is goed mee te leven omdat internet niet wegvalt en ik dan maximaal een uur wat langzamer internet heb.

Interessant is ook dat een reboot van de powerline adapter aan de Experiabox kant niet helpt. Het lijkt er op dat de verbinding tussen de devices zich alleen herstelt als de RJ-45 aan de Sagemcom kant even los gaat. Het Sagemcom modem rapporteert overigens ook geen communicatiefouten als je met XMO commando’s de status opvraagt.

Bij mij is het probleem inmiddels opgelost.
Ik heb hier een tijd terug gepost dat ik de kabel van de Sagemcom uit de Experiabox heb gehaald en in de switch gedaan die is aangesloten op de Experiabox en sindsdien is de 4G verbinding niet meer weggevallen.

Wat dit betekent? Geen idee. Maar wellicht dat iemand van jullie hier een conclusie uit kan trekken.

Reputatie 2
Badge

Geacht forum, ook de nieuw 4G box was niet de oplossing, dagelijks beide boxen uit en aan is nu de workaround. binnen KPN is eea nu doorgezet naar ‘andere’ afdeling, maar lijkt eerder weken dan dagen te gaan duren. Kunnen jullie aangegeven hoe ik als scripting leek een automatisch reboot van experiabox en 4g router kan organiseren?

Geacht forum, ook de nieuw 4G box was niet de oplossing, dagelijks beide boxen uit en aan is nu de workaround. binnen KPN is eea nu doorgezet naar ‘andere’ afdeling, maar lijkt eerder weken dan dagen te gaan duren. Kunnen jullie aangegeven hoe ik als scripting leek een automatisch reboot van experiabox en 4g router kan organiseren?

Koop maar gewoon zo’n 230V tijdschakelaar van 5 a 10 euro en hang daar de Sagemcom achter.

Stel die zo in dat die altijd aan is, behalve 1 minuut  ergens midden in de nacht, dan even 1 minuut uit. Heb je je dagelijkse Zwangstrennung zoals dat vroeger voor DSL modems gebruikelijk was. T-Mobile doet dat tegenwoordig voor zover ik weet nog steeds zo voor alle mobiele klanten. Lastig als je nachtelijke backups etc doet, maar er valt mee te werken of omheen te werken.

Reputatie 2
Badge

top! tuurlijk…. waarom ben ik daar niet zelf opgekomen, …… simpele goede oplossing ;-) dank!! 

Reputatie 2
Badge

meelezers…. (ik hoop ook een KPN moderator … vaste contact is al een week stil nadat eea ‘intern KPN is doorgezet') 

Helaas is dagelijks resetten niet voldoende als er veel internet verkeer langs experiabox en 4g router gaat. gistermiddag veel verschillend verkeer van/naar internet over experiabox/4G box. De (bedrade) internet verbinding viel telkens volledig weg.

Verschillende handmatige resets waren noodzakelijk om verbinding in bedrijf te brengen/houden.

Reputatie 7
Badge +17

@JimP en de rest. Helaas heb ik nog geen reactie mogen ontvangen betreft het probleem. Wel kan ik meedelen dat niet IEDERE 4G buitengebied gebruiker dagelijks of wekelijks het 4G modem hoeft te resetten. Er moet dus een ‘individuele’ oorzaak voor zijn. Dit kan locatiegebonden zijn betreft het aanwezige 4G signaal of een apparatuurgebonden oorzaak. De apparatuur is inmiddels allemaal vervangen dus dit is het helaas niet.
De 3G/4G frequenties zijn in huis minder goed dan buitenshuis, dus het (soms) tijdelijk wegvallen van de 4G verbinding, kan de oorzaak zijn, al is dit nog niet bewezen.
Het 4G modem moet bij het raam staan om zo'n goed mogelijk signaal te kunnen ontvangen.
Ik weet op dit moment niet of de familie in kwestie een buitenantenne heeft hangen, als dit zo is dan lijkt het een synchronisatieprobleem tussen het modem en de V10. Dit is in onder andere volgens jou één van de mogelijke oorzaken, Jim. 
Op dit moment is een tijdsregelaar (om de stroom eraf te halen voor een paar minuten gedurende de nacht) inderdaad een prima tijdelijke oplossing, want het werk(?). Ik begrijp dat dit natuurlijk niet de gewenste oplossing is. 

FYI, ik ben de contactpersoon en zal reageren wanneer er terugkoppeling is en een eventuele oplossing. 
Als ik een oplossing kon bieden op dit moment, dan had ik die natuurlijk allang aangeboden. Dit geldt ook voor mijn collega's. 
Ik had inderdaad in tussen wel een reactie kunnen plaatsen dat ik er nog niet achter ben wat de oorzaak is. Mijn excuses daarvoor. 
Ik zal er nog even een mail achteraan sturen of er inmiddels meer bekend is. 

 

Reputatie 2
Badge

@Lisa 4G Router staat voor het raam en vanuit die plek kun je de watertoren waar dichtsbijzijnde 4G mast staat zien,  foto heb ik je via email gestuurd  van het vrije zicht tussen 4G router en watertoren. Afstand 4g box tot watertoren/mast is ca 1400m

Gr

Jim

Reputatie 7
Badge +17

@JimP Wij zijn er zelf ook nog even ingedoken. Zie je het 4G modem nog wel in de IP lijst staan van de webinterface van de V10 wanneer de verbinding wegvalt, of niet? Want dat zou dan in elk geval betekenen dat de V10 de 4G router herkent en dat er een verbinding is tussen de twee. 

Reputatie 2
Badge

Lisa, dat zouden we moeten bekijken op moment dat het issue zich voordoet. Waarschijnlijk hebben we nu ook wel idee hoe we issues kunnen creeren. Ga ik mee aan de gang. Zijn er nog nadere zaken die op zo'n moment bekeken moeten worden, logs oid veiligstellen? Ik ben niet op die locatie zelf actief dus ben ook afhankelijk van anderen.

Reputatie 7
Badge +17

@JimP Als je nog zou kunnen kijken hoe de lampjes branden op het moment dat het werkt én hoe de lampjes branden op het moment dat het niet meer werkt, maak je mij helemaal blij. Dan heb ik alle informatie die ik kan krijgen én heb ik een beter beeld van de situatie. :blush:  

Reputatie 2
Badge

@JimP Wij zijn er zelf ook nog even ingedoken. Zie je het 4G modem nog wel in de IP lijst staan van de webinterface van de V10 wanneer de verbinding wegvalt, of niet? Want dat zou dan in elk geval betekenen dat de V10 de 4G router herkent en dat er een verbinding is tussen de twee. 

Lisa, verbinding blijft bestaan. in webinterface is het ipadres van 4G box te zien. check op lichtjes van 4G box had men even niet aan gedacht. Naar ik begreep uit je persoonlijk bericht gister is er nu iemand vanuit 2e /3e lijn aangehaakt om in dossier/case te duiken. Die zou contact met me opnemen maar mogelijk vrije dag vandaag!?

Reputatie 2
Badge

Meelezers,

afgelopen week een eye-opener….. in contact met 2e lijn KPN data specialist gekomen. eerste constatering …. locatie zit in dode hoek van 4G mast, dus ondanks vrij zicht (weiland) op een 38m hoge watertoren op 1400m….. een ‘poor’ signaal omdat locatie in de dode hoek zit.

Of er wel een goede connect met een mast te maken is gaan we komende dagen ervaren.

Jammer dat KPN monteurs die ter plaatse zijn geweest en de vele klantenservice agenten die we afgelopen weken gesproken hebben dit niet weten kan een zure reactie zijn…. maar blij dat we nieuwe hypothese hebben!

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten hier is te zien op welke mast je het beste de 4G box kunt richten! en dat dode hoek er is voor onze locatie ;-( 

de 4G box  ligt nog even paar dagen werkloos…. (verbinding stabiel 6 a 7 Mbps over koper kabel nu) tot we vervolgtesten kunnen doen met buiten antenne in juiste richting… welke richting gaan we uitvinden op de locatie

verder een feitje van data specialist over UDP en TCP verkeer dat resp niet en wel over 4G gerouteerd wordt, had ik wel gelezen ergens maar nu weer bewust….. stabiliteit verbinding is eerste prio! daarna al het verkeer optimaliseren

Reputatie 2
Badge

afgelopen vrijdag de (naar bleek 3e ipv 2e lijns) KPN specialist op bezoek gehad… diverse metingen gedaan naar alle masten in de omtrek. Inderdaad in dode hoek van dichtsbijzijnde/zichtbare 4G mast waardoor 4G box wisselend 2 masten probeerde te benaderen, bij veel verkeer en/of slecht weer grote kans op packet loss’s (en de ellende sinds 4G box/SIB dienst actief is).

bij volgende test met een externe antenne gericht op ‘beste’ 4G mast in de buurt (niet zichtbaar, stuk verder weg dan de zichtbare mast) was er al direct een uitstekende 4G verbinding te realiseren vanaf de grond. ‘mooie’ bandbreedte voor zover mogelijk met dit product was zichtbaar/merkbaar.

aanstaande dinsdag gaan we met hoogwerker (toevallig voor andere klus op locatie) de antenne ‘hoog’ aan gebouw ergens ophangen in juiste hoek en richting ‘beste’ 4G mast. KPN specialist (top werk Luuk!) is er zeker van dat dan de issues weg zullen zijn/blijven...

Reputatie 7
Badge +17

Hallo daar @JimP.

Één woord ge-wel-dig! Wat een verschrikkelijk goed nieuws, dat Luuk het zo heeft opgepakt. Is hij zelfs langsgekomen om op locatie de metingen uit te voeren? Nu is er zeker schot in de zaak. Beter nog.. Ik noem dit een eindsprint trekken aan het eind van een hele marathon. Wat leuk dat je hier de klantreis tot in detail deelt. 

Ik ben benieuwd hoe de verbinding is (en of de verbinding vastgehouden kan worden) als de antenne enige tijd hangt. :thinking:  

Reputatie 2
Badge

@Lisa ja, idd is Luuk op lokatie geweest, na covid toestemming van KPN management en ‘kantoor/werkplek’ buiten (2 klapstoelen) 

Blijkt dus een dekkingsprobleem, ‘vroeger’ toen er nog geen KPN management toestemming nodig was, waren er ook mensen die zelf aan de slag gingen, zie o.a. https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/handige-video-s-om-4g-te-optimaliseren-435158

Die fourstack zendmasten URL maakt het wel enorm veel makkelijker, dan hoef je niet in het antenneregister allerhande info bij elkaar te zoeken.

Een nadeel van getunede richting is wel dat er nu een hogere claim komt te liggen op de betreffende mast/cell. Er was op dit forum een keer een bericht van iemand die vanaf een bepaald moment geen werkend 4G meer had. Die bleek vrijwel precies tussen 2 masten te zitten. De richtantenne 180 graden draaien was de oplossing. Zolang je niet wekelijks de ladder op moet, is dit prima te doen.

Reputatie 2
Badge

Inderdaad een dekkingsprobleem, afgelopen weken geen moment aan gedacht omdat er op de 4g mast vrij zicht is en eerste 1200m grasland dus geen enkel obstakel.. locatie zit echt exact in het midden van de 2 sectoren van die mast.

Risico van eenzijdig gericht zijn is wel een dingetje.

Dank voor je reactie en links...

 

Reputatie 2
Badge

helaas vandaag weer contact opgenomen met 3e lijn van KPN, na overleg intern KPN is de conclusie dat mast waar buiten antenne nu op gericht is toch niet goed genoeg is (mast is relatief laag en waarschijnlijk toch te veel obstakels voor een goede/stabiele SNR waarde (De signaal-ruisverhoudingSNR of S/N (EngelsSignal to Noise Ratio))

Komende dagen gaat de buiten antenne gericht worden (op advies radio expert KPN) op mast in zicht (waarin we voor 4G box in dode hoek zaten...)… nu met buiten antenne hoog opgehangen betere verbinding?

Reputatie 2
Badge

update van afgelopen weken: met de mast in zicht (op 1200m) bleek in monitoring geen enkele keer verbinding te zijn geweest (dode hoek ondanks hoog plaatsen externe antenne, zie hieronder).

Wel een mast uit onverwachte hoek… een mast op 3300m bleek door de buiten antenne ‘in beeld’ te komen. afgelopen dagen zijn wat aanpassingen gedaan aan de KPN kant (alleen 800mhz band gebruiken) en er lijkt nu stabiliteit te zijn gekomen (beperkt aantal metingen nog)…. wel ten koste van bandbreedte (gem nu: 12-15 Mbps).

Acties voor komende periode: externe 4G antenne bijdraaien (oude tv antenne tijden lijken te herleven in digitale tijdperk) zodat buiten antenne richting onverwachte mast op 3300m gericht staat.

De 3 masten binnen straal van ca 2km bleken onvoldoende stabiel (gevonden via: https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten). de tekst op deze pagina zou aangepast moeten worden bij Obstakels ….. nl dat er ook een ‘dode hoek’ mogelijk is … waardoor zicht verbinding niet altijd succes hoeft op te leveren.:

“… Obstakels: Een zicht verbinding tussen de antenne en de KPN-mast, zonder bomen of gebouwen, is het meest optimaal. Zorg ervoor dat de 4G-ontvanger of buitenantenne zo veel mogelijk vrij zicht heeft in de richting van de KPN-mast. Dit kan veelal worden bereikt door de antenne zo hoog mogelijk te plaatsen.….”

 

Glasvezel alternatief… ondanks afstand tot glasvezel op “slechts” 500m van locatie …. maanden/jaren is huidige verwachting ….

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @JimP! Lang geleden dat we elkaar hebben gesproken. Dit issue is alleen volledig buiten ons handbereik terecht gekomen. Het issue waar jullie tegenaan lopen gaat ver buiten ons boekje en wij kunnen hier helaas niets in betekenen. Luuk biedt service 2.0 en volgens mij vind hij het stiekem een leuk project. Wat rot dat de enige hoop eigenlijk gevestigd is op het bijdraaien van de mast. 
Glasvezel zou perfect zijn, maar daar hebben wij helaas geen invloed op. :persevere:

Bedankt voor de opmerking over de tekst die aangepast moet worden. Ik ga de details even navragen, want dit roept wel enige vragen bij mij op. Aan de ene kant behoeden we mensen dat het ‘misschien niet’ gaat werken en aan de andere kant hebben we ,voor zover ik weet, geen kennis van mogelijke dode hoeken. :weary:  

 

Reputatie 2
Badge

Lisa, enige nuance .... De verbinding is al 1,5 week stabiel! Dat was het doel toen ik instapte in dit traject in maart. En hoeveel bandbreedte we nog gaan winnen komende weken.... Dat geeft nog enige hoop/perspectief....