Vraag

4G buitengebied dagelijks resetten

  • 3 May 2020
  • 39 reacties
  • 1245 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Reputatie 2
Badge

geachte lezers…. (mot)regen blijkt laatste week belangrijkste factor voor de stabiliteit van de verbinding. de externe antenne is afgelopen weken op 4 verschillende masten gericht geweest, beste stabiliteit (met beperkte bandbreedte van ca 15Mbps) met de ‘verste’ mast van de 4…. die met redelijk wat vrij weiland tussen mast en locatie……

 

geachte lezers…. (mot)regen blijkt laatste week belangrijkste factor voor de stabiliteit van de verbinding. de externe antenne is afgelopen weken op 4 verschillende masten gericht geweest, beste stabiliteit (met beperkte bandbreedte van ca 15Mbps) met de ‘verste’ mast van de 4…. die met redelijk wat vrij weiland tussen mast en locatie……

Met welk merk+type antenne zijn deze bevindingen?

Ik denk dat het lastig te zien is om welke LTE freqentieband het gaat, in ieder geval als hoofdband dan, want als het continue 4G+ is, zou er ook sprake kunnen zijn van extra band. Specs van de Sagemcom zijn bij mij al weer wat weggezakt, ik dacht 2 carrier aggregatie, te kiezen uit 3 banden die KPN destijds had of gebruikte (en lang niet op iedere mast, kijk anders even op https://antennekaart.nl/)

Reputatie 2
Badge

Alleen LTE800 band wordt gebruikt de laatste weken (gezet door 3e lijn KPN met wie we nauw contact hebben tijdens diverse testen en uitlezen monitoring data).

Verder is je reactie voor mij te technisch, heb je voldoende beeld door bovengaand?

Alleen LTE800 band wordt gebruikt de laatste weken (gezet door 3e lijn KPN met wie we nauw contact hebben tijdens diverse testen en uitlezen monitoring data).

Verder is je reactie voor mij te technisch, heb je voldoende beeld door bovengaand?

Het merk+type buitenantenne zou misschien voor anderen nog wel interessant zijn, maar alleen LTE800 (band 20) zegt mij wel genoeg.

In pincipe is 15Mbps voor gros van toepassingen wel voldoende, maar meerdere applicaties/personen tegelijk loopt het al snel spaak natuurlijk. Je zou T-Mobile 4GvoorThuis kunnen bekijken, misschien hebben die betere mast organisatie in jouw buurt. Ruim 3 jaar terug haalde ik met alleen 4Gmodem voor zolderraam tot 80Mbps op 6km afstand in de winter (weinig boombladeren). Dat was LTE1800 (band 3). Later wel minder, wat dergelijke snelheden betekent dat er vrij weinig andere gebruikers waren. Voor KPN LTE800 is het max 75Mbps per hoek/sector, dat je maar iets van 10% daarvan krijgt is niet zo gek

Reputatie 4
Badge +2

Alleen LTE800 band wordt gebruikt de laatste weken (gezet door 3e lijn KPN met wie we nauw contact hebben tijdens diverse testen en uitlezen monitoring data).

Verder is je reactie voor mij te technisch, heb je voldoende beeld door bovengaand?

 

Wordt er dan bewust alleen LTE800 gebruikt ?

 

Ik kan hier door het modem te verplaatsen kiezen uit 2 masten, 1 iets dichterbij die alleen LTE800 doet en 1 met LTE800+1800.  Met alleen LTE800 haal ik zelden meer dan 15 Mbps ondanks dat het signaal daar sterker is, met LTE800+1800 meestal rond de 30 Mbps en geregeld meer. Dat is zonder externe antenne, met wat bomen die in de weg staan en de afstand tot de masten is ongeveer 3,5 km.

 

15 Mbps op alleen LTE800 is ook wel realistisch gezien de beperkte bandbreedte daar, dat is helemaal geen gekke snelheid. Voor hogere snelheden heb je volgens mij echt de banden met de hoge frequenties nodig. Dus

 

  • schakel de hoge banden in als die  nu bewust uitgeschakeld zijn.
  • is de antenne wel geschikt voor de hoge banden ? Welk type is het.
  • hoe lang is de kabel tussen antenne en modem, kabels dempen behoorlijk per meter en dan vooral de hoge frequenties

 

 

 

Reputatie 2
Badge

We zijn inmiddels gekomen in de berusting fase… aangezien locatie in de dode hoek van de dichtsbijzijnde mast (op 1km) zit, is afgelopen maanden met externe antenne op verschillende masten verder van locatie getest (bomen, gebouwen etc zorgen ervoor dat niet de dichtsbijzijnde maar op de in afstand de 4e in rij nu gericht wordt op 3km afstand) en is gekozen om de gateway fixed op de 800Mhz band te zetten (Luuk van KPN onze Service 2.0 man (zie Lisa comment)) heeft die setting gezet. De 1800Mhz band heeft een minder groot bereik. Waardoor de stabiliteit minder wordt zeker over die afstand.
Conclusie KPN: “.. Voorlopig denk ik dat we op dit moment er niet meer uit kunnen halen..”.

Dus een redelijk stabiele verbinding (als het niet regent/miezert) van tussen 10 en 15 Mbps.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @JimP, Leuk om van je te horen! Pff jij hebt heel wat meters gemaakt om te komen tot 10-15MB/s ‘stabiele’ verbinding. Heel jammer dat er niet meer in zit dan dit. Hopelijk kunnen jullie er nu wel beter mee uit de voeten:pray:

Reputatie 2
Badge

Helaas @Lisa hier kunnen we niet mee uit de voeten… bedrijf en gezin kunnen ‘tegenwoordig’ niet met deze bandbreedte werken, remote support van derden krijgen, studeren etc.... Ook de 5G sectoren op KPN mast staan in de ‘verkeerde’ richting denken we te zien. Glasvezel gaat nog 1 a 2 jaar duren (als het al lukt voor 2025 doelstellingen overheid). Kan KPN in dit soort situaties nog iets betekenen of ….?

 

Helaas @Lisa hier kunnen we niet mee uit de voeten… bedrijf en gezin kunnen ‘tegenwoordig’ niet met deze bandbreedte werken, remote support van derden krijgen, studeren etc.... Ook de 5G sectoren op KPN mast staan in de ‘verkeerde’ richting denken we te zien. Glasvezel gaat nog 1 a 2 jaar duren (als het al lukt voor 2025 doelstellingen overheid). Kan KPN in dit soort situaties nog iets betekenen of ….?

Wat houd je tegen om eens bij een andere partij te kijken wat die nu bieden (en hebben en kunnen leveren) ?

Met de melding dat er glasvezel komt over een jaar of 2 (dan ben je weer mobile-klant af) geeft je KPN geen reden om te investeren in mobile t.b.v. SIB.

Met 2 zaken (bedrijf, gezin) lijkt het mij vrij logisch om een b.v. een tweede provider erbij te hebben.

Reputatie 2
Badge

niets….

dus zeker ook bezig met andere providers!

 

Reputatie 7
Badge +17

@JimP Helaas niet, Jim. Als wij meer zouden kunnen betekenen, dan had je dit geweten!:tired_face: Ik moet bekennen, de service die Luuk gegeven heeft is bijzonder exceptioneel. Hij had goede hoop de verbinding te kunnen optimaliseren. Dit is jammer genoeg niet gelukt. Wij -KPN provider- zijn afhankelijk van de verbinding (koper en 4G netwerk/dekking) op de locatie. We kunnen als provider niets veranderen aan de koperverbinding die er ligt. Glasvezel zou inderdaad een optie zijn! Fijn dat je weet dat dit binnen enkele jaren aangelegd wordt. Glasvezel gaat een wereld van verschil maken. 

Voor nu kun je niets anders doen dan (a) wachten op de glasvezelverbinding die in de toekomst aangelegd zou worden of (b) zelf investeren in glasvezel. 
De aanleg van glasvezel ligt buiten onze macht als provider. De keuze voor wáár glasvezel (wanneer) wordt uitgerold, is afhankelijk van veel factoren zoals: Hoe goed is het huidige netwerk nu, geeft de gemeente toestemming voor de uitrol van glasvezel, hoeveelheid huishoudens zijn er in het betreffende gebied, etc.. Voor de planning kun je contact opnemen met KPNNetwerkNL. Zij is een onafhankelijk onderdeel van KPN en is verantwoordelijk voor de aanleg en het beheer van het glasvezelnetwerk. 

Hopelijk vinden jullie linksom of rechtsom een oplossing! 

Reputatie 2
Badge

@Lisa , toch een kleine verbetering aanstaande… vanuit KPN lijkt deze dienst op korte termijn beschikbaar te komen die weer ca 10 Mbps extra moet gaan opleveren: https://www.kpn-wholesale.com/over-kpn-wholesale/over-kpn-wholesale/laatste-nieuws/introductie-vdsl-long-reach-technologie-in-wbavula-dienstverlening.htm

installatie door KPN monteur zal eerdaags ingepland worden.

Daarnasst update over stabiliteit: De KPN Snel Internet Buitendienst obv DLS met 4G router op 800Mhz band blijkt ook in regenperiode nu stabiel!

Reputatie 7
Badge +17

Klinkt goed, Jim! Ik ben benieuwd. Hou je ons op de hoogte?:hugging:

Reputatie 2
Badge

update (op je verzoek)… test is aantal keer uitgesteld om covid redenen vanuit KPN mngt en toen KPN team weer wilde oppakken hebben we aangegeven dat we inmiddels met goed werkend en stabiel alternatief bezig waren (andere 4G-5G netwerkprovider).

het opzeggen van KPN SIB is nog wel een dingetje nu…. @Lisa zie persoonlijk bericht voor update op dat vlak