5Ghz en 2,4Ghz verbinding scheiden met ExperiaWifi.

  • 16 September 2018
  • 61 reacties
  • 30857 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +6
Naar aanleiding van de problemen met mijn ExperiaWifi's, schrijf ik deze tekst voor mensen die het mogelijk ook willen.

Het probleem
De ExperiaWifi's zijn dual-band en zenden dus 2,4Ghz en ook 5Ghz uit, een probleem was dat deze samengevoegd werden samen op 1 verbinding. Als je dat gescheiden wilt hebben volg dan de volgende stappen.

Instellen
Stel de ExperiaWifi's 1 voor 1 in, eentje dichtbij de router en de andere op de plek waar je slecht wifi hebt.

Als je dat gedaan hebt, en de juiste lampjes branden, en het lampje Wireless op de ExperiaBox brand niet meer zijn ze juist ingesteld. (Op de V10A blijft het lampje WEL branden).

Je vind hier de installatiekaart:
- https://www.kpn.com/w3/file?uuid=16f7a90c-06ba-4a89-a840-df03ffd447fa&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=29551

Wat je vervolgens doet is naar de instellingen van je modem, dat kan via deze link:
- http://192.168.2.254/

Log daarop in, en kijk welk IP je Experia WiFi heeft gekregen, in mijn geval gebruik ik even 192.168.2.150. Voor V10 gebruikers kan je op de homepagina onder het blokje 'LAN- Instellingen' op 'Meer' klikken, daardoor verschijnt er een lijst met alle verbonden apparaten. Hier staat ook de Experia WiFi tussen, met het bijbehorende IP die de ExperiaWiFi heeft gekregen.



Instellingen aanpassen
Ga vervolgens naar dat IP in je browser, je komt dan op de volgende pagina terecht.



De gebruikersnaam is standaard 'admin' en het wachtwoord (Web password) staat op de onderkant van je ExperiaWiFi. Klik vervolgens op inloggen.

Je komt dan in een nieuwe pagina, klik bovenin op instellingen, en vervolgens links in het menu op '5Ghz Frequentie Band'.



De 5Ghz verbinding heeft dezelfde SSID (Netwerk naam) als je 2,4Ghz netwerk. Verander de naam van de 5Ghz verbinding naar iets anders, klik vervolgens op 'Bewaar instellingen', wacht een aantal minuten en je kan gebruik maken van een losse 2,4Ghz en een losse 5Ghz verbinding via je Experia WiFi!

Voor een tweede ExperiaWiFi werkt het precies hetzelfde, zorg er wel voor dat beide Experia WiFi's dezelfde namen hebben voor het 2,4Ghz en het 5Ghz netwerk.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

61 reacties

Onlangs bekwam ik een fritzbox met 2,4 en 5 GHz en ik vroeg me dus af waarom die 2 als 1 netwerk zichtbaar zijn.
Dus nu heb ik de namen aangepast en zijn er 2 netwerken zichtbaar.
Maar dan vraag ik me af waarom men dit zo heeft gedaan, is het zo dat bij 1 naam automatisch de best beschikbare verbinding gekozen wordt ?
Ja klopt als de 5GHz geen dekking heeft dan ga je automatisch op de 2.4GHz omdat deze verder komt
ik heb ze alle 3 gescheiden
-2.4GHz
-5GHz
-60GHz
En de - gast wifi op de 2.4GHz
Dit op een netgear r9000
Reputatie 7
Ja klopt als de 5GHz geen dekking heeft dan ga je automatisch op de 2.4GHz omdat deze verder komtDe Experia Wifi ondersteunt bandsteering en dat betekent dat deze de aangesloten apparaten met de best mogelijke band zal proberen te verbinden mits de SSID's van de 2.4GHz en 5GHz gelijk zijn aan elkaar. Dit is dan ook waarom de SSID's eigenlijk gelijk aan elkaar zouden moeten zijn. Dat is mijns inziens ook de preferente instelling.

ik heb ze alle 3 gescheiden
-2.4GHz
-5GHz
-60GHz
Welke 60GHz, wifi kent alleen 2.4GHz en 5GHz.
@wjb
Mijn netgear r9000 heeft ook een 60GHz band
of terwijl wifi ad
Reputatie 7
@wjb
Mijn netgear r9000 heeft ook een 60GHz band
of terwijl wifi ad
Het bereik van 802.11ad wifi is zo klein dat het eigenlijk geen zin heeft dat een router dit ondersteunt. Je moet dan de router zo ongeveer op je salontafel hebben staan om een werkende verbinding te hebben.
802.11ad is alleen geschikt voor zeer korte afstanden met een 100% zichtlijn tussen de apparaten.
Ja heb dat ook gelezen
ik heb ook geen apparaten die het kunnen dus niet kunnen testen
weet wel dat er wifi ax aan komt
Reputatie 1
Naar aanleiding van de problemen met mijn ExperiaWifi's, schrijf ik deze tekst voor mensen die het mogelijk ook willen.

Het probleem
De ExperiaWifi's zijn dual-band en zenden dus 2,4Ghz en ook 5Ghz uit, een probleem was dat deze samengevoegd werden samen op 1 verbinding. Als je dat gescheiden wilt hebben volg dan de volgende stappen.

Instellen
Stel de ExperiaWifi's 1 voor 1 in, eentje dichtbij de router en de andere op de plek waar je slecht wifi hebt.

Als je dat gedaan hebt, en de juiste lampjes branden, en het lampje Wireless op de ExperiaBox brand niet meer zijn ze juist ingesteld. (Op de V10A blijft het lampje WEL branden).

Je vind hier de installatiekaart:
- https://www.kpn.com/w3/file?uuid=16f7a90c-06ba-4a89-a840-df03ffd447fa&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=29551

Wat je vervolgens doet is naar de instellingen van je modem, dat kan via deze link:
- http://192.168.2.254/

Log daarop in, en kijk welk IP je Experia WiFi heeft gekregen, in mijn geval gebruik ik even 192.168.2.150. Voor V10 gebruikers kan je op de homepagina onder het blokje 'LAN- Instellingen' op 'Meer' klikken, daardoor verschijnt er een lijst met alle verbonden apparaten. Hier staat ook de Experia WiFi tussen, met het bijbehorende IP die de ExperiaWiFi heeft gekregen.



Instellingen aanpassen
Ga vervolgens naar dat IP in je browser, je komt dan op de volgende pagina terecht.



De gebruikersnaam is standaard 'admin' en het wachtwoord (Web password) staat op de onderkant van je ExperiaWiFi. Klik vervolgens op inloggen.

Je komt dan in een nieuwe pagina, klik bovenin op instellingen, en vervolgens links in het menu op '5Ghz Frequentie Band'.



De 5Ghz verbinding heeft dezelfde SSID (Netwerk naam) als je 2,4Ghz netwerk. Verander de naam van de 5Ghz verbinding naar iets anders, klik vervolgens op 'Bewaar instellingen', wacht een aantal minuten en je kan gebruik maken van een losse 2,4Ghz en een losse 5Ghz verbinding via je Experia WiFi!

Voor een tweede ExperiaWiFi werkt het precies hetzelfde, zorg er wel voor dat beide Experia WiFi's dezelfde namen hebben voor het 2,4Ghz en het 5Ghz netwerk.


Hele mooie uitleg om te scheiden.

Vraag me alleen af waarom je de scheiding aanmaakt als je de Experia WiFi hebt? Die heeft bandsteering, en die zorgt er zelf voor dat apparaten die geschikt zijn voor 5 Ghz daar ook op "inprikken" en als apparaat het niet kan gaat die op de 2,4Ghz.

Ik had ook die scheiding (eigen SSID's voor allebei) aangemaakt eerder in mijn V10, maar die ondersteunt dan ook (nog steeds) geen bandsteering, sinds ik de Experia WiFi's heb, is het dus niet meer nodig die scheiding met SSID's te maken.

Maar wellicht heb jij het gedaan om een andere reden?
ik gebruik altijd apart op mijn r9000 router
-2.4GHz
-5GHz
-60GHz
ik vind dit handig omdat ik dan kan zien waar ik mee verbonden word en wil worden
bandsteering zit op de r9000 eigenlijk nooit getest
omdat ik van ouds her de banden altijd gescheiden heb
Reputatie 5
Badge +6


Hele mooie uitleg om te scheiden.

Vraag me alleen af waarom je de scheiding aanmaakt als je de Experia WiFi hebt? Die heeft bandsteering, en die zorgt er zelf voor dat apparaten die geschikt zijn voor 5 Ghz daar ook op "inprikken" en als apparaat het niet kan gaat die op de 2,4Ghz.

Ik had ook die scheiding (eigen SSID's voor allebei) aangemaakt eerder in mijn V10, maar die ondersteunt dan ook (nog steeds) geen bandsteering, sinds ik de Experia WiFi's heb, is het dus niet meer nodig die scheiding met SSID's te maken.

Maar wellicht heb jij het gedaan om een andere reden?

Klopt, wij hebben dit expres gedaan, wat Peter zegt zodat we zelf kunnen kiezen tussen welke verbinding we schakelen en verbinden. Maar ik snap je punt zeker!
Reputatie 1
ik gebruik altijd apart op mijn r9000 router
-2.4GHz
-5GHz
-60GHz
ik vind dit handig omdat ik dan kan zien waar ik mee verbonden word en wil worden
bandsteering zit op de r9000 eigenlijk nooit getest
omdat ik van ouds her de banden altijd gescheiden heb


Ik snap dat "van oudsher" aangezien er toen geen band steering bestond...............blijft nog steeds de vraag WAAROM je nu nog steeds 2 SSID's maakt met een Experia WiFi?...........Als je snel zelf wilt schakelen (om voor mij onbekende reden trouwens want band steering regelt voor je) zijn daar andere simpelere oplossingen voor dan je SSID opsplitsen. 😉
Reputatie 5
Badge +6
ik gebruik altijd apart op mijn r9000 router
-2.4GHz
-5GHz
-60GHz
ik vind dit handig omdat ik dan kan zien waar ik mee verbonden word en wil worden
bandsteering zit op de r9000 eigenlijk nooit getest
omdat ik van ouds her de banden altijd gescheiden heb


Ik snap dat "van oudsher" aangezien er toen geen band steering bestond...............blijft nog steeds de vraag WAAROM je nu nog steeds 2 SSID's maakt met een Experia WiFi?...........Als je snel zelf wilt schakelen (om voor mij onbekende reden trouwens want band steering regelt voor je) zijn daar andere simpelere oplossingen voor dan je SSID opsplitsen. ;-)

Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren 😉
ik heb er meer zo een gast netwerk waar ik alleen 2,4GHz gebruik
en de 60GHz band maar gebruik ik niet omdat ik geen apparaten heb die dit niet kunnen
over de EW gesproken ik heb ze er nog achter zitten maar dit gaat veranderen
ik haal ze er tussen weg en draai alles weer achter de r9000 overal goed bereik
en over het scheiden van 2,4GHz en 5GHz dit vind ik persoonlijk gewoon mooier
de EW ondersteunen geen gast netwerk dus heb ik er weinig aan
Reputatie 1
ik gebruik altijd apart op mijn r9000 router
-2.4GHz
-5GHz
-60GHz
ik vind dit handig omdat ik dan kan zien waar ik mee verbonden word en wil worden
bandsteering zit op de r9000 eigenlijk nooit getest
omdat ik van ouds her de banden altijd gescheiden heb


Ik snap dat "van oudsher" aangezien er toen geen band steering bestond...............blijft nog steeds de vraag WAAROM je nu nog steeds 2 SSID's maakt met een Experia WiFi?...........Als je snel zelf wilt schakelen (om voor mij onbekende reden trouwens want band steering regelt voor je) zijn daar andere simpelere oplossingen voor dan je SSID opsplitsen. ;-)

Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren ;)


Klopt helemaal! Maar je kunt niet uitleggen waarom je het doet, wat de meerwaarde is, en da's best jammer............. 😉
Dat kan ik wel uitleggen doe veel in netwerk
Niet zo van het werkt en het kan mij niet boeien als ik maar internet heb
ik heb het geschieden om dat ik gewoon wil weten of ik de 2.4GHz of 5GHz gebruik
en met welke ik verbinding "wil" maken
Ik snap echt wel veel mensen die het niet boeit als ze maar verbinding hebben maar ik vind mijn config. Wel makkelijk en gebruik het altijd al zo
Reputatie 1
Ok, doe zelf ook veel met mijn netwerk, en ben zeker niet een van de mensen die zegt "het werkt dus prima". Tot voor kort had ik ook gescheiden netwerken omdat band steering niet ondersteund wordt in de V10.
Aangezien de EW deze functionaliteit wel heeft is de noodzaak van scheiden voor mij verdwenen, niet omdat het "gewoon" werkt, maar omdat het uitstekend werkt. Evengoed moet iedereen uiteraard doen wat hij prettig vind, was alleen echt nieuwsgierig of er een nog een andere technische reden was.
👊🏼
jij gebruikt dus een v10 en de EW dan word de wifi op de v10 uitgezet
hoe doe jij het met het gast wifi netwerk dan of gebruik je dat helemaal niet
en laat je gasten op je eigen netwerk
nogmaals ik wil kiezen en zien welke netwerk ik verbonden met en wil worden
als ik mijn smart tv via het menu (om zo een voorbeeldje te noemen) alleen op de 2.4GHz wil
dat kan dus niet met een ssid wifi naam
maar ik moet ook zeggen dat ik met bandsteering ook niet bekend ben
misschien moet ik het eens een keer gaan testen met de gast wifi van de netgear r9000
hier kan ik dan ook die 60GHz in betrekken onder 1 ssid
In al die tijd dat het gastnetwerk beschikbaar is op de V10 is daar bij mij slechts één keer gebruik van gemaakt. Tegenwoordig, met 4G en grote databundels, is er bijna niemand meer die daar nog om vraagt, zo is mijn ervaring. Bandsteering daarentegen gebruik ik impliciet dagelijks (zowel via de beide EW's, als de WV). Daarom staat bij mij inderdaad de Wi-Fi op de V10 uit (standaard bij EW's) en zijn SSID's overal gelijk.
ik heb mensen die dat met 4g niet kunnen doen
om een voorbeeld te noemen de kinderen van mijn zuster die heel veel online gamen chatten met beeld en geluid ben je zo door je bundel heen
en ik wil hun liever op een gescheiden (gast) netwerk hebben
maar Henk je hebt wel 1 punt want ik vraag in cafe's enz. niet om een wifi verbinding
heb niet zo veel data maar 5GB per maand maar ruim voldoende voor mij
uit speedtest met t-mobile haal ik zo 300mbit down op 4g+ en dat is dan weer veel sneller dan gemiddeld wifi netwerk
maar voor bepaalde mensen is een gast netwerk wel belangrijk
Reputatie 1
jij gebruikt dus een v10 en de EW dan word de wifi op de v10 uitgezet
hoe doe jij het met het gast wifi netwerk dan of gebruik je dat helemaal niet
en laat je gasten op je eigen netwerk
nogmaals ik wil kiezen en zien welke netwerk ik verbonden met en wil worden
als ik mijn smart tv via het menu (om zo een voorbeeldje te noemen) alleen op de 2.4GHz wil
dat kan dus niet met een ssid wifi naam
maar ik moet ook zeggen dat ik met bandsteering ook niet bekend ben
misschien moet ik het eens een keer gaan testen met de gast wifi van de netgear r9000
hier kan ik dan ook die 60GHz in betrekken onder 1 ssid


Waarom zou ik mijn gasten niet toelaten op mijn WiFi netwerk dan??? Het zal aan mij liggen, maar je behandelt je gasten toch goed en wat is er mis met goede WiFi voor je gasten? Hahaha.........
Reputatie 1
jij gebruikt dus een v10 en de EW dan word de wifi op de v10 uitgezet
hoe doe jij het met het gast wifi netwerk dan of gebruik je dat helemaal niet
en laat je gasten op je eigen netwerk
nogmaals ik wil kiezen en zien welke netwerk ik verbonden met en wil worden
als ik mijn smart tv via het menu (om zo een voorbeeldje te noemen) alleen op de 2.4GHz wil
dat kan dus niet met een ssid wifi naam
maar ik moet ook zeggen dat ik met bandsteering ook niet bekend ben
misschien moet ik het eens een keer gaan testen met de gast wifi van de netgear r9000
hier kan ik dan ook die 60GHz in betrekken onder 1 ssid


Gezien je hier zegt dat je niet bekend bent met band steering lijkt het me dus zinloos erover te discussiëren, je wijst iets af terwijl je het niet kent 😉. Geloof me, met band steering heb je echt geen meerdere SSID's meer nodig, maar goed, probeer het eens.
Reputatie 1
In al die tijd dat het gastnetwerk beschikbaar is op de V10 is daar bij mij slechts één keer gebruik van gemaakt. Tegenwoordig, met 4G en grote databundels, is er bijna niemand meer die daar nog om vraagt, zo is mijn ervaring. Bandsteering daarentegen gebruik ik impliciet dagelijks (zowel via de beide EW's, als de WV). Daarom staat bij mij inderdaad de Wi-Fi op de V10 uit (standaard bij EW's) en zijn SSID's overal gelijk.
Zo is dat...............simpel en doeltreffend.........
Zoals ik al een paar keer aangaf
dat ik wil zien welke band ik verbonden wordt en verbonden wil worden
En dat kan niet met bandsteering
Daarom heb ik het appart
Reputatie 7
Wij gebruiken de 2.4GHz alleen nog voor de bewakingscamera's en de omvormer van de zonnepanelen.
Daarnaast heeft ons wifi gastnetwerk zowel 2.4GHz als 5GHz, voor het geval dat iemand nog een smartphone heeft die geen 5GHz ondersteunt. Uiteraard wel met dezelfde SSID zodat onze gasten automatisch met de best mogelijke band verbonden worden en niet zelf hoeven te kiezen.
Reputatie 1
Zoals ik al een paar keer aangaf
dat ik wil zien welke band ik verbonden wordt en verbonden wil worden
En dat kan niet met bandsteering
Daarom heb ik het appart

Hoe kom je erbij dat je dit niet zou kunnen zien? Tientallen apps die je dit laten zien, Maar goed...........probeer nou maar eerst alvorens het te veroordelen 😉 No worries, be happy.
Klopt met apps
maar ik heb ook apparatuur wat zonder apps werkt
en dan wil ik kunnen kiezen tussen de 2.4GHz of 5GHz
maar goed kan het wel is proberen