Beantwoord

Downloadsnelheid is geen 1Gbit maar 800 Mbit

  • 11 February 2022
  • 66 reacties
  • 1257 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Sinds 2 maanden van 500 mbit naar 1gbit gegaan.

 

Als ik een speedtest doe dan blijft mijn downloadsnelheid rond de 800 a 830 mbit hangen.

Mijn upload echter is altijd 940 mbit.
Dit is ongeacht welke bekabelde pc ik pak.

 

Gbit is in ons dorp denk ik nu 2 maanden beschikbaar.

Kan het zijn dat kpn nog een beetje met capaciteitsproblemen kampt?

 

(maand geleden was download nog 700 mbit dus het is al iets beter geworden)

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 18 February 2022, 18:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

66 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Test je het alleen via KPN Amsterdam en KPN Rotterdam? Indien ja, probeer dan eens 31173 Services AB of XS4ALL Amsterdam? Wat haal je dan?

...we hebben namelijk op glasvezel enkel 50, 100, 200, 500 en 1000 profielen.

Bestaat het 500 profiel nog immers deze wordt niet meer verkocht.

Als je gewoon in mijnkpn kijkt weet je het 

 

@NHendriks 

Ik heb de snelheid weer 

 

Reputatie 7
Badge +11

...we hebben namelijk op glasvezel enkel 50, 100, 200, 500 en 1000 profielen.

Bestaat het 500 profiel nog immers deze wordt niet meer verkocht.

Als je gewoon in mijnkpn kijkt weet je het 

Dat geldt niet voor iedereen. Enkel als je al KPN Hussel had toen het 500Mbps-abonnement eruit ging kan dat nu nog aanvragen.

...we hebben namelijk op glasvezel enkel 50, 100, 200, 500 en 1000 profielen.

Bestaat het 500 profiel nog immers deze wordt niet meer verkocht.

Als je gewoon in mijnkpn kijkt weet je het 

Dat geldt niet voor iedereen. Enkel als je al KPN Hussel had toen het 500Mbps-abonnement eruit ging kan dat nu nog aanvragen.

bij mij was het er ook uit maar is er later weer in gezet

(zie ander topic op dit forum)

 

Reputatie 4
Badge +1

De monteur was hier. Met de argus haalde hij een nog lagere snelheid. Dus de nt vervangen maar dat leverde ook niet veel op. 
 

heeft gechecked of alles in de administratie goed was en dat ook. Mijn aansluiting was perfect qua demping en zo. Dus nu is die onderweg naar de pop en kijkt of daar met de gbix??? Alles goed is. 
 

is dus nog niet zo simpe van ff de nt vervangen schijnbaar. Ben benieuwd. Hij komt zo terug. 

Reputatie 4
Badge +1

Ik denk dat de monteur en ik allebei niet hadden gedacht dat dit zo'n dag werd ;)

Monteur was er iets na 8 uur (fijn). Was een dorpsgenoot die ook nog eens kortbij woonde.

Als eerste de test met de argus en de pc. download bleef achter.
Toen als eerste de NT vervangen.

Dat deed ook niet veel.
De rest van de metingen op mijn lijn was goed dus toen moest hij naar de pop toe.
Veel technische details maar in de wijkcentrale was wat aan de had met de gbix.

daarvoor moest die dus steeds hogerop in de boom om te kijken wat er nu mis was (polen/portugal?).
Uiteindelijk was er dus ws een onderdeel defect en die moest die 25 km verderop ophalen.
dit weer terug plaatsen.
Ondertussen merkte ik dat de verbinding weer terug was en yes 940/940.

Alleen de tv gaf nu een melding dat ik het modem even opnieuw moest opstarten omdat er een fout was. Dus we willen het modem opnieuw opstarten maar toen deed het modem het niet meer :grinning: .

Dus een V10 modem uit de bus en toen was internet weer langzaam, vooral de download.
toen de oude NT er weer op omdat die wellicht icm met een V10 betere resultaten kan behalen.
Dat werkte ook niet maar de technici waarmee de monteur belde stelde voor om dan eens een v12 te proberen omdat in de v10 een cap zat die voor problemen kon zorgen.

 

V12 eraan en ja hoor toen werkte het.

De beste man was er om 8 uur a 8.15. zo rond 13.00 was die klaar :fearful:

Ik denk dat het ook nog geluk was dat dit iemand was die hoofdzakelijk de zakelijke kant doet en dus wat meer kennis en ervaring had.

Vooral Erwin maar ook  de anderen hier bedankt voor de hulp.

Topservice!
 

 

Reputatie 7
Badge +11

Fijn dat het is opgelost! De ‘gbic’ (officieel SFP-module maar soit) waar de monteur het over had is de daadwerkelijke module die licht op de glasvezel zet. De modules die wij gebruiken zijn vrij kostbaar  en niet die van een paar tientjes. Daarom hebben we die niet standaard op voorraad aangezien dat een vrij dure aangelegenheid zou zijn voor de enkele keer dat we het nodig hebben. De monteur moet dan inderdaad naar het rayonmagazijn om er daar eentje op te halen. Per regio verschilt het waar die zit. Ik heb gelukkig het voordeel dat er hier in Nijmegen eentje zit 😅

Reputatie 4
Badge +1

Ik moet nu alleen zelf aan de slag. Ik moet in de patchkast een 24 poe switch plaatsen (die ligt al half jaar in de kast en op twee andere plekken in huis de kleine switches vervangen voor een 16 en 24 poort managed switch, ik mis alleen nog de 16 Ports.  Die wil ik dan met twee uplinks aan elkaar knopen zodat er tussen de switches iig 2gbit bandbreedte is. 

de Foscam NVR wil ik vervangen voor een Syno nas met surveillance station. 

 

ik heb dan alleen een goede router nodig. Mijn nighthawk is 8 jaar oud en zit wel tegen de limiet. Ik heb ongeveer 30 devices die  continu verbonden zijn waaronder 2 nasjes. 
 


 


 


 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik moet nu alleen zelf aan de slag. Ik moet in de patchkast een 24 poe switch plaatsen (die ligt al half jaar in de kast en op twee andere plekken in huis de kleine switches vervangen voor een 16 en 24 poort managed switch, ik mis alleen nog de 16 Ports.  Die wil ik dan met twee uplinks aan elkaar knopen zodat er tussen de switches iig 2gbit bandbreedte is. 

de Foscam NVR wil ik vervangen voor een Syno nas met surveillance station. 

 

ik heb dan alleen een goede router nodig. Mijn nighthawk is 8 jaar oud en zit wel tegen de limiet. Ik heb ongeveer 30 devices die  continu verbonden zijn waaronder 2 nasjes. 
 

Goed om te zien dat je snelheid nu behaald word en zoals wel vaker hadden we een SFP met issues en inderdaad zoals @NHendriks al aangeeft moet deze altijd in een rayonmagazijn opgehaald worden, Snap alleen niet wat Polen ermee te doen heeft maargoed het werkt.

@fubje  Heel fijn dat de monteur er flink werk van heeft gemaakt en dat jij nu je snelheden haalt. Mocht er in de toekomst iets zijn, weet je ons te vinden. :-)

Ik moet nu alleen zelf aan de slag. Ik moet in de patchkast een 24 poe switch plaatsen (die ligt al half jaar in de kast en op twee andere plekken in huis de kleine switches vervangen voor een 16 en 24 poort managed switch, ik mis alleen nog de 16 Ports.  Die wil ik dan met twee uplinks aan elkaar knopen zodat er tussen de switches iig 2gbit bandbreedte is. 

de Foscam NVR wil ik vervangen voor een Syno nas met surveillance station. 

 

ik heb dan alleen een goede router nodig. Mijn nighthawk is 8 jaar oud en zit wel tegen de limiet. Ik heb ongeveer 30 devices die  continu verbonden zijn waaronder 2 nasjes. 
 


 


 


 

 

Er zijn hier op het forum een aantal gebruikers die alles zelf in beheer hebben qua netwerk. @wjb 's topics over eigen routers zijn heel informatief . 

Reputatie 7
Badge +11

ik heb dan alleen een goede router nodig. Mijn nighthawk is 8 jaar oud en zit wel tegen de limiet. Ik heb ongeveer 30 devices die  continu verbonden zijn waaronder 2 nasjes. 

Het hangt er volledig van af wat voor eisen je hebt en welke diensten je afneemt maar ook hoe thuis je bent met netwerken. Ik ben zelf bijvoorbeeld erg pro ‘alles los’, dus een router die echt alleen als router werkt met daar achter een switch en losse wifi access-points.

Voor enkel internet en optioneel telefonie ben ik groot fan van de TP-Link Omada serie maar met iTV is deze nog niet zo gemakkelijk te gebruiken omdat de routers in die serie geen multi-VLAN WAN poorten hebben. Telefonie gaat gemakkelijk via bijvoorbeeld een ATA indien nodig maar kan ook volledig VoIP worden. Mijn setje bestaat nu uit een router, switch en twee access points, daarnaast nog een controller die alles in één interface onderbrengt. De router zit direct aangesloten op het NT voor de glasvezel en zodoende wordt er ook geen Experiabox gebruikt hier.

Als er ook tv wordt afgenomen schijnt Edgerouter erg goed spul te zijn, daar kan @wjb je alles over vertellen. Ik heb daar geen ervaring mee.

En last but not least: Fritzbox. Ik ben er geen fan van maar het zijn uitstekende apparaten.

Reputatie 7

Als er ook tv wordt afgenomen schijnt Edgerouter erg goed spul te zijn, daar kan @wjb je alles over vertellen. Ik heb daar geen ervaring mee.

Dat is zeer zeker erg goed spul. De laatste keer dat mijn EdgeRouter down geweest is is bijna 8 maanden terug en dat was voor regulier onderhoud.

Reputatie 4
Badge +1

Als er ook tv wordt afgenomen schijnt Edgerouter erg goed spul te zijn, daar kan @wjb je alles over vertellen. Ik heb daar geen ervaring mee.

Dat is zeer zeker erg goed spul. De laatste keer dat mijn EdgeRouter down geweest is is bijna 8 maanden terug en dat was voor regulier onderhoud.

Ik twijfe nog tussen een Usg pro 4 en een edgerouter. 
 

De edgerouter heeft een quad core maar is alleen nieuw te krijgen. De Usg pro4 voor 125 2e hands. 
mij moet er iig twee tv’s achter hebben en een (voip) telefoon. 

Reputatie 7

Ik twijfe nog tussen een Usg pro 4 en een edgerouter. 

De USG Pro 4 is mijns inziens zo goed als End-of-Life en is vervangen door de UDM Pro.

Investeren in een USG Pro 4 lijkt me dan ook niet "the way to go".

Op het EdgeRouter front zien we weinig vernieuwing t.a.v. functionaliteit in de firmware maar aan de andere kant kan je ook zeggen dat die functionaliteit zo goed als compleet is.