Beantwoord

Draytek Vigor 2860, klapperende internetsnelheid, DLM resets

  • 21 november 2019
  • 40 reacties
  • 976 keer bekeken

Reputatie 1

Goedenmiddag Servicedesk,

Lang verhaal kort: ca 4 maanden terug is door monteur een DLM Reset uitgevoerd wegens een  brak Experia modem. Dit is vervangen voor een v10 en alles was weer op orde.

Maand of 2 geleden heb ik de v10 vervangen voor een eigen Draytek waarin ik aardig heb zitten hobbyen. Resultaat is nu dat de internet verbinding (die helaas al niet heel snel is, nauwelijks vooruit te branden is nu.)

Draytek is helemaal gereset en volgens het boekje ingesteld nu.
Voordat DLM echter alles rechttrekt kan het wel weer weken duren en dat is nagenoeg geen optie aangezien mijn upload gezakt is van de vroegere 5 mbps naar 1.3 mbps.

Nou is mijn verzoek om een DLM reset uit te laten voeren. Gisterenavond heb ik hier de servicedesk al voor gebeld maar die konden mij niet helpen (of, ik kreeg meer het gevoel, wilde mij niet helpen.)

Het lijkt me onzin dat ik een monteur moet inboeken nu, die vervolgens onsite komt om een telefoontje te plegen voor een DLM reset.

Concreet: kan iemand van KPN mij hier verder mee helpen?

(ps. meting van de lijn etc is destijds allemaal uitgevoerd door monteur en is in orde)

 

 

 

icon

Beste antwoord door vk645 7 februari 2020, 08:15

Hi Erik,

De laatste status:

Donderdag 1/30/2020 13:47
Nieuwe Firmware geladen: 3.8.9.7_VT1 (default modem code) + Draytek Reboot

1/30/2020 13:47:25.869 Software Rebooting: cmd=1, fun=htklltsk, line=1070
1/30/2020 13:47:53.535 DSL:  DSL Channel = 0
1/30/2020 13:49:04.208 [dsl] G.Vectoring Status: OFF
1/30/2020 13:49:06.469 ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME UpSpeed=1645000 DownSpeed=20197000 SNR=6 Atten=34 ]
1/30/2020 13:49:06.541 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADI ID:0
1/30/2020 13:49:06.639 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADO ID:0
1/30/2020 13:49:06.639 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADR ID:0
1/30/2020 13:49:06.652 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADS ID:12665
1/30/2020 13:49:06.652 PPP Start (PPPoE)
1/30/2020 13:49:06.741 IPCP Opening (PPPoE); Own IP Address : x.x.x.x  Peer IP Address : 195.190.228.110; Primary DNS : 195.121.1.34  Secondary DNS : 195.121.1.66

 

Vrijdag 1/31/2020 14:51
DSL verbinding is ca. 25 uur online geweest voordat deze opnieuw wordt opgezet;
Hier valt op dat de ADSL_Status ineens een veel hogere snelheid geeft (downspeed klopt met maximum van de lijn, upspeed kan nog 2x hoger zoals op de Experia Box)

1/31/2020 14:49:54.898 PPP Closed : Remote Terminating (PPPoE)
1/31/2020 14:49:54.898 WAN1 PPPoE ==> Protocol:LCP(c021) TermReq Identifier:0x01  ##
1/31/2020 14:51:08.482 [dsl] G.Vectoring Status: OFF
1/31/2020 14:51:15.354 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADT ID:12665
1/31/2020 14:51:24.703 ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME UpSpeed=3430000 DownSpeed=33022000 SNR=8 Atten=26 ]
1/31/2020 14:51:25.354 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADI ID:0
1/31/2020 14:51:25.407 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADO ID:0
1/31/2020 14:51:25.407 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADR ID:0
1/31/2020 14:51:25.418 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADS ID:28660
1/31/2020 14:51:25.418 PPP Start (PPPoE)
1/31/2020 14:51:25.495 IPCP Opening (PPPoE); Own IP Address : x.x.x.x  Peer IP Address : 195.190.228.110; Primary DNS : 195.121.1.34  Secondary DNS : 195.121.1.66

 

Zondag 2/2/2020 19:31
DSL verbinding is ca 52,5 uur online geweest voordat deze opnieuw wordt opgezet.
TermReq Identifier is anders dan de keer daarvoor
Dit is de allereerste keer dat er een "ADSL_Status:[Mode=----- States=RESET" wordt gelogged.

2/2/2020 19:30:08.394 PPP Closed : Remote Terminating (PPPoE)
2/2/2020 19:30:08.394 WAN1 PPPoE ==> Protocol:LCP(c021) TermReq Identifier:0x08  ##
2/2/2020 19:30:08.417 ADSL_Status:[Mode=----- States=RESET UpSpeed=0 DownSpeed=0 SNR=0 Atten=0 ]
2/2/2020 19:31:22.308 [dsl] G.Vectoring Status: OFF
2/2/2020 19:31:23.299 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADT ID:28660
2/2/2020 19:31:33.301 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADI ID:0
2/2/2020 19:31:33.311 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADO ID:0
2/2/2020 19:31:33.311 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADR ID:0
2/2/2020 19:31:33.322 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADS ID:56174
2/2/2020 19:31:33.322 PPP Start (PPPoE)
2/2/2020 19:31:33.398 IPCP Opening (PPPoE); Own IP Address : x.x.x.x  Peer IP Address : 195.190.228.110; Primary DNS : 195.121.1.34  Secondary DNS : 195.121.1.66
2/2/2020 19:31:46.630 ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME UpSpeed=3430000 DownSpeed=33022000 SNR=9 Atten=26 ]

 

Donderdag 6/2
DSL verbinding is meer dan 90 uur online geweest maar viel toch weer weg. Logging is niet beschikbaar aangezien klaarblijkelijk mn syslog volgelopen was..

Anyway, mn snelheid blijft vooralsnog stabiel (niet de max upspeed die ik met de Experia wel haalde) maar misschien trekt dat nog bij. Zolang e.e.a. niet meer omlaag gaat vind ik het wel prima zo eerlijk gezegd. Conclusie is dus vrij simpel, het lag/ligt duidelijk aan de Draytek.

Thanks again :)

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Welkom op het forum, vk645! Wil je het forumprofiel invullen en dat hier even laten weten? Dan ga ik kijk wat ik voor jou en je verbinding kan doen :smile:

Reputatie 1

Welkom op het forum, vk645! Wil je het forumprofiel invullen en dat hier even laten weten? Dan ga ik kijk wat ik voor jou en je verbinding kan doen :smile:


Beste Erik,

 

Dank voor je bericht, ik heb zojuist het profiel aangevuld zodat je me ook daadwerkelijk kunt vinden in het systeem.

Hartelijk dank alvast,

Reputatie 1

Goedemorgen Erik,

Het lijkt erop alsof er nu iemand bezig is met de lijn en daar waar ik even op een path mode = Fast zat (en de juiste snelheid had) ben ik nu gelijk weer terug geklapt naar path mode = Interleave met een aanzienlijk lagere snelheid weer :(

Geen idee of jij aan jouw kant wat kan zien hierover?

Reputatie 1

De attainable rate behoort veel hoger te liggen (en was dit vroeger ook)

 

  ---------------------- ATU-R Info (hw: annex A, f/w: annex A/B/C) -----------
   Running Mode            :       8B       State                : SHOWTIME
   DS Actual Rate          : 12224000 bps   US Actual Rate       :  1540000 bps
   DS Attainable Rate      : 23820784 bps   US Attainable Rate   :  2129000 bps
   DS Path Mode            :  Interleave    US Path Mode         :  Interleave
   DS Interleave Depth     :        0       US Interleave Depth  :        0
   NE Current Attenuation  :       32 dB    Cur SNR Margin       :        6  dB
   DS actual PSD           :     8. 0 dB    US actual PSD        :    17. 1  dB
   NE CRC Count            :        0       FE CRC Count         :        0
   NE ES Count             :        0       FE  ES Count         :        0
   Xdsl Reset Times        :        0       Xdsl Link  Times     :        9
   ITU Version[0]          : 00000000       ITU Version[1]       : 00000000
   VDSL Firmware Version   : 05-04-08-00-00-06
   Power Management Mode   : DSL_G997_PMS_L0
   Test Mode               : DISABLE
  -------------------------------- ATU-C Info ---------------------------------
   Far Current Attenuation :        0 dB    Far SNR Margin       :        7  dB
   CO ITU Version[0]       : b5004244       CO ITU Version[1]    : 434db1a1
   DSLAM CHIPSET VENDOR    : < BDCM >

Reputatie 1

(of misschien was mijn conclusie wel te snel dat er iemand met de lijn bezig was en was het gewoon een disconnect wat af en toe eens gebeurt en zag ik heel toevallig dat de lijn even heel snel was)

Reputatie 7
Badge +28

Dank voor de gegevens. Ik heb hier de boel doorgemeten en ik zie dat eerder deze maand, ruwweg de eerste week van november, er een aantal keer een DLM reset is geweest waarbij je lijnprofiel een aardig eind naar beneden is gezet. Wat dan ook de oorzaak zal zijn van het feit dat jouw actual op dit moment veel lager is dan je attainable. Is dat ook die periode dat je met de Draytek aan de gang was? Die Draytek van jou, ondersteunt die ook G.INP? Dat is namelijk wat wij gebruiken op jouw verbinding. Zie hier voor meer info. Als hij dat niet ondersteunt, dan heeft een DLM reset geen zin.

 

Het kan zijn dat je attainable vroeger hoger was. Ik zie namelijk dat er twee aderparen in de grond liggen. De tweede is echter niet aangesloten aan de uiteinden. Voorheen werd bij de maximaal haalbare snelheid dat tweede aderpaar nog wel eens meegenomen. Maar op het ene, actieve, aderpaar dat je hebt, is 22-23 Mbit de max. 

Reputatie 1

Beste Erik,

Wat een verademing om eens iemand te treffen van KPN die ook echt verstand van zaken heeft :smiley:

Volgens mij zijn mijn testen van veel later in november geweest maar aangezien ik geen andere verklaring of storing kan herinneren rond die tijd zal dat het wel geweest zijn dan.

Overigens zie ik nu dat mijn attainable een fors stuk omhoog geschoten is? (de actual nog niet)

 

  ---------------------- ATU-R Info (hw: annex A, f/w: annex A/B/C) -----------                                            Running Mode            :       8B       State                : SHOWTIME                                                DS Actual Rate          : 12224000 bps   US Actual Rate       :  1540000 bps                                            DS Attainable Rate      : 40000800 bps   US Attainable Rate   :  6499000 bps                                            DS Path Mode            :  Interleave    US Path Mode         :  Interleave                                             DS Interleave Depth     :        0       US Interleave Depth  :        0                                                NE Current Attenuation  :       24 dB    Cur SNR Margin       :       14  dB                                            DS actual PSD           :     8. 6 dB    US actual PSD        :    15. 6  dB                                            NE CRC Count            :        0       FE CRC Count         :        0                                                NE ES Count             :        0       FE  ES Count         :        0                                                Xdsl Reset Times        :        0       Xdsl Link  Times     :       10                                                ITU Version[0]          : 00000000       ITU Version[1]       : 00000000                                                VDSL Firmware Version   : 05-04-08-00-00-06                                                                             Power Management Mode   : DSL_G997_PMS_L0                                                                               Test Mode               : DISABLE                                                                                      -------------------------------- ATU-C Info ---------------------------------                                            Far Current Attenuation :        0 dB    Far SNR Margin       :       17  dB                                            CO ITU Version[0]       : b5004244       CO ITU Version[1]    : 434db1a1                                                DSLAM CHIPSET VENDOR    : < BDCM >     

 

DrayTek> vdsl optn status                                                                                                trellis      [US] =     ON, [DS] =     ON.                                                                              bitswap      [US] =      0, [DS] =      0.                                                                                           [0: default(ON), 1: ON, 2: OFF]                                                                            sra          [US] =      0, [DS] =      0.                                                                                           [0: default(=3), 2: OFF, 3: ON , 4: DYNAMIC_SOS]                                                           retx         [US] =     ON, [DS] =     ON.                                                                              UPBO aelem   ON                                                                                                         G.Vector     ON                                                                                                       

 

Over G.INP lees ik overal terug dat het gewoon ondersteund moet zijn (heb een 2860).

Overigens, Vectoring is iets wat ik via de Firmware aan kan zetten en wat klaarblijkelijk tegenwoordig default aan staat:

“VECTOR1 : hier wordt het modem standaard mee uitgeleverd
STD : voor ADSL/ADSL2 verbindingen of VDSL verbindingen zonder vectoring”

 

Echter, ik heb momenteel de STD draaien, heb wel met Vectoring getest laatst maar zag geen verschil (en dat is misschien te wijten aan het feit dat de verbinding al teveel resets heeft gehad?)

Concreet: wellicht moet ik nu eerst die Vectoring aan gaan zetten?

 

Voor wat betreft de aderparen, ja dat had de monteur ook opgemerkt, die zijn niet aangesloten in de meterkast.. Ik was erbij toen ze de leidingen doorgetrokken hebben vanuit de grond naar het huis (nieuwbouw), maar blijkbaar hebben ze dus maar 2 ipv 4 lijntjes doorgetrokken? :rolling_eyes:  (je theorie over de max 22 mbit klopt want ik heb jaren die snelheid gehad)

 

Erg bedankt voor je hulp zover!

Reputatie 7
Badge +28

Vectoring aanzetten hoeft inderdaad niet. Dat is iets wat wij aan onze kant actief moeten hebben, en dat is op jouw lijn niet het geval. Als G.INP door jouw Draytek ondersteund wordt, dan kan ik een DLM reset uitvoeren en dan kunnen we kijken wat er gebeurt. Kan ook zijn dat ons systeem het lastig vindt omdat je een eigen router gebruikt. Maar daar kunnen we verder naar kijken als de DLM reset dan niets doet. Lijkt je dat wat?

 

Re: attainable, dan geeft hij nu weer de attainable van twee lijnen weer. Want voor jouw enkele aderpaar zien wij toch echt een max. van 22-23, en 40 is dan wat we zouden verwachten als je wel pairbonding zou hebben.

Reputatie 1

Be my guest, graag zelfs…

Ik heb in de begin jaren gewoon full speed gedraait ook met deze 2860 dus waar het nou precies verkeerd is gegaan blijft mij even onduidelijk.

Reputatie 7
Badge +28

Alright, bij dezen dan de DLM reset uitgevoerd. Het systeem gaat nu je lijn beoordelen om zo het optimale profiel in te stellen. Dat duurt meestal ongeveer 48 uur. Dus dan stel ik voor dat je na het weekend even terugkomt om te laten weten of het inderdaad verbeterd is. 

Reputatie 1

Top, dank voor de service en ik hou je op de hoogte. 

Reputatie 1

Het kan zijn dat je attainable vroeger hoger was. Ik zie namelijk dat er twee aderparen in de grond liggen. De tweede is echter niet aangesloten aan de uiteinden. Voorheen werd bij de maximaal haalbare snelheid dat tweede aderpaar nog wel eens meegenomen. Maar op het ene, actieve, aderpaar dat je hebt, is 22-23 Mbit de max. 

 

Hi Erik, so far so good, snelheid is nog steeds “hoog” en stabiel.

Waar ik alleen even op terug wil komen is jouw bovenstaande opmerking. Ik heb mijn ISRA punt bekeken en daarin zijn 4 aders aangesloten: rood blauw wit en oranje. 

Bedoel je met jouw opmerking dat twee van deze aders dan niet aangesloten zijn in de grond?

Ik heb destijds monteurs van/namens KPN gehad die het kabel- en graafwerk hebben gedaan. Kan ik dan concluderen dat deze mensen niet alles aangesloten hebben zoals zou moeten?
 

Reputatie 1

Mogguh Erik,

Gisteren was de snelheid nog zoals het zou moeten zijn, echter merkte ik wel een paar disconnects op tijdens streaming muziek. Als ik nu echter kijk ben ik weer af bij waar ik was, de lage snelheid...

Heel vreemd want ik kan nou niet verklaren waarom de lijn terugklapt?
Kun jij iets aan jouw kant zien toevallig? Aan mijn kant waren er verder geen error's of vreemde counters die omhoog schoten.

Thanks,

Reputatie 7
Badge +28

Waar ik alleen even op terug wil komen is jouw bovenstaande opmerking. Ik heb mijn ISRA punt bekeken en daarin zijn 4 aders aangesloten: rood blauw wit en oranje. 

Bedoel je met jouw opmerking dat twee van deze aders dan niet aangesloten zijn in de grond?

Ik heb destijds monteurs van/namens KPN gehad die het kabel- en graafwerk hebben gedaan. Kan ik dan concluderen dat deze mensen niet alles aangesloten hebben zoals zou moeten?
 

Klopt. Er liggen twee kabels (elk met een aderpaar) in de grond. De tweede daarvan is alleen aan de kant van de centrale niet ingelast, en dus ook aan jouw kant niet aangesloten. Pairbonding leveren we alleen op kabelparen die ook allebei ingelast zijn in de centrale. Dit omdat er extra werkzaamheden nodig zijn als het niet ingelast is. Dus, de monteur die bij je is geweest heeft precies gedaan wat hij ook hoorde te doen.

 

Gisteren was de snelheid nog zoals het zou moeten zijn, echter merkte ik wel een paar disconnects op tijdens streaming muziek. Als ik nu echter kijk ben ik weer af bij waar ik was, de lage snelheid...

Heel vreemd want ik kan nou niet verklaren waarom de lijn terugklapt?
Kun jij iets aan jouw kant zien toevallig? Aan mijn kant waren er verder geen error's of vreemde counters die omhoog schoten.

De DLM reset heeft je op een mooi hoog bandbreedteprofiel gezet. Als ik op dit moment je verbinding doormeet zie ik dat er 35 Mbit binnenkomt op je modem. Dat is echt een stuk hoger dan wij verwachten. Dus ik weet ook niet helemaal in hoeverre dit klopt. Wat meet jij als je een speedtest doet (bekabeld)? Wel geeft de meting aan dat er wat onstabiliteit in de lijn lijkt te zitten. Kijk het deze week even aan hoe de verbinding zich houdt. Als het onstabiel (lijkt) te blijven, en/of het gaat fluctueren, dan is een monteur wellicht handiger.

Reputatie 1

Beste Erik,

Dank voor je bericht, waarom er gisteren een kortstondige traagheid gerapporteerd werd door de Draytek is mij compleet onduidelijk. Ik was er vanuit gegaan dat DLM weer gedownsized had maar sinds gisterenmiddag tot nu is de snelheid gewoon weer goed. Down loopt ie ca. 31 Mbps en up 6 Mbps. (maximaal dus).

Ik hou je op de hoogte.

Reputatie 1

De DLM reset heeft je op een mooi hoog bandbreedteprofiel gezet. Als ik op dit moment je verbinding doormeet zie ik dat er 35 Mbit binnenkomt op je modem. Dat is echt een stuk hoger dan wij verwachten. Dus ik weet ook niet helemaal in hoeverre dit klopt. Wat meet jij als je een speedtest doet (bekabeld)? Wel geeft de meting aan dat er wat onstabiliteit in de lijn lijkt te zitten. Kijk het deze week even aan hoe de verbinding zich houdt. Als het onstabiel (lijkt) te blijven, en/of het gaat fluctueren, dan is een monteur wellicht handiger.

Beste Erik,

Helaas zit ik alweer minimaal 2 dagen non-stop op de belabberde snelheid. Als ik een monteur ga inschakelen dan is waarschijnlijk het eerste wat ik hoor het feit dat ik een eigen router gebruik. Hardop denkend is het wellicht het beste als ik de Experia box terug plaats en het zo in ga stellen dat ik de draytek er wel tussen laat voor alle achterliggende apparatuur.

Als ik dat gedaan heb, kan ik bij jou dan weer een DLM reset aanvragen zodat we kunnen kijken of ditzelfde probleem blijft bestaan op de Experia box? In dat geval heb ik wat meer harde feiten waar we wellicht meer mee kunnen?

Of wellicht heb jij nog een ander idee?

Ik hoor het graag,

vriendelijk dank,

 

Reputatie 7
Badge +28

Een monteur aansturen kan ik ook niet als jij een eigen router gebruikt. Dat valt buiten onze ondersteuningsvoorwaarden. Maar, als jij de Experia Box aansluit en het probleem blijft bestaan, dan natuurlijk wel. Dus het lijkt me goed dat je inderdaad voor nu teruggaat naar de Experia Box en dan even aankijken hoe dat zich houdt. Als de lijn blijft klapperen kunnen we alsnog een monteur doen.

Reputatie 1

Helder, ik stuur je een bericht als de Experia Box weer live is zodat je de DLM reset kan doen en we kunnen zien of deze box de snelheid wel constant en stabiel houdt.

Bedankt alvast

Reputatie 1

Hi Erik,

Ik heb het gelijk maar even veranderd. Per nu zit de Experia v10 er tussen ipv de Draytek. Graag jouw actie weer zodat ik verder kan testen. 

Dankje

Reputatie 7
Badge +28

Je staat nog op een goed profiel, en je verbinding meet stabiel. Dus ik laat het liever even zo. Nog weer een reset uitvoeren kan dan juist het signaal afgeven richting het systeem dat de boel onstabiel is. Waardoor hij na een reset juist op een lager profiel gaat uitkomen. Kijk het een week of twee even aan in de huidige situatie. Ik zie dat er nu 20 Mbit binnenkomt, wat goed aansluit bij onze verwachting van jouw aansluiting. Het is mogelijk dat het, heel sec gezien, wel hoger kan (zoals we vorige week ook zagen) maar dat is dan een waarde die we niet kunnen vasthouden en tegelijkertijd de verbinding stabiel houden. 

Reputatie 1

Hi Erik,

Wat ik vreemd blijf vinden is dat de snelheid op de Experia toch wel onder wat ik normaliter hoor te hebben ligt:

Actual Rate(Up/Down) 1987/19587 kbps Attainable Rate(Up/Down) 2042/20888 kbps   Met name die upstream is wel een stuk van wat het behoort te zijn af m.i. De downstream komt dan redelijk in de buurt van de maximale 22/23 welke jij aangaf. Ik kijk nog wel even aan wat er gebeurt ;)   Thanks  
Reputatie 7
Badge +28

Prima, markeer ik voor nu even mijn reactie als antwoord. Laten we dan afspreken dat je na de feestdagen nog even terugkomt met wat dan je resultaten zijn. Dan kunnen we op dat moment als het nodig is alsnog een DLM reset uitvoeren.

Reputatie 1

Goedenmiddag Erik,

Even een status update: er is nog steeds niets gewijzigd aan mn snelheid en de belangrijkste graadmeter daarbij is dan de upstream die m.i. gewoon boven de 3 Mbit hoort te liggen (en in de goede tijd ook lag)

Overigens nog iets veel vreemders, als ik nu een postcode check doe bij KPN dan krijg ik dit te zien:

Op dit adres is de maximaal haalbare internetsnelheid
19 Mbit/s down en 2 Mbit/s up.

 

Pak ik het adres van mijn overburen, die iets verder weg op de kabel in de grond zitten dan krijg ik dit:

23 Mbit/s down en 3 Mbit/s up.

En de buren rechtstreeks naast mij (ook meer afstand op de kabel)

36 Mbit/s down en 5 Mbit/s up.

Het lijkt erop dat de waarden die ik te zien krijg vanuit de Experia Box gevolgd worden want ik weet 100% zeker dat ik ook boven de 20 Mbit en op 3 Mbit zat in het verleden en dat dit ook zo werd aangegeven op de website checker.

Wellicht kun jij e.e.a. verklaren?

 

Reputatie 7
Badge +28

Over het algemeen is de snelheid op de postcodecheck gebaseerd op je afstand. Maar het kan gebeuren dat, als we in de praktijk een lagere snelheid zien die ook langere tijd zo blijft, de postcode check daarop wordt aangepast. Ik heb je nu weer een DLM reset gegeven. Dat duurt een 48 uur voordat dit helemaal doorgelopen is. Na vandaag ben ik ook de rest van de week afwezig. Ik stel dan ook voor dat je na het weekend even laat weten hoe het dan is.

Reputatie 1

Hi Erik,

Het is alweer 8 dagen geleden sinds de DLM reset en snelheden zijn nog steeds nagenoeg hetzelfde voor zover ik dat kan zien.

Ik vrees dat we niets anders kunnen dan concluderen dat dit het blijkbaar is en zo ook blijft dan?

Reageer