Sticky Beantwoord

Experia Box v10 - Veelgestelde vragen

  • 8 juli 2015
  • 280 reacties
  • 645091 keer bekeken


Toon eerste bericht

280 reacties

Totdat de update er is doen we het even met een ander Accesspoint in plaats van het ingebouwde, waarvan de beheeromgeving wat meer beheer toe laat. Ik ga even niks forceren 🙂
Reputatie 1
OpenDNS Updater meldt dat OpenDNS niet gebruikt wordt
onder: Using OpenDNS? --> No

terwijl de OpenDNS servers in de Experiabox vermeld staan
mogelijkheid 1: schakel IPv6 in de Experiabox uit
mogelijkheid 2: voeg de OpenDNS IPv6 servers toe in elke computer wat met internet verbonden is
2620:0:ccc::2
2620:0:ccd::2
zie https://support.opendns.com/hc/en-us/articles/227986667-Does-OpenDNS-support-IPv6-
ik heb nu alleen IPv6 uitgeschakeld en dat werkt.
ik heb mogelijkheid 2 nog niet geprobeerd, maar dat zal waarschijnlijk wel werken?
om IPv6 te gebruiken moet IPv6 in de Experiabox natuurlijk wel aan staan en de computer/apparaat en het besturingssysteem moeten IPv6 ondersteunen
Reputatie 1
ik heb de Experiabox v10
helaas kun je daarin alleen 1 alternatieve IPv4 DNS server invullen, terwijl er 3 OpenDNS servers zijn die je zou kunnen invullen (dus ook een tweede en een derde DNS server)
kan je in de Experiabox v10 ook alternatieve IPv6 servers instellen? want dat heb ik nog niet geprobeerd
word het later ook mogelijk om meerdere alternatieve IPv4 DNS servers in te stellen, liefst 3 ?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,
kan je in de Experiabox v10 ook alternatieve IPv6 servers instellen? want dat heb ik nog niet geprobeerdNee
word het later ook mogelijk om meerdere alternatieve IPv4 DNS servers in te stellen, liefst 3 ?Op dit moment zijn daar nog geen plannen voor.
mogelijkheid 2: voeg de OpenDNS IPv6 servers toe in elke computer wat met internet verbonden is
2620:0:ccc::2
2620:0:ccd::2
zie https://support.opendns.com/hc/en-us/articles/227986667-Does-OpenDNS-support-IPv6-
ik heb nu alleen IPv6 uitgeschakeld en dat werkt.
ik heb mogelijkheid 2 nog niet geprobeerd, maar dat zal waarschijnlijk wel werken?
om IPv6 te gebruiken moet IPv6 in de Experiabox natuurlijk wel aan staan en de computer/apparaat en het besturingssysteem moeten IPv6 ondersteunen
Ik zie geen probleem met methode 2
Reputatie 1
Voor de volledigheid (was ik tot nu vergeten):

OpenDNS IP adresses
IPv4
208.67.222.222
208.67.220.220
208.67.222.220

IPv6
2620:0:ccc::2
2620:0:ccd::2
Reputatie 5
Badge +2
Op de v9 had je een diagnostich logboek. Dat was echt geniaal.
Op de v10 is die tot zover nergens te bekennen, is dat eruit gesloopt of weet iemand waar het te vinden is? 🙂
Ik denk dat ze bij KPN een grote voorraad WIFI versterkers hebben en die willen ze aan jou verkopen!
Dus is de huidige Experia box uitgekleed en vangen ze een hoop poen extra!
Mijn WIFI test gaat met de volgende waarden: 17 download en 24 upload. De server staat in Hengelo ov.
Met een onafhankelijke speedtest pakt hij de server uit Meppel en die gaat als de weerlicht!
Waarom zijn we niet op een snelle server aangesloten KPN?????
Met een kabel door mijn kamer krijg ik prima resultaten maar daar zit niemand nog op te wachten denk ik.
Succes ik ga over naar Ziggo......🆒
Reputatie 7
Badge +30
Op de v9 had je een diagnostich logboek. Dat was echt geniaal.
Op de v10 is die tot zover nergens te bekennen, is dat eruit gesloopt of weet iemand waar het te vinden is? :)
Sorry Liroy, is er niet in de V10.
Reputatie 1
Hoi,
mogelijkheid 2: voeg de OpenDNS IPv6 servers toe in elke computer wat met internet verbonden is
2620:0:ccc::2
2620:0:ccd::2
zie https://support.opendns.com/hc/en-us/articles/227986667-Does-OpenDNS-support-IPv6-
ik heb nu alleen IPv6 uitgeschakeld en dat werkt.
ik heb mogelijkheid 2 nog niet geprobeerd, maar dat zal waarschijnlijk wel werken?
om IPv6 te gebruiken moet IPv6 in de Experiabox natuurlijk wel aan staan en de computer/apparaat en het besturingssysteem moeten IPv6 ondersteunen
Ik zie geen probleem met methode 2


Ik heb IPv6 met de bijbehorende DNS IP adressen (mogelijkheid 2) maar OpenDNS Updater blijft dan vertellen dat OpenDNS niet gebruikt wordt, dus dat werkt kennelijk niet. Zie ik iets over het hoofd?
Ik heb IPv6 nu maar weer uitgezet.
(na het aan/uitzetten van IPv6 moet de Experiabox V10 handmatig opnieuw gestart worden)
Reputatie 7
Badge +30
Je moet dan zowel IPv4 als IPv6 wijzigen
Reputatie 7
Succes ik ga over naar Ziggo......🆒Suc6, misschien hebben die betere Wi-Fi .... of slechtere.... De kwaliteit van Wi-Fi staat of valt met omgevingsomstandigheden buiten de invloedsferen van de provider.
Overigens heeft ook VZ een Wi-Fi versterker in de aanbieding. Dus volgens jouw redenering zal Wi-Fi bij hen ook niet geweldig zijn. Dat ding van VZ is wel duurder dan die van KPN.
Ik heb een aantal vraagjes waar men bij de klantenservice geen antwoord op kan geven.
Als eerste de ISP DNS. Wat is de beste optie? Standaard staat deze uit en daaronder staat het ip adres van de V10, 192.168.2.254

Dan heb ik een vraag over DHCP binding. Klopt het dat je hier alleen maar apparaten voor kunt gebruiken die zich binnen de DHCP pool bevinden? Ik heb apparaten met een vast ip adres en die bevinden zich buiten de pool en daar lukt het niet mee.

De rede waarom ik bovenstaande zou willen is misschien vanwege de naam.
De pc's krijgen automatisch een hostnaam mee maar bijvoorbeeld mijn nas en printer niet.
Nu kan ik wel een bijnaam opgeven maar die verschijnt alleen in beeld bij de eerste 4 apparaten maar als je op "meer" klikt komen ze niet in het totaal overzicht. Dan zie ik alleen Ip adres, mac adres en eventueel hostnaam. Iemand een idee hoe dit op te lossen is? In de meeste apparaten waar het om gaat staat bij netwerkinstellingen gewoon een hostnaam maar alleen bij pc's worden die door het modem overgenomen.

Verder wat kun je het beste doen met Upnp? Die staat nu uit maar kun je dat beter zo laten?

Tot slot, wat is de functie van de herstelknop op de modem? Is dat een reboot en doet dat hetzelfde als de herstart functie in de webinterface?

Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op mijn vragen.
Reputatie 7
Badge +30
Het beste is uit en 192.168.2.254 zodat caching wordt toegepast.

DHCP Bindings moeten binnen de DHCP Pool zitten. Anders heb je ook geen DHCP Binding nodig.

Welk totaaloverzicht?

UPnP uit is het veiligst. Heb je het nodig dan kan je het aanzetten.

Herstel is een beetje meh, dat zou heel veel doen maar ik heb het nog niet iets zien oplossen.


Welk totaaloverzicht?


Bij home en dan onder Lan instellingen, daar staan 4 posities. Wil je alle aangesloten apparaten zien dan moet je onder op "meer" klikken en dan zie je alles wat er via Lan is verbonden. Wat ik overigens jammer vind is dat niet net als bij mijn vorige modem een soort van boom te zien is waar de aangesloten apparaten onder Lan 1, Lan 2, Lan 3 of Lan 4 staan maar dat alles dor elkaar staat.


Herstel is een beetje meh, dat zou heel veel doen maar ik heb het nog niet iets zien oplossen.


Ja maar je reset er niets mee en doet in feite hetzelfde als de Herstart vanuit de webinterface?

De rest wat je zei was volkomen helder!
Reputatie 7
Badge +30
Bij Status - Geavanceerd - LAN - LAN Client Status kan je ze een soort van zien per poort. Maar t is geen mooie boom structuur ofzo.

Onder Status - Geavanceerd - DHCP (verborgen onder rechter pijltje) zie je alle apparaten die nog een DHCP lease hebben met de manier van verbinden (WiFi/LAN etc)



Ik denk overigens dat sommige apparaten de hostname missen omdat zij die niet (goed?) meegeven via DHCP. Volgensmij wordt hier namelijk DHCP Optie 12 voor gebruikt maar dat zou ik even een keer moeten uitzoeken met wireshark.

Met herstel reset je niets. Soms herstart je de box volgensmij ook niet. Maar eigenlijk heb je deze knop nooit nodig. De reset knop heb je ook nooit nodig en de herstart ook praktisch niet.
De enige keer dat mijn Experiabox herstart is als de DSL verbinding wijzigt of als ik de stekker moet verwisselen omdat het zo'n groot blok in een stekkerdoos is.
Ok, Ja bij Lan Clients staat inderdaad wel een overzicht van alles. Dan kun je ook alle bijnamen zien. Wat ik zou kunnen doen om er wat structuur in te brengen is bij de apparaten die wel een hostnaam krijgen bij bijnaam hetzelfde in te vullen. Dan staat alles op dezelfde plek. Maar in het overzicht wat je krijgt door op meer te klikken komen de bijnamen nooit bij te staan?
Reputatie 7
Badge +30
Ik dacht dat de bijnaam er wel bij kwam te staan, maar dat is niet zo. Aan de andere kant vind ik het persoonlijk een onzin functie, die bijnamen
Ja misschien na een reboot van het modem of het opnieuw aanmelden van dat apparaat.
Nou ja bij die Lan Client status vind ik het wel handig nu. Dan kijk je gewoon bij de bijnaam welke apparaat het is. Voorheen was dat bij de host naam maar die komt dus niet overal mee.
Ik heb de uitleg hier gebruikt voor het openen van een poort voor de webinterface van mijn Dreambox (satelliet onvanger). Het lukt mij echter niet om de via het wan ip + gebruikte poort de webinterface te bereiken. Het maakt denk ik niet uit of ik spelletjes, audio/video of een andere optie kies toch?
En moet ik kiezen voor TCP, UDP of TCP en UDP?
Volgens mij doe ik het ook op dezelfde manier als destijds op mijn vorige modem.

Kan iemand mij wat op weg helpen?

De foutmelding die ik krijg is:
Deze site is niet bereikbaar

81.******* heeft de verbinding geweigerd.
ERR_CONNECTION_REFUSED

Admin: o.v.v. tajvdz-1 ip adres verborgen
Reputatie 7
Badge +30
Heb je screenshots van die forwarding?
Van het oude modem of de V10?
Ik ben net even in de oude modem (Speedtouch 780) gedoken en daar zie ik het volgende:

Protocol
TCP
UDP

Port Range
42750-42750
42750-42750

Translate To
80-80
80-80

Trigger Protocol
-
-

Trigger Port
-
-

Ik heb het nu even onder elkaar gezet maar in de 780 staat het in kolommen achter elkaar

Dit is dan verder gekoppeld aan de dreambox. Dat komt op zich dus op hetzelfde neer zoals het in de V10 ook werkt.
In de 780 kon je kiezen tussen Any, TCP en UDP. Ik heb daar blijkbaar voor Any gekozen en misschien moet ik nu TCP en UDP kiezen.
Wat ik verder nergens zie in de instellingen van de V10 is dat Translate to 80-80 of spreekt dat voor zich?

Ik kan nog wel een screenshot maken maar dit zijn de instellingen uit de oude modem zoals het gewerkt heeft van het eerste gedeelte waar het volgens mij alleen maar fout kan gaan...
Het is me gelukt. In je voorbeeld zeg je dat je 4 x hetzelfde poortnummer op moet geven. Ik heb nu gekozen voor TCP en UDP en in de eerste 2 vakjes 42750 en in de onderste 2 vakjes 80. Zo zie je maar dat het kijken in het oude modem een goede les was!
Is er nog een voorkeur voor het poort nummer of maakt dat niet uit? Ik weet niet waarom ik in het oude modem gekozen heb voor 42750.
Ik kan met wan ip + poortnummer nu weer op de webinterface van buiten mijn netwerk. Ik heb daar een eigen sub-domeinnaam aan gekoppeld zodat ik er makkelijk bij kan. Omdat ik hetzelfde wan ip + poortnummer heb hoef ik die koppeling (via een html bestandje) ook niet aan te passen.
Reputatie 7
Badge +30
Waarschijnlijk heb je een ander poort nummer gekozen om 80 "opvallend" is. Welke je kiest maakt niet uit. Meestal worden poorten 1-op-1 geforwarded. 80 naar 80 etc.
ja ik weet het niet ik heb dit zo uit een ander forum gehaald destijds en het heeft altijd gewerkt. Wat ik nu dus gedaan heb is dus poort 80 geforward naar 42750?
Reputatie 7
ja ik weet het niet ik heb dit zo uit een ander forum gehaald destijds en het heeft altijd gewerkt. Wat ik nu dus gedaan heb is dus poort 80 geforward naar 42750?Precies omgekeerd, je hebt poort 42750 geforward naar poort 80. 🆒
Overigens is dit bij ons een algemeen toegepaste policy. Services die alleen door onszelf gebruikt worden krijgen op Internet van ons altijd een afwijkend poortnummer. Bijvoorbeeld TCP poort 57891 voor camera 1 op TCP poort 80 en TCP poort 57892 voor camera 2 op TCP poort 80. Op het LAN zijn die camera's beide gewoon op TCP poort 80 te benaderen en op Internet dus op TCP poort 57891 en 57892.

Reageer