Beantwoord

Modem advies in combinatie met een Orbi RBR50 (ipv ExperiaBox v9)

  • 17 June 2021
  • 10 reacties
  • 322 keer bekeken

Reputatie 1

Hai,

Enkele jaren geleden hebben we (bij mijn ouders) een Orbi RBR50 aangeschaft ter verbetering van Wifi snelheid en dekking, routing mogelijkheden & VPN. Ik heb de orbi op Router mode gezet nadat ik de DMZ instellingen begreep op the Experiabox (VDSL, gebruik ook Tel en IPTV). Alles “werkt”. 

Ondanks dat alles werkt, neem ik aan dat er ook ‘nieuwere’ modems zijn die misschien betere connecties maakt/behoudt met VDSL of ‘sneller’ werkt (beter met routing om kan gaan?), en of betere bescherming biedt tegen ‘aanvallen’. De Experiabox is best oud aan het worden, en had gehoopt dat er een vervanging zou komen op den duur, maar begrijp nu dat KPN de ‘eigen modem’ optie geeft, waardoor je in principe zelf moet ‘upgraden’ als alles nog werkt. 

Het liefst zou ik graag alleen de orbi gebruiken, maar heb toch een VDSL modem nodig. Met mijn gelimiteerde kennis denk ik aan een modem die op bridge mode kan en dan de orbi de connectie maken. Maar ik weet niet of dat kan wanneer we ook de telefoon willen gebruiken. IPTV is geen probleem meer, omdat we dit voortaan via de KPN TV app gebruiken (ipv speciale vlan/IGMP snooping issue met de orbi). Mijn simpelste oplossing zou ‘gewoon’ de Fritzbox aanschaffen die KPN adviseert voor VDSL, maar ik heb het gevoel dat dat overkill is voor deze setup.

 

Hoop dat er iemand is met wat ervaring en advies! Dank.

 

icon

Beste antwoord door RK16 22 June 2021, 11:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Goedemorgen @RK16, voor jouw vragen ben je op de juiste plek! Er is zelfs een geheel topic al geschreven over het gebruik van een eigen modem door een mede-user genaamd @wjb. Neem vooral dus een kijkje in het topic met de titel: Gebruik een eigen router i.pv. de Experia Box

 

Reputatie 7
Badge +24

Je kunt natuurlijk voor 200 of 300 euro ofzo een modem kopen die je in bridge modus kunt zetten. Maar je schiet er geen klap mee op. Je zal er echt niets van merken.

Reputatie 7

IPTV is geen probleem meer, omdat we dit voortaan via de KPN TV app gebruiken (ipv speciale vlan/IGMP snooping issue met de orbi).

Ik ben er van overtuigd dat je hiervan terug zult gaan komen immers de functionaliteit en de beeldkwaliteit van de iTV apps van KPN kunnen nog lang niet tippen aan die van de TV ontvanger.

Als je echt af wilt zien van het gebruik van vlan 4 (ik zou het niet doen), dan kan je die Orbi acher een Zyxel VMG4005-B50A VDSL modem hangen en de pppoe verbinding op vlan 6 opzetten.

Reputatie 7

Je kunt natuurlijk voor 200 of 300 euro ofzo een modem kopen die je in bridge modus kunt zetten. Maar je schiet er geen klap mee op. Je zal er echt niets van merken.

Behalve dat je double-NAT voorkomt en daarmee problemen met IPSec VPN tunnels kunt vermijden.

Reputatie 7
Badge +24

Je kunt natuurlijk voor 200 of 300 euro ofzo een modem kopen die je in bridge modus kunt zetten. Maar je schiet er geen klap mee op. Je zal er echt niets van merken.

Behalve dat je double-NAT voorkomt en daarmee problemen met IPSec VPN tunnels kunt vermijden.

Daar lees ik niets over. Dat daar sprake van is.

Reputatie 7

Je kunt natuurlijk voor 200 of 300 euro ofzo een modem kopen die je in bridge modus kunt zetten. Maar je schiet er geen klap mee op. Je zal er echt niets van merken.

Behalve dat je double-NAT voorkomt en daarmee problemen met IPSec VPN tunnels kunt vermijden.

Daar lees ik niets over. Dat daar sprake van is.

Dat hoeft ook niet, ik noem dit generiek voor de meelezer of de abonnee die dit topic over een tijdje bovenaan in Google tegenkomt als hij een soortgelijke vraag heeft. 

Mijns inziens is het zeer zeker nuttig om te kijken of je double-NAT kunt voorkomen.

Spelbreker is vaak IPTV en ookal geeft TS aan alleen nog de iTV app te gebruiken zou ik het zeer onverstandig vinden te kiezen voor een oplossing waarbij geen gebruik meer gemaakt kan worden van de TV ontvnager(s).

Reputatie 1

Goedemorgen @RK16, voor jouw vragen ben je op de juiste plek! Er is zelfs een geheel topic al geschreven over het gebruik van een eigen modem door een mede-user genaamd @wjb. Neem vooral dus een kijkje in het topic met de titel: Gebruik een eigen router i.pv. de Experia Box

 

bedankt. ik heb daar al naar gekeken natuurlijk. Ik denk dat mijn probleem een specifieker vraag betreft modem keuze met een Orbi, ipv hoe het werkt met een andere modem.

Reputatie 1

IPTV is geen probleem meer, omdat we dit voortaan via de KPN TV app gebruiken (ipv speciale vlan/IGMP snooping issue met de orbi).

Ik ben er van overtuigd dat je hiervan terug zult gaan komen immers de functionaliteit en de beeldkwaliteit van de iTV apps van KPN kunnen nog lang niet tippen aan die van de TV ontvanger.

Als je echt af wilt zien van het gebruik van vlan 4 (ik zou het niet doen), dan kan je die Orbi acher een Zyxel VMG4005-B50A VDSL modem hangen en de pppoe verbinding op vlan 6 opzetten.

Je hebt gelijk. Ik kwam later pas achter dat the iTV app (natuurlijk) gebruikt maakt van je down/upload snelheden (vlan 4). De TV ontvanger van KPN gebruikt die bandbreedte niet (direct). We hebben nu al een paar keer van de iTV moeten overschakelen naar de ontvanger vanwege internet connectie problemen met the iTV.

Reputatie 1

Je kunt natuurlijk voor 200 of 300 euro ofzo een modem kopen die je in bridge modus kunt zetten. Maar je schiet er geen klap mee op. Je zal er echt niets van merken.

We hebben inmiddels een Experiabox v10 gekregen, ipv de v9. Internet download snelheden zijn nu hoger en het lijkt ook dat de reactie tijd van de verbinding sneller is. We hebben ook om een hogere abonnement gevraagd, dat wordt volgende week pas ingevoerd. Dus met ons huidige situatie kan ik zeggen dat een nieuwere modem beter werkt dan de v9. Helaas heb ik nog niks gehoord of er een betere manier is dan de DMZ methode via the v10. Bridge modus is voorlopig nog geen optie.

Je kunt natuurlijk voor 200 of 300 euro ofzo een modem kopen die je in bridge modus kunt zetten. Maar je schiet er geen klap mee op. Je zal er echt niets van merken.

We hebben inmiddels een Experiabox v10 gekregen, ipv de v9. Internet download snelheden zijn nu hoger en het lijkt ook dat de reactie tijd van de verbinding sneller is. We hebben ook om een hogere abonnement gevraagd, dat wordt volgende week pas ingevoerd. Dus met ons huidige situatie kan ik zeggen dat een nieuwere modem beter werkt dan de v9. Helaas heb ik nog niks gehoord of er een betere manier is dan de DMZ methode via the v10. Bridge modus is voorlopig nog geen optie.

Hallo @RK16 KPN-modems kunnen niet gebridged worden. Je zou je eigen router als accesspoint op de V10 aan kunnen sluiten, dan heb je geen DMZ nodig.