Opleverdatum glasvezel steeds uitgesteld

  • 14 July 2021
  • 41 reacties
  • 632 keer bekeken

Bij mij hetzelfde. Alleen is de opleverdatum van KPN al 3x uitgesteld.

Er is een ongelofelijk gepruts aan de gang. KPN Netwerk NL geeft aan dat alles werkt.  Dus naar KPN verwezen. KPN verwijst me terug omdat er geen glasvezel bij mij thuis is. Die hangt er wel. KPN Netwerk NL zegt dat alles zou moeten werken maar dat KPN de wijkcentrale niet van de juiste apparatuur voorziet. En aangezien Budget, Solcon, Youfone allemaal via de apparatuur van KPN werken, kan niemand wat.

Daarom geeft de website van KPN Netwerk NL aan dat er glasvezel ligt en KPN kan geen werkend abonnement aanleveren en schieten er foutmeldingen in de systemen als je KPN belt…..

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

RudiVader 2 jaar geleden

Nog een laatste raar dingetje:

Afspraak met de monteur was gecanceld omdat mijn internet het deed. De order was afgemeld. Zal dan wel een omgevallen bitje zijn geweest bij KPNNetwerkNL, die ze op afstand konden herstellen.

 

Glasvezel doet het met een download van 200Mbit/s en een upload van 240Mbit, wat redelijk opvallend is voor 200Mbit snelheid, de upload sneller dan de download. Mij hoor je niet (meer) klagen.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Goedemorgen, @RudiVader. Sorry voor de wat langere wachttijd op een verdere reactie. In dit geval zijn er drie partijen bij betrokken. De wijkcentrale moet opgeleverd worden, dat gebeurt door/in opdracht van KPN Wholesale. Dat is het deel van netwerkbeheer waar de verschillende providers (zoals KPN de provider, maar ook andere partijen die via ons netwerk leveren) hun diensten afnemen. Volgens de informatie die ik eind vorige week kreeg zou de wijkcentrale afgelopen vrijdag opgeleverd moeten zijn.

Vervolgens komt het bij KPN Netwerk NL, het deel van netwerkbeheer die zorgt voor aanleg en onderhoud van het fysieke netwerk. Zij zorgen voor het afmaken van de fysieke aansluiting tussen wijkcentrale en jouw huis. Als dat voltooid is geven ze dat aan ons door, en dan kunnen wij hier het signaal activeren en zorgen dat al je diensten het doen. Omdat we dus nog niet zeker weten hoe lang dit gaat duren verandert bij ons steeds de geplande datum. Deze staat nu op 26 augustus (in plaats van de 19e van eerder).

Zojuist heb ik opnieuw navraag gedaan of de wijkcentrale inderdaad is opgeleverd, en of jouw order inmiddels bij KPN NetwerkNL is beland voor het afronden van dat stuk. Zodra we daar meer informatie over hebben, laat ik het weten.  Met een beetje geluk is de leverdatum dan nu voor de laatste keer verschoven en wordt het daadwerkelijk de 26e dat de boel actief is. 

Dank voor uw reactie. Dus toch nog weer een week uitstel.

Volgens KPN NetwerkNL is mijn huis al lang en breed aangesloten en afgemeld. Wat ik werkelijk waar niet snap is dat KPN als geen ander weet hoe je juridisch contracten helemaal kan dichttimmeren en trekken daar het hele register aan instrumenten voor open van bonus/malus tot boetes bij in gebreke. 

Hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat dit zo verrampeneerd wordt? Naast water en elektriciteit is internet een goede nummer 3 nuts voorziening die een Nederlands huishouden nodig heeft. Ze zijn een gas aansluiting voor een huis al ontstegen. En KPN vindt van zichzelf dat ze onmisbaar zijn, gedraag je ernaar!

Van de week had ik ook 3 KPNers op mijn LinkedIn toen ik de vloer aanveegde met KPN Damagecontrol (de communicatie club die op social media ‘klachtafhandeling’ doet door middel van tenenkrommende stukjes te typen). Uiteraard geen reactie gehad van ze.

@Erik_: Niet persoonlijk bedoeld, het is voor de hele club die hier verantwoordelijk voor is.

De datum is inmiddels wel aangepast naar afgelopen vrijdag maar nog geen glasvezel beschikbaar.

 

@Erik_  ,  is er nog nieuws voor wat betreft de levering? Ik zie dat de datum weer eens is opgeschoven

 

Hallo @RudiVader , die laatste melding van 20-08-2021 is de datum dat de centrale  en/of wijkkast voor FttH wordt vrijgegeven voor KPN, de provider dus en andere providers en jouw aansluiting dus ook geactiveerd moet kunnen worden als er geen demping op de lijn tussen jouw huis en de wijkkast/centrale vastgesteld wordt.

 

 

Hallo @RudiVader , die laatste melding van 20-08-2021 is de datum dat de centrale  en/of wijkkast voor FttH wordt vrijgegeven voor KPN, de provider dus en andere providers en jouw aansluiting dus ook geactiveerd moet kunnen worden als er geen demping op de lijn tussen jouw huis en de wijkkast/centrale vastgesteld wordt.

 

 

Dit weet ik. Alleen zit er een verschil in die datum en de datum die in de KPN systemen zelf staat. Vandaar mijn vraag aan @Erik_ maar @Hanna_ heeft hier ook al eens op gereageerd.

Reputatie 7

Er zit inderdaad een verschil, @RudiVader. Het verschil is dat de datum op de website de datum is dat wij (KPN) verwachten dat de glasvezel als klaar wordt afgemeld. Daar plakken wij dan nog een paar dagen aan vast die wij dan nodig hebben om de daadwerkelijke activering van het signaal in orde te maken. 

 

Ik had verdere navraag over de datum uitstaan en krijg daar zojuist terugkoppeling op dat er bij KPN NetwerkNL nog geen afmelding is binnengekomen dat de wijkcentrale opgeleverd is. Wat betekent dat zij dus ook nog niets kunnen doen, en wij ook niet. Ze konden me op dit moment ook nog geen verwachte datum geven voor oplevering van de wijkcentrale. Daar wordt nog verder naar gekeken, dus hopelijk kunnen we je binnenkort meer vertellen.

@Hanna_ Huidge status. Al meer info? 

 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @RudiVader

Toevallig krijg ik net een update van @Erik_ en had ik dit topic al voor me. 

Het schijnt dat de centrale op 23/08 opgeleverd zou moeten wezen. Bij ons in het systeem zien we dat de aansluiting op 9/09 gerealiseerd kan worden. Als de centrale daadwerkelijk gereed is gemeld zou deze datum niet meer uitgesteld hoeven en moeten worden. Het is alleen omtrent vakantie erg onduidelijk :disappointed_relieved:. Veel mensen die hier over gaan zijn momenteel niet aanwezig, Erik heeft de vervangers bericht. Nu hopen op bevestiging. 

 

 

Hoi @RudiVader

Toevallig krijg ik net een update van @Erik_ en had ik dit topic al voor me. 

Het schijnt dat de centrale op 23/08 opgeleverd zou moeten wezen. Bij ons in het systeem zien we dat de aansluiting op 9/09 gerealiseerd kan worden. Als de centrale daadwerkelijk gereed is gemeld zou deze datum niet meer uitgesteld hoeven en moeten worden. Het is alleen omtrent vakantie erg onduidelijk :disappointed_relieved:. Veel mensen die hier over gaan zijn momenteel niet aanwezig, Erik heeft de vervangers bericht. Nu hopen op bevestiging. 

 

 

Ik heb inmiddels de bevestiging per mail binnen. Ik ben razend benieuwd naar mijn nieuwe internet. Dank voor het kijken! @Hanna_  en @Erik_ 

Reputatie 7
Badge +13

@RudiVader

Fijn om te horen! Houd je ons op de hoogte :smile:

Vandaag ligt het pakket met apparatuur bij het ophaalpunt. Volgende week wil een monteur langskomen. In hoeverre is dat zelf te doen? Moet er per sé een monteur bij te pas komen?

Vandaag ligt het pakket met apparatuur bij het ophaalpunt. Volgende week wil een monteur langskomen. In hoeverre is dat zelf te doen? Moet er per sé een monteur bij te pas komen?

Hallo @RudiVader glasvezel-apparatuur kan en mag alléén door of namens KPN door een gekwalificeerde monteur geïnstalleerd worden, vandaar de monteur dus.

 

Vandaag ligt het pakket met apparatuur bij het ophaalpunt. Volgende week wil een monteur langskomen. In hoeverre is dat zelf te doen? Moet er per sé een monteur bij te pas komen?

Hallo @RudiVader glasvezel-apparatuur kan en mag alléén door of namens KPN door een gekwalificeerde monteur geïnstalleerd worden, vandaar de monteur dus.

 

Dank voor uw reactie. Nu hangt het kastje al aan de muur en is de glasvezel daar al in gemonteerd. Ik had de stille hoop dat er alleen een utp kabel en stroom kabel getrokken moet worden. Nu ben ik niet gecertificeerd maar heb in het verleden veel met glasvezel gewerkt, aanleggen en testen met een OTDR en weet wat er kan (en waar ik juist vanaf moet blijven)..

Dit is wat anders dan een glasvezel trekken tussen een gbic in een glasrouter, die via een glasvezel koppelkabel tussen 2 patchpanels naar een andere glasrouter gaat. Dus zal hier met mijn handen van af blijven. :wink:

KPN monteur is over de vloer geweest maar geen licht op de vezel. Er moet nu weer een KPNnetwerkNL monteur langskomen.

 

Gisteravond het pakket uitgepakt. Ik snap werkelijk waar niet waarom dit door een KPN monteur gedaan moet worden als niet meteen dat extra kastje meteen was gemonteerd. Het is alleen UTP wat de klok slaat, je komt niet aan de vezel zelf. Of niet aan glasvezel apparatuur.Sterker nog: de hele instructie om het zelf te doen zit er in. Een compleet stappenplan! Ik denk dat @JanD niet weet hoe het er uit ziet.

En wat er dan vanmorgen gebeurde doet daar niet aan af. Op dat kastje wat vanmorgen pas gemonteerd werd brand een rood lampje en daar zou een groene moeten branden.

Nog een laatste raar dingetje:

Afspraak met de monteur was gecanceld omdat mijn internet het deed. De order was afgemeld. Zal dan wel een omgevallen bitje zijn geweest bij KPNNetwerkNL, die ze op afstand konden herstellen.

 

Glasvezel doet het met een download van 200Mbit/s en een upload van 240Mbit, wat redelijk opvallend is voor 200Mbit snelheid, de upload sneller dan de download. Mij hoor je niet (meer) klagen.

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @RudiVader

Ik ben erg blij om te horen dat alles werkt! Ik hoop dat je ontzettend van de glasvezel gaat genieten. :blush: