Beantwoord

Ping hoog met Hybride 4G Buitengebied

  • 25 April 2019
  • 14 reacties
  • 375 keer bekeken

Hier precies hetzelfde, maar het uploaden is een constantheid.

we hebben 3 Nest camera’s, die ik in diverse settings getest heb, maar zelfs met een OpenMesh extra en apart SSID, met minimale kwaliteit en beperking in bandbreedte schiet de Ping naar 700ms of hoger.

camera’s uit, alle weer goed.

dus ik dacht, wat als ik de camera’s open zet op Mac kwaliteit, is de vraag naar mijn upload constant hoger dan de DSL biedt en dus is 4g altijd actief, maar helaas.

Nog andere opties? Expera box eruit en 4g router los plaatsen met de simkaart uit de 4g Module?

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt, afgesplitst van dit topic
icon

Beste antwoord door Joran 29 April 2019, 13:42

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Gerben,

Als de uploadsnelheid dichtslibt kan het goed zijn dat de ping een stuk hoger wordt. Welke Nest camera's gebruik je precies? Indoor/outdoor? Maak je gebruik van Nest Aware?
Volgens deze pagina varieert het datagebruik van 308Kb/s tot 1235Kb/s afhankelijk van de kwaliteitsinstelling, als je gebruik maakt van Nest Aware. Meer informatie over internetbandbreedte en snelheidsvereisten voor Nest-camera's. Dat komt neer op 926Kb/s tot 3703Kb/s voor alle camera's. Voor een stabiele glas- of VDSL verbinding is dat te doen maar voor Sneller Internet Buitengebied is dat mogelijk te veel. De extra snelheid van 4G wordt ingezet wanneer nodig en is niet bedoeld om 24/7 belast te worden. "Normale" mobiele abonnementen krijgen voorrang op de mast om netwerkproblemen te voorkomen.

Een ander mogelijk probleem is dat alleen TCP-verkeer een snelheidsboost krijgt. Ik heb niet kunnen achterhalen of de streams van de Nest over TCP of UDP worden verstuurd. Als dat UDP is wordt alleen de ADSL snelheid gebruikt. Later dit jaar wordt ook UDP verkeer versneld, daar wordt nog aan gewerkt.

Ik moet toegeven dat ik zelf niet erg bekend ben met de Nest. Als er mogelijkheden zijn voor lokale opslag, of als je afkunt zonder Nest Aware, denk ik dat de verbinding veel minder belast wordt. De simkaart kun je niet gebruiken in andere 4G modems.
Hoi Joran,

Nest iQ Outdoor en in combinatie met Nest Aware inderdaad. Nest biedt overigens geen lokale opslag, dat is onderdeel van hun verdienmodel.

Ik schat dat het verkeer via UDP gaat, want op de laagste stand qua kwaliteit eet hij alsnog de upload op, hetgeen dus ook echt klopt met jouw calculatie.

Zou mooi zijn geweest als de UDP ook in de snelheidsboost had gezeten, want de 4G module kan het prima handlen als ik zo enkele tests doe.

Maar dan weten we nu hoe het zit en wacht ik geduldig af op de update van UDP vs TCP.
Hoi Gerben,

Als de uploadsnelheid dichtslibt kan het goed zijn dat de ping een stuk hoger wordt. Welke Nest camera's gebruik je precies? Indoor/outdoor? Maak je gebruik van Nest Aware?
Volgens deze pagina varieert het datagebruik van 308Kb/s tot 1235Kb/s afhankelijk van de kwaliteitsinstelling, als je gebruik maakt van Nest Aware. Meer informatie over internetbandbreedte en snelheidsvereisten voor Nest-camera's. Dat komt neer op 926Kb/s tot 3703Kb/s voor alle camera's. Voor een stabiele glas- of VDSL verbinding is dat te doen maar voor Sneller Internet Buitengebied is dat mogelijk te veel. De extra snelheid van 4G wordt ingezet wanneer nodig en is niet bedoeld om 24/7 belast te worden. "Normale" mobiele abonnementen krijgen voorrang op de mast om netwerkproblemen te voorkomen.

Een ander mogelijk probleem is dat alleen TCP-verkeer een snelheidsboost krijgt. Ik heb niet kunnen achterhalen of de streams van de Nest over TCP of UDP worden verstuurd. Als dat UDP is wordt alleen de ADSL snelheid gebruikt. Later dit jaar wordt ook UDP verkeer versneld, daar wordt nog aan gewerkt.

Ik moet toegeven dat ik zelf niet erg bekend ben met de Nest. Als er mogelijkheden zijn voor lokale opslag, of als je afkunt zonder Nest Aware, denk ik dat de verbinding veel minder belast wordt. De simkaart kun je niet gebruiken in andere 4G modems.

Hoi Joran,

Hebben we al zicht op de UDP update?

Groet,
Gerben
Reputatie 7
Badge +28
Goede vraag @GerbenBouwhuis! De planning was 'dit jaar', ik heb een mail de deur uit gedaan met de vraag of dat nog steeds het geval is. Ik kom er op terug.
@Joran had je al antwoord ontvangen? Ik denk namelijk dat het doorgevoerd is, ping blijft nu laag en de camera's staan 2 standen hoger qua kwaliteit in de stream.
@GerbenBouwhuis Hoe meet je die 'ping' ?
@GerbenBouwhuis Hoe meet je die 'ping' ?
Fast.com of Speedtest.net

@GerbenBouwhuis Hoe meet je die 'ping' ?Fast.com of Speedtest.net

Er is niet echt UDP bij betrokken als ik het volgende lees:
https://support.speedtest.net/hc/en-us/articles/203845400-How-does-the-test-itself-work-How-is-the-result-calculated

Latency meten kan ook met computerprogramma ping, dat gebruikt doorgaans ICMP, weer wat anders dan TCP of UDP en zal ook niet versnelt worden denk ik.
Dat is de clou van het verhaal niet. Doordat de camera’s meer dan de adsl upload via UDP gebruiken loopt mijn latency vol en krijg ik 1000ms Ping.

nu KPN (denk ik), udp naast tcp meeneemt voor activering 4g is mijn Ping nu 40ms.
Het gaat ook in het oorspronkelijke topic inderdaad eigenlijk over verzadiging van verbindingen, niet zozeer over packet latency in onbelaste omstandigheden.
In topic https://forum.kpn.com/internet-9/nieuwe-firmware-v10-t03-7-481249 staat verder niks of er nu ook 'Multipath UDP werkend is', het kan net zo goed zijn dat een ander effect de reden is dat het voor jouw nu wel werkt. B.v. dat SIB nu beter om kan gaan met meerdere en snellere wisselingen in TCP connectie setup.
Aan je firmware versienummers van zowel de Experiabox als de Sagemcom kan je misschien iets meer hints krijgen. Maar het is te hopen dat KPN een fatsoenlijk changelog openbaar maakt.
Reputatie 7
Badge +28
Bedankt voor de reminder @GerbenBouwhuis. Ik heb geen reactie gekregen, ik probeer het nu via een andere route te achterhalen. Behalve de V10 update heeft het Sagemcom modem ook een update gekregen naar 76C. Ik vermoed, gezien je resultaten, dat dit de update is waarin "UDP via Multipath TCP" ondersteuning is toegevoegd. Een changelog is echter beter dan een vermoeden, ik ga er opnieuw achteraan.
Ìk kan bevestigen dat ik de 76C software versie op de Sagemcom heb. Ook de ZTE lijkt geupdate inderdaad.
Reputatie 7
Badge +28

Deze update bevat nog geen ondersteuning voor UDP via MTCP. Het is puur een update die samenwerkt met de firmwareupdate van de ZTE om voor NAT loopback te zorgen (het benaderen van het externe IP-adres van binnenuit het netwerk, belangrijk voor veel domotica of thuisservers). Waarom het nu zoveel beter werkt is me daarom een raadsel @GerbenBouwhuis, maar ik ben alsnog blij dat te lezen :) UDP ondersteuning staat nog steeds gepland voor een volgende update, naar verwachting aan het einde van het jaar.

Deze update bevat nog geen ondersteuning voor UDP via MTCP. Het is puur een update die samenwerkt met de firmwareupdate van de ZTE om voor NAT loopback te zorgen (het benaderen van het externe IP-adres van binnenuit het netwerk, belangrijk voor veel domotica of thuisservers). Waarom het nu zoveel beter werkt is me daarom een raadsel@GerbenBouwhuis, maar ik ben alsnog blij dat te lezen :) UDP ondersteuning staat nog steeds gepland voor een volgende update, naar verwachting aan het einde van het jaar.


Aha, nou, ‘t werkt wel ineens, de upload blijft stabiel, ping blijft onder de 50ms en de camera’s staan constant aan (zelfs kwaliteit verhoogd).

Wellicht dat er nog ergens een update op een mast is gedaan, waardoor de verbinding stabieler is?

Reageer